Urtehave - gødning nu?
Fra : Søren Bay

Dato : 27-10-09 15:19

Hejsa

Vi har i foråret overtaget et hus/have med en urtehave. Da jeg nemt kan
få fat i et læs hestemøg, tænkte jeg om det var en god ide at fræse det
i jorden nu, eller skal man vente til foråret -eller helt lad evære med
at bruge hestemøg?

Andre gode råd til urtehaven?

PS - der er vist en del dræbersnegle/æg, men det er vel ikke nu man skal
sætte en storoffensiv ind?

--
Søren Bay - http://www.flyingfish.dk
Modeltog, IT-udstyr og meget andet til salg - http://shop.flyingfish.dk

Fra : Tom Andersen

Dato : 27-10-09 16:54

"Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fat i et læs hestemøg, tænkte jeg om det var en god ide at fræse det i
> jorden nu, eller skal man vente til foråret -eller helt lad evære med at

Fræs du det bare ned nu - hvis du vil fræse.

Jeg har dog god erfaring med at bruge et lag møg som vinterdække - det
beskytter jorden mod slagregn, isolerer mod frosten og giver en længere
sæson for regnorme (der fungerer som min fræser).

Om foråret kan du så fræse - hvis du er til fræser - eller du kan rive det
overskydense møg væk/ til komposten.

Husk at hestemøg ikke giver dig nok kvælstof. Så kvælstof skal du tilføre
(f.eks. kalksalpeter eller hønsemøg) til foråret.
Er der meget halm i hestemøget, skal du bruge ekstra kvælstof.

Tom

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-10-09 17:04

On Tue, 27 Oct 2009 15:18:56 +0100, Søren Bay <bay@cool.dk> wrote:

> [...]
>få fat i et læs hestemøg, tænkte jeg om det var en god ide at fræse det
>i jorden nu, eller skal man vente til foråret -eller helt lad evære med

Hestemøg er godt. Jeg ville lægge et lag ud over hele køkkenhaven nu,
men så bare lade det ligge vinteren over. Det vil give ormene noget at
leve af og noget at lave vinterne over, det plejer at give en god luftig
jord.

>PS - der er vist en del dræbersnegle/æg, men det er vel ikke nu man skal
>sætte en storoffensiv ind?

Det er i hvert fald ikke så meget du kan gøre nu. Måske få jorden
kultiveret hvis du kan, så æggene kommer op til overfladen hvor de
lettere skades af vind og vejr, samt kan ædes af fugle.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/