pudsel sokkel og fugtsikring, hvordan ?
Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 08:58

Hej

Min sokkel har det vist ikke godt. Et hus fra 54 og soklen er medtaget på
nordsiden.
Jeg har banket det meste af fundamentet der stikker ud af på soklen. Mangler
en lille smule. Jeg kan se at murstenen er blottet et enkelt sted.

Mit spørgsmål er nu hvordan jeg går til at pudse/mure den til igen, og også
sætte den der sorte bølgeplast på for at minimere fugt indtrængning.
Overvejer også dræn foran, men ved ikke om jeg kan overkomme det.

Kan man overhovedet pudse om på denne årstid ? Det ligger selvfølgelig under
terræn, så hvor meget skal jeg grave væk for at gå til opgaven osv osv?

Jeg har søgt lidt på nettet, men mangler et overblik, anbefalinger osv.
Nogen der kan sige nogle kloge ord om opgaven?

Mvh
Jakob

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 27-10-09 10:35

".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har søgt lidt på nettet, men mangler et overblik, anbefalinger osv.
> Nogen der kan sige nogle kloge ord om opgaven?

Du skal tale med en aut kloakmester om dit projekt og med ham aftale hvad du
selv kan udføre ikke drændelen det er et aut arbejde hvor der skal søges og
gives tilladelse, indgives projekt til kommunen. Prøv www.weber.dk for råd

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-10-09 20:50

Stig Rasmussen wrote:

> Du skal tale med en aut kloakmester om dit projekt og med ham aftale
> hvad du selv kan udføre ikke drændelen det er et aut arbejde hvor der
> skal søges og gives tilladelse, indgives projekt til kommunen.

Hvis bortdrænet vand ikke ledes til offentlig kloak eller til vandløb
(f.eks. afledning til faskine), kræver det ikke hverken kommunal godkendelse
eller autorisation. Det er bare at gå i gang.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Armand

Dato : 27-10-09 21:25

Erik Ginnerskov skrev:

> Hvis bortdrænet vand ikke ledes til offentlig kloak eller til vandløb
> (f.eks. afledning til faskine), kræver det ikke hverken kommunal
> godkendelse eller autorisation. Det er bare at gå i gang.

Hvis man har problemer med fugt omkring soklen tror jeg også at en
faskine vil drukne i grundvand, så kloakering er basalt en nødvendighed!

--
Armand.

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-10-09 21:38

Armand wrote:

> Hvis man har problemer med fugt omkring soklen tror jeg også at en
> faskine vil drukne i grundvand, så kloakering er basalt en
> nødvendighed!

Det er ikke rigtigt. En faskine skal naturligvis anlægges i passende
afstand fra huset og i en dybde så tilledt vand kan bortdrænes uden
problemer for huset. Naturligvis kan al jorden i området blive så
vandmættet at faskinen ikke kan tage det hele, men det forekommer
sjældent og er et problem som kloaksystemet ikke kan løse.

Her i Ishøj (og formentlig i en del andre kommuner) er afledning af
drænvand og vand fra tagnedløb til kloak forbudt, så faskiner er
nødvendige. Hvis flere lodsejere i strandområdet havde efterkommet
forbudet, havde vi andre måske undgået nedbrud på kloaksystemets pumper
med deraf følgende oversvømmelser i kældrene for godt et par år siden.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-09 08:56

> [...]
> forbudet, havde vi andre måske undgået nedbrud på kloaksystemets pumper
> med deraf følgende oversvømmelser i kældrene for godt et par år siden.

Mange svar, tak, men ingen sige noget om hvordan jeg kommer i gang. Og hvor
meget jeg selv kan klare. Eks. det med at mure fundamentet?

Mvh
Jakob

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 28-10-09 17:55

> Mange svar, tak, men ingen sige noget om hvordan jeg kommer i gang. Og
> hvor meget jeg selv kan klare. Eks. det med at mure fundamentet?
>
> Mvh
> Jakob

Jeg skrev til dig www.weber.dk tryk gør det selv i bunden og gå til
punktet sokkelpuds.

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-09 18:41

> Jeg skrev til dig www.weber.dk tryk gør det selv i bunden og gå til
> punktet sokkelpuds.

Jo jo, tak for linket, jeg så det egentligt godt, men havde lige håbet på et
par gode råd fra andre inden. Men tak for linket!

Jakob