Renault reklame for sikkerhed...
Fra : Henrik B.

Dato : 28-10-09 20:42

Sgu meget godt lavet...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 28-10-09 20:44

news:4ae89e8a$0$36562$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Doh! Glemte linket:
http://www.youtube.com/watch?v=oEaGjVnKKrs

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-10-09 22:52

Henrik B. skrev:
> Doh! Glemte linket:
> http://www.youtube.com/watch?v=oEaGjVnKKrs

Om ikke andet får de da ødelagt nogle biler.

Hvad de så vil bevise med det kan være et spørgsmål.

Fra : Brian

Dato : 29-10-09 13:38

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Om ikke andet får de da ødelagt nogle biler.
>
> Hvad de så vil bevise med det kan være et spørgsmål.

De vil nok bare gerne slå fast, at deres biler får gode karakterer i NCAP.
NCAP virker som noget Renault har satset benhårdt på de sidste mange år -
endda med gode resultater. Jeg har dog tit undret mig over, hvorfor de ikke
har fået det budskab bedre ud.

/Brian

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-10-09 13:42

Brian wrote:
> [...]
> NCAP virker som noget Renault har satset benhårdt på de sidste mange år
> - endda med gode resultater. Jeg har dog tit undret mig over, hvorfor de

Det kan man jo spekulere i - men i DK forhandles de af
Volvoforhandlerne, og mon ikke de ser en konflikt i at Renault nu er
ligeså-, eller endnu sikrere end hovedmærket?

--
vh
Torben

Fra : Brian

Dato : 29-10-09 14:14

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det kan man jo spekulere i - men i DK forhandles de af Volvoforhandlerne,
> og mon ikke de ser en konflikt i at Renault nu er ligeså-, eller endnu
> sikrere end hovedmærket?

Det kan du have ret i, det havde jeg ikke lige tænkt videre over.

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 29-10-09 14:31

"Torben Scheel" skrev

> Det kan man jo spekulere i - men i DK forhandles de af Volvoforhandlerne,
> og mon ikke de ser en konflikt i at Renault nu er ligeså-, eller endnu
> sikrere end hovedmærket?

Hvis Renault var ringere end Volvo skulle de forklare hvorfor en Volvobutik
sælger sådan noget usikkert skrammel, nu kan de godt anbefale en Renault,
også til kunder der prioterer sikkerhed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter C:

Dato : 29-10-09 15:09

> Det kan man jo spekulere i - men i DK forhandles de af Volvoforhandlerne,
> og mon ikke de ser en konflikt i at Renault nu er ligeså-, eller endnu
> sikrere end hovedmærket?

Jeg tror ikke de 2 mærker henvender sig til samme kundegruppe.

For dem der mener at sikkerhed kan gøres op i stjerner, virker Renault som
det bedste valg.
Dem der trods Renaults mange stjerner, alligevel tror mere på Volvo (som
f.eks. undertegnede) lægger ligeså meget vægt på f.eks. Folksam´s
undersøgelser af virkelige ulykker, samt at ingen vel er så innovative på
sikkerhedsområdet som svenskerne (jeg må hellere regne Saab med her)

I min verden er der ingen tvivl om at Renaults biler er sikre nu om dage,
men man kan være nervøs for om de måske er FOR "designede" til EuroNCAP uden
skeelen til hvordan den virkelige verden nogle gange også kan tage sig ud.
Volvo har været sikkerheds-pioneer lige så længe nogen kan huske, og det
knowhow baseret på virkeligheden sammenholdt med at Volvo altså ikke
ligefrem dumper i EuroNCAP-testerne vægter jeg højere.

MVH Peter C:

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-10-09 16:37

Peter C: skriver:

> Volvo har været sikkerheds-pioneer lige så længe nogen kan huske

Phillips har gennem en årraække lavet forrygende tv - det gør ikke at
det er dem der i dag laver bedst tv...

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 29-10-09 17:38

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Phillips har gennem en årraække lavet forrygende tv - det gør ikke at
> det er dem der i dag laver bedst tv...

Den årrække ligger et par år eller tre tilbage, hvis vi taler
billedkvalitet. Og taler vi teknisk kvalitet, er det vist 10+ år siden at
Philips var godt...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-10-09 17:42

"Henrik B." skriver:

> Den årrække ligger et par år eller tre tilbage, hvis vi taler
> billedkvalitet. Og taler vi teknisk kvalitet, er det vist 10+ år siden at
> Philips var godt...

Korrekt.

Klaus

Fra : Peter C:

Dato : 29-10-09 21:16

> Phillips har gennem en årraække lavet forrygende tv - det gør ikke at
> det er dem der i dag laver bedst tv...

OK ... lad mig omformulere:
Volvo har været sikkerheds-pioneer lige så længe nogen kan huske, OG ER DET
STADIG !

Nedenunder er en lille liste fra Volvos hjemmeside.

Der er en årsag til, at man siger, at i dag vil du kunne finde en lille
stump Volvo i næsten alle biler på vejene. Prøv at gennemgå nedenstående
liste, og du vil kunne se, hvor meget nyt udstyr, der redder liv, der først
blev monteret i en Volvo. Det er en liste, som vi er særdeles stolte af.

1944 Sikkerhedsbur
1944 Lamineret forrude
1959 Trepunkts sikkerhedsseler for
1960 Polstret instrumentpanel
1964 Prototype af det første bagudvendte barnesæde
1966 Energiabsorberende deformationszoner for og bag
1967 Sikkerhedsseler bag
1968 Nakkestøtter for
1969 Trepunkts, inertia-reel sikkerhedsseler for
1970 Etablering af Volvos ulykkesforskningsteam
1972 Trepunkts sikkerhedsseler bag
1972 Bagudvendt barnesæde og børnesikkerhedslåse bag
1973 Deformerbar ratsøjle
1974 Energiabsorberende kofangere
1974 Brændstoftank placeret foran bagakslen
1978 Barnepude
1982 Anti-dyk beskyttelse af for- og bagsæder
1982 Sidespejle med vidvinkel
1984 ABS-bremser (Anti-lock Braking System)
1986 Højtsiddende bremselys
1986 Trepunkts sikkerhedssele ved det midterste bagsæde
1987 Airbag i førersiden
1990 Integreret barnepude
1991 SIPS (Side-Impact Protection System)
1991 Automatisk højdejustering af de forreste sikkerhedsseler
1993 Trepunkts, inertia-reel sikkerhedsseler som standard ved alle
siddepladser
1994 SIPS airbags (side-impact airbags)
1997 ROPS (Rollover Protection System) (cabrioleter)
1998 WHIPS (Whiplash Protection System)
1998 IC (Inflatable Curtain)
2000 Indvielse af Volvo Cars Sikkerhedscenter i Göteborg
2000 ISOFIX fastgøringspunkter til alle barnesæder
2000 Airbags med to-trins oppustning
2001 Volvo Safety Concept Car (SCC)
2002 Udvidet overrulnings beskyttelsessystem (ROPS)
2002 Udviklingen af den virtuelle, gravide dukke til kollisionstests
2002 RSC (Roll Stability Control)
2003 IDIS (Intelligent Driver Information System)
2003 Påmindelse om bageste sikkerhedsseler (i S40 and V50)
2003 Ny patenteret frontstruktur, der reducerer kollisionskræfterne
2003 Indvielse af Volvo's Trafikulykkesforskningsteam i Bangkok
2004 WRG (Vandafvisende glas)
2005 Introduktion af DMIC (Dørmonteret Inflatable Curtain) i den nye Volvo
C70

ikke ligefrem hvad jeg vil kalde "hvile på laurbærene"

MVH Peter C:

Fra : Henrik B.

Dato : 29-10-09 21:25

"Peter C:" <pede_71@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> ikke ligefrem hvad jeg vil kalde "hvile på laurbærene"

Næææh, men nu har de så også taget rub og stub med - også ting som jeg ikke
vil betegne som decideret "sikkerhedsudstyr".
Derudover er det ikke alle ting Volvo har opfundet. De remser blot op,
hvornår Volvo implementerede det i deres biler. Hurra for
marketingsafdelinger.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 29-10-09 21:53

"Peter C:" skrev

> [...]
> liste, og du vil kunne se, hvor meget nyt udstyr, der redder liv, der
> først blev monteret i en Volvo. Det er en liste, som vi er særdeles stolte

Det kunne man få i Chrysler i 1975

>2000 Indvielse af Volvo Cars Sikkerhedscenter i Göteborg
> 2001 Volvo Safety Concept Car (SCC)

Det er så ikke mærkeligt at det var Volvo der kom først med det,
sandsynligvis er der slet ikke nogen andre fabrikker der har et Volvo
center,
det mærkelige er at nogen falder for sådan en gang vås.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter C:

Dato : 30-10-09 08:45

> det mærkelige er at nogen falder for sådan en gang vås.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med "falder for"
Jeg skal medgive at det kunne være rart at man havde skrevet forskellen på
hvor Volvo har lånt fra de andre, og hvor Volvo selv har opfundet tingene,
men bortset fra det synes jeg nu nok listen indikerer et bilmærke der går op
i sikkerhed og er fremme i skoene, også selv om man måske så ikke er de
absolut første med alle ting.

MVH Peter C:

Fra : alexbo

Dato : 30-10-09 09:16

"Peter C:" skrev

>listen indikerer et bilmærke der går op i sikkerhed og er fremme i skoene,

Listen indikerer at der er nogle folk hos Volvo der går mere op i at
imponere end at skrive nogen reelle fakta.
Det får så være det er nogle marketingsfolk, de har forhåbentlig ikke noget
med biludvikling at gøre.

Men du bruger listen som et bevis på at Volvo er fremme i skoene, det er
havd jeg kalder at falde for det.
Jeg synes ikke den beviser noget som helst andet end reklamefolk er ens,
uanset om de er hos Volvo eller hos et sæbefirma.

Volvo var først med en barnepude fremhæver de stolt, helt ærligt det er da
til grin.
Volvo var først med et Volvocenter, hva..ba. kan man virkelig være stolt af
det, til gengæld har de ikke noget Fordcenter dem har Ford mange af.

"2003 Ny patenteret frontstruktur, der reducerer kollisionskræfterne"

Det rene sludder, måske reducerer strukturen skadevirkningerne, men
kræfterne er de samme, de kunne lige så godt skrive at strukturen reducerede
tyngdekraften.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter C:

Dato : 30-10-09 09:38

> Men du bruger listen som et bevis på at Volvo er fremme i skoene, det er
> havd jeg kalder at falde for det.

Som sagt så havde det været rart hvis man havde gidet skrive hvad man selv
har opfundet, og hvad man har lånt fra andre fordi man godt kan se det ver
en god ide
Postulatet var at fordi Philipsfjernsyn ikke er gode længere, så laver Volvo
ikke sikre biler mere ...(eller ihvertfald noget deromkring)
Hvis man ser bort fra de ting markedsføringsfolkene har puttet på, så er der
altså stadig en del Volvo-opfindelser i nyere tid indenfor sikkerhed.

På listen over ting Volvo rent faktisk har opfundet (eller ihvertfald tager
æren for) er bl.a. Sideairbag i sædet, Gardinairbag, og senest sideairbag
indbygget i døren til cabriolet´er der ikke kan have gardinairbag i taget.

.... og det var egentlig kun det jeg ønskede at vise, med dette "klip" fra
Volvos-markedsafdeling ... nemlig at de lænede sig ikke tilbage og sagde,
"så behøver vi ikke spekulere mere over det" efter at have opfundet
sikkerhedsselen i 1957

MVH Peter C:

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-10-09 23:15

Peter C: skriver:

> 2000 ISOFIX fastgøringspunkter til alle barnesæder

Det er da noget sent er det ikke?
VW Golf kom med det som standard i 1997.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 29-10-09 23:35

> Det er da noget sent er det ikke?
> VW Golf kom med det som standard i 1997.

Passede vel med at VW havde et modelskifte dér? Jeg kan huske at der var en
del tummel de første år, med ISOFIX. Specielt havde franskmændene problemer
med at følge standarder...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-10-09 23:40

"Henrik B." skriver:

> Passede vel med at VW havde et modelskifte dér?

Jeps Golf 4.

Det blev introduceret i samarbejde med Britax, der på selvsamme tid
havde udviklet den første stol med ISOFIX.

Såååh, Volvo og ISOFIX er endnu en tig de bare har "hægtet sig på".

Klaus

Fra : Peter C:

Dato : 30-10-09 08:13

> Det er da noget sent er det ikke?
> VW Golf kom med det som standard i 1997.

Der tror jeg altså du tager fejl. Min brors 1997 Golf TDi havde ihvertfald
ikke noget ISO-beslag. Har du et link der underbygger påstanden ?

MVH Peter C:

Fra : Peter C:

Dato : 30-10-09 08:47

> Der tror jeg altså du tager fejl. Min brors 1997 Golf TDi havde ihvertfald
> ikke noget ISO-beslag. Har du et link der underbygger påstanden ?

Nå ... jeg fandt "fejlen" .. min brors 1997´er var en Golf III, og jeg kan
se du skriver det kom i Golf IV

MVH Peter C:

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-09 09:30

On Fri, 30 Oct 2009 08:47:00 +0100, Peter C: wrote:

> Nå ... jeg fandt "fejlen" .. min brors 1997´er var en Golf III, og jeg kan
> se du skriver det kom i Golf IV

Jup ! Man skal tage sig i agt for overgemte, sent indregistrerede, biler
når man bor i Danmark :-/

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-10-09 12:35

Peter C: skriver:

> Der tror jeg altså du tager fejl. Min brors 1997 Golf TDi havde ihvertfald
> ikke noget ISO-beslag.

Golf 3 eller 4?

> Har du et link der underbygger påstanden ?

Alle dem du vil have, jeg kan starte med:

http://www.euroncap.com/tests/vw_golf_1998/46.aspx

http://www.britax-roemer.com/safety-center/what-is-isofix
Udover at de fejlagtigt skriver Golf V og ikke IV, hvilket de dog har
fundet ud af i USA
http://www.britaxusa.com/safety-center/history-heritage

http://www.britaxcarseat.co.uk/britaxcarseat.html

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 29-10-09 17:37

> [...]
> undersøgelser af virkelige ulykker, samt at ingen vel er så innovative på
> sikkerhedsområdet som svenskerne (jeg må hellere regne Saab med her)

Jep, specielt eftersom Saab de seneste 15 - 20 år har været en kofanger
foran Volvo, på dét område. )

> Volvo har været sikkerheds-pioneer lige så længe nogen kan huske, og det
> knowhow baseret på virkeligheden sammenholdt med at Volvo altså ikke
> ligefrem dumper i EuroNCAP-testerne vægter jeg højere.

Volvo, Saab og MB bruger i udstrakt grad også virkelige ulykker, med egne
biler, til at undersøge tingenes tilstand.
Og Saab har f.eks. haft "sorte bokse" i alle deres biler de seneste 16 år.
Det giver nogle helt andre analysemuligheder, end en laboratorietest - som
du jo selv nævner.

Fra : Armand

Dato : 29-10-09 16:17

Torben Scheel skrev:

> Det kan man jo spekulere i - men i DK forhandles de af
> Volvoforhandlerne, og mon ikke de ser en konflikt i at Renault nu er
> ligeså-, eller endnu sikrere end hovedmærket?

Måske nok af Volvo forhandlerne, men for et par år siden skete der netop
et brud mellem Renault og Volvo omkring importen og siden da har Renault
selv varetaget importen til DK. Som jeg husker det kan man spore
begivenheden til at Laguna'en ikke blev solgt da Volvo stod for importen :-/

Forøvrigt synes jeg at forekomsten af "multi" mærkeforhandlere er en
mærkelig ting der har haft stigende tendens de senere år :-|

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-10-09 17:34

> Det kan man jo spekulere i - men i DK forhandles de af Volvoforhandlerne,
> og mon ikke de ser en konflikt i at Renault nu er ligeså-, eller endnu
> sikrere end hovedmærket?

Det samarbejde stoppede for over ét år siden. Der er dog nogle
Volvo-forhandlere tilbage, som stadig sælger Renault. Men derudover sælger
Danmarks største bilforretning - Ejner Hessel - også Renault.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 29-10-09 18:13

> Men derudover sælger Danmarks største bilforretning - Ejner Hessel - også
> Renault.

Ha... der var Ejner Hessel tilknytningen igen

/Brian

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-10-09 08:19

Henrik B. wrote:

> Det samarbejde stoppede for over ét år siden. Der er dog nogle
> Volvo-forhandlere tilbage, som stadig sælger Renault. Men derudover
> sælger Danmarks største bilforretning - Ejner Hessel - også Renault.

OK - tak for info. Min teori kunne dog stadig holde vand - Renault har
haft NCAP fascination i mere end ét år.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 30-10-09 12:57

Torben Scheel skrev:

> OK - tak for info. Min teori kunne dog stadig holde vand - Renault har
> haft NCAP fascination i mere end ét år.

Deres "faschination" er nok et nødvendigt klimax efter at de i sin tid
var alt for uopmærksom på (salgsværdien af?) sikkerhedsfaktoren.

I vores familie blev den dengang nylancerede Megane fravalgt fordi mange
andre(*) dengang bl.a. slog på sideforstærkninger, hvilket Meganen ikke
havde og sælgeren forøvrigt gjorde stor umage for at nedtone.
I skrivende stund slår det mig at det eneste uheld pågældende nogensinde
har haft netop er en sidekollision med den i stedet købte Ford, så dét
var måske nok en god beslutning

(*):
F.eks. gik man ved lanceringen af Citroen Saxo i '96 hårdt på sikkerhed:

--
Armand.