Myten om dæk klister
Fra : oz3bto

Dato : 28-10-09 16:37

Efter en snak med den norske vognmand jeg skal køre for i vinter fik jeg
svaret på hvordan dækklister egentlig virker.. Erfarede jo selv sidste
vinter at det hjalp (kunne køre med RWD uden kæder hvor alm person vogne
måtte have kæder på til fwd)

Det er egentlig ikke klister men det fjerner salt m.m. fra dækkene så
mønsteret holder sig fri for sne + det æder lidt af gummiet så man har frisk
blød gummi til at hive i sneen

Ifølge vognmanden så er dækvask næsten lige så effiktivt men det æder ikke
gummiet da det også fjerner salten så sneen kan slippe

Ingen af delene er dog længere virkende men er fremragende til at klare den
sidste bakke op til hytten eller komme over fjeldet

Sjovt nok så ligger der også dækvask i alle taxaerne så der må jo være
noget om at det virker

Nå det skal jeg ihvertfald nok finde ud af denne vinter .. Mon ikke jeg får
lov at køre i lidt sne :P

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-10-09 22:49

oz3bto skrev:
> [...]
> noget om at det virker
> Nå det skal jeg ihvertfald nok finde ud af denne vinter .. Mon ikke jeg får

Det har i mange år været kendt at norske og svenske lastbiler medbragte
denatureret sprit i en eller anden mængde.

Det blev brugt til at hælde på trækdækkene hvis situationen var at man
kun lige manglede "rene" dæk for at kunne sætte i gang.

Sprinklervædske har i øvrigt samme funktion, blot skal mængden være større.