Peugeot 405
Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 20:01

Hej,

Nu jeg har fået min nye bil trænger min gamle 405'er til en makeover...

Jeg har dog et enkelt problem jeg ikke har overblikket over :(

Når jeg kører over et bump larmer det fra højre forhjuls side...

Jeg kan komme i tanker om disse issues:
-Bærekugle
-Ophæng til bærearm
-Støddæmper
-Top leje (hvis den har sådan et??, har kun kunne finde en konsol)

Jeg tror ikke det er støddæmperen umilbart, den mærker også fin.
Umilbart har jeg mest tiltro til et bærekugle ophæng, men inden jeg skiller
lortet af, er der sp nogle der har andre ideer?

Jeg skal også have skiftet en styrekugle, er der nogle fif til at undgå
sporing? evt noget med skydelærer?

Nogle der har skiftet træk aksel manchet og kan fortælle nemmest
adskillelses vej?

Mvh

Kasper

Fra : /HB

Dato : 27-10-09 14:30

On 27 Okt., 20:01, "Kasper" <Tjae> wrote:
> [...]
> sporing? evt noget med skydelærer?
>
> Nogle der har skiftet træk aksel manchet og kan fortælle nemmest

Kødben!?

--
/HB

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 21:55

"/HB" <henrikub@gmail.com> wrote in message
> [...]
> sporing? evt noget med skydelærer?
>
> Nogle der har skiftet træk aksel manchet og kan fortælle nemmest

Kødben!?

øhmm.. er det stabalisator armen, eller ?

Fra : kazz

Dato : 27-10-09 21:57

"Kasper" <Tjae> skrev i en meddelelse
> [...]
> sporing? evt noget med skydelærer?
>
> Nogle der har skiftet træk aksel manchet og kan fortælle nemmest

Kødben !! sidder mellem krængningsstabilisator og bærearm. de holder ikke
ret længe nogle gange under 1 år.
Tager 15 min at skifte

Kazz

Fra : JBH

Dato : 27-10-09 22:11

"kazz" <kazz@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "Kasper" <Tjae> skrev i en meddelelse

> Kødben !! sidder mellem krængningsstabilisator og bærearm. de holder ikke
> ret længe nogle gange under 1 år.

Ja, hvis det er Tsvansen/Høyer..........

> Tager 15 min at skifte

Incl. kaffepause

mvh
JBH

Fra : HKN

Dato : 27-10-09 15:01

> [...]
> sporing? evt noget med skydelærer?
>
> Nogle der har skiftet træk aksel manchet og kan fortælle nemmest

Har haft et par 405'ere, og skiftet de nævnte dele; bærearme,
styrekugler, og kødben - det hjalp på "klonk" lydene, Jeg har ikke
haft problemer m sporing efterfølgende - men det kan være rent held.
Kan ikke huske at der var nogen speciel måde mht manchetter - men de
er også skiftet v et par lejligheder.
Den er relativ nem at gå til - både m og uden lift - næsten som en
gammel Bobbel
Afhængig af hvor langt den har kørt, så kommer du også til at skifte
lejerne i bagbroen - det er tid når bagvognen begynder at styre selv.

Go' arbejdslyst

-Henrik

Fra : Armand

Dato : 27-10-09 22:55

HKN skrev:

Færdige støddæmpere får hjulet til at hoppe ved høje kloakdækseler og
slaghuller og dét lyder ganske voldsomt!

Faktisk burde man forny støddæmperne ved omkring 100.000km, især som
køber af en bil med dét km-tal, for når støddæmperne med tiden bliver
færdige er bilen ved at være på et stadie hvor dét kan synes som en
forholdsvis stor udgift!

> [...]
> haft problemer m sporing efterfølgende - men det kan være rent held.
> Kan ikke huske at der var nogen speciel måde mht manchetter - men de

Sjovt, For min 405'er nåede ellers at blive godt bedaget; men i
modsætning til 205'eren, der skulle have nye gummi-bøsninger til
krængnings-stabilisatoren mere end jævnligt, rørte jeg ikke noget af det
ved 405'eren. Udover en total overhaling før (faktisk efter!) sidste
syn, hvoriblandt forophænget også havde sine problemer, var det kun
hjullejerne der nåede at skulle skiftes af mig (og de sidder låst med en
fingevindet omløber som 100% volder besvær, hvorfor jeg valgte at betale
mig fra dét!

> Afhængig af hvor langt den har kørt, så kommer du også til at skifte
> lejerne i bagbroen - det er tid når bagvognen begynder at styre selv.

Der er ikke nogen lejer at skifte i de bagbroer

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 23:01

> HKN skrev:
>>

> Færdige støddæmpere får hjulet til at hoppe ved høje kloakdækseler og
> slaghuller og dét lyder ganske voldsomt!

Når jeg presser på motorhjelmen og slipper, så stopper den efter den har
været oppe igen... så umilbart viser denne test ikke at støddæmperne er
færdige...
Og jeg tog ved da den blev presset ned... samme bagpå der hoppede jeg på
anhænger trækket...

Men derfor kan de måske stadig være i stykker?

JEg skal bare have bilen lavet sikker at køre i, for eftertiden kommer den
kun til at køre små ture, så vil ikke ofre for mange penge, men tingene skal
også være i orden.

Skal synes til foråret...

Desuden har den kørt 256kkm, og skal have skiftet tandrem ved 260, så der
kommer jeg nok tilbage med det :)

Kasper

Fra : JBH

Dato : 27-10-09 22:09

> [...]
> Umilbart har jeg mest tiltro til et bærekugle ophæng, men inden jeg
> skiller lortet af, er der sp nogle der har andre ideer?

Start med at checke bærekuglen. Kan du konstatere slør ved at vippe
bærearmen (med et ko-ben) ift. hjulophænget ?

Et (godt) bud : Tårnleje. (Sidder i toppen af hjulophænget.) Nogle gange
(når det er godt rustent kan man godt fornemme at styrtøjet ligesom går
sejgt eller har en tildens til ikke rette helt op ved ligeud kørsel.

Et andet bud : De ophæng som krængningsstabilsatoren sidder fast i
karosseriet med. (Det er den stang som ender ud i de 2 "kødben". "Kødbenenes
gummi" kan naturligvis også være i stykker, men så popper deres bøsninger
som regel ud.

Et tredie bud : Som du selv nævner, Ophæng til bærearm. Trækker bilen skæv
når du acclererer kraftigt ?

> Jeg skal også have skiftet en styrekugle, er der nogle fif til at undgå
> sporing? evt noget med skydelærer?

Næh, ikke hvad jeg ved af. Jeg plejer at stille kontramøtrikken ca. som den
gamle og derefter spore bilen med en snor (checker at for og baghjulene er
parvis parallelle. )

> Nogle der har skiftet træk aksel manchet og kan fortælle nemmest
> adskillelses vej?

Hvis du vil beholde bilen mere end 2 år, så køb IKKE en Tsvansen/Høyer
mancet. Gummiet rådner......Mekonomen plejer at have ok stumper.

mvh
JBH

Fra : Armand

Dato : 27-10-09 23:05

Kasper skrev:

> Jeg skal også have skiftet en styrekugle, er der nogle fif til at undgå
> sporing? evt noget med skydelærer?

P.g.a. tidsmangel fik jeg engang skiftet styrekugler á nogle dage mellem
hver kugle. Jeg forsøgte at tage et mål til at genjustere efter, hvilket
kiksede en smule, derved at jeg øjeblikkelig erfarede at rattet
efterfølgende stod lidt til den ene side når der kørtes ligeud.
Derfor "fiskede" jeg mig gennem et par justeringer til en indstilling
der fik rattet til at stå normalt når man kørte ligeud inden(!) jeg gik
igang med styrekuglen i den anden side (som forøvrigt, ved en ren
tilfældighed, ikke medførte behov for efterjustering)!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 23:10

> [...]
> med styrekuglen i den anden side (som forøvrigt, ved en ren tilfældighed,
> ikke medførte behov for efterjustering)!

umilbart skal jeg kun have skiftet i den ene side, kuglen fejler egentlig
intet, river i den engang i mellem, men gummiet er mørnet, og syns manden
bliver nok lidt brokken til foråret hvis jeg ikke har fået den skiftet fra
sidste syn...

Kasper

Fra : Armand

Dato : 28-10-09 00:01

Kasper skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> umilbart skal jeg kun have skiftet i den ene side,

Grunden til at jeg vovede at gøre det i to omgange var at det egentlig
var den først-udskiftede der var færdig, men at den anden blev skiftet
for princippets skyld og derfor nok klarede et par dage mere.

Skifter du kun den ene synes jeg at du skal forsøge at måle/ramme rigtig
og efterfølgende justere i.h.t. rattets position ved ligeudkørsel.
Bilen kommer ikke til at trække til den ene side, derved at hjulene selv
retter sig til så begge spidser det samme (hvilket er hvad man kan se
ved rattets ændrede position) så det er ikke kritisk hvis man rammer
skævt i første omgang. Endvidere er juster gevindet jo friskt efter
udskiftningen og forøvrigt relativt let at nå til udefra ved fuldt
styreudslag, så efterjustering er ganske enkel at udføre!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 23:13

Armand wrote:

> [...]
> gik igang med styrekuglen i den anden side (som forøvrigt, ved en ren
> tilfældighed, ikke medførte behov for efterjustering)!

Tricket består i at købe samme (orignale?) styrekugle som den der sad der.
Du tæller så gevindomgange du skruer den gamle ud.

Got it?

--
/Frank

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-10-09 01:53

On 27 Okt., 22:55, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> mig fra dét!

> Der er ikke nogen lejer at skifte i de bagbroer

Kødbenene skal skiftes, det jeg godt sætte en patron god fedt på.

Og lejer i bagbroen: Jeg har ikke lavet det selv, men jeg har da et
par regninger på først at få skiftet lejer (lidt dyrt) og senere
bagbro og lejer (meget dyrt). Jeg mener også at have set lejerne, jeg
husker dem som meget mindre end dem der udfører samme opgave i min
2CV.
Den 405'er var min suverænt dyreste bil at køre i nogensinde. 10 km/l,
reparationer for omkring 0.50 kr kr pr km ( x 120.000 km ...) + en god
stor afskrivning, tæt på 1 kr/km. Men ellers en dejlig bil...

Leo

Fra : Armand

Dato : 28-10-09 14:32

Leo Jensen skrev:

> [...]
> bagbro og lejer (meget dyrt). Jeg mener også at have set lejerne, jeg
> husker dem som meget mindre end dem der udfører samme opgave i min

OK.
Jeg har det kun fra min bekendte, dækmanden, der sporede min 405'er kort
efter at jeg havde købt den (i håb om at rattet ville blive lidt mindre
tungt): Han nævnte at jeg skulle holde øje med baghjulenes sporing,
fordi det ville være bedre at sælge ved de første tegn på slitage end at
bruge de penge monteringen af en ny bro ville koste, eftersom at der
ikke fandtes originale reparationssæt.
Senere erfarede jeg at en kollega havde gjort det til en god forretning
at fremstille og skifte netop dé lejer, hvilket jeg tager som
bekræftigelse på at det ikke var tilgængelig reservedel. Han forklarede
endvidere at problemet mest af alt lå i manglende smøring!

Manglende smøring af alskens lejringer på især undervognen, er jo et
generelt problem på moderne biler: Motorjournalister hyler op hvis de
ser den mindste smørenippel, hvorimod man ikke har nogen krystalkugle at
vurdere nedslidning v.h.a. og derfor ikke kommenterer dén side. Derfor
han man, hvad undervognen angår, udskiftnings-omkostninger istedet for
vedligeholdelses-ditto :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-09 17:35

[...]

Indtil videre har jeg ikke lagt mærke til noget med bagbroen endnu...

Formoder din har været med kaburator så, for vores køre fast 12.5km/l eller
lidt bedre.

Desuden har der 7-9-13 ikke været ret meget andet på den på 90.000km, så
egentlig meget økonomisk...

Kasper

Fra : HKN

Dato : 28-10-09 02:40

> Der er ikke nogen lejer at skifte i de bagbroer
>
> --
> Armand.

Korrekt - der er ikke tale om et decideret "leje"

Der hvor svingarmen sidder fast på bagbroen, kan der opstå slid, som
gør at bagvognen begynder at leve sit eget liv. Problemet skyldes at
den smøring der er fra fabrikkens side bliver skyllet væk, og at der
derfor bliver slør imellem bagbro og svingarmen. Visse firmaer har
specialiseret i at renovere disse bagbroer, og samtidig udstyre dem
med smørenipler, således at man kan komme til med en fedtsprøjte med
jævne mellemrum. Har hørt at Mekonomen gør det - jeg købte en
renoveret bagbro fra et firma i Viborg såvidt jeg husker.

-Henrik

Fra : JBH

Dato : 28-10-09 20:48

"HKN" <henrikndk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Der er ikke nogen lejer at skifte i de bagbroer
>
> --
> Armand.

Korrekt - der er ikke tale om et decideret "leje"

HVAD er det for noget vås... Originalt sidder der 2 nålelejer og en
simmerring i hver svingarm. Og lejer samt pakdåse KAN købes som
reservedele.

[...]

Nogen har gjort det til en god forretning at tryne folk ved at erstatte
disse lejer med messingbøsninger og et par smørenipler (som de anbefaler man
smører 4 gaange om året !!) MEN uanset man smører eller ej, er det det
værste klyt og det dur bare ikke i længden. Det er absolut kun en nødløsning
som kan bruges hvis lejefladerne på bagbroen er skadet og originale lejer
ikke kan bruges.

Min teori om hvorfor de originale lejer går i stykker, er at zimmerringen
bliver utæt og der trænger vand ind i lejerne og torsionsophænget, hvor
hjulophængene også vandrer en smule sideværts gør nok ikke problemet mindre.

mvh
JBH
(Som har renoveret 2 bagbroer på 405'ere)

Fra : N/A

Dato : 28-10-09 14:32

Fra : N/A

Dato : 28-10-09 14:32

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-10-09 08:02

On 28 Okt., 14:32, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> vurdere nedslidning v.h.a. og derfor ikke kommenterer dén side. Derfor
> han man, hvad undervognen angår, udskiftnings-omkostninger istedet for

Jeg fik det lavet første gang på et autoriseret Peugeot-værksted, og
de skiftede hverken bagbro eller svingarme. Til gengæld holdt det så
heller ikke mere end 40-50.000 km. Timerne var sikkert dyre nok
alligevel. Tegnene på slid var på min bil klonklyde samt synligt
negativ camber. Både første og anden gang...

Leo

Fra : HKN

Dato : 28-10-09 09:09

> [...]
> alligevel. Tegnene på slid var på min bil klonklyde samt synligt
> negativ camber. Både første og anden gang...

Min ene 405'er havde kørt ca. 180K da jeg skiftede bagbroen med de
nævnte symptomer (især den negative camber vinkel var tydelig), og da
den havde gået 350K var der ikke det mindste tegn på slid i bagbroen.
Det skal siges at det var en St Car, som jeg brugte i mit firma og som
ofte var relativt tungt læsset, så jeg er ret sikker på at den ved
regelmæssige smøring gennem smøreniplerne gjorde sit.

Mener at jeg betalte omkring 4500,- for en renoveret ombytter.

-Henrik

Fra : HKN

Dato : 28-10-09 14:34

> [...]
>
> mvh
> JBH
> (Som har renoveret 2 bagbroer på 405'ere)

Godt så - i min sad der IKKE nogen nålelejer, men de omtalte
messingbøsninger.

Mvh
Henrik

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-10-09 01:47

On 28 Okt., 17:35, "Kasper" <Tjae> wrote:
> [...]
> lidt bedre.
>
> Desuden har der 7-9-13 ikke været ret meget andet på den på 90.000km, så

1.9 GTX 1992 Stc. Med kat og indsprøjtning