Gebyr for betaling
Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 25-10-09 11:15

Flere virksomheder kræver gebyr for PBS betalinger, hvilket pt. diskuteres
om der fortsat skal være lovligt.
http://www.bt.dk/politik/flertal-vil-lovgive-om-gebyrer

Har man krav på at kunne betale kontant uden gebyr, hvis man møder op i
butikken/virksomheden?

Har man som kunde krav på at leverandør tilbyder en gebyr-fri betalingsform?

Hvis ikke man tilbyder en gebyr-fri betaling: Skal minimumsgebyret så fremgå
af alle annoncerede priser? (A'la reglerne for at minimumsprisen i
bindingsperioden skal angives)

På forhånd tak

Peter

Fra : Peter W.

Dato : 25-10-09 05:44

On 25 Okt., 11:15, "Peter D. Jørgensen"
<pdj1...@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote:
> [...]
>
> Hvis ikke man tilbyder en gebyr-fri betaling: Skal minimumsgebyret så fremgå
> af alle annoncerede priser? (A'la reglerne for at minimumsprisen i

Hej Peter, spørgsmålet er reguleret af betalingsmiddellovens § 10, der
lyder således: "Betalingsmodtager er forpligtet til at modtage kontant
betaling, hvis betalingsmodtageren modtager betalingsmidler, der er
omfattet af denne lov. Bestemmelsen i 1. pkt. gælder ikke ved
fjernsalg eller ved betalingstransaktioner i ubemandede
selvbetjeningsmiljøer."

Fra : Ralph

Dato : 25-10-09 14:08

"Peter W." <peetietheman@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
omfattet af denne lov. Bestemmelsen i 1. pkt. gælder ikke ved
fjernsalg eller ved betalingstransaktioner i ubemandede

Er en bredbåndsforbindelse fjernesalg eller bryder TDC loven:

Forudsætter Bredbåndstelefoniabonnementet, at jeg er tilmeldt PBS?
a.. Emner: Abonnementer
Ja, abonnementet forudsætter at du er tilmeldt PBS. Du kan dog godt vælge at
få tilsendt en regning, som koster et gebyr.

--

Ralph

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 25-10-09 14:38

> Er en bredbåndsforbindelse fjernesalg eller bryder TDC loven:

Det afhænger af hvor du har købt/bestilt den.
Men mig bekendt kan man betale TDCs regninger direkte i deres butikker, men
jeg ved ikke om de tager gebyr for det.

/Peter

Fra : Jean

Dato : 25-10-09 17:44

Peter D. Jørgensen
> Men mig bekendt kan man betale TDCs regninger direkte i deres butikker,
> men jeg ved ikke om de tager gebyr for det.

Det er korrekt. Det koster 20,-

Jeg tvivler på det er ulovligt, den slags tror jeg helt sikkert TDC har styr
på.
Hvis TDC ikke kunne tage et gebyr, kunne deres butikker ikke lave andet, da
folk så ville droppe betaling via PBS, netbank eller posthuset.

Mvh Jean.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-09 17:56

Jean skrev:

> Hvis TDC ikke kunne tage et gebyr, kunne deres butikker ikke lave andet, da
> folk så ville droppe betaling via PBS, netbank eller posthuset.

Ja, hvor er det synd for dem. En sund forretning lever jo slet
ikke af sit salg, men af de gebyrer de lægger på betjeningen.

Man må undre sig over hvordan det lykkedes at drive forretning i
gamle dage helt uden gebyrer.

--
Bertel

Fra : Jean

Dato : 25-10-09 19:39

Bertel skrev:
> Ja, hvor er det synd for dem. En sund forretning lever jo slet
> ikke af sit salg, men af de gebyrer de lægger på betjeningen.

Jeg kalder den slags gebyrer for adfærdsregulering. Jeg kender ikke noget
større firma (som sender flere tusinder regninger hver måned, hvor du kan
betale din regning ved at møde personligt op, og så undgå gebyrer....)

Hvorhenne betaler du penge for personlig betjenning? (Udover den omtalte
regning, skal betales...)

Jeg taler ikke om at betale for en vare/tjenesteydelse, men ren og skær for
betjeningen?

Mvh Jean.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-10-09 20:01

"Jean" <ask@me> wrote in message

> Jeg kalder den slags gebyrer for adfærdsregulering. Jeg kender ikke noget
> større firma (som sender flere tusinder regninger hver måned, hvor du kan
> betale din regning ved at møde personligt op, og så undgå gebyrer....)

Essensen er, at der bør eksistere mindst én måde at betale sin regning på
uden at det i sig selv koster ekstra. Om TDC så synes det skal være med PBS
eller i deres butikker må de selv om.

Ellers ender vi der hvor varen koster 1 kr og det koster 100 kr at betale
regningen. Men nu blev det politisk og OT.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-09 22:08

Jean skrev:

> Jeg kalder den slags gebyrer for adfærdsregulering.

Hvorfor ikke "Omkostningsreducerende, grønne småbidrag"? Det
lyder endnu pænere.

Jeg skal nok selv regulere min adfærd hvis jeg mener den trænger
til det.

> Jeg kender ikke noget større firma (som sender flere tusinder
> regninger hver måned, hvor du kan betale din regning ved at
> møde personligt op, og så undgå gebyrer....)

Hvorfor skyder du mig i skoene at jeg skulle have påstået det?

> Hvorhenne betaler du penge for personlig betjenning? (Udover den omtalte
> regning, skal betales...)

"Personlig"?

> Jeg taler ikke om at betale for en vare/tjenesteydelse,

Det gør jeg.

--
Bertel

Fra : Jean

Dato : 25-10-09 22:35

"Bertel Lund Hansen" skrev:
> Hvorfor skyder du mig i skoene at jeg skulle have påstået det?

Jeg skyder ikke... det er dem i bandekrigen, der gør det... :)

Det var mere det at du skrev:
> [...]

Betjeningen forbinder jeg ikke med en vare/tjenesteydelse, men mere som det
der leder op til et salg af vare/tjenesteydelse.

> Det gør jeg.

Fair nok. Det skal ikke skille os ad.
Fortsat god søndag.

Mvh Jean.

Fra : J

Dato : 25-10-09 23:26

"Jean" <ask@me> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Betjeningen forbinder jeg ikke med en vare/tjenesteydelse, men mere som
> det der leder op til et salg af vare/tjenesteydelse.

Vi må have kriminalassistent Bendtsen (orlov) på banen, næste gang har skal
til afhøring hos ordenshåndhæverne på Fyn. Eller er der for lang tid til et
folketingsvalg?

Fra : Henrik

Dato : 26-10-09 20:22

J skrev:

> Vi må have kriminalassistent Bendtsen (orlov) på banen, næste gang har skal
> til afhøring hos ordenshåndhæverne på Fyn. Eller er der for lang tid til et
> folketingsvalg?

Mage til korrupt fynbo skal man lede længe efter Derudover vil han
til en hver tid tale forretningernes sag og gøre sit aller bedste for at
absolut intet vil blive gjort for at bekæmpe gebyrer på betalinger.

Fra : J

Dato : 27-10-09 00:42

"Henrik" <xxx@xxx.com> skrev i en meddelelse

> Mage til korrupt fynbo skal man lede længe efter Derudover vil han til
> en hver tid tale forretningernes sag og gøre sit aller bedste for at
> absolut intet vil blive gjort for at bekæmpe gebyrer på betalinger.

Var der ikke noget med dankortet et par uger før politiassistenten (orlov)
senest blev valgt til folketinget?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 25-10-09 21:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ikke af sit salg, men af de gebyrer de lægger på betjeningen.
>
> Man må undre sig over hvordan det lykkedes at drive forretning i

Ved at lægge det på prisen. Men i dag kræver vi gennemsigtighed, så vi kan
se, hvad der er varens/tjenesteydelsesns reelle pris,. og hvad der er
betaling for andre yderlser.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-09 22:09

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev:

> Ved at lægge det på prisen.

Ja, naturligvis. Jeg var ironisk.

> Men i dag kræver vi gennemsigtighed, så vi kan
> se, hvad der er varens/tjenesteydelsesns reelle pris,. og hvad der er
> betaling for andre yderlser.

Det får vi bare ikke. Vi får den gamle pris, der dækker alle
udgifter plus indtjening, *samt* et gebyr oveni.

--
Bertel

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-10-09 14:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, naturligvis. Jeg var ironisk.

> Det får vi bare ikke. Vi får den gamle pris, der dækker alle
> udgifter plus indtjening, *samt* et gebyr oveni.

Det havde vi såmænd nok fået alligevel, Men så havde man kaldt det en
prisstigning.

Hvis en virksomhed ønkser at tjenen 100 kr. på en vare, kan den lade den
give en fortjeneste på 100. Ønsker man nu at tjene 120 kr. på samme vare,
kan man øge prisen til 120, eller man kan lade varesn pris forblive 100 og
så opfinde et gebyr på 20.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-09 15:28

> Det havde vi såmænd nok fået alligevel, Men så havde man kaldt det en
> prisstigning.

Ja, men den er ikke nær så spiselig som et gebyr. En prisstigning
skal øge profitten, et gebyr skal (i folke- og politikemyten)
dække faktiske udgifter.

--
Bertel

Fra : Ralph

Dato : 25-10-09 18:18

> Hvis TDC ikke kunne tage et gebyr, kunne deres butikker ikke lave andet,
> da folk så ville droppe betaling via PBS, netbank eller posthuset.

HVAD - jeg kunne da ikke drømme om at stå i kø for at betale en regning. På
den anden side vil jeg da heller ikke betale gebyr hvis jeg kan undgå det,
af samme grund er mit OK kort blevet skrottet.

--
Ralph

Fra : Jean

Dato : 25-10-09 19:33

Ralph skrev:
> HVAD - jeg kunne da ikke drømme om at stå i kø for at betale en regning.

Heller ikke jeg.

> På den anden side vil jeg da heller ikke betale gebyr hvis jeg kan undgå
> det, af samme grund er mit OK kort blevet skrottet.

Enig! Jeg er også meget imod såkaldte PBS-gebyrer.

Mvh Jean.

Fra : Lyrik

Dato : 25-10-09 13:42

> [...]
>
> Hvis ikke man tilbyder en gebyr-fri betaling: Skal minimumsgebyret så fremgå
> af alle annoncerede priser? (A'la reglerne for at minimumsprisen i

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Lidt sjov opstilling. Min kone har lige sparet 50 kroner på en
mobiltelefon fra "3" ved at vælge betaling over PBS!

Jens

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 26-10-09 12:28

Tak for de mange inputs, men jeg kan ikke rigtig se at nogen af mine 3
spørgsmål er besvaret?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-10-09 14:19

Peter D. Jørgensen wrote:
> [...]
> http://www.bt.dk/politik/flertal-vil-lovgive-om-gebyrer
>

> Har man krav på at kunne betale kontant uden gebyr, hvis man møder op

Jeg kan ikke umiddelbart se nogen lov, som siger at det skal være
gebyrfrit. Jeg har faktisk selv prøvet at blive pålagt ét gebyr ved kontakt
betaling og et andet, men af samme størrelse, hvis jeg ville betale via
nettet.

> Har man som kunde krav på at leverandør tilbyder en gebyr-fri
> betalingsform?

De ovenfor.

> Hvis ikke man tilbyder en gebyr-fri betaling: Skal minimumsgebyret så
> fremgå af alle annoncerede priser? (A'la reglerne for at
> minimumsprisen i bindingsperioden skal angives)

Hvis det er tilfældet, er der mange, der ovrtræder loven. Der er mange
steder, fx luftfartsselskaber, hvor gebyrerne først kommer frem, når du
forsøger at betale.

Jan

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 26-10-09 17:12

"Jan Kronsell" skrev
> Jeg kan ikke umiddelbart se nogen lov, som siger at det skal være
> gebyrfrit.

TDC tager eksempelvis et gebyr, så den er "købt"

> De ovenfor.

Ja, jeg var også efterhånden kommet frem til, at hvis ikke nogen kunne finde
en lov der kræver det, er det jo dermed ikke et krav. Det burde være et
krav, efter min mening, men ok.

> Hvis det er tilfældet, er der mange, der ovrtræder loven.

Her hopper kæden så af for mig. Der er alle mulige regler omkring at pris i
bindingsperioder skal oplyses, alle mulige skatter og afgifter på
flybilletter skal oplyses. Er betalingsgebyrer sluppet for specifik
lovgivning, fordi alle love er rettet mod specifikke gebyrer, og ikke lavet
generelt rettet for at vise den reelle slutpris?

Ryanair har også været kreative, da de tager et gebyr på 40 kr for at checke
ind online, eller 300 kroner hvis man gør det ved skranken, og der er
ligesom ikke andre alternativer.
http://borsen.dk/privatokonomi/nyhed/167202/

Men ok, hvis det ikke er er ulovligt er det jo lovligt.

/Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-09 17:24

Peter D. Jørgensen skrev:

> Ryanair har også været kreative, da de tager et gebyr på 40 kr for at checke
> ind online, eller 300 kroner hvis man gør det ved skranken, og der er
> ligesom ikke andre alternativer.

De tager også et gebyr for kørestol - opkræver det ved *alle*
kunder.

> Men ok, hvis det ikke er er ulovligt er det jo lovligt.

Det er ulovligt ikke at oplyse alle udgifter.

--
Bertel

Fra : bosol

Dato : 26-10-09 09:27

On 25 Okt., 12:15, "Peter D. Jørgensen"
> [...]
>
> Hvis ikke man tilbyder en gebyr-fri betaling: Skal minimumsgebyret så fremgå
> af alle annoncerede priser? (A'la reglerne for at minimumsprisen i

Jeg har flere gange brugt elektronisk indbetalingskort
http://www.betalingsservice.dk/dk/privat/hvader/ekort/ der er
gebyrfrit !

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 26-10-09 16:46

"bosol" skrev
>Jeg har flere gange brugt elektronisk indbetalingskort
>http://www.betalingsservice.dk/dk/privat/hvader/ekort/ der er
>gebyrfrit !

Ehh, muligvis, men så tænker du vist på at der er gratis at benytte i din
bank? Det har jo ikke så meget at gøre med om en sælger kræver et gebyr på
købet...

/Peter