Leif Neland <leif@neland.dk> wrote in
news:4ae4886b$0$36570$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>> Det kunne godt lyde som om deres system til at holde styr på regning,
>> optankning og spærring ikke er helt gennemtænkt (en abonnent med
>> automatisk optankning tilmeldt skal ikke spærres hvis der er
>> underskud på kontoen og tekniske problemer med optankningen).
> Hvorfor ikke?
Fordi kunden ikke skal straffes for en teknisk fejl hos en underleverandør,
f.eks. DIBS.
> Hvis kunden tror at der optankes automatisk, skal teleselskabet bare
> blive ved med at lade kunden ringe?
Ja, hvis årsagen til at der ikke kan tankes op er en teknisk fejl.
Selvfølgelig kan man sætte en grænse for hvor stor kredit man vil give en
kunde i forbindelse med tekniske problemer men det bør ikke være kundens
problem at teleselskabets underleverandør har problemer.
> Så kan kunden til sidst jo skylde en formue.
> Måske har kunden lukket sit kort og fået et nyt.
Så afvises betalingen med en fejl om at kortet er udløbet - så skal
automatisk optankning afmeldes og telefonen spærres med det samme.
> Måske er kunden gået konkurs...
Så vil du ikke få pengene uanset hvorfor der opstår underskud - mig bekendt
findes der ingen systemer der spærrer for telefonen mens opkaldet er igang,
opkald bogføres som regel først når opkaldet afsluttes. Ringer man til
udlandet kan et enkelt kald godt trække rigtig mange penge fra kontoen.
Der er mange muligheder for at kunden kan oparbejde gæld uden at kunne
betale. Kunden kan afgå ved døden og pengene dermed være tabt, kunden kan
undlade at betale sin regning, flytte til udlandet - udbyder man en service
er der en risiko, sådan er livet som teleudbyder.
> Ved at lukke for telefonen opnår selskabet at kunden reagerer.
Ja, kunden bliver sur og firmaet får negativ omtale, et problem hos en
underleverandør er ikke kundens problem men firmaets problem. Så længe
optankningen afvises pga. en teknisk fejl så bør kunden ikke straffes. DIBS
afviser med forskellige fejlbeskeder alt efter om det er teknik eller
ubrugeligt kort så det kan godt skelnes.
--
Henrik Stidsen -
http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!