Jordforbindelse af mast?
Fra : HH

Dato : 25-10-09 14:19

Hej gruppe. Jeg vil gerne have et godt råd til hvad der er det rigtige
mht. elektriske forbindelser mellem mast (og rig) og vandet.
I min sejlbåd er mast og rig alene fastgjort til glasfiberskroget og
ikke til noget elektrisk. Men masten står i en mastefod, der er boltet
til en jernprofil-mastestøtte inde i båden. Den er heller ikke
forbundet til noget elektrisk. Kølen er en blykøl med rustfrie bolte,
der er synlige i kølsvinet. Kølen er heller ikke forbundet til noget
elektrisk. Men bådens sejlbådsdrev er gennem forbindelsen til bådens
motor forbundet til batteri minus.
Det vil være muligt relativt let at lave en kraftig forbindelse mellem
mastestøttens fod (og derigennem indirekte til masten) og kølen og
dermed vandet.

Vil dette være rigtigt at gøre? - eller skal jeg lade det være som det
er?
En fordel i forbindelse med lynnedslag?

Jeg ville umiddelbart antage, at det ikke er særligt hensigtsmæssigt
at forbinde kølen med batteri-minus og dermed til sejlbådsdrevet, idet
det (tror jeg) vil give anledning til galvanisk korrosion, sikkert af
sejlbådsdrevet.

Hans-Henrik

Fra : claus.b.p.

Dato : 26-10-09 01:01

HH wrote:
> [...]
> at forbinde kølen med batteri-minus og dermed til sejlbådsdrevet, idet
> det (tror jeg) vil give anledning til galvanisk korrosion, sikkert af

Drev og andre metalgenstande er vel beskyttet med zink/alu-anoder?

Jeg ville ikke ønske at få strømmen fra et lynnedslag ind i båden,
hverken i batteri-minus, køl eller andre steder. Så ville jeg foreslå
en kraftig wire fastgjort til masten, hvor den anden ende kunne
kastes i vandet ved tordenvejr. Om det vil hjælpe 100% i praksis er
jeg ikke sikker på, men det kan reducere skaderne er jeg ret sikker
på. Strømmen vil altid prøve at finde den nemmeste vej til jord.
(vand)

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-09 16:54

"claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> jeg ikke sikker på, men det kan reducere skaderne er jeg ret sikker
> på. Strømmen vil altid prøve at finde den nemmeste vej til jord.

Og derfor, det med "korteste vej" taler jo så klart imod at skabe en
forbindelse, kabel eller andet, der kan lokke lynet til tage tage "den nemme
vej" gennem masten.
Efter min opfattelse er snakken om at "sikre sig" mod lynnedslag i samme
afdeling som nytteløse radarreflektorer---

Var der belæg for fornuften i en jordforbindelse, var det såmænd kom
offentligt kendt.
Og bådene født med en sådan.

Ikke sandt?

MVH
Egon

Fra : claus b.p.

Dato : 27-10-09 01:25

news tele dk wrote:
> [...]
> samme afdeling som nytteløse radarreflektorer---
>
> Var der belæg for fornuften i en jordforbindelse, var det såmænd kom

Nu er du ude hvor du ikke kan bunde. Hvis lynet beslutter sig til at masten
er den nemmeste vej ned, så vil den tage den vej, uanset hvad!
Dette er endda en rimelig antagelse at det er masten der bliver lynets
første valg, hvis det er imden for en given afstand.
Som gammel radioamatør har jeg prøvet at have lynnedslag i masten, og der er
ikke meget at gøre ved det, ud over at beskytte sig bedst muligt.
Det kan godt betale sig at følge de gode råd om at frakoble radioer mm. med
antenner i masten.
Lynets spænding er af en sådan størrelse at det uden videre hopper
adskillige centimeter, med enorm energiudladning, gennem næsten hvad som
helst. Og på en båd vil alt være endda vådt i uvejr, måske endda vådt af
saltvand.
Men mit bedste bud vil stadig være at forsøge at lede strømmen fra masten
direkte ned i vandet, evt. som Harding nævner med et startkabel.
Hold fingrene og alt andet væk fra søgelænder og andet metal. Med lidt held
vil cockpit og kahyt fungere som faradybur, så den våde overflade udvendigt
vil bortlede strømmen. De klimaændringer der uomtvistelig sker i øjeblikket
vil med stor sandsynlighed foranledige flere lynnedslag end "normalt" så det
er ikke en tosset ide at beskytte sig så godt som muligt mod følgerne.
At lynet tager den nemme vej betyder ikke at der ikke er risiko for overslag
invendig i bådens elektrisk ledende dele. Men hvis elektronik er frakoblet,
og alle i besætningen holder sig fra metaldele, er der stor sansynlighed
for, at et evt. lynnedslag ikke får fatale følger.
Endelig vil jeg lige nævne at der i forbindelse med tordenvejr også opstår
områder med høj statisk elektricitet. Dette vil også have en mulig
ødelæggende virkning på elektronik. Så vær opmærksom på hvordan du kan
frakoble VHF, TV, GPS mv. fra kablerne til mastantennerne.

/Claus

PS: Plastikhuset fra strømforsyningen til min telefonsvarer lå 5 meter borte
efter lynnedslag i antennemast. Sikringsgrupperne i målerskabet var smeltet
sammen. Mastesikringerne gået. Og eneste fysiske forbindelse mellem
antennemast og el var en antenneforstærker-strømforsyning... - Kun få mm.
mellem antenneledning og 230v forsyning.

PS:Ps: Hvis man er på broen (i cockpitet) er man faktisk rimelig godt
beskyttet af sit regntøj. Strømmen løber udenpå objekter. => minimal fysisk
skade.

Er der nogen der nogensinde har prøvet et lynnedslag på vandet?

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 20:51

Det er jeg nu ikke så sikker på, det med ikke at kunne bunde
Naturligvis vil et lyn, om man befinder sig i "nedslagsområdet", muligvis
vælge den høje mast.
Men hvorfor yderligere hjælpe bæstet med at vælge en nem vej?
Hellere gå udenom, om man kan.
Kort sagt: jeg køber ikke den med ledninger i vandet, men henregner
spørgsmålet under kategorien: Religion.
Var det ikke det, skulle der garanteret være mindst een "handlekraftig"
politiker, der forlængst havde "hjulpet" alle os stakkels fjolser--

Det øvrige du nævner, med elektronikafkobling osv, er vi enige i.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-10-09 05:17

Jeg har set fotos af skinner hvoraf den ene er tilsluttet en kølbolt
og den anden til masten. Imellem enderne af skinnerne var der et
gnistgab på nogle millimeter. Mellemrummet skal holdes rent og tørt
således at der ikke er elektrisk forbindelse.
Jeg vil råde dig til at anvende udvendige ledninger f.eks. et par
startkabler der ved tordenvejr forbindes til overvanterne og de hænger
derfra ned i vandet.
Samtidigt ville jeg fjerne antenneledningerne fra de forskellige
apparater.
Det er bedre at en evt. udladning sker udvendigt på båden i stedet for
inde i båden. Lyn kan gøre frygtelig skade på båden indvendigt, det er
en utrolig energi der udløses.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 28-10-09 04:09

Hej Gruppe!
Jeg takkker for de mange svar og vælger at lade det være som det er:
Ingen elektrisk forbindelse mellem mast, mastestøtte og blykøl.
mvh
Hans-Henrik