Det er jeg nu ikke så sikker på, det med ikke at kunne bunde
Naturligvis vil et lyn, om man befinder sig i "nedslagsområdet", muligvis
vælge den høje mast.
Men hvorfor yderligere hjælpe bæstet med at vælge en nem vej?
Hellere gå udenom, om man kan.
Kort sagt: jeg køber ikke den med ledninger i vandet, men henregner
spørgsmålet under kategorien: Religion.
Var det ikke det, skulle der garanteret være mindst een "handlekraftig"
politiker, der forlængst havde "hjulpet" alle os stakkels fjolser--
Det øvrige du nævner, med elektronikafkobling osv, er vi enige i.
MVH
Egon
"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4ae63dd4$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
> news tele dk wrote:
>> "claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>> news:4ae4e6bf$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
>>> HH wrote:
>>>> Hej gruppe. Jeg vil gerne have et godt råd til hvad der er det
>>>> rigtige mht. elektriske forbindelser mellem mast (og rig) og vandet.
>>>> I min sejlbåd er mast og rig alene fastgjort til glasfiberskroget og
>>>> ikke til noget elektrisk. Men masten står i en mastefod, der er
>>>> boltet til en jernprofil-mastestøtte inde i båden. Den er heller
>>>> ikke forbundet til noget elektrisk. Kølen er en blykøl med rustfrie
>>>> bolte, der er synlige i kølsvinet. Kølen er heller ikke forbundet
>>>> til noget elektrisk. Men bådens sejlbådsdrev er gennem forbindelsen
>>>> til bådens motor forbundet til batteri minus.
>>>> Det vil være muligt relativt let at lave en kraftig forbindelse
>>>> mellem mastestøttens fod (og derigennem indirekte til masten) og
>>>> kølen og dermed vandet.
>>>>
>>>> Vil dette være rigtigt at gøre? - eller skal jeg lade det være som
>>>> det er?
>>>> En fordel i forbindelse med lynnedslag?
>>>>
>>>> Jeg ville umiddelbart antage, at det ikke er særligt hensigtsmæssigt
>>>> at forbinde kølen med batteri-minus og dermed til sejlbådsdrevet,
>>>> idet det (tror jeg) vil give anledning til galvanisk korrosion,
>>>> sikkert af sejlbådsdrevet.
>>>
>>> Drev og andre metalgenstande er vel beskyttet med zink/alu-anoder?
>>>
>>> Jeg ville ikke ønske at få strømmen fra et lynnedslag ind i båden,
>>> hverken i batteri-minus, køl eller andre steder. Så ville jeg foreslå
>>> en kraftig wire fastgjort til masten, hvor den anden ende kunne
>>> kastes i vandet ved tordenvejr. Om det vil hjælpe 100% i praksis er
>>> jeg ikke sikker på, men det kan reducere skaderne er jeg ret sikker
>>> på. Strømmen vil altid prøve at finde den nemmeste vej til jord.
>>> (vand)
>>>
>>> Mvh. Claus
>>
>>
>> Og derfor, det med "korteste vej" taler jo så klart imod at skabe en
>> forbindelse, kabel eller andet, der kan lokke lynet til tage tage
>> "den nemme vej" gennem masten.
>> Efter min opfattelse er snakken om at "sikre sig" mod lynnedslag i
>> samme afdeling som nytteløse radarreflektorer---
>>
>> Var der belæg for fornuften i en jordforbindelse, var det såmænd kom
>> offentligt kendt.
>> Og bådene født med en sådan.
>>
>> Ikke sandt?
>>
> Nu er du ude hvor du ikke kan bunde. Hvis lynet beslutter sig til at
> masten er den nemmeste vej ned, så vil den tage den vej, uanset hvad!
> Dette er endda en rimelig antagelse at det er masten der bliver lynets
> første valg, hvis det er imden for en given afstand.
> Som gammel radioamatør har jeg prøvet at have lynnedslag i masten, og der
> er ikke meget at gøre ved det, ud over at beskytte sig bedst muligt.
> Det kan godt betale sig at følge de gode råd om at frakoble radioer mm.
> med antenner i masten.
> Lynets spænding er af en sådan størrelse at det uden videre hopper
> adskillige centimeter, med enorm energiudladning, gennem næsten hvad som
> helst. Og på en båd vil alt være endda vådt i uvejr, måske endda vådt af
> saltvand.
> Men mit bedste bud vil stadig være at forsøge at lede strømmen fra masten
> direkte ned i vandet, evt. som Harding nævner med et startkabel.
> Hold fingrene og alt andet væk fra søgelænder og andet metal. Med lidt
> held vil cockpit og kahyt fungere som faradybur, så den våde overflade
> udvendigt vil bortlede strømmen. De klimaændringer der uomtvistelig sker i
> øjeblikket vil med stor sandsynlighed foranledige flere lynnedslag end
> "normalt" så det er ikke en tosset ide at beskytte sig så godt som muligt
> mod følgerne.
> At lynet tager den nemme vej betyder ikke at der ikke er risiko for
> overslag invendig i bådens elektrisk ledende dele. Men hvis elektronik er
> frakoblet, og alle i besætningen holder sig fra metaldele, er der stor
> sansynlighed for, at et evt. lynnedslag ikke får fatale følger.
> Endelig vil jeg lige nævne at der i forbindelse med tordenvejr også opstår
> områder med høj statisk elektricitet. Dette vil også have en mulig
> ødelæggende virkning på elektronik. Så vær opmærksom på hvordan du kan
> frakoble VHF, TV, GPS mv. fra kablerne til mastantennerne.
>
> /Claus
>
> PS: Plastikhuset fra strømforsyningen til min telefonsvarer lå 5 meter
> borte efter lynnedslag i antennemast. Sikringsgrupperne i målerskabet var
> smeltet sammen. Mastesikringerne gået. Og eneste fysiske forbindelse
> mellem antennemast og el var en antenneforstærker-strømforsyning... - Kun
> få mm. mellem antenneledning og 230v forsyning.
>
> PS:Ps: Hvis man er på broen (i cockpitet) er man faktisk rimelig godt
> beskyttet af sit regntøj. Strømmen løber udenpå objekter. => minimal
> fysisk skade.
>
> Er der nogen der nogensinde har prøvet et lynnedslag på vandet?
>
>
>
>