Kloakrør i kælder, udskiftning
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 25-10-09 17:46

I mit hus fra 1953 har jeg har brækket gulvet udaf ca. 1/2-delen af
kælderen, gulvet er dengang lagt lige oven på jorden/leret. Den anden
halvdel af gulvet brækkets ud når jeg skal renovere de andre rum i løbet
af 1 eller 2 år.
Det er meningen at gulvet skal isolerers og at der derefter skal lægges
et nyt betongulv.
Under arbejdet er der fritlagt nogle kloakrør, rørene er ikke blevet
beskadiget under gulv opbrækningen. Der er de org. rør fra 1953 altså
typen der er fremstillet i keramik/brændt ler (eller hvad det nu er
lavet af).

Mit spørgsmål er så om man skal udskifte disse rør ?
- hvor længe kan man forvente at de org. fra 1953 vil holde ?
- er der lovkrav om at man skal udskifte nu når der er "nem" adgang ?
- nogle der har erfaringer ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : S.B.

Dato : 25-10-09 23:04

"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - hvor længe kan man forvente at de org. fra 1953 vil holde ?
> - er der lovkrav om at man skal udskifte nu når der er "nem" adgang ?

Ved ikke om det er et krav, men jeg ville helt klart vælge at skifte dem ud
med PVC
Har i min tid set for mange der var "slidt op"

Hvis der ikke er muffer på rørene, så er det drænrør, meget normalt de blev
lagt under gulvene den gang, men samme, vil stadig skifte dem, besværet nu
er ingenting i forhold til hvad det kan blive på et senere tidspunkt

Søren

Søren

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 26-10-09 20:52

S.B. skrev:

> [...]
> lagt under gulvene den gang, men samme, vil stadig skifte dem, besværet nu
> er ingenting i forhold til hvad det kan blive på et senere tidspunkt

De bliver skiftet, kloakmesteren har været forbi og vi har lavet en god
aftale

Tak for svar.

--
Dan "748" Dethlefsen