Layout forskelligt på 2 severe
Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 25-10-09 17:24

Hej/

Jeg har de samme sider liggende lokalt på min pc med XP og IIS -
og så på min web-udbyders asp-hotel.

Mine sider har alle et baggrundbillede. Overpå det er der lagt en
topbar, en menubar (ude tv) og en indholdbar. Alle defineret i
teksten med en <div id="topbar"> og tilsvarende.
Mit cs ser således ud:

#topbar { margin-top:5px; margin-right:5px;
margin-left:5px; border-width:1px; border-style:solid;
border-color:green; height:20%; padding-top:12px;
padding-right:5px; padding-bottom:0px; padding-left:5px;
background-color:#ccffff; color:black;}

#menubar { margin-top:10px;
margin-bottom:5px; margin-left:5px; border-width:1px;
border-style:solid; border-color:green; height:80%;
padding-top:5px; padding-right:5px; padding-bottom:5px;
float:left; width:160px; background-color:#ccffff; color:black;}

#indholdbar {margin-top:10px; margin-right:5px;
margin-bottom:5px; margin-left:180px; border-width:1px;
border-style:solid; border-color:green; height:80%;
padding-top:15px; padding-right:10px; padding-bottom:10px;
padding-left:10px;
background-color:#ccffff; color:black;}

Problemet er, at de 3 bar'e ikke står helt samme sted på
billedet, når jeg ser dem på min webudbyders server hhv. ser dem
på min egen pc-server(IIS). Indbyrdes er de ens - men samlet set
flyder de et par mm mod NordVest hhv mod SydØst når jeg skifter
fra webudbyder til lokal visning.

Hvorfor mon?

mvh
/jens
vinvenner.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-10-09 17:40

Jens R. Rasmussen wrote:

> [...]
> på min egen pc-server(IIS). Indbyrdes er de ens - men samlet set
> flyder de et par mm mod NordVest hhv mod SydØst når jeg skifter

Prøv at tømme cachen i din browser. Det er sikkert en forældet version, du
ser i det ene tilfælde.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 25-10-09 18:32

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Prøv at tømme cachen i din browser. Det er sikkert en forældet version, du
> [...]

Det gør desværre ingen forskel. Og da jeg også har en del nye sider, er jeg
forholdsvis sikker på at det ikke er der problemet ligger.

Problemet er altså mine 3 bars (der indbyrdes bevarer deres position) men som
samlet flytter sig nogle millimeter ovenpå baggrundbilledet. Jeg glemte at
fortælle at baggrundsbilledet er sat op i mit css som:

body {background-image:url("billeder/peter_works_vinmark_i_californien.jpg");
color:black;}

Og at jeg som browser bruger IE8, som jo har den behagelige egenskab at jeg
kan have mange faner samtidig og dermed lynhurtig skifte fra mine sider hos
udbyderen og mine sider liggende lokalt - og derfor ser jeg hvorledes rammerne
(bar'ene) flytter sig.

Nu kan man spørge om det betyder så meget? Men det skyldes at jeg nede i
indholdbaren på en af siderne side har et problem med float. Hvor det virker
forskelligt de to steder - med mere alvorlige konsekvenser. Men sålænge
bar'ene ikke ligger fast, vil jeg ikke belemrer jer med dette problem. Og
måske hænger de to ting sammen. Måske mangler jeg en specifikation i mit css,
som enten IIS eller min udbyder "gætter" - og så "gætter" forskelligt?

mvh
/jens

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 25-10-09 18:30

Den Sun, 25 Oct 2009 16:23:58 +0000 skrev Jens R. Rasmussen:

> Hvorfor mon?
>
> mvh
> /jens
> vinvenner.dk

Var der ikke noget om at franskmændene kom noget i vinen, der påvirkede
synet?

--
Karl Erik.

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 25-10-09 18:42

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Var der ikke noget om at franskmændene kom noget i vinen, der påvirkede
> synet?
>

> Karl Erik.

De klarer vist tve-synet uden at kommer ekstra i vinen

jeg forsøgte mig lige med Firefox - og der er der ingen forskel. Så det er
åbenbart relateret til opsætningen af IE8. Eller også er det ikke den rigtige
cash jeg har slettet i IE. det jeg gjorde var at gå til
Funktioner -> internetindstillinger ->generelt->browserdata-slet-> og så
afhakke "Midlertidige internetfiler" samt "cookies" -> slet -> OK

mvh
/jens

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-10-09 20:52

Jens R. Rasmussen wrote:

> [...]
> Funktioner -> internetindstillinger ->generelt->browserdata-slet-> og så
> afhakke "Midlertidige internetfiler" samt "cookies" -> slet -> OK

Nu kender jeg ikke lige IE8, men i min IE6 er der en en knap med settings
under temporary files.

Herunder er der et valg, hvorvidt IE skal spørge om nye verseioner.

Den har jeg sat til 'every visit'.

Det betyder at browseren undersøger om der er en ny version ved hvert besøg,
og ikke ud fra Williams gætteri (som vistnok er en dag).

Hvis du sætter den til det, så slipper du for det bøvl med cachen.

Det samme gælder i øvrigt Firefox, og her kan jeg ikke huske hvor det blev
sat.

Måske 'nogen' skulle skrive en sentens eller 2 om denne problemstilling, og
lægge den som en slags vejledning.

Man kaunne gætte på det er et generelt problem alle browsere, da det
formentlig er lavet for at illudere at browseren er 'hurtig'.

Sikkert opfundet af en vis herre engang, så man tror hans var den hurtigste
browser.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 25-10-09 21:22

Stig Johansen skrev:

> Herunder er der et valg, hvorvidt IE skal spørge om nye verseioner.
>
> Den har jeg sat til 'every visit'.

Det kan man også i IE8.
Og selvfølgelig har jeg også valgt den indstilling. Men desværre er det
ikke standardindstillingen.

> Man kaunne gætte på det er et generelt problem alle browsere, da det
> formentlig er lavet for at illudere at browseren er 'hurtig'.

Det kan i hvert fald forklare at det ikke er standardindstillingen i
browserne. Jeg har oplevet det samme med Opera (der er ekstremt
aggressiv med at hente fra cachen, hvis ikke man ændrer på
indstillingerne) og sikkert også Firefox.

Det andet gav måske mening for 10 år siden, hvor næsten alle havde
langsomme modemer, men ikke i dag hvor "bredbånd" er allemandseje.

Det værste ved at det ikke er standard, at browseren skal tjekke "ved
hvert besøg på siden", er at slutbrugerne på en side kan tro at siden
ikke er opdateret.
Jeg har af og til et hyr med at forklare nogle brugere at de skal ændre
i indstillingen i deres IE for at se den ændring de måske lige har lavet
af en af deres egne posts på min side.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-09 21:54

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
> aggressiv med at hente fra cachen, hvis ikke man ændrer på
> indstillingerne) og sikkert også Firefox.

Nu kan jeg ikke huske de gamle indstillinger, men i Opera 10 er
startindstillingen at den tjekker på nettet altid, ved billeder
dog hver 5. time.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-10-09 10:46

Philip Nunnegaard wrote:

> Det andet gav måske mening for 10 år siden, hvor næsten alle havde
> langsomme modemer, men ikke i dag hvor "bredbånd" er allemandseje.

Jeg kommer ikke med konspirationsteorier, men på et tidspunkt (sikkert samme
æra) var det vigtigt at brugeren oplevede 'browseren' som værende 'hurtig'.

Ingen nævnt, ingen glemt, men hvis man kan give brugeren et indtryk af
hastigheden ved at hente fra cache, så er det fint nok.

Brugeren ved så ikke at det er (muligvis) forældede data man kigger på.

Ved normal surfing er det nok ok at vise 'gamle data', da de nok i vid
udstrækning er 'statiske' - men seriøst synes jeg ikke det er.

Og som du selv nævner, så hører det fortiden til, hvor man havde langsomme
forbindelser, og langsomme servere.

Men der er meget inerti i det der indernet, så det varer nok en dakade eller
to før det bliver ensartet.

Stig Johansen

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 25-10-09 22:25

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> formentlig er lavet for at illudere at browseren er 'hurtig'.
>
> Sikkert opfundet af en vis herre engang, så man tror hans var den hurtigste

Tusind tak, stig m.fl. Nu vises det samme - også i IE8 efter at jeg flyttede
hakket fra "automatisk" til "Hver gang jeg besøger webstedet"

mvh
/Jens