smukke, melodiske guitarsoloer (guitarsoli~
Fra : Kim Frederiksen

Dato : 24-10-09 17:41

Sidder netop og lytter til Pink Floyd - Pulse -albummet og nyder David
Gilmours fantastiske elhegn. Kender I noget andet der kommer i nærheden af
soloen på Comfortably Numb? ... jeg ved der findes mange teknisk, absurd
dygtige guitarister som f.eks. Yngwie Malmsteen, men jeg finder de fleste af
dem lidt anstrengede at høre på, fordi jeg sidder med indtrykket af at det
handler mest om at vise hvor hurtige og dygtige de er, uden at det
nogensinde bliver rigtig musikalsk.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-09 18:13

Kim Frederiksen <kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

> [...]
> dem lidt anstrengede at høre på, fordi jeg sidder med indtrykket af at det
> handler mest om at vise hvor hurtige og dygtige de er, uden at det

Joe Satriani laver nogen fede soli uden at det nødvendigvis går over i
speed og teknik.

John Petrucci fra Dream Theater det samme ...

/thomas

Fra : Ole Thomsen

Dato : 25-10-09 11:36

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in message
> Sidder netop og lytter til Pink Floyd - Pulse -albummet og nyder David
> Gilmours fantastiske elhegn.

Den er suveræn topscorer på min guitarsolo-hitliste. Lige det sted blev
næsten slidt op på mit første The Wall album - og Pulse versionen er om
muligt endnu bedre.

http://www.youtube.com/watch?v=JWnapx502uQ

> Kender I noget andet der kommer i nærheden af soloen på Comfortably Numb?

Jeg synes Frank Zappas "last imaginary guitar solo" på Water Melon in Easter
Hay er smuk.

http://www.youtube.com/watch?v=mfY3BhYNIjg

Der blev nu lavet meget godt musik i halvfjerdserne på trods af at musikerne
lød som drukkenbolte eller narkomaner

Ole Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-09 12:38

Kim Frederiksen wrote:
> [...]
> sidder med indtrykket af at det handler mest om at vise hvor hurtige
> og dygtige de er, uden at det nogensinde bliver rigtig musikalsk.

Jeres snak om guitar minder mig om denne:
http://www.youtube.com/watch?v=-KR7txrLvuY

Michael

Fra : Lars Frandsen

Dato : 07-11-09 23:02

"Trekroner" <xx> skrev i meddelelsen

> Jeres snak om guitar minder mig om denne:
> http://www.youtube.com/watch?v=-KR7txrLvuY

LOL - genialt!
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : P.Petersen

Dato : 25-10-09 13:59

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> af dem lidt anstrengede at høre på, fordi jeg sidder med indtrykket af at
> det handler mest om at vise hvor hurtige og dygtige de er, uden at det

Hej Kim.
I den genre du efterspørger må Peter Green vist værer selvskrevet.
F.eks. http://www.youtube.com/watch?v=dFNFafg7bNQ&feature=related
Albatross
eller http://www.youtube.com/watch?v=mLVAoFal7vA&feature=related The
supernatural.

Han er jo også mander, der har skrevet Black Magic Woman.

Mvh
Pelle

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-09 10:21

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> Sidder netop og lytter til Pink Floyd - Pulse -albummet og nyder David
> Gilmours fantastiske elhegn. Kender I noget andet der kommer i nærheden af
> soloen på Comfortably Numb?

Det er også min absolutte favorit blandt soloer. Den er indtil flere gange
blevet stemt ind som den guitarsolo der rører folk mest, i diverse
afstemninger, og jeg er helt enig.

Her er et parstykker der også får mine hår på armene til at rejse sig:

Richie Blackmore, i Deep Purples "Wasted Sunsets":
http://www.youtube.com/watch?v=2nAb9CfR8pE

Så i den lidt mere populære genre, Gary More i "Still Got THe Blues":
http://www.youtube.com/watch?v=4O_YMLDvvnw

Steve Lukather, i Beatles' "While My Guitar Gently Weeps", og for pokker
hvor den guitar græder: http://www.youtube.com/watch?v=GginWYf22rs

Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-10-09 06:23

"Alex Linaa" <www.havelaager.dk> wrote in message

> Steve Lukather, i Beatles' "While My Guitar Gently Weeps", og for pokker
> hvor den guitar græder: http://www.youtube.com/watch?v=GginWYf22rs

Suveræn, og originalen er heller ikke værst

Jeff Beck kan også få en guitar til at hulke og hvine så ikke et øje er
tørt, her med Roger Waters i "What God Wants".
http://www.youtube.com/watch?v=awy1lOnUNTw

Og når vi nu er i den genre så må Pete Drake og hans steelguitar med, George
Harrison synger "I Live for You".
http://www.youtube.com/watch?v=B-qNoImbmfQ

Ole Thomsen

Fra : .J.S...

Dato : 27-10-09 19:42

> [...]
> af dem lidt anstrengede at høre på, fordi jeg sidder med indtrykket af at
> det handler mest om at vise hvor hurtige og dygtige de er, uden at det

Bernie Marsden :
http://www.youtube.com/watch?v=eBcmOHApCzI

Clapton + Winwood
http://www.youtube.com/watch?v=0L8RBIpFleY&feature=PlayList&p=57D5235B5725F1EE&playnext=1&playnext_from=PL&index=2

SRV:
http://www.youtube.com/watch?v=_YIHvK5WN7I&feature=related

Walter Trout :
http://www.youtube.com/watch?v=kAeWW7kzZg0

Marley
Ved ikke hvad guitaristen hedder men han spiller flot, sidst i nummeret
http://www.youtube.com/watch?v=7OQ4dA4CsC4&feature=fvst

(Acoustic)
Tommy Emmanuel :
Også en af dem som kan spille ufatteligt hurtigt, og ofte har de et
fantastisk touch hvis bare de kommer lidt ned i tempo .
http://www.youtube.com/watch?v=AhR04kmcSXU

mvh/JS

Fra : Jan Kronsell

Dato : 27-10-09 23:15

Kim Frederiksen wrote:
> [...]
> sidder med indtrykket af at det handler mest om at vise hvor hurtige
> og dygtige de er, uden at det nogensinde bliver rigtig musikalsk.

Mark Knopfler: Wilkd Theme fra filmen Local Hero. Den kan stadig give mig
gåsehud .

http://www.youtube.com/watch?v=_EyoXb4DtHA

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-09 15:17

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Mark Knopfler: Wilkd Theme fra filmen Local Hero. Den kan stadig give mig
> gåsehud .

Når vi nu er ved Knopfler, så skal vi da have denne her med:
http://www.youtube.com/watch?v=a6oWvAGmiCo
Den er bare så flot, og så indfølt på guitaren

/Alex

Fra : TL

Dato : 29-10-09 17:03

On Thu, 29 Oct 2009 15:17:24 +0100, in dk.kultur.musik "Alex Linaa"
<www.havelaager.dk> wrote:

>"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

>Når vi nu er ved Knopfler,

Nu kan jeg desværre ikke hente youtube fra hvor jeg er p.t., men der
er ingen tvivl om, at Knopfler er mesteren når det drejer sig om
finger picking. Fra Sultan of Swings med Dire Straits til det mere
folk-rockede han laver solo idag. Jeg glæder mig til at se ham live i
Los Angeles næste forår!

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 07-11-09 23:19

> [...]
> soloen på Comfortably Numb? ... jeg ved der findes mange teknisk, absurd

Porcupine Tree er klart inspireret af Pink Floyd. Her er deres "Even Less":

http://www.youtube.com/watch?v=6I3Wpqia_Ek

Fed guitarsolo nær slutningen :)