Biobrændsel?
Fra : Ivan Madsen

Dato : 24-10-09 15:36

Man skal godt nok læse meget - men det bliver man da bare endnu mere
forvirret af.

http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article1243802.ece

Det ender vel med, at vi skal bygge kulkraftværker og glemme alt om
økonomiske biler )

Fra : AS

Dato : 24-10-09 15:45

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> wrote in message

> Det ender vel med, at vi skal bygge kulkraftværker og glemme alt om
> økonomiske biler )

Nej, økonomiske biler og biobrændsel er ikke synonimer

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 25-10-09 21:32

Ivan Madsen wrote:
> [...]
>
> http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article1243802.ece
>
> Det ender vel med, at vi skal bygge kulkraftværker og glemme alt om

Nope.. (Artiklen er også på
http://ing.dk/artikel/103497-forskere-selv-det-bedste-biobraendstof-er-vaerre-end-benzin)

Hvor meget biobrændstof belaster miljøet kommer vel an på hvordan det
udvindes, om der dyrkes afgrøder til at lave brændstof af eller det
udvindes af bioaffald.
Hvis du kigger forbi biodiesel lavet af Raps og bioethanol lavet af
korn, halm eller træflis, er der nogle meget lovende forsøg igang med
dyrkning af grønalger der danner biodiesel.

Jeg indrømemr også gerne at det kan se skidt ud hvis op til 80% af den
udvundne energi bruges til at drive processen og distribuere
brændstoffet, men der bruges også energi på at udvinde og distribuere
fossile brændstoffer

Et andet aspekt er at der er en ganske effektiv lobby igang for at vi
skal blive ved med at bruge fossile brændstoffer i den hellige gud
Mammons navn mere end i klimaets navn. Den findes særligt på den anden
side af "dammen" hvor den forsøger at kaste grus i President Obamas
klimapolitik, men du behøver såmænd ikek at kigge længere end til vores
egen regering.

Døm selv.

/Lars

Fra : AS

Dato : 25-10-09 22:56

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> wrote in message

> [...]
> udvundne energi bruges til at drive processen og distribuere brændstoffet,
> men der bruges også energi på at udvinde og distribuere fossile

IMHO indtil nu er største fordel af biobrændsel, at den kan bruges
stadigvæk, når al olie i verden bliver brændt op. Hm... muligvis, når den
tid kommer, ser det noget anderledes, end i dag.