Faktura...
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 23-10-09 18:34

Hej

Jeg har lavet et stykke arbejde for et firma. Er ikke moms registreret. Hvis
jeg sender dem en faktura, kan jeg så skrive inkl. moms ? Eller hvordan
takler jeg den?

/Finn

--
Der er 10 slags mennesker - Dem som forstår binær og dem som ikke gør.
There are 10 kinds of people. Those who understand binary and those who

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-10-09 18:59

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> wrote in

> Jeg har lavet et stykke arbejde for et firma. Er ikke moms
> registreret. Hvis jeg sender dem en faktura, kan jeg så skrive inkl.
> moms ? Eller hvordan takler jeg den?

Hvis du ikke er momsregistreret skal du ikke nævne moms med et ord.

Hvis du skriver "incl. moms" eller "excl moms" trækker firmaet
(uretmæssigt) momsen ind i regnskabet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-09 20:46

Finn Stampe Mikkelsen skrev:

> Jeg har lavet et stykke arbejde for et firma. Er ikke moms registreret. Hvis
> jeg sender dem en faktura, kan jeg så skrive inkl. moms ? Eller hvordan
> takler jeg den?

Nej, det ville være ulovligt. Du skal bare skrive en simpel
regning.

--
Bertel

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 23-10-09 20:55

Tak for svar.

Firmaet forlanger at få en faktura, der afspejler moms. Så jeg må
momsregistrere mig som en-mands firma og så køre en faktura med moms. Koster
jo heldigvis ikke andet, end at jeg skal indbetale den moms.. Så ingen
omkostninger

/Finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-09 21:04

Finn Stampe Mikkelsen skrev:

> Firmaet forlanger at få en faktura, der afspejler moms.

Sikke nogle klamphuggere. Der er der da mange der sagtens kan
funde ud af at få regninger uden moms (lovlige, vel at mærke).

--
Bertel

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 24-10-09 03:56

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> [...]
> momsregistrere mig som en-mands firma og så køre en faktura med moms.
> Koster jo heldigvis ikke andet, end at jeg skal indbetale den moms.. Så

Det giver ingen mening - der er en del varer og ydelser som ikke
indeholder moms, f.eks. porto og frimærker - så hvis du sender dem en
regning uden nogen form for angivelse af moms, men blot det beløb du har
til gode, må de selv i deres regnskab notere at de har haft en udgift
til dig på XXX kr, heraf 0 kr til moms.

Fra : alexbo

Dato : 24-10-09 08:35

"Finn Stampe Mikkelsen" skrev

> Firmaet forlanger at få en faktura, der afspejler moms. Så jeg må
> momsregistrere mig som en-mands firma og så køre en faktura med moms

Hvis det er en engangsforestilling kan det være nemmere at lade det gå
igennem en ven der er momsregistreret.
Så får firmaet en momsfaktura som de ønsker og din ven får en simpel regning
fra dig.

mvh
Alex Christensen

Fra : KT

Dato : 24-10-09 16:05

Hvad gør det firma når de f.eks. køber frimærker?
Sådanne er heller ikke belagt med moms og firmaet må så have præcis samme
'problem' som med in regning.

Knud

Fra : J

Dato : 24-10-09 16:31

Firmaet bogfører beløbet uden moms (ved godt, det næsten er for let).

Fra : KT

Dato : 24-10-09 16:58

Det ved jeg da godt - men spørgeren har jo et identisk problem (ydelse uden
moms), som det pågældende firma åbenhart ikke kan klare!!!

Knud

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-10-09 17:11

"KT" <knut.t@privat.dk> wrote in message
> Hvad gør det firma når de f.eks. køber frimærker?
> Sådanne er heller ikke belagt med moms og firmaet må så have præcis samme
> 'problem' som med in regning.

Ikke helt. Regningen vil så typisk have et CVR nummer, men være uden moms.

Finn har ikke et CVR nummer, men kun et CPR nummer.

Fra : Ralph

Dato : 24-10-09 17:31

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> Ikke helt. Regningen vil så typisk have et CVR nummer, men være uden moms.
>
> Finn har ikke et CVR nummer, men kun et CPR nummer.

Der står s'gi da ingen steder at et regnskab skal have seperat
kreditorregnskab, før beløbet som om det kommer fra et "rigtigt" firma i
finansregnskabet, fjern momskoden, og bogfør som ellers, jeg vil gætte på at
modkontoen er kassekreditten.

--
Ralph

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-10-09 22:16

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message news:hbva3l$cod$1@aioe.org...

> Der står s'gi da ingen steder at et regnskab skal have seperat
> kreditorregnskab.....

Har du læst Finns kundes regnskabsregler?

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 24-10-09 22:11

"KT" <knut.t@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad gør det firma når de f.eks. køber frimærker?
> Sådanne er heller ikke belagt med moms og firmaet må så have præcis samme
> 'problem' som med in regning.

De bogfører det under fragt - så trækkes der moms. Problem løst

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du også vild med gadgets?

Fra : KT

Dato : 25-10-09 06:34

".°o.O Thomas O.o°." <[pudekamp]@it.invalid> wrote in message
> "KT" <knut.t@privat.dk> skrev i meddelelsen
>
> De bogfører det under fragt - så trækkes der moms. Problem løst

Det ville i så fald være ukorrekt!
De ville aldrig have betalt moms på posthuset, da de betalte for et par ark
frimærker - og kan derfor heller ikke blot ved at bogføre som fragt opnå
'retur' moms.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-10-09 17:14

Finn Stampe Mikkelsen skrev den 23-10-2009 21:54:
> [...]
> momsregistrere mig som en-mands firma og så køre en faktura med moms.
> Koster jo heldigvis ikke andet, end at jeg skal indbetale den moms.. Så

Problemet er, såfremt det firma er din eneste kunde, så vil jeres
forhold kunne blive klassificeret som et
arbejdsgiver/lønmodtager-forhold.....og så sidder firmaet først og
fremmest i saksen!

Nej, du laver bare en regning hvori du beder om at få honorar for udført
arbejde.
I Honoraraflønning ligger det, at det arbejde du har udført har været en
særlig begrænset karakter og ganske specifik.
Endvidere betyder Honorar, at du selv skal afregne skatten med SKAT.
Firmaet skal dog stadig indberette til SKAT, at de har lavet en
honorar-udbetaling til dig.

privat indlæg og alt det der.
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 28-10-09 20:50

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Endvidere betyder Honorar, at du selv skal afregne skatten med SKAT.
> Firmaet skal dog stadig indberette til SKAT, at de har lavet en

Hej Carsten

Det er det jeg har gjort og samtidigt meddelt dem mit cpr-nr.

Tak for alle svar i denne tråd

/Finn

Fra : bosol

Dato : 23-10-09 14:01

On 23 Okt., 20:33, "Finn Stampe Mikkelsen" <sta...@city.dk> wrote:
> [...]
> don't.
> Es gibt 10 Arten von Menschen. Die, die Binär verstehen,  bzw. die, die es

Vi plejer at få CPR nr. og indberetter det som B-Indkomst, alt andet
"moms" halløj er ulovligt !

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-09 00:02

bosol skrev:

> Vi plejer at få CPR nr. og indberetter det som B-Indkomst,

Der blev ikke spurgt om skatteregnskab.

--
Bertel

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 24-10-09 01:27

> Der blev ikke spurgt om skatteregnskab.

Du har ret Bertel, men firmaet forklarer sig med, at deres revisor vil se
regninger/fakturaer, der kan henføres til rette modpart. Inkl. moms og der
må ligge et firma bag med SE nummer. Det må være det der ligger til grund
for deres krav. Og der vil et CPR nummer og udbetaling som Honorar (B
Indkomst) jo være tilstrækkeligt, som jeg ser det. Jeg har foreslået firmaet
dette og så ser jeg hvad de svarer.

I sidste ende er det jo ligemeget. Jeg kan lade mig registrere som
enkeltmands virksomhed, få et se nummer, udskrive fakturaen på beløbet +
moms, som de kan trække og jeg kan indbetale. Jeg ender op med at få det
samme ud af det og de gør det samme. Kun besværet der er større... med
mindre der er noget jeg ikke ved af i det scenarie...

/Finn
----

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-09 08:21

Finn Stampe Mikkelsen skrev:

> Du har ret Bertel, men firmaet forklarer sig med, at deres revisor vil se
> regninger/fakturaer, der kan henføres til rette modpart.

Jeg har fået at vide af en revisor at det er nemmere for dem at
føre regnskab hvis leverandøren (af en tjeneste) har et
CVR-nummer.

Men en momsfri regning skal de kunne håndtere.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-09 09:10

> [...]
> samme ud af det og de gør det samme. Kun besværet der er større... med
> mindre der er noget jeg ikke ved af i det scenarie...

Så kan du jo også tillægge et faktureringsgebyr for besværet

Per.

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-10-09 10:04

Det er lidt(meget) off topic, men..

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> Der er 10 slags mennesker - Dem som forstår binær og dem som ikke gør.

Det passer ikke rigtig, for der er 11 slags mennesker.
Hvis det er din egen sentens, så går jeg ud fra du forstår ;)

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-09 10:18

Stig Johansen skrev:

> Det passer ikke rigtig, for der er 11 slags mennesker.

Hvad forstår den 11. slags?

--
Bertel

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 24-10-09 10:53

--

> Hvad forstår den 11. slags?

Er jeg også interesseret i a vide ) ??

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-10-09 11:20

On Sat, 24 Oct 2009 11:18:12 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Hvad forstår den 11. slags?
Det kommer an på hvad Stig mener, om det er 11 i decimal talsystemet,
eller det er 11 i det binære talsystem, det ene giver 11 og det andet
giver 3, så Stigs påstand giver ingen mening uanset hvilket talsystem
der benyttes.
Hvilket jo kan skyldes at Stig ikke kender til det binære talsystem ?

Og det er jo lige præsis det der er ideen i udsagnet, nemlig at dem
der ikke kender til det binære talsystem skal falde i fælden og ikke
fatte en dyt af det hele. Den slags jokes giver bedst mening blandt
ligesindede, dvs. dem der kender det binære talsystem.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-09 12:56

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> eller det er 11 i det binære talsystem, det ene giver 11 og det andet
> giver 3, så Stigs påstand giver ingen mening uanset hvilket talsystem

Hvorfor kan der ikke være tre slags mennesker?

> Hvilket jo kan skyldes at Stig ikke kender til det binære talsystem ?

Måske. Nu spurgte jeg ham selv, og han er nok den der selv bedst
ved det.

> Og det er jo lige præsis det der er ideen i udsagnet

Ja, det ved jeg godt. Joken er gammel, og jeg lærte om det binære
talsystem i 1966.

--
Bertel

Fra : Soren AD

Dato : 24-10-09 13:21

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

[snip]
> [...]

Kunne være han tæller fra 1 (decimalt) ? (Ellers, hvis du tæller decimalt fra 0,
vil du sige "der er 1 slags mennesker"?)

Mvh,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-09 14:18

Soren AD skrev:

> Kunne være han tæller fra 1 (decimalt) ?

Jeg venter spændt på Stigs svar. Jeg kan godt selv komme med en
snes forslag.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-10-09 23:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg venter spændt på Stigs svar.

Det var bare fis.
Jeg tænker på dem der forstår dem, der forstår binære tal, og forstår dem,
der ikke forstår binære tal.

Stig Johansen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-10-09 14:19

On Sat, 24 Oct 2009 13:55:55 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Hvorfor kan der ikke være tre slags mennesker?

Det er dar da også ved nærmere eftertanke, "Dem som forstår binær",
"Dem som ikke gør" og så er der også "Bertel Lund Hansen", 01, 10, 11.

/Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 25-10-09 05:35

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Hvorfor kan der ikke være tre slags mennesker?

Fordi enten forstår man det, eller også gør man ikke, hvad skulle 3 mulighed
være?

--
MVH. N_B_DK

http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-10-09 23:47

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> fatte en dyt af det hele. Den slags jokes giver bedst mening blandt
> ligesindede, dvs. dem der kender det binære talsystem.

Det sjove er også, at man ikke umiddelbart kende skribenternes baggrund.

I mit tilfælde er det ca. 30 år med EDB udvikling lige fra laveste assembler
til ERP systemer, så jeg gætte på jeg godt kender til binære (og andre)
talsystemer ;)

Stig Johansen

Fra : bosol

Dato : 24-10-09 01:04

On 24 Okt., 03:27, "Finn Stampe Mikkelsen" <sta...@city.dk> wrote:

> [...]
> Indkomst) jo være tilstrækkeligt, som jeg ser det. Jeg har foreslået firmaet

Hvad www.eogs.dk skriver
SE-nummer
Til et CVR-nummer kan der være tilknyttet et eller flere SE-numre. SE
numre kaldes også administrative numre, da de netop tildeles af
administrative årsager.
SE-numre bruges af Skat til regnskabsmæssig opdeling af virksomheden.

Ved kontakt med andre myndigheder og private er det CVR-nummeret og
ikke SE-nummeret, der skal anvendes til identifikation af
virksomheden.
www.cvr.dk

Fra : bosol

Dato : 24-10-09 02:07

On 24 Okt., 02:02, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Der blev ikke spurgt om skatteregnskab.

Vores revisorfirma har indbygget i økonomisystemet at der kun kan
udbetales penge til CPR hhv CVR registrede personer/virksomheder og
da vi køber meget i udlandet er det pg. udlandske skattenr. (kan slåes
op på SKAT.dk) der skal bruges, fremgår altid af fakturaen.

Fra : bosol

Dato : 24-10-09 02:17

On 24 Okt., 11:10, "Per Olsen" <per.olsen-snabela-smoerumnet.dk>
wrote:

> Så kan du jo også tillægge et faktureringsgebyr for besværet
>
> Per.

Hvis det er det offentlige vil de slet ikke have en papirfaktura de
vil kun have elektroniske fakturaer, der skal opgives EAN-nummer
www.oes.dk/sw275.asp

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-10-09 10:24

bosol wrote:

> Hvis det er det offentlige vil de slet ikke have en papirfaktura de
> vil kun have elektroniske fakturaer, der skal opgives EAN-nummer
> www.oes.dk/sw275.asp

Det bliver nu ikke fuldstændigt overholdt. Hvis en leverandør til en
offentlig myndughed har en ydelse, som myndigheden ikke kan få andre steder,
har jeg aldrig hørt at de ikke vil bruge ydelsen, bare fordi vedkommende
ikke vil sende elektronisk faktura.

Jan