|
| bytte en pære man har brugt i 3 min? Fra : Onix |
Dato : 23-10-09 17:37 |
|
Hej
Har i dag været i Silvan og købt en energisparepære, 149 kroner! den er så
dyr fordi man kan lysdæmpe, men synes lyset er grimt og det flimrer svagt,
alt i alt ikke så godt som forventet.
Kan jeg få pengene retur? Hvad siger loven/praksis? i princippet er pæren nu
"brugt"
Onix
| |
Jesper (23-10-2009)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 23-10-09 17:48 |
|
"Onix" <vedikke@hotmail.com> wrote in
news:4ae1db9f$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> Hej
>
> Har i dag været i Silvan og købt en energisparepære, 149 kroner! den
> er så dyr fordi man kan lysdæmpe, men synes lyset er grimt og det
> flimrer svagt, alt i alt ikke så godt som forventet.
>
> Kan jeg få pengene retur? Hvad siger loven/praksis? i princippet er
> pæren nu "brugt"
Der er intet i loven der giver ret til fortrydelse/penge tilbage, de
butikker der gør det, gør det kun fordi de er flinke.
Om silvan har en sådan politik aner jeg ikke, spørg dem.
| |
Jesper Lund (23-10-2009)
| Kommentar Fra : Jesper Lund |
Dato : 23-10-09 17:50 |
|
Onix wrote:
> Har i dag været i Silvan og købt en energisparepære, 149 kroner! den er
> så dyr fordi man kan lysdæmpe, men synes lyset er grimt og det flimrer
> svagt, alt i alt ikke så godt som forventet.
>
> Kan jeg få pengene retur? Hvad siger loven/praksis? i princippet er
> pæren nu "brugt"
Silvan er ikke forpligtet til at tage varen retur (efter loven), og det
ville de heller ikke være hvis varen var ubrugt.
Men så vidt jeg husker tilbyder Silvan (frivilligt) returret?
--
Jesper Lund
| |
Terkel Pedersen (24-10-2009)
| Kommentar Fra : Terkel Pedersen |
Dato : 24-10-09 23:11 |
|
Jesper Lund wrote:
>
> Men så vidt jeg husker tilbyder Silvan (frivilligt) returret?
På bagsiden af Silvans kassebon'er står der, at de bytter eller giver
pengene tilbage inden 14 dage.
--
/tp
| |
Bertel Lund Hansen (25-10-2009)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 25-10-09 01:08 |
|
Terkel Pedersen skrev:
> På bagsiden af Silvans kassebon'er står der, at de bytter eller giver
> pengene tilbage inden 14 dage.
Hvis der ikke udtrykkeligt står at man må pakke varen ud og prøve
den, kan man ikke forvente at det gælder i den slags tilfælde.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Ukendt (25-10-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-10-09 17:09 |
|
"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
news:d527e519q2qf54l0mmecnaqvvl03js6jc0@news.stofanet.dk...
> Terkel Pedersen skrev:
>
>> På bagsiden af Silvans kassebon'er står der, at de bytter eller giver
>> pengene tilbage inden 14 dage.
>
> Hvis der ikke udtrykkeligt står at man må pakke varen ud og prøve
> den, kan man ikke forvente at det gælder i den slags tilfælde.
Korrekt - bytteret er noget firmaet giver og man kan ikke få medhold i
loven i det pågældende tilfælde med mindre man kan påvise en
fabrikationsfejl. Så hedder det dog ikke bytterret, men reklamationsret.
Alene at tro at fordi man har gjort et fejlkøb og at varen ikke i øvrigt
fejler noget, er naivt.
| |
Fister Løgsovs (23-10-2009)
| Kommentar Fra : Fister Løgsovs |
Dato : 23-10-09 18:41 |
|
Den 23-10-2009, skrev Onix:
> Hej
>
> Har i dag været i Silvan og købt en energisparepære, 149 kroner! den er så
> dyr fordi man kan lysdæmpe, men synes lyset er grimt og det flimrer svagt,
> alt i alt ikke så godt som forventet.
>
> Kan jeg få pengene retur? Hvad siger loven/praksis? i princippet er pæren nu
> "brugt"
>
> Onix
NON JURA!
Silvan bytter hellere end at have en utilfreds kunde, så gå bare til
skranken for bytning, husk helst kvittevit, men uden kvitto går det
også.
Kai
| |
Peter Lykkegaard (24-10-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 24-10-09 13:25 |
|
Jesper Lund skrev
>
> Silvan er ikke forpligtet til at tage varen retur (efter loven), og det
> ville de heller ikke være hvis varen var ubrugt.
>
Hvis en forretning tydeligt reklamerer med returret så er de
forpligtegt til at tage retur (jvf loven)
Forretningen kan dog i vid udstrækning diktere minimum for varens
stand ved returnering
- Peter
| |
Peter W. (25-10-2009)
| Kommentar Fra : Peter W. |
Dato : 25-10-09 05:41 |
|
On 23 Okt., 17:36, "Onix" <vedi...@hotmail.com> wrote:
> Hej
>
> Har i dag været i Silvan og købt en energisparepære, 149 kroner! den er så
> dyr fordi man kan lysdæmpe, men synes lyset er grimt og det flimrer svagt,
> alt i alt ikke så godt som forventet.
>
> Kan jeg få pengene retur? Hvad siger loven/praksis? i princippet er pæren nu
> "brugt"
>
> Onix
Jeg undrer mig over, at der er ingen, der har nævnt Købeloven. Det
følger at KBL § 76, stk. 1, nr. 4, at der i et forbrugerkøb foreligger
en mangel ved salgsgenstanden, hvis den er "af anden eller ringere
beskaffenhed eller brugerbarhed, end den ifølge aftalen og de
foreliggende omstændigheder skulle være", herunder prisen. Når man
betaler 149 kr. for en lyspære, og den flimrer, så har den ikke den
beskaffenhed man kan forvente. Det er uden betydning, at du har
skulle prøve den for at opdage problemet.
| |
Peter W. (25-10-2009)
| Kommentar Fra : Peter W. |
Dato : 25-10-09 14:02 |
|
On 25 Okt., 17:08, "Arne H. Wilstrup" <ahw> wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <unosp...@lundhansen.dk> skrev i meddelelsennews:d527e519q2qf54l0mmecnaqvvl03js6jc0@news.stofanet.dk...
>
> > Terkel Pedersen skrev:
>
> >> På bagsiden af Silvans kassebon'er står der, at de bytter eller giver
> >> pengene tilbage inden 14 dage.
>
> > Hvis der ikke udtrykkeligt står at man må pakke varen ud og prøve
> > den, kan man ikke forvente at det gælder i den slags tilfælde.
>
> Korrekt - bytteret er noget firmaet giver og man kan ikke få medhold i
> loven i det pågældende tilfælde med mindre man kan påvise en
> fabrikationsfejl. Så hedder det dog ikke bytterret, men reklamationsret..
> Alene at tro at fordi man har gjort et fejlkøb og at varen ikke i øvrigt
> fejler noget, er naivt.
Det er ikke nødvendigt at påvise en fabrikationsfejl, jf. KBL § 77a,
stk. 3.
| |
|
|