Undervognsbehandling ?
Fra : bosol

Dato : 24-10-09 03:00

Ja undervognsbehandling er det ikke en gammel skrøne ? Ligesom
bilerne altid skulle smøres ved olie- og filterskift !
Jeg har en bil der kun har den behandling fabrikken har givet og på 4
år kan jeg ikke se noget rust. Jeg vil gerne høre jeres mening om
ikke det er spild af penge at smøre undervognen ind i tjære ovenpå alt
snavset. vh Bo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 24-10-09 10:07

bosol wrote:
> [...]
> år kan jeg ikke se noget rust. Jeg vil gerne høre jeres mening om
> ikke det er spild af penge at smøre undervognen ind i tjære ovenpå alt

Nu er det jo ikke tæringen i undervognen du først får øje på.

Det er tæringen indefra der er det største problem.

Afhængig af bilmærke er UB et klogt valgt, til at være et totalt fatalt valg
ikke at få gjort.

Hvilken bil taler vi om?

--
/Frank

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-10-09 11:21

> Afhængig af bilmærke er UB et klogt valgt, til at være et totalt fatalt
> valg ikke at få gjort.

Det kommer nu meget an på hvor længe du påtænker at have bilen - hvis du
køber ny bil hvert 3-4 år, og så giver den i bytte på den næste - så er mit
postulat at det er penge som du aldrig får igen.
En forhandler giver ikke en bønne ekstra for at en byttebil er
undervogsnsbehandlet.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-10-09 12:59

Andreas M. Hansen skrev:

> [...]
> mit postulat at det er penge som du aldrig får igen.
> En forhandler giver ikke en bønne ekstra for at en byttebil er

Det er så et postulat du har lov til at have. Men ud fra mine mange år i
den branche vil jeg nok sige tingene forholder sig anderledes. Der
3-4.000 det koster er givet rigtigt godt ud. En køber til en behandlet
bil vil give mere for den. Og der skal ikke bruges penge på f.eks skift
af bremserør. Derfor kan de give mere for den.

Så til enhver tid bør man give den et ekstra skud. Uanset mærke. Jeg har
gennem tiderne skåret en del Hyundai op i forbindelse med skader. Og
ikke nikke genkendende til at de skulle være værre en andre.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-09 14:20

Ib Jakobsen skriver:

> Det er så et postulat du har lov til at have. Men ud fra mine mange år i
> den branche vil jeg nok sige tingene forholder sig anderledes. Der
> 3-4.000 det koster er givet rigtigt godt ud.

Det vil sige at har man undervognsbehandlet sin bil vil den automatisk
være mindst lige så meget ekstra værd, som undervognsbehandlingen har
kostet?

> En køber til en behandlet
> bil vil give mere for den. Og der skal ikke bruges penge på f.eks skift
> af bremserør. Derfor kan de give mere for den.

Mine lige godt 19 år som bil køber og sælger siger mig at prisforskellen
på en bil man handler ind er næsten lig nul om den har fået noget eller
ej.

Klaus

Fra : Brian

Dato : 24-10-09 15:00

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Mine lige godt 19 år som bil køber og sælger siger mig at prisforskellen
> på en bil man handler ind er næsten lig nul om den har fået noget eller
> ej.

Så lad os sige at du er ude at kigge på brugt bil, i aldersgruppen 8-10 år.
Du finder 2 pæne Golf IV der er nærmest identiske, og lever op til dine
øvrige krav - prisen er også den samme.
Eneste forskel er at den ene har fået et par undervognsbehandlinger i sin
levetid, den anden er helt jomfruelig - hvilken vil du vælge ?

For mig signalerer en undervognsbehandlet brugtbil mere end den bare er
undervognsbehandlet og (forhåbentlig) fin i bunden. Det siger også noget om
ejeren, og hvordan personen holder sine biler - sammen med øvrig stand af
bilen, servicebog osv osv.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-09 15:13

Brian skriver:

> [...]
> Eneste forskel er at den ene har fået et par undervognsbehandlinger i sin
> levetid, den anden er helt jomfruelig - hvilken vil du vælge ?

Det har intet med bilens brugtpris at gøre hos en forhandler.

Been there done that got the mothrefuckling t-shirt.

Den III'er jeg havde blev der end ikke spurgt til om den havde fået
noget da jeg solgte den.

Klaus

Fra : Brian

Dato : 24-10-09 16:21

> Brian skriver:

> Det har intet med bilens brugtpris at gøre hos en forhandler.

Næ, forhandleren er ligeglad, når du bytter din bil. Derudover ved vi jo
godt begge to, at prisen som bilen er udbudt til, sjældent er salgsprisen.
Var jeg ude at se på en brugtbil der aldrig havde været undervogsnbehandlet,
ville det helt sikkert være et forhandlingsparameter.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-09 16:27

Brian skriver:

> Næ, forhandleren er ligeglad, når du bytter din bil.

Tak, det var jo netop det der blev protesteret imod.

Klaus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-10-09 18:49

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Brian skriver:
>
> Tak, det var jo netop det der blev protesteret imod.

Og du solgte den til ham uden han havde set den?. Og du brugte ikke
argumentet om at den var undervognbehandlet for at få lidt mere for den?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-09 20:51

Ib Jakobsen skriver:

> Og du solgte den til ham uden han havde set den?.

Han havde ikke set under bunden eller i dørene - korrekt.

> Og du brugte ikke
> argumentet om at den var undervognbehandlet for at få lidt mere for den?.

Jo, men han var fløjtende ligeglad om den var det eller ej - til trods
for at bilen var 8 år gammel.

Samme historie her sidste gang jeg skiftede.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 24-10-09 15:05

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> bil vil give mere for den. Og der skal ikke bruges penge på f.eks skift
> af bremserør. Derfor kan de give mere for den.

Svjh kan man sætte bilen til salg på skrømt på bilbasen og dér se hvad
det flytter på slut-beløbet om man har en 3.000kr's undervognsbehandling
eller ej!

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 24-10-09 16:23

> Svjh kan man sætte bilen til salg på skrømt på bilbasen og dér se hvad det
> flytter på slut-beløbet om man har en 3.000kr's undervognsbehandling eller
> ej!

Ihvertfald kan man hos bilpriser.dk lave en køb/salgsvurdering, hvor
undervognsbehandlig er ét af parametrene.

/Brian

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-10-09 18:52

Armand skrev:

> Svjh kan man sætte bilen til salg på skrømt på bilbasen og dér se hvad
> det flytter på slut-beløbet om man har en 3.000kr's undervognsbehandling
> eller ej!

En ting er hvad den bliver sat til, noget andet er hvad den går for. Og
der vil jeg stadig påstå at en bil der er undervognsbehandlet er mere
værd. Og nemmere at sælge. Og som Brian siger så et der flere sider der
netop har det som en parameter når prisen skal bestemmes.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 24-10-09 13:27

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> så er mit postulat at det er penge som du aldrig får igen.
> En forhandler giver ikke en bønne ekstra for at en byttebil er

Tror i alle fald ikke du skal forvente at få det du har givet for UB igen.

Så ja.

Er det privat salg er sagen anderledes. Der vil det helt sikkert betyde
noget. Hos de forhandlere der sælger rustbunker, tror jeg godt du kan ske at
holde pengene hjemme - godt og vel.

--
/Frank

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-10-09 18:50

Nu har der jo været et hav af indlæg som reaktion på mit postulat - det der
slår mig er at alle, også dem som opponerer mod mit postulat i grunden giver
mig ret i at jeg ikke får de penge hjem, som jeg ville have brugt på at
undervognsbehandle....
Jeg er udmærket klar over at bilen får et længere og bedre liv med grundig
rustbeskyttelse - men jeg er altså så meget egoist at jeg er revnende
trekvart ligeglad med om ejer nummer 2 eller 3 på min aflagte bil kommer til
at bruge penge på pladearbejde eller ej.
For mig rækker det at bilen er rustfri i den tid jeg har den - om den ruster
sønder og sammen når den bliver gammel, det rager mig pølse, som tyskerne nu
siger...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-10-09 22:39

Andreas M. Hansen skrev:

> [...]
> For mig rækker det at bilen er rustfri i den tid jeg har den - om den
> ruster sønder og sammen når den bliver gammel, det rager mig pølse, som

Men hvad med om forhandleren tænker at den ny ejer vil give mere for den
når den er undervognbehandlet. Og giver mere for den ved indkøb?. Det
ved jeg fra tidligere arbejdsgivere gjorde. Eller var lidt mere flinke
med ekstraudstyr. Simpelt købmandsskab. De pæne æbler er dyrere end de
halvrådne.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 25-10-09 08:32

Andreas M. Hansen skrev:

> [...]
> For mig rækker det at bilen er rustfri i den tid jeg har den - om den
> ruster sønder og sammen når den bliver gammel, det rager mig pølse, som

Vi er nok ret enige.
Om man vil rustbeskytte handler ikke kun om man opnår en bedre pris ved
salg.
Det handler også om hvordan bilen ser ud i den tid man ejer den.
Vores Toyota Carina fra 1994 er rustbeskyttet fra ny og har fået flere
efterbehandlinger.
Sidste efterår fik den 3 nye døre, da der var ved at komme rust i bunden
af dem, men ellers bliver der meget svært at finde rust i bilen.
Jeg er helt overbevist om, at var bilen ikke blevet passet, så havde den
været ret angrebet af rust.
Når jeg engang skal have den solgt, - det varer nok nogle år endnu, da
den kører helt uden problemer, så forventer jeg da at få lidt mere for
den end den som ligner en rustbunke.
Sikkert ikke så meget som behandlingerne har kostet, men jeg har haft
glæden ved at have en bil der har set fin ud. (uden rust).
Så hvis man vil beholde bilen i mange år, kan det være en fordel at ofte
lidt på den.
Hilsen Matthias

Fra : Frank Leegaard

Dato : 24-10-09 10:13

bosol wrote:
> [...]
> år kan jeg ikke se noget rust. Jeg vil gerne høre jeres mening om
> ikke det er spild af penge at smøre undervognen ind i tjære ovenpå alt

Hvis du har en Kia eller en Hyundai, ligger de nogenlunde og skraber i
bunden af ruststatistikkerne. Jeg ville haste hen til nærmeste Dintrol,
Mercasol eller Suvo-center.

Selv foretrækker jeg dog Dinitrol.

--
/Frank

Fra : bosol

Dato : 24-10-09 07:06

On 24 Okt., 12:07, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er tæringen indefra der er det største problem.
>
> Afhængig af bilmærke er UB et klogt valgt, til at være et totalt fatalt valg

KIA Sportage - jeg skal kun opholde mig i DK nu 6 vintermåneder og
rejser igen ud til slut april 2010 ned til Middelhavet ...
vh Bo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-09 14:18

bosol skriver:

> KIA Sportage - jeg skal kun opholde mig i DK nu 6 vintermåneder og
> rejser igen ud til slut april 2010 ned til Middelhavet ...

Skal du så af med bilen igen?

Klaus