Er start og value forældede til ordnede l
Fra : Rune Jensen

Dato : 23-10-09 17:27

Dette egentlig en sidetanke i forbindelse med igangværende diskussioner
om gallerier.

Jeg har gennemtrevlet W3C for at får svar på dette spørgsmål:

Om man kan bruge start og value attributterne til ordnede lister i XHTML
strict.

Deres nye design er vildt 2.0, og ikke særligt overskueligt. Kort
forklaring evt. link til samme ville være ganske najst.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-10-09 17:43

Rune Jensen skrev:

> Jeg har gennemtrevlet W3C for at får svar på dette spørgsmål:
>
> Om man kan bruge start og value attributterne til ordnede lister i XHTML
> strict.

Jeg kan ikke finde noget om det under xhtml 1.0, men under html 4.01
skriver de at både type, start og value er *depriciated*.
Jeg tolker det sådan at det ikke er "tilladt" i xhtml strict.

http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/struct/lists.html#h-10.2

Denne side tyder på at jeg har ret:
http://www.mail-archive.com/wsg@webstandardsgroup.org/msg39867.html

Validatoren i min Firefox giver også en fejlmelding: "There is no
attribute 'start'".

> Deres nye design er vildt 2.0, og ikke særligt overskueligt. Kort
> forklaring evt. link til samme ville være ganske najst.

Enig. Man kan ikke finde en skid uden at bruge søgefunktionen mere.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-10-09 18:12

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
> http://www.mail-archive.com/wsg@webstandardsgroup.org/msg39867.html
>
> Validatoren i min Firefox giver også en fejlmelding: "There is no

Ja, OK, det er ret overvældende beviser. Takker for det. Nu ved jeg i
det mindste, at min idé ikke vil fungere.

> Enig. Man kan ikke finde en skid uden at bruge søgefunktionen mere.

Måske de bare lige skal lære det først. Det må være noget, de har
smækket op for nylig (Working Draft Design?). De er også begyndt at
bruge Blogs, har jeg set.

Anyways, back to the drawing board, som man siger.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-10-09 18:23

Rune Jensen skrev:

> Ja, OK, det er ret overvældende beviser. Takker for det. Nu ved jeg i
> det mindste, at min idé ikke vil fungere.

Linket antyder så, man kan bruge value på li i stedet. Jeg lavede lige
en test, det lader ikke til, det validerer heller. Så skulle det lægges
ind igen i HTML5... men iflg. w3c selv, så vil HTML5 først være en
accepteret (recommended) standard omkring 2021. Så lang tid har jeg ikke
lige at vente ;)

Nå, det var en sidebemærkning.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-10-09 18:54

Rune Jensen skrev:

> Linket antyder så, man kan bruge value på li i stedet.

Det så jeg også, men forbigik det i tavshed, da det, som jeg ser det,
ville fjerne hele ideen med jeres oplæg.
Skal man generere tallet for hvert billede, kan man jo lige så godt gøre
det via asp'en.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-10-09 19:08

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
> ville fjerne hele ideen med jeres oplæg.
> Skal man generere tallet for hvert billede, kan man jo lige så godt gøre

Der ville skulle bruges ASP alligevel til at sætte start eller den
første value.

Idéen med at gøre det via HTML var nu ret optimal, fordi den ville være
autogeneret. Virker uden CSS, behøver kun én lille linje ASP.

Men fair nok, jeg ser på andre muligheder.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-10-09 19:10

Rune Jensen skrev:

> Idéen med at gøre det via HTML var nu ret optimal, fordi den ville være
> autogeneret.

Nogen, som vil have lidt automatisk irritation?

Damn, jeg ser den fejl mange steder..

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-10-09 20:00

Den 23-10-2009, skrev Philip Nunnegaard:

> [...]
> 'start'".

> Enig. Man kan ikke finde en skid uden at bruge søgefunktionen mere.

De er erstattet af list-style i CSS2.1.
"Deprecated" kan oversættes til invalid i strict, men valid i
transitional og frames. Og det gælder både HTML og XHTML.

Values er erstattet af counters
http://www.w3.org/TR/CSS21/generate.html#propdef-list-style

Se også Jørgens forklaring.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-10-09 19:44

Rune Jensen skrev:
> [...]
>
> Deres nye design er vildt 2.0, og ikke særligt overskueligt. Kort
> forklaring evt. link til samme ville være ganske najst.

Det korte svar er at såvel start som
attribut til ol-markøren som value som
attribut til li-markøren er deprecated.

I stedet skal man bruge counter-reset
og counter-increment, jf:
http://www.w3.org/TR/CSS21/generate.html#counters

Sidst jeg tjekkede var browserunderstøttelsen
imidlertid svag (IE6), så jeg har siden
de få gang jeg har brug for at genstarte en
liste brugt start attributten.

Det kan jo ikke nytte noget at være så
hip på at overholder standarden, hvis
en given egensskab ikke nyder bred under-
støttelse i dagens browsere.

Jeg ser først nu det nye design på W3C.
Jeg kan ikke forstå kritikken. Det er
da pænere end før, og indholdets substans
er jo den samme som altid.

Faktisk synes jeg det er bedre organiseret
for sådan én som mig, der stort set kun er
interesseret i en 5-10 procent af alt det,
der er at finde på W3C.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-10-09 20:25

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det korte svar er at såvel start som
> [...]

Så ryger idéen med, at thumbnailsens nummer kan vises uden CSS ;)

Man kunne godt argumentere for, at netop nummerering i visse tilfælde er
indholdsmæssigt, ikke designmæssigt.

Men tak for forklaringen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-10-09 14:45

Rune Jensen skrev:

> Så ryger idéen med, at thumbnailsens nummer kan vises uden CSS ;)
>
> Man kunne godt argumentere for, at netop nummerering i visse tilfælde er
> indholdsmæssigt, ikke designmæssigt.

:before, :after, counter-increment, counter-reset og content
er såkaldt browsergenereret indhold (browser generated
content), på linje med listens listepunkt-markør (bullets).

Så der er faktisk tale om /indhold/, omend det ikke er
tilgængeligt i kildekoden.

Det er vist et af de områder, hvor W3C forsøger at
ordne nogle ting vha CSS som man ellers ville lave med
JavaScript. Uden at jeg vil sige jeg kan gøre det vil jeg
tro det er relativt enkelt vha JavaScript at indsætte en
en sekventiel talrække foran et antal listepunkter.

http://meyerweb.com/eric/css/tests/css2/sec12-05b.htm
http://meyerweb.com/eric/css/tests/css2/sec12-05a.htm
er testsider for disse egenskaber.

h2 span:before {
content: "Kapitel " counter(kapitel) ". ";
counter-increment:kapitel 1;
}
Skriver en sekventiel række af numre efter hver
af h2-overskrifterne - i Opera.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-09 16:51

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> counter-increment:kapitel 1;
> }
> Skriver en sekventiel række af numre efter hver

Man kan få Firefox med ved at lave det lidt anderledes. Den kan
nemlig ikke incrementere i :before.

h1:before, h2:before {
   content: "Kapitel " counter(kapitel) ". ";
}
h1, h2 {
   counter-increment: kapitel;
}

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-10-09 18:25

Bertel Lund Hansen skrev:

> h1:before, h2:before {
>    content: "Kapitel " counter(kapitel) ". ";
> }
> h1, h2 {
>    counter-increment: kapitel;
> }

Godt brølt, løve

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-09 20:42

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det korte svar er at såvel start som
> attribut til ol-markøren som value som
> attribut til li-markøren er deprecated.

Det er noget værre møg. Den funktionalitet er ikke til at
undvære.

> I stedet skal man bruge counter-reset
> og counter-increment, jf:

Javel ... men:

1: Man skal selv sørge for at rykke teksten fri af nummereringen.
2: Tallene stilles op med venstrejustering.

Det bliver noget værre komplekst klamp.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-10-09 20:52

Bertel Lund Hansen skrev:

> Javel ... men:
>
> 1: Man skal selv sørge for at rykke teksten fri af nummereringen.
> 2: Tallene stilles op med venstrejustering.
>
> Det bliver noget værre komplekst klamp.

Jeg er enig i, det er bare ikke en god løsning, men netop en default
venstre, højre anden justering ville da være oplagt at styre via CSS.
Kan man ikke bruge display: outside ell. lign?

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-09 21:02

Rune Jensen skrev:

> Jeg er enig i, det er bare ikke en god løsning, men netop en default
> venstre, højre anden justering ville da være oplagt at styre via CSS.
> Kan man ikke bruge display: outside ell. lign?

Tallen opfattes som almindelig tekst. De medtages i hvert fald
når man markerer teksten. Med de forældede attributter kan man
ikke markere tallene.

Der skal flere kilometer CSS og HTML-markering til at erstatte
den gamle metode. Af samme grund har jeg en strict hjemmeside med
"start" der ikke validerer. Jeg kunne selvfølgelig få den til at
validere ved at bruge transitional, men det er en (skjult)
protest.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-09 08:51

Bertel Lund Hansen skrev:

> Der skal flere kilometer CSS og HTML-markering til at erstatte
> den gamle metode.

Ved en fejl opdagede jeg at det ikke er helt så slemt som jeg
troede. Jeg havde medtaget linjen:

   ol { counter-reset: item }

Hvis man undlader den, startes der helt normalt med 1, og
nummereringen fortsætter hen over flere uafhængige lister. Men
der er to grunde til at bevare den gamle metode:

1. Det er ulogisk at man bliver tvungen til at ordne en uordnet
liste. Man får dobbeltnumre (og de gamle problemer) ved at bruge
<ol>.

2. Numrene venstrejusteres. Dettealene er nok til at gøre metode
ubrugelig hvis man ikke er heldig at have lister med under 10
elementer.

Hvem kan anvise en metode til at style numrene højrejusteret?

Jeg har en eksempelside her:

http://bertel.lundhansen.dk/?page=irfanview/picturesize2&m=G

I behøver ikke tjekke hele CSS-filen der er omfattende. Det
relevante CSS er her (står til sidst i selve filen):

   .irfanview {
      width: 30em;
      margin: 0 0 20px 0;
      padding: 0;
   }
   /* Træk numrene fri af resten af teksten: */
   .irfanview li { text-indent: -20px; }
   .irfanview li:before {
      content: counter(item) ". ";
      counter-increment: item
   }

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-10-09 09:38

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har en eksempelside her:
>
> http://bertel.lundhansen.dk/?page=irfanview/picturesize2&m=G

Prøv at tjekke nummereringen i en hvilken som helst anden browser end Opera.

Jeg får et 1-tal ved alle punkterne.

Kan det være pseudoklassen :before der kun virker i Opera?

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-09 09:57

Philip Nunnegaard skrev:

> Prøv at tjekke nummereringen i en hvilken som helst anden browser end Opera.

Hovsa!

> Jeg får et 1-tal ved alle punkterne.

Ja.

> Kan det være pseudoklassen :before der kun virker i Opera?

Nu har jeg flyttet counter-increment:

..irfanview li {
   text-indent: -20px;
   counter-increment: item
}

Nu kan FF også vise numre - men de starter forfra ved hver ny
liste. Det kan klares med klamp efter samme princip som ved den
gamle metode: Man angiver f.eks. en klasse ul5

.ul5{ counter-reset: item 5 }

Og så må hver liste have en separat klasse. Det må være en fejl i
FF?

Opera fungerer som før efter flytningen

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-10-09 10:51

Philip Nunnegaard skrev:

> Kan det være pseudoklassen :before der kun virker i Opera?

Skulle virke i selv IE8...

http://www.quirksmode.org/css/beforeafter.html

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-10-09 16:42

Rune Jensen skrev:

> Skulle virke i selv IE8...
>
> http://www.quirksmode.org/css/beforeafter.html

Jeg prøvede både IE8, Firefox 3.5 og Safari 4. Ingen af dem spillede som
de skulle.

Det må være noget andet, der har fejlet i de browsere i så fald.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-10-09 12:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> elementer.
>
> Hvem kan anvise en metode til at style numrene højrejusteret?

..foo {
list-style-type: decimal-leading-zero;
}

> Jeg har en eksempelside her:
>
> http://bertel.lundhansen.dk/?page=irfanview/picturesize2&m=G

Ikke tilgængelig pt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-09 16:57

Erik Ginnerskov skrev:

> .foo {
> list-style-type: decimal-leading-zero;
> }

   http://bertel.lundhansen.dk/?page=irfanview/picturesize2&m=G

Synes du det ser godt ud?
Synes du det er logisk med nummerering af en <ul>?

> Ikke tilgængelig pt.

Det lyder underligt. Mit webhotel har en meget høj oppetid.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-10-09 17:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> http://bertel.lundhansen.dk/?page=irfanview/picturesize2&m=G
>
> Synes du det ser godt ud?
> Synes du det er logisk med nummerering af en <ul>?

Hvis nummereringen går op i tocifrede tal og man _vil_ have højrestillet
tallene, er det løsningen. Desværre lider dit link under at FF ikke tæller
videre og Op sætter ikke nul foran de encifrede tal. På min side om
leading-zero kan Op godt gøre det rigtigt:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/txtformt.asp?id=tfm11&content=list4

Problemet ligger nok et eller andet sted i sammenblandingen mellem
leading-zero og videretællingen efter afbrydelsen.

> Det lyder underligt. Mit webhotel har en meget høj oppetid.

Tjah, nu kan jeg godt komme ind på den.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-10-09 17:16

Erik Ginnerskov wrote:

> Desværre lider dit link under
> at FF ikke tæller videre og Op sætter ikke nul foran de encifrede
> tal.

Lavede lige en tvungen genindlæsning i Op, så kom der et ekstra sæt
nummerering med nullerne men uden videretællingen. Det oprindelige sæt
nummerering mangler stadig nullerne og er derfor venstrestillet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-09 17:38

Erik Ginnerskov skrev:

> Lavede lige en tvungen genindlæsning i Op, så kom der et ekstra sæt
> nummerering med nullerne men uden videretællingen.

Den manglende videretælling havde jeg lige overset, men det er
også ligegyldigt.

> Det oprindelige sæt nummerering mangler stadig nullerne og er derfor venstrestillet.

Ja, men det er jo kun det der kan bringes til at validere. Det
hjælper ikke for fem flade øre at man justerer på den forældede
metode. Det var hele pointen.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-10-09 12:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> Der skal flere kilometer CSS og HTML-markering til at erstatte
> den gamle metode.

Jeg synes godt nok også, det er noget fis at depricate de definitioner. De
er meget anvendelige, lette at sætte og samme funktionalitet ser ud til at
være ret kompliceret at lave med valid strict kode (man skal tilsyneladende
også være opmærksom på efterfølgende listers tæller).

> Af samme grund har jeg en strict hjemmeside med
> "start" der ikke validerer. Jeg kunne selvfølgelig få den til at
> validere ved at bruge transitional, men det er en (skjult)
> protest.

Meget forståelig, men desværre nok helt uden effekt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-10-09 21:08

Bertel Lund Hansen udtrykte præcist:

> [...]
>
> Javel ... men:
>
> 1: Man skal selv sørge for at rykke teksten fri af nummereringen.
> 2: Tallene stilles op med venstrejustering.

Som med så meget andet, skal det defineres i CSS.
Og een gang er nok.
Lidt anderledes - men resultatet en hel del mere fleksibelt. F.eks. kan
man vælge _ikke_ at rykke teksten fri af nummereringen. Og det er da
til at vænne sig til...
(Ser her bort fra "value" erstatningen med counter - som jeg er enig i
er noget knald)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-09 23:49

Birger Sørensen skrev:

> Lidt anderledes - men resultatet en hel del mere fleksibelt. F.eks. kan
> man vælge _ikke_ at rykke teksten fri af nummereringen.

Det er da helt forfejlet i en punktopstilling.

Og der er et andet problem. Hvis man styler en <ol> med counter,
så får man både de 'gamle' ol-tal plus de nye countertal. Man er
altså nødt til at lave nummerering på en unordered list. Det er
ulogisk.

--
Bertel