Afskedigelse af funktionær
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 21-10-09 19:17

Hej -

Kan en arbejdsgiver afskedige en funktionær, mens denne er
langtidssygemeldt?

180-dages-reglen finder ikke anvendelse i dette tilfælde.

Tak for svaret!

- Jensby

Fra : alexbo

Dato : 22-10-09 10:02

"Jan Bang Jensby" skrev

> Kan en arbejdsgiver afskedige en funktionær, mens denne er
> langtidssygemeldt?

Ja, at være sygemeldt er ingen sikkerhed mod at blive afskediget, men det må
ikke være sygemeldingen der er afskedigelsesgrund.
Det ville egentlig også være for nemt at komme uden om en prikkerunde ved at
lægge sig syg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-09 18:59

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> langtidssygemeldt?
>
> 180-dages-reglen finder ikke anvendelse i dette tilfælde.

Hvad er det for en "regel": 180-dages-reglen? Der findes mig bekendt
ikke en sådan i funktionærloven og har aldrig eksisteret der.

Fra : alexbo

Dato : 22-10-09 20:06

"Arne H. Wilstrup"

> Hvad er det for en "regel": 180-dages-reglen? Der findes mig bekendt ikke
> en sådan i funktionærloven og har aldrig eksisteret der.

Næh, det er en 120 dages regel..

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-09 21:19

> "Arne H. Wilstrup"

> Næh, det er en 120 dages regel..

Netop, og den gælder ikke længere -og det er vist en hel del år siden at
den forsvandt.

Fra : alexbo

Dato : 22-10-09 21:52

"Arne H. Wilstrup" skrev

> Netop, og den gælder ikke længere -og det er vist en hel del år siden at
> den forsvandt.

Nej, til begge dele.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-09 23:15

> "Arne H. Wilstrup" skrev

> Nej, til begge dele.

Ikke forstået - 120-dages reglen gælder ikke længere. Det er et faktum
med mindre man har en skriftlig aftale om at den skal gælde i et konkret
arbejdsforhold. Funktionærloven giver blot ret til at man kan lave
sådanne aftaler og overalt er firmaer ude af den binding.

læs fx her:

"120-dags reglen betyder, at du kan opsiges med 1 måneds varsel til
fratræden ved en måneds udgang, når du inden for et tidsrum af 12 på
hinanden følgende måneder har oppebåret løn under sygdom i i alt 120
dage. Reglen er beskrevet i funktionærlovens § 5, stk.2, hvor man taler
om forkortet opsigelsesvarsel ved sygdom.

Konkret skal opsigelsen ske i umiddelbar tilknytning til udløbet af de
120 dage, og mens du endnu er syg. I opgørelsen af de 120 dage medregnes
søn- og helligdage samt fridage, men ikke graviditetsbetinget sygdom. De
120 dage behøver ikke at være sammenhængende dage."

Men derudover kan det tilføjes:

"Du skal være opmærksom på, at der ikke står noget i funktionærloven om,
at man skal opsiges efter 120 dages sygdom"

Og videre

"Hvis du er omfattet af 120 dags reglen, skal det fremgå af din
ansættelseskontrakt."

Og det kan så tilføjes:

"Reglen om forkortet opsigelse på grund af sygdom gælder ikke for
offentligt ansatte. Eventuel opsigelse fra en offentlig arbejdsgiver på
grund af sygdom skal derfor ske med dit normale opsigelsesvarsel"

Kilde:
http://ida.dk/ANSAT/ANSAETTELSESVILKAAR/SYGDOM/Sider/120dagesreglen.aspx