Problemer med vandlås efter kloakering
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-10-09 00:50

Hej

Vi har fornylig fået kloakeret efter at have haft septictank med
efterfølgende samlebrønd hvor overskud fra septictank mødtes med afløb
fra vaskemaskine, køkkenvask osv.

Ved vaskemaskinen er der et afløb i gulvet med en vandlås i bygget op
på dén måde at der nede i hullet stikker et kort rør op som så er
dækket af en omvendt "kop" af støbegods; hullet er så mere eller mindre
fyldt op med vand - dét har virket fint siden 1984 hvor jeg købte
huset.

Efter kloakeringen sker der nu dét at vandet forsvinder fra det ene
døgn til det andet hvorefter vi har adgang til en noget alternativ duft
fra kloakken.

Er dét et kendt problem og findes der en løsning på det?

Jeg har ikke kontaktet kloakmesteren som lavede arbejdet (endnu).

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 23-10-09 01:03

Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
>
> Er dét et kendt problem og findes der en løsning på det?
>
> Jeg har ikke kontaktet kloakmesteren som lavede arbejdet (endnu).

Der må mangle noget udluftning :-/
Kloaken skal fri til atmosfæren et sted ellers vil de skyller, som
toilettet og tømning af vaske giver trække lugt igennem diverse vandlåse
og måske tømme dem.
Den pågældende vandlås-type er nok tillige mere følsom overfor problemet
end en traditionel S-vandlås er :-/

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-10-09 01:04

Efter mange tanker skrev Armand:

> Der må mangle noget udluftning :-/

Okay...

> Kloaken skal fri til atmosfæren et sted ellers vil de skyller, som toilettet
> og tømning af vaske giver trække lugt igennem diverse vandlåse og måske tømme
> dem.

Okay...

> Den pågældende vandlås-type er nok tillige mere følsom overfor problemet end
> en traditionel S-vandlås er :-/

Ka være...

Tak for dit svar

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 23-10-09 09:55

Armand skrev:

> Der må mangle noget udluftning :-/
> Kloaken skal fri til atmosfæren et sted ellers vil de skyller, som
> toilettet og tømning af vaske giver trække lugt igennem diverse vandlåse
> og måske tømme dem.

- - - Trække LUFT igennem vandlåsene, skulle der have stået!

Lugt kommer helt af sig selv når der først her været trukket luft

> Den pågældende vandlås-type er nok tillige mere følsom overfor problemet end en traditionel S-vandlås er :-/

Sådan en klokke-vandlås er også mere ramt af udtørring end en
traditionel S-vandlås er. Derfor burde de kun benyttes hvor afløbet
jævnligt er i brug á f.eks. i brusekabiner (som forøvrigt er dér hvor
jeg har set dem brugt)
Du er sikker på at den ikke bare fordamper og at du ikke har opdaget
udtørringen førhen eftersom at du tidligere ikke havde nogen væsentlig
lugt fra kloaken?

Fyld en pøs vand igennem den og lyt efter om den *klukker* når en anden
fra husstanden trækker ud i toilettet!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-10-09 10:14

Armand skrev den 23-10-2009:

> [...]
> Du er sikker på at den ikke bare fordamper og at du ikke har opdaget
> udtørringen førhen eftersom at du tidligere ikke havde nogen væsentlig lugt

På ét døgn var vandet væk; havde lige "toppet op"

> Fyld en pøs vand igennem den og lyt efter om den *klukker* når en anden fra
> husstanden trækker ud i toilettet!

Prøver jeg når jeg kommer i nærheden; hint: fritidshus

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : S.B.

Dato : 23-10-09 14:49

> På ét døgn var vandet væk; havde lige "toppet op"

> Prøver jeg når jeg kommer i nærheden; hint: fritidshus

> [...]

Hvis det er fordi at vandet fordamper pga af at der aldig bliverhældt vand i
afløbet, så kan du fylde det op, og så give det en skvat madolie.
Lægger sig som en hinde over vandet og gør at fordampningen går væsentlig
langsommere.

Mange campingpladser bruger kølervæske når de lukker ned for sæsonen, men
det synes jeg ikke rigtig hører til i en kloak

Søren

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-10-09 19:17

S.B. frembragte:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Hvis det er fordi at vandet fordamper pga af at der aldig bliverhældt vand i
> afløbet, så kan du fylde det op,

Jeg havde toppet op 24 timer tidligere.

> og så give det en skvat madolie.
> Lægger sig som en hinde over vandet og gør at fordampningen går væsentlig
> langsommere.

Fin idé - blot ikke hér

> Mange campingpladser bruger kølervæske når de lukker ned for sæsonen, men det
> synes jeg ikke rigtig hører til i en kloak

Nopes

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : jos

Dato : 24-10-09 10:48

> Fin idé - blot ikke hér

husk lige at smide madolien på INDEN du fylder op!
- så får du også sat "dampspærre" på "kloaksiden", hvor der ofte er stor
fordampning grundet træk i kloakrørene.

finn

Fra : S.B.

Dato : 23-10-09 21:19

> [...]
>
> Er dét et kendt problem og findes der en løsning på det?
>
> Jeg har ikke kontaktet kloakmesteren som lavede arbejdet (endnu).

Nu skriver du:
dækket af en omvendt "kop" af støbegods
Er den og resten af afløbet ikke af plastic?

Har før oplevet at støbegods kunne revne, især hvis den lige havde fået et
"lille" slag ved et uheld, og vandet så kan løbe ud.
Ikke sikkert entrepenøren har lagt mærke til, eller kunne se det var defekt

Søren

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-10-09 21:35

S.B.:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Nu skriver du:
> dækket af en omvendt "kop" af støbegods
> Er den og resten af afløbet ikke af plastic?

Nej, koppen består af støbejern.

> Har før oplevet at støbegods kunne revne, især hvis den lige havde fået et
> "lille" slag ved et uheld, og vandet så kan løbe ud.

Den bor trygt nede under sin rist - ingen har rørt den siden jeg købte
huset i 1984.

> Ikke sikkert entrepenøren har lagt mærke til, eller kunne se det var defekt

Den fejler ikke noget

Hans
www.zofiaoghans.dk