Peugeut 206 1,4 HDI, Topfart = 130, kan de~
Fra : Mark Christensen

Dato : 22-10-09 11:02

Hej gruppe

Jeg har i dag købt en Peugeut 206 1,4 HDI fra 2002, der har kørt
82.000 km.

På motorvejen, på vej hjem fra bilhandleren, gik det op for mig at den
på flad vej ikke kunne presses højere op end 130km/time. Er det
normalt? Hvis ikke, hvad kan der være galt?

Med venlig hilsen Mark Christensen

Fra : JBH

Dato : 22-10-09 18:08

"Mark Christensen" <mkac12@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Næh

http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=499#

Hvis ikke, hvad kan der være galt?

Turbo ?

mvh
JBH

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-10-09 18:13

[...]

Det kan ikke være normalt.
Den har samme 70 hk's motor som min Citroen C3, og den kan klemmes op på
næsten 165 iflg speedometeret.
Iflg: http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=499
burde tophastigheden være ca 168 km/t

Jeg har ikke noget bud på, hvorfor.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Henrik W

Dato : 22-10-09 20:11

Frodo Nifinger skrev:

> Den har samme 70 hk's motor som min Citroen C3, og den kan klemmes op på
> næsten 165 iflg speedometeret.

Så er din da lidt sløv. Min C3 HDi70 løber 171 på GPS'en.

--
Henrik W

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 22-10-09 18:12

Hej

> [...]

>på flad vej ikke kunne presses højere op end 130km/time. Er det
>normalt? Hvis ikke, hvad kan der være galt?

Nej det er da vidst lige lidt nok, når den er opgivet til 168 km/t!

Måske den har været kørt meget blidt, så den bare skal have noget pedal,
måske kombineret med noget bell add motorens.

Syntes jeg mindes en lignende sag, med en gut der havde samme problem som
dig på www.hi-speed.dk.

Prøv evt. at lave et indlæg derinde - panelet ved alt om psa.

Mvh
Hans

Fra : Klaus G.

Dato : 22-10-09 20:39

> Måske den har været kørt meget blidt, så den bare skal have noget pedal,
> måske kombineret med noget bell add motorens.
Ja, start med at købe noget ServiceRens 1D og 2D. Og giv så bilen en god
omgang. Og kør så en frisk tur bagefter. Gerne ud på en motorvej.

1D hældes bare i tanken. 2D kræver en tand mere snilde. Der skal du sprøjte
det ind i indsugningen, så tæt på motoren turbo som muligt og ikke gennem
LMM'en mens den får en ~2000RPM. Husk ALTID på HELT gennemvarm motor når du
giver 2D.

Belladd kan købes ved Mekonomen.

--
Klaus G.

Fra : Kent Glerup

Dato : 22-10-09 21:29

Klaus G. skrev:
> [...]
> sprøjte det ind i indsugningen, så tæt på motoren turbo som muligt og
> ikke gennem LMM'en mens den får en ~2000RPM. Husk ALTID på HELT

Selv om jeg principielt er enig med dig, så ville jeg personligt forsøge
at få et overblik over motorens tilstand FØR jeg gik i gang med
Servicerens. EGR-systemet på moderne diesel maskiner kan være så
tilstoppede at en gang Servicerens intet kan gøre.

/Kent Glerup

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 23-10-09 05:42

> [...]
> sprøjte det ind i indsugningen, så tæt på motoren turbo som muligt og ikke
> gennem LMM'en mens den får en ~2000RPM. Husk ALTID på HELT gennemvarm

Nu spørger jeg måske lidt dumt, men vil det sige man skal have en
turboslange pillet af? Før eller efter turbo?

Mvh
Hans

Fra : Kent Glerup

Dato : 22-10-09 18:33

Mark Christensen skrev:
> [...]
> på flad vej ikke kunne presses højere op end 130km/time. Er det
> normalt? Hvis ikke, hvad kan der være galt?

Ved godt det lyder lidt provokerende, men hvorfor køber man en så ny/dyr
bil med en så åbenlys motorfejl?

Fejlmuligheder: Turbo defekt, problemer med EGR-system, luftmængdemåler
defekt osv.. Jeg har tidligere set indsugningssystemet på sådan en brugt
1,4 HDI, den pågældende bil var voldsomt kokset til. Det er ikke
utænkeligt at det også er her din vogn kan have problemer.

Håber virkelig du har købt vognen ved en forhandler, med en god garanti,
så du kan holdes skadesløs.

/Kent Glerup

Fra : Klaus G.

Dato : 22-10-09 20:33

> Ved godt det lyder lidt provokerende, men hvorfor køber man en så ny/dyr
> bil med en så åbenlys motorfejl?
Ja, det må du sq nok sige... Altså at du er provo.

--
Klaus G.

Fra : Kent Glerup

Dato : 22-10-09 21:27

Klaus G. skrev:
> Ja, det må du sq nok sige... Altså at du er provo.

Det er muligt :) Synes dog jeg bliver lidt mere konstruktiv senere.
Personligt ville jeg lade sælgeren håndtere reperationen af motoren i
dette tilfælde, forudsat den er købt ved en forhandler.

/Kent Glerup

Fra : Armand

Dato : 22-10-09 18:55

Mark Christensen skrev:
> [...]
> på flad vej ikke kunne presses højere op end 130km/time. Er det
> normalt? Hvis ikke, hvad kan der være galt?

Min ditto med samme km-tal kører rigtit godt med 150' og trækker op til
ca. 170 på de lange (hjem)ture. Så der ér noget galt!
Måske at det er så simpelt at den aldrig har været uden for bygrænsen og
er lidt "by-træt" hvilket en god lang motorvejs-tur (syd for grænsen?)
vil kunne rette op på, men det enkleste vil da være at reagere på
mistroen ved at trække den forbi et FDM-check/lign.

Når nu vi har fat i problemer med brugtkøb:
Hvad med tandremmen? Den skulle meget gerne have været skiftet i 2007!??

--
Armand.

Fra : Kasper Hansen

Dato : 22-10-09 21:29

> Når nu vi har fat i problemer med brugtkøb:
> Hvad med tandremmen? Den skulle meget gerne have været skiftet i 2007!??

1,4 HDI er da med kædetræk?! Det er jeg 99.9% sikker på at min 2004 C3
1.4HDI var. Og så hedder intervallet vist nærmere 250.000 km/12 år, frit fra
hukommelsen.

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-09 21:56

On Thu, 22 Oct 2009 22:28:46 +0200, Kasper Hansen wrote:

> 1,4 HDI er da med kædetræk?! Det er jeg 99.9% sikker på at min 2004 C3
> 1.4HDI var.

Næppe :-|

http://www.ccw-tools.com/uploads/images_products/PDF/Instructions/VS4820.PDF

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Fra : Armand

Dato : 23-10-09 00:09

Kasper Hansen skrev:
> [...]
> 1.4HDI var. Og så hedder intervallet vist nærmere 250.000 km/12 år, frit fra

Tandrem! Og det er ikke mange måneder siden at dét blev klarlagt her i
gruppen.

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-09 10:12

> Når nu vi har fat i problemer med brugtkøb:
> Hvad med tandremmen? Den skulle meget gerne have været skiftet i 2007!??
>
> --
> Armand.

Næe den motor i alle andre biler og 206ern i alle andre lande går 10år eller
240000km inden tandrem skift.
Det andet med 120000 5år skyldes kun griskhed fra Peugoet danmarks side.

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4534 (20091022) __________

http://www.eset.com

Fra : Armand

Dato : 24-10-09 14:59

Ove skrev:

> Næe den motor i alle andre biler og 206ern i alle andre lande går 10år
> eller 240000km inden tandrem skift.
> Det andet med 120000 5år skyldes kun griskhed fra Peugoet danmarks side.

På den anden side, så giver hverken P.dk eller P.eu nogen garanti(!) for
at den holder så længe!

Men det kunne være rart at høre om rems-sprængninger er noget man
jævnligt hører om indenfor de 240.000km/10år i udlandet!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-09 20:21

> På den anden side, så giver hverken P.dk eller P.eu nogen garanti(!) for
> at den holder så længe!

Nej der har du igen ret;) P.DK giver ikke garenti på at den holder 120000km
hvilket andre mærker heller ikke gør!
Hvor tit hører du om en sprungen rem? Hvis vi lige ser bort fra 90er Opel,og
Carnivaller der har kørt over skift.

Fra : Armand

Dato : 25-10-09 18:24

Ove skrev:

> [...]
> Hvor tit hører du om en sprungen rem? Hvis vi lige ser bort fra 90er
> Opel,og Carnivaller der har kørt over skift.

Personligt har jeg kun(!) oplevet det på en Bedford (á Wauxhall 2,3'er);
på en BMW og en Fiat!

--
Armand.