koder
Fra : ozxxxx

Dato : 22-10-09 20:24

kan man godt have dette som start på nogen af ens sider

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<head>

og dette som start på andre sider.

xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office">
<head>

og kan siderne godt køre samme på samme hjemmeside.?

Jørgen

Fra : Jahirah

Dato : 22-10-09 20:42

ozxxxx wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office">
> <head>
>
> og kan siderne godt køre samme på samme hjemmeside.?

------------------8<-------------------------------

Ethvert html dokument skal have en valid doctype...
Det første du nævner er ganske rigtigt en doctype:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Ovenstående doctype kræver, du laver din kode i transitional xhtml.

Men, dette er IKKE en doctype:

xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office">

En side med ovenstående i head vil påvirke browseren til at gå i quirks måde,
og tolke siden ud fra dens egen DTD. Siden vil desuden heller ikke validere.

Jeg vil anbefale dig at kigge lidt rundt herinde. Der er mange brugbare svar
allerede, og der er masser at tage på hvis du besøger http://webdesign101.dk
eller http://hjemmesideskolen.dk.
Html.dk har for øvrigt en masse RIGTIG gode tutorials omkring HTML og CSS på
forsiden, nogle jeg varmt kan anbefale at starte op med.

//Jahirah

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-10-09 22:26

Se inline.
On 22 Oct 2009 19:42:02 GMT, Jahirah <jahirah@gmail.com> wrote:

><!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
>"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
>
>Ovenstående doctype kræver, du laver din kode i transitional xhtml.

Korrekt.

>Men, dette er IKKE en doctype:

Nej, og det skal det heller ikke være. Der er et html tag som der skal
være og du skar så head tag'et bort som bliver fulgt af et par meta
tags. Alt i orden.

>xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office">

>En side med ovenstående i head vil påvirke browseren til at gå i quirks måde,
>og tolke siden ud fra dens egen DTD. Siden vil desuden heller ikke validere.

Nej, doctype er valid og det første på siden så standards mode vil
blive brugt. Dette influeres ikke af at der eventuelt er fejl andre
steder.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-10-09 11:06

Jens Peter Karlsen wrote:

> Nej, doctype er valid og det første på siden så standards mode vil
> blive brugt. Dette influeres ikke af at der eventuelt er fejl andre
> steder.

Hvis du lige læste det oprindelige spørgsmål, vil du se, at Jørgen havde
forestillet sig at lade nogle sider starte med ovenstående kodelinje. Derfor
har Jahira ret, når hun fortæller, at siden vil få browserne til at gå i
quirks - siden mangler totalt DocType.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : ozxxxx

Dato : 25-10-09 12:54

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Derfor har Jahira ret, når hun fortæller, at siden vil få browserne til at
> gå i quirks - siden mangler totalt DocType.

100 tak

Jeg er stadigvæk forvirret hvilken af dem jeg så skal vælge.

Jeg vil måske nok bruge denne

xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" >

<head>

Men hvad

f.eks. hvad skal jeg skrive ved "" xmlns:v="?" og xmlns:o="?"

Jørgen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-10-09 15:09

ozxxxx wrote:
> [...]

> Jeg vil måske nok bruge denne

> xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" >

Sådan:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>
<title>Sidens titel her</title>
</head>
Sidens indhold og menu her

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-10-09 16:14

Det gik jeg ud fra bare var fordi han ikke gentog den del, ud fra at
jeg ved at SPD ikke ville generere en side uden doctype.
Men det ser ud til at du har ret og så er det selvfølgelig forkert.

Regards Jens Peter Karlsen.