Isolering hulmur garage
Fra : Robert

Dato : 21-10-09 05:26

Hej gruppe

Jeg kan se at der er mange indlæg om efterisolering af mulmur, og de
fleste steder frarådes det som et gør det selv arbejde.

Min garage er dog dobbeltmuret, og jeg har direkte adgang ned mellem
murene over det hele (og ingen vinduer eller døre som afbryder min
"udsigt" ned til bunden af murene.

Spørgsmålet er derfor om jeg ikke kan "hælde" noget isolering ned
imellem murene?

Jeg vil gerne holde en minimum temperatur i garagen på ca. 5 grader -
hvad gør jeg med evt. dampspær, hvilken isolering kan anvendes og hvor
købes det?

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 21-10-09 14:27

"Robert" <robert.marcussen@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg har ihvertfald gjort det samme i 2 parcelhuse. Jeg brugte en Nilfisk
støvsuger med udblæsning til at blæse
flamingokugler med.
Jeg ved ikke om man kan få dem mere men det var en almindelig vare i
byggemarkederne i firserne.

Steen.

Fra : jos

Dato : 22-10-09 10:13

Robert wrote:
> [...]
>
> Jeg vil gerne holde en minimum temperatur i garagen på ca. 5 grader -
> hvad gør jeg med evt. dampspær, hvilken isolering kan anvendes og hvor

Efter at have fået bekendtskab med "papiruld" vil jeg absolut anbefale dette
produkt, ikke mindst til en let tilgængelig hulmur.
Desværre er de urimeligt dyre at få til at levere mindre portioner til
Jylland ;(
finn

Fra : Ivar

Dato : 22-10-09 22:03

jos skrev:

> Efter at have fået bekendtskab med "papiruld" vil jeg absolut anbefale dette
> produkt,

Det kan jeg ikke forstå. Jeg vil helst undgå organiske byggematerialer.
Vand og fugtighed er bygningskonstruktioners værste fjende.
Selvfølgeligt skal man gøre alt for at undgå fugtighed, men der
kan jo gå noget galt, og så vil følgeskaderne unægteligt blive
større i noget organisk.
Så er der selvfølgelig bandfaren. Sten og glas brænder ikke. Det
vil papiruld gøre på et tidspunkt under en brand, ligegyldigt hvad
det er sprøjtet med.

Ivar Magnusson

Fra : jos

Dato : 22-10-09 22:21

Ivar wrote:

> [...]
> byggematerialer. Vand og fugtighed er bygningskonstruktioners værste
> fjende. Selvfølgeligt skal man gøre alt for at undgå fugtighed, men
Papiruld har den fordel at det er fugtabsorberende, og derfor ikke kræver
dampspærre. Ligesom murværk, optager det for meget fugt og afgiver det igen

> kan jo gå noget galt, og så vil følgeskaderne unægteligt blive
> større i noget organisk.
Desuden er uldet behandlet, således at det ikke kan rådne

> Så er der selvfølgelig bandfaren. Sten og glas brænder ikke. Det
> vil papiruld gøre på et tidspunkt under en brand, ligegyldigt hvad
> det er sprøjtet med.
eller brænde! - vi har forsøgt at antænde den med en svejseflamme, uden
held.

finn

Fra : Ivar

Dato : 23-10-09 19:45

jos skrev:

> Papiruld har den fordel at det er fugtabsorberende, og derfor ikke kræver
> dampspærre. Ligesom murværk, optager det for meget fugt og afgiver det igen

Ulden vil blive fugtigt ved dugtpunktet.

> Desuden er uldet behandlet, således at det ikke kan rådne

Den eneste der kan hindre organisk meteriale i at rådne, er gift,
masser af gift. Trykimpregneret træ er ikke så holdbart i dag
som tidligere. Det er fordi der er mindre gift i det. Når giften
er fordampet fra din uld vil det kunne rådne.

Prøv igen om nogle år.

Ivar Magnusson

Fra : Ivar

Dato : 22-10-09 22:04

Robert skrev:

> Min garage er dog dobbeltmuret,

Er port og loft isoleret så godt, at det er væggenes tur?

Ivar Magnusson

Fra : Robert

Dato : 23-10-09 05:00

On 22 Okt., 23:04, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Er port og loft isoleret så godt, at det er væggenes tur?
>
> Ivar Magnusson

Nej ikke endnu. Lige nu er den helt uisoleret, men loftet og porten
kan jeg godt selv finde ud af at isolere da det er lige til. Men det
kan være at det er nok at isolere porten og loftet og så sætte et
elpanel op? (der skal jo ikke være 22 grader derinde om vinteren)

Fra : Ivar

Dato : 23-10-09 20:00

Robert skrev:

> Nej ikke endnu. Lige nu er den helt uisoleret, men loftet og porten
> kan jeg godt selv finde ud af at isolere da det er lige til.

Bliver den rimelig tæt? Der må godt være ventilation, men det må
ikke blæse ind. Selvom der ikke er isolering i hulmuren, er det
ikke en håbløs energi-sluger. Jeg kender selvfølgelig ikke
din garage, men jeg vil gætte på at rækkefølgen skal være
porten, loftet og så eventuelt væggen.

Ivar Magnusson