Lov om turistbåde
Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 20-10-09 21:37

I wikipedias artikel om katastrofen på Haderslev Dam i 1959, står der
blandt andet følgende:

"Efter denne katastrofe bestemmes det ved lov at turistbåde skal
anvende dieselmotorer."

Jeg har siddet og ledt rundt på retsinformation efter et lovgrundlag
der understøtter udsagnet, men jeg har ikke kunnet finde nogen
særskilt lovgivning om turistbåde. Det tætteste jeg er kommet er
Søloven, og den nævner ikke tursitsejlads.

Jeg har også prøvet at kigge listen over bekendtgørelser fra Økonomi-
og Erhversministeriet igennem (Gæt på basis af sølovens
tilhørsforhold), men der var heller ikke noget der så fornuftigt ud.

Så hvis der er en venlig sjæl der har adgang til en lovdatabase med
fritekstsøgning, der kan afse lidt tid til at hjælpe mig med at
fremskaffe den konkrete lov/cirkulære eller hvad det nu måtte være,
vil jeg blive meget glad.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Leif Neland

Dato : 21-10-09 19:06

Anders Wegge Keller skrev:
> [...]
> fritekstsøgning, der kan afse lidt tid til at hjælpe mig med at
> fremskaffe den konkrete lov/cirkulære eller hvad det nu måtte være,

På Roskilde Fjord sejler dampskibene Skjelskør og Sagafjord med turister
og restaurantgæster, så det lyder ikke som om det er forbudt at sejle
med damp.

Leif

PS: Jeg er ikke sikker på at Sagafjord er dampdrevet.
Sagafjord omtales kun som M/S, mens Skjelskør omtales både som M/S og
S/S. Og den ved jeg er dampdrevet.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 21-10-09 20:49

Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk> writes:

> [...]
> særskilt lovgivning om turistbåde. Det tætteste jeg er kommet er
> Søloven, og den nævner ikke tursitsejlads.

Hvis du vil lidt tættere på en kilde, så kan du se
http://www.e-pages.dk/bgmonline_hu/149/6
Der kommer stort set samme udtalelse som på Wikipedia. Det behøver det
selvfølgelig ikke blive mere rigtigt af...

/Benny

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 21-10-09 21:23

Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> writes:

> [...]
> http://www.e-pages.dk/bgmonline_hu/149/6 Der kommer stort set samme
> udtalelse som på Wikipedia. Det behøver det selvfølgelig ikke blive

Jeg har fundet en stort set tilsvarende avisartikel et andet sted, så
det skal såmænd nok passe. Men det hjælper mig desværre ikke tættere
på at finde den præcise tekst omkring hvilke brændstoffwer der må
benyttes på passagerbefordrende fartøjer.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-10-09 05:03

Anders skrev

> [...]
> på at finde den præcise tekst omkring hvilke brændstoffwer der må
> benyttes på passagerbefordrende fartøjer.

Jeg vil formode at du skal have fat i søfartstyrelsen?
http://www.sofartsstyrelsen.dk/regleroglove/Sider/Hvadregulereshvor.aspx

- Peter

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 26-10-09 08:37

Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> writes:

> Anders skrev

> Jeg vil formode at du skal have fat i søfartstyrelsen?
> http://www.sofartsstyrelsen.dk/regleroglove/Sider/Hvadregulereshvor.aspx

Jeg prøver at se hvad jeg kan finde der. Tak for linket.

Fra : alexbo

Dato : 21-10-09 21:20

"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev

> [...]
> særskilt lovgivning om turistbåde. Det tætteste jeg er kommet er
> Søloven, og den nævner ikke tursitsejlads.

Det er ikke helt hvad du leder efter men det ligner.
BEK nr 9265 af 01/05/2004

Teknisk forskrift om fritidsfartøjers bygning og udstyr m.v.

Regel 5 Motor og elinstallationer m.v.

1) Nye fartøjer, der ikke er omfattet af fritidsbådsdirektivet, og
eksisterende fartøjer skal opfylde følgende krav: .
Benzin og gas må ikke anvendes som brændstof i motorer. Benzin må dog
anvendes i påhængsmotorer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leif Neland

Dato : 22-10-09 05:54

alexbo skrev:
> [...]
> eksisterende fartøjer skal opfylde følgende krav: .
> Benzin og gas må ikke anvendes som brændstof i motorer. Benzin må dog

Det kan jo være en overfortolkning i avisartiklen: At ikke måtte bruge
benzin og gas, betyder ikke at man skal bruge diesel, man kan f.ex.
bruge damp, fremskaffet med kul, brænde eller sprittabletter

Leif

Fra : alexbo

Dato : 22-10-09 08:35

"Leif Neland" skrev

> Det kan jo være en overfortolkning i avisartiklen: At ikke måtte bruge
> benzin og gas, betyder ikke at man skal bruge diesel, man kan f.ex. bruge
> damp, fremskaffet med kul, brænde eller sprittabletter

Det er det uden tvivl, i andre artikler står der diesel eller
petroleumsmotor.
Lovgivningen har formentlig medført at bensinmotorerne blev skiftet ud til
diesel, og så bliver det til at kun diesel er tilladt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 26-10-09 08:37

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> "Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev

> Det er ikke helt hvad du leder efter men det ligner.
> BEK nr 9265 af 01/05/2004

Ja, det bringer mig meget tættere på målet. Tak skal du have.