Bliver der kun 3 cylindrede biler efter 20~
Fra : Benny

Dato : 20-10-09 21:36

Sad og kiggede på ingeniørens forum sider.

Der er der en meget kompetent mand der udtaler at EU har eller er ved
at indføre at nye personbiler udleder max 95 gCO2/km. Det er der sku
inte mange af der nuværende biler der kan klare.

Benny

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 21-10-09 08:45

Benny wrote:
> [...]
> at indføre at nye personbiler udleder max 95 gCO2/km. Det er der sku
> inte mange af der nuværende biler der kan klare.

De nye biler kommer til enten at køre på EL, med eller uden
hjælpegenerator, på brint, ethanol eller synthetiske brændstoffer
fremstillet af biologiske materialer og vindmøllestrøm eller solenergi.
Der kommer til at ske rigtigt meget med bilerne de næste 10 år.

/Lars

Fra : alexbo

Dato : 21-10-09 09:18

"Benny" skrev

>Der er der en meget kompetent mand der udtaler at EU har eller er ved

Hvis man ikke engang ved om et tiltag er indført eller kun ved at blive det,
kan man ikke være særlig kompetent.
Hvis ny biler skulle overholde et sådant krav havde vi nok hørt om det,
f.eks. nogle gode tilbud på alle de biler der ikke måtte sælges efter nytår.

Miljøministeriet har lidt om emnet, mærkeligt nok skriver de i en artikel
fra september 2008 om forslag der ventes fremsat i 2007-8.
Der mangler åbenbart også kompetente folk i ministeriet.
http://www.mst.dk/Tvaergaaende+indsats/Transport/CO2+udslip+fra+biler/

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 21-10-09 10:00

> [...]

>at indføre at nye personbiler udleder max 95 gCO2/km. Det er der sku
>inte mange af der nuværende biler der kan klare.

95 gCO2/km svarer til ca 27,9km/l el. 3,6liter/100km
Det er der ganske rigtigt ikke mange der kan endnu, undtaget nogle "Smart"
og det er vel ikke en personbil,

Men f.eks Volvo's DRIVe serie med stop&go og 1,6D forventes at komme under
99g meget hurtigt, jeg tror nok at du kan købe C30 allerede nu. Så skal der
bare findes 5% mere og det skal nok komme længere ned inden 2020.

Mvh
Peter A. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-09 11:11

> 95 gCO2/km svarer til ca 27,9km/l el. 3,6liter/100km
> Det er der ganske rigtigt ikke mange der kan endnu, undtaget nogle "Smart"
> og det er vel ikke en personbil,

Seat Ibiza er vist lige på kanten, ellers har polo varslet en der "på
papiret" kan gå 30,3. Rart at få disse tal med en lidt større bil end en
smart -)