Indbygningspots i vådrum
Fra : Optimus Prime

Dato : 20-10-09 13:35

Jeg overvejer at tage mit (panel)loft ned i badeværelset og i den
forbindelse opsætte indbygningspots.

Bemærk jeg kun har 220 cm til loftet, så ønsker naturligvis at at holde
belysningen så højt oppe som muligt og vælger derfor altså indbygningsspots.

Havde en lampesælger forbi og vise mig spots med LED pærer, disse kan
angiveligt monteres direkte i isoleringen da de ikke udvikler varme -
der skal så flere til end de nuværende (sandsynligvis ulovligt monterede
halogenspots), men det går nok også...

Men hvis jeg nu tager loftet ned og får opsat en del spots med LED, så
skulle det være i orden mht brand, men hvad med dampspærre - den ligger
umiddelbart over panelloftet og bliver altså brudt hvert eneste sted der
opsættes en indbygningsspot... Er det et problem, og hvis ja, hvad kan
man gøre for at undgå det?

NB: jeg har set en plade i et af byggemarked katalogerne, som skulle
være godkendt til vådrum i 1 lag; men kan ikke umiddelbart finde det
igen - nogen ide om hvilken plade det er? Vil jo helst undgå 2 lag gips
af hensyn til lofthøjden.

Lidt mere info:
Begrænset lofthøjde (220cm), panelloft (ca 10-12mm tykt), umiddelbart
derover plastic dampspærre og derover igen 100mm isolering og så
varierende loftrum (overliggende tag har svag hældning) fra ca. 0 til 20
cm loftrum til oprindelig tagforskalling, derover 100mm hårdbatt og så
tagpap alleryderst

Fra : Henning

Dato : 20-10-09 13:51

> [...]
>angiveligt monteres direkte i isoleringen da de ikke udvikler varme -
>der skal så flere til end de nuværende (sandsynligvis ulovligt monterede
Er du sikker på det?
http://www.greenline.dk/asp/led.html

Fra : Optimus Prime

Dato : 21-10-09 07:24

Henning skrev:
> Er du sikker på det?
> http://www.greenline.dk/asp/led.html

Jeg er usikker på hvad det er du mener?

Fra : Henning

Dato : 21-10-09 18:25

On Wed, 21 Oct 2009 08:24:28 +0200, Optimus Prime <optimus@prime.dk>
wrote:

>Jeg er usikker på hvad det er du mener?

Jeg mener, at nye LED-spot lyser så kraftigt, at du formodentlig ikke
behøver flere end dem du har?

Fra : Optimus Prime

Dato : 22-10-09 12:44

Henning skrev:
> Jeg mener, at nye LED-spot lyser så kraftigt, at du formodentlig ikke
> behøver flere end dem du har?

Ahh på den måde... Jamen jeg har 2 50W halogenspots siddende nu, dem
prøvede vi at skifte til 2 stk. 1W LED pærer - så var der nærmest
tusmørkt i rummet.

Skiftede til 2 stk 3W highpower LED - de giver noget mere lys (men
stadig meget mindre en halogenerne); men lyset er meget "koldt" og
blåligt (de bruges typisk udendørs ifølge sælger).

Men fik også afvide at udvilkingen på LED pærer er som med computere, så
ydelsen fordobles og prisen halveres per generation... Så det er et
spørgmål om tid...

Jeg kender sælger, så kan få spots'ne til spotpris hø hø... så har
besluttet mig for at sætte flere op end de nuværende 2, som sidder
ulovligt...
Og så er jeg tilbage til spørgsmålet om dampspærren - men tak for dit
indlæg alligevel

Fra : Armand

Dato : 22-10-09 13:51

Optimus Prime skrev:

> [...]
> stadig meget mindre en halogenerne); men lyset er meget "koldt" og
> blåligt (de bruges typisk udendørs ifølge sælger).

Stod der ikke også på siden at de mathede 20W halogener :-/

2 stk 50W halogener er da også meget kraftigt lys hvis det, som jeg
forestiller mig det, er henover en vask/spejl!

På siden var der også en 3x1W med mere blødt lys!

Damspærren overlader jeg til de derom kyndige at svare på

--
Armand.
(der mere og mere synes at en central 12V lys-forsyning i huset lyder

Fra : Anders Majland

Dato : 02-11-09 13:56

> (der mere og mere synes at en central 12V lys-forsyning i huset lyder mere
> og mere tiltalende)

Kommer så blot til at kræve meget tykkere kabler til distribution for at
undgå for store spændingstab end de 1,5mm2 der typisk er trukket til f.eks
et lampeudtag (og ikke mindst de problemer der er med at genbruge i
traditionelle installationer hvor samme fase er sløjfet rundt ...)