Garmin BlueChart er den bedre end Levende ~
Fra : bosol

Dato : 20-10-09 04:26

Jeg spørger hos de ærlige Søfolk eller sejlfolk hvad de foretrækker ?
Jeg har nemlig alle 5 downloadet for skægs skyld
vh Bo

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 20-10-09 04:56

Hej Bo
Tak for betegnelsen "ærlige søfolk" Man skulle næsten tro du kendte
os
Jeg bruger selv Garmin på min kortplotter. Jeg er meget glad for
funktionen "Guide til" idet den selv kan lægge en kurs fra A til B.
Dog kan den ikke lægge en Guide når man ligger inde i en havn. Jeg må
derfor vente til jeg er kommet ud gennem havneindløbet. Derfra er der
ingen problemer. Der er rigtig mange funktioner, som virker lidt
overflødige i Danmark. F.eks 3 dimensionalt billede af bunden. Det er
vist en salgsgimmick, men måske nogle lystfiskere har glæde af det?
Jeg kender ikke de nyeste versioner af dlsk.

Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie"
Hejlsminde

Fra : Henning

Dato : 20-10-09 13:05

>overflødige i Danmark. F.eks 3 dimensionalt billede af bunden. Det er
>vist en salgsgimmick, men måske nogle lystfiskere har glæde af det?

I dykkerverdenen kunne det være meget interessant!

Fra : bosol

Dato : 20-10-09 07:26

On 20 Okt., 13:26, bosol <bosole...@gmail.com> wrote:
> Jeg spørger hos de ærlige Søfolk eller sejlfolk hvad de foretrækker ?
> Jeg har nemlig alle 5 downloadet for skægs skyld
> vh Bo

Atlantic dækker hele Europa - Middelhavet se Århus Bugten

BlueChart http://imageshack.dk/imagesfree/3RH45006.jpg
Installere via Mapsource og du kan zoome ind/ud

Levende Søkort
DLSK http://imageshack.dk/imagesfree/KSq45093.jpg
Jeg har måttet installere via
VisIt Plus 5.1

vh Bo

Fra : Steffen Skov

Dato : 20-10-09 17:22

I dine 2 viste versioner af Århus Bugt (har selv begge) foretrækker jeg
DLSK.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-10-09 15:21

Den Tue, 20 Oct 2009 03:26:25 -0700 skrev bosol:

> Jeg spørger hos de ærlige Søfolk eller sejlfolk hvad de foretrækker ?
> Jeg har nemlig alle 5 downloadet for skægs skyld vh Bo

Ærlige søfolk? - Dig selv inklusive?

Jamen så fortæl hvor DLSK kan downloades!

--
Karl Erik.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-10-09 08:35

DLSK købes her:

http://www.danskebaadejere.dk/da/Det%20Levende%20soekort.aspx

Det kan ikke downloades!

Mvh/Harding

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-10-09 16:20

Den Tue, 20 Oct 2009 07:34:33 -0700 skrev Harding E. Larsen:

> DLSK købes her:
>
> http://www.danskebaadejere.dk/da/Det%20Levende%20soekort.aspx
>
> Det kan ikke downloades!
>
> Mvh/Harding

Forkert - Bo skriver han har downloadet det.

Lad nu være med at rage kastanierne ud af ilden for ham

--
Karl Erik.

Fra : SørenH

Dato : 20-10-09 17:27

Karl Erik Christensen skrev:

> Forkert - Bo skriver han har downloadet det.
>
> Lad nu være med at rage kastanierne ud af ilden for ham

Tjaeee - du havde ret i din tanke Karl Erik!
Lidt søgning gav pote, se alt.dk.warez postet 12:22
Hvad folk slås med deres samvittighed om må de selv afgøre, men lad os
holde den slags ude af dk.fritid.sejlads please!
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-10-09 18:10

Den Tue, 20 Oct 2009 18:26:38 +0200 skrev SørenH:

> [...]
> alt.dk.warez postet 12:22 Hvad folk slås med deres samvittighed om må de
> selv afgøre, men lad os holde den slags ude af dk.fritid.sejlads please!

Min tanke var, at det er lidt for dumt at poste sådan et indlæg

--
Karl Erik.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-10-09 11:13

Ja der findes meget oplagt rundt omkring; men man behøves ikke at pege
på på disse forhold.
Som I sikkert så ud af mit indlæg omkring PC ombord havde jeg en
enkelt linie:
"Visit (grundsoftware til at arbejde med Kort & Matrikelstyrelsens IT-
format, GPS kan tilsluttes)"
Har man kortene fra DLS samlede kan man åbne dem i VISIT og her få
simple anvendelser med en GPS; men med selve programmet i DLS får man
meget mere i form af temaer. Selvfølgelig kan man altid klage over
styreprogrammet i DLS i forhold til et hvilket som helst andet
navigationsprogram.
Det er DS fuldt opmærksom på ifølge bladet "Sejler" og som jeg
tidligere har skrevet er det vel kun et spørgsmål om tid indtil at .it
kortene også kan anvendes på Google i lighed med NOOA kortene.
Det er muligt at samle alle .it kort (danske/svenske/norske) i en
mappe og køre dem fra enten et DLS program eller fra visit. Man skal
blot huske på at kort bliver forældede og deres juridiske værdi som
promært navigationsgrundlag er ikke eksisterende.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-10-09 02:35

Det fremgår af dette opslag, vist herunder fra TDC, at siderne er
ulovlige.

Mvh/Harding

Østre Landsret har ved kendelse af 26. november 2008 stadfæstet
fogedrettens kendelse af 29. januar 2008, hvorefter Sonofon A/S er
blevet pålagt at hindre sine kunders adgang til www.thepiratebay.org.

På baggrund af kendelsen fra Østre Landsret har TDC besluttet at
spærre for adgangen til siden.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 21-10-09 20:37

Kære Harding

Lad os slå fast, det er ulovligt at downloade fra fildelings sider det kan
endog
blive særdeles dyrt.
Den omtalte side blev lukket efteråret 2008 dette skyldes, at det var TDC
der hostede sitet,
men hvad med alle de udbydere/fildelingstjenster -der er i hundrede vis af
dem- der hoster
fra andre lande dem kan antipiratgruppen ikke gøre noget ved.
Ved en hurtig søgning på Google, Jubii og hvad de nu ellers heder fandt jeg
rigtig mange muligheder
for at downloade DLS, desuden vejledning i hvordan man kan omgå diverse
koder.
Nu har jeg ikke brug for DLS, idet min Garmin 3010S netværksplotter opfylder
mine forventninger
til navigation. En anden ting som taler i negativ retning er, den polemik
der har været omkring DLS,
forsinket udgivelse, en bøvlet installation ol. det fremmer ikke lige frem
lysten til at købe produktet,
i stede for bruger jeg de byers turistsider jeg kommer til som oplæg til
ture, det kan DLS ikke hamle
op med.

Mvh/Torben H

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-10-09 03:00

Hej Torben,

Ja man kan ikke blive uenig om at downloads fra fildeling er ulovlig.
Østre landsrets kendelse der blot stadfæster fogedrettens kendelse til
Sonofon og som følges op af TDC med nedlukning af adgangen til den
fildelingsside retten forfølger.
Internettet er jo anarkistisk så som du skriver, findes filerne med
div. opskrifter for omgåelse af koder mange steder.

Polemikken omkring forsinkelser og fejlprogrammeringer for DLS har DS
sikkert lært meget af, hvis ikke har de selv ødelagt muligheden for
salg af dette produkt, der i mange henseende henvender sig til
sejlerne, både nye og de garvede. Vi ved alle at
"Navigationsprogrammet" ikke er godt; men DLS kan bruges uden nogen
navigatoriske forkundskaber og blev bygget over samme skal som Det
Levende Danmarkskort, hvor det vigtigste var ud fra kortene at give
informationer enten i temaer eller ud fra piktogrammerne der kommer
frem på kortene.
Dertil kommer at man kan se sin position på kortet når en GPS er
tilsluttet.

Desværre er priserne på Det Levende Danmarkskort fra KMS steget
således at DS har fravalgt det i DLS. Det forhindrer da ikke os, der
på fuld lovlig vis der gennem årene har købt produkterne, i at tage en
bid fra et program og overføre den til et andet program.
F.eks. kan temaer og kort fra Det Levende Danmarkskort nemt i
stifinderen overføres fra et produkt til en andet i eget regi på fuld
lovlig vis.
Det medfører at man kan få oplevelserne i land med over til
søkortprogrammet. Desuden kan man selv udbygge temaerne eller selv
lave nye.
I B-31 klubben, der er international, gjorde et medlem opmærksom på at
vi manglede et faneblad omkring oplevelser i land. De fleste sejler jo
fra havn til havn og vil godt finde lidt om hvad der er at se på i
havnene.
Oplysningerne kan lægges ind som et tema i hhv. den norske, svenske og
danske udgave af DLS om man ønsker det; men listen kan også behandles
individuelt af den enkelte og udbygges efter ens eget behov.
Derfor har vil lavet skallen til et sådant tema, herunder begyndelsen
til en linkside:

   Alt om København

http://www.aok.dk/

   Hälsingborg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Helsingborg

   Kultur Bergen

http://www.visitbergen.com/default.asp?sp=GB&p=56&layout=9&intro=1546_2&listFull=@su$725

   Kultur Göteborg

http://www.goteborg.com/templates/Page.aspx?id=12576

   Kultur i Helsingør

http://www.helsingorkommune.dk/Kultur%20og%20fritid/Kultur.aspx

   Kultur Malmø

http://www.malmo.se/turist/padansk/aktiviteter.4.33aee30d103b8f15916800025247.html

   Kultur Oslo

http://oslopuls.aftenposten.no/

   Kultur Stockholm

http://beta.stockholmtown.com/sv/Gora/Sevardheter/

   Kultur Århus

http://www.aarhus.dk/kultur.asp

Så DLS kan godt bruges til dette og til andre formål. F.eks. et tema
over frihavne, mit tema om de farlige skydebaners placering o.s.v.
Man skal blot huske enten at beholde de gamle CDskiver eller også
brænde temaer og kort m.m. over på en anden CD således at disse
informationer kan overføres til en ny udgave, om man køber den.
Alt det kan man gøre for sig selv; men man skal selvfølgelig ikke
begynde at lege distibutør i det offentlige rum, hvis man ikke selv
har den fulde ophavsrettighed og fraskriver sig ansvar for fejl og
mangler m.m.

Vi kunne da godt lave en liste over de sikkert mange temaer som hver
enkelt bruger af DLS har lavet og dele dem med hinanden. Blot skal vi
huske at især billedmateriale som andre har fremstillet må vi ikke
overføre og distribuere videre uden de fornødne rettigheder. Vi må
heller ikke planke noget fra andre temaer og anvende det i egne temaer
som bliver videredistributeret til andre.

Mvh/Harding