Lydisolering egenskaber af forskellige mat~
Fra : kfm

Dato : 19-10-09 14:38

Hej,

jeg er igang med at planlægge konstruktionen af en lille
"øveboks" (120x120x240 cm) der kan gøre det muligt at øve med et
blæseinstrument uden at forstyrre naboerne mere end nødvendigt.

I den forbindelse vil jeg høre om det er muligt at sige noget om
hvilket af følgende materialer der virker bedst som lydisolator:

1) 22 mm mdf plade
2) 22 mm spånplade
3) 2 lag 13 mm gipsplade uden luft/isolering imellem.

Måske er der nogen der har et bud på et bedre egnet materiale ?

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-10-09 22:55

"kfm" <kristoffermollerhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Lyd isoleres af masse, så jo tungere materiale jo bedre. Umiddelbart vil jeg
tro, at de 26 mm gips er det bedste (tungeste pr. m2).
--
mvh/Preben

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-10-09 23:11

Den 19.10.2009 22:38, skrev kfm bl.a.:
> [...]
> 3) 2 lag 13 mm gipsplade uden luft/isolering imellem.
>
> Måske er der nogen der har et bud på et bedre egnet materiale ?

Pladen med højest massefylde dæmper bedst, som Preben også siger, men
måske kunne du overveje en dobbeltvæg med to forskellige tykkelser
(/med/ luft imellem)? Samme princip som lyddæmpende ruder, hvor man
netop bruger forskellige tykkelser glas. Det virker fordi pladerne
svinger forskelligt.

--
Niels

Fra : Martin Bak

Dato : 20-10-09 08:08

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskellige tykkelser glas. Det virker fordi pladerne svinger forskelligt.

Rigtigt. Jeg har været med til at bygge www.balticrecording.dk og faktisk
bygget store dele af det alene.
I studiet er også en iso-box, som ses på billedet fra det store live-rum, i
hjørnet bag piaonet.
Boxen er 6-kantet og på hjul. Den er opbygget i en sandwich konstruktion af
gips, krydsfiner og almindelig mineraluld. Gulv og loft indeholder desuden
tunge spånplader. Så vidt jeg husker er konstuktionen, set indefra sådan:
13mm. gips > 9 mm. krydsfiner > 100 mm. isolering > 13 mm- gips > 13 mm.
gips > 9 mm. krydsfiner > trælister. Altså 2 forskellige konstuktioner af
forskellige materialer, adskilt af mineraluld. Boksen dæmper rigtig godt,
det er blevet målt, men jeg kan ikke lige huske tallene.

Der er 2 kritiske punkter. Det ene er døren, det andet er udluftningen.
Begge steder kan byde på udfordringer i forhold til støjdæmpning.

Desuden er det vigtigt at forholde sig til akkustikken i boksen.

God fornøjelse

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : kfm

Dato : 20-10-09 00:55

On Oct 20, 12:10 am, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:

> [...]
> (/med/ luft imellem)? Samme princip som lyddæmpende ruder, hvor man
> netop bruger forskellige tykkelser glas. Det virker fordi pladerne

Mange tak for svarene. En dobbeltvæg med forskellige lagtykkelser
lyder som en god idé, men desværre er der ikke helt nok plads til det.
Som jeg har forstået det, skal luftlaget have en vis tykkelse (5-10)
cm før end det for alvor har en dæmpende effekt.

Det lyder som om jeg bare skal sikre mig at gips rent faktisk _er_ det
tungeste materiale, inden jeg går igang.
mvh
Kristoffer.

Fra : John V.

Dato : 20-10-09 10:03

"kfm" <kristoffermollerhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Det lyder som om jeg bare skal sikre mig at gips rent faktisk _er_ det
tungeste materiale, inden jeg går igang.

Evt. som nogle bygger højtalere så kabinettet ikke svinger med, med sand
eller beton mellem de to lag.
Du kan sikkert finde nogen på hifi4all.dk der kender mere til dette.

John

Fra : Keld Nygaard

Dato : 20-10-09 10:25

> [...]
>"øveboks" (120x120x240 cm) der kan gøre det muligt at øve med et
>blæseinstrument uden at forstyrre naboerne mere end nødvendigt.

Jeg mener at huske at tunge materialer bruges til at dæmpe lave frekvenser,
mens høje frekvenser dæmpes bedst med diffust materiale som skumgummi (eller
den traditionelle med æggebakker).
Så med mindre det er en tuba du sidder og puster i, så skulle du måske
overveje en kombination hvor du laver en kasse af gipsplader, og forer den
med "toppet skumgummi" indvendig.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu