Undgå at stalddørshængsler "hænger"?
Fra : Helmuth Mail

Dato : 19-10-09 04:28

Jeg skal til at lave et haveskur, som får et indgangsparti bestående
af 2 døre på 61 x 205 cm (en profileret krydsfinérplade, forstærket
med lægter på bagsiden). Som hængsler har jeg tænkt mig de klassiske
stalddørshængsler.

Jeg overvurderer muligvis den opgave jeg står overfor ... (læs: ser
spøgelser) men kommer døre monteret med stalddørshænglser ikke "altid"
til at hænge? Mit spørgsmål er hvordan man bedst monterer dør med
stalddørshængsler, så man undgår døren efterfølgende "hænger"..

NB: et alternativ ... mon 2 af disse billige beslag fra HaraldNyborg
kan klare opgaven?

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4594&n=10

Fra : Nico de Jong

Dato : 19-10-09 11:42

> [...]
> til at hænge? Mit spørgsmål er hvordan man bedst monterer dør med
> stalddørshængsler, så man undgår døren efterfølgende "hænger".

Da jeg fik sat en carport op, løste tømreren det på den måde at han sømmede
døren fast i karmen (eller hvordan den nu skal monteres), og så skruede han
hængslerne på. Så får man jo også den korrekte højde med det samme. Husk at
have et par mm "tilovers" foroven, ellers kan din dør komme til at klemme
ifm fugtudvidelser

Nico

Fra : Nico de Jong

Dato : 19-10-09 12:53

"Nico de Jong" <nico@farumdata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> samme. Husk at have et par mm "tilovers" foroven, ellers kan din dør komme

PS : Døren var sat sammen af brædder, met et "Z" bagpå

Fra : Per H

Dato : 20-10-09 22:27

On Mon, 19 Oct 2009 12:42:07 +0200, "Nico de Jong" <nico@farumdata.dk>
wrote:

> [...]
>have et par mm "tilovers" foroven, ellers kan din dør komme til at klemme

Jeps. Og så skal hængslerne bare sættes på helt vandret, man har jo
set andre løsninger..

per

Fra : Armand

Dato : 19-10-09 12:08

Helmuth Mail skrev:
> [...]
> til at hænge? Mit spørgsmål er hvordan man bedst monterer dør med
> stalddørshængsler, så man undgår døren efterfølgende "hænger".

Jeg tror at du ser spøgelser, eller rettere husker stalddøre lavet af
brædder hvor der enten har være glemt en skråstøtte, elles
sammensømningen med tiden har sat sig alligevel :-/

Derved at din dør er en hel plade vil den ikke kunne forsætte sig på
samme måde og egentlig kan den holde sig oppe alene ved brug af hængslerne.
Jeg tror dog at en ramme af lægter bagpå vil stive det hele af så den
ikke vrider sig med tiden!

--
Armand.

Fra : Leif Neland

Dato : 20-10-09 19:38

Helmuth Mail skrev:
> [...]
> til at hænge? Mit spørgsmål er hvordan man bedst monterer dør med
> stalddørshængsler, så man undgår døren efterfølgende "hænger".

Man kan sætte en diagonal på med vinkelbeslag og gevindstang.
Eller en wire og wirestrammer. Så kan man justere hængeriet som tingene
giver sig. Men det er måske overkill for en så lille dør.

Leif

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-10-09 19:46

Leif Neland skrev

> Man kan sætte en diagonal på med vinkelbeslag og gevindstang.
> Eller en wire og wirestrammer. Så kan man justere hængeriet som tingene
> giver sig. Men det er måske overkill for en så lille dør.

Npk snarere overkill for en plade af krydsfiner

- Peter