elektronik ombord
Fra : Steffen Skov

Dato : 19-10-09 16:25

O-høj
Nu vi er i gang med snakken, så fandt jeg på nyhedsgruppen mobiltelefoner
dette link: http://www.mobil-navigation.dk
Min tlf. er desværre ikke understøttet, men er der andre, der kender til
programmerne/produkterne? Hvis det også virker til søs, er det en billig
løsning til en håndholdt GPS, da vi alle vel i dag har en mobiltlf.!
Hilsen Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-10-09 09:56

Er det ikke kun for blondiner?

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-10-09 17:47

Men ideen var om man kunne hente længde- og breddegrader på en billig måde
(som backup til alt det andet dyrebare). Måske har de nye mob.tlf. denne
mulighed indbygget i forvejen?
Hilsen Steffen
---
Ægte blond med langt hår men ingen røde negle.
Pd 26, nr. 18, "E`BAAD"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-10-09 14:01

Kan du downloade Google earth på en mobil med internet og en indbygget
GPS giver den længde/bredde koordinaterne.

Mvh/Harding
Forkæl dig selv med stærke farver, få din her: ¤ ( det er nu Dell der
bruger den reklame)

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-09 22:31

Såvidt jeg ved, er der ikke lavet løsninger med *søkort* til
mobiltelefoner endnu. (Correct me, if I'm wrong!). Jeg har en Nokia 6110
med Navigation og den er god til at finde vej i trafikken.

Når jeg er ude på vandet, kan jeg se ... at jeg er ude på vandet ... og
når jeg er i havn, kan jeg se, at jeg er i havn (!).

Jeg har aldrig undersøgt om jeg kan få adgang til koordinaterne ... Men
det er nu nok mest fordi jeg har så meget andet legetøj om bord ...

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-10-09 08:30

Der er endnu flere aspekter læs dette indspark fra TV2:

---------------
Det er bekvemt at gå på internettet via mobiltelefonen, men regningen
kan hurtigt løbe op i tusinder af kroner. Det skriver Politiken.
Avisen omtaler et tilfælde, hvor en dreng på 13 år ville tjekke sit
skoleskema, som lå på internettet. Han kom i tanke om, at en sælger
fra teleselskabet havde gjort ham opmærksom på, at hans mobiltelefon
var glimrende til at surfe med på nettet.

To uger efter blev drengens abonnement lukket, og selskabet sendte en
regning på 5.900 kr. Heraf var 5.705 kr. for brug af internettet.

Typisk betaler man per megabyte. Et besøg på Politiken.dk's forside
kan for eksempel koste 25 kr., hvis man har abonnementet Duét Mini hos
TDC. Hos selskabet BiBoB vil det koste omkring 2,50 kr.

Forbrugerrådet mistænker visse teleselskaber for at skrue priserne på
mobilens internet uforholdsmæssigt højt i vejret, fordi de færreste
kunder er opmærksomme på, hvordan afregningen fungerer.
-------------------

Det er billigere at købe enten en kortplotter eller en bærbar PC.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-09 23:00

Ja, man kan ind imellem få nogle ubehalgelige oplvelser til søs:

Da jeg i sin tid startede med internetopkobling viamin mobil og GPRS fik
jeg en regning på over DKK 2.000 for tre uger i skærgården(!) ... Det er
mere end jeg i dag betaler for et helt års abonnement på ice.net! ... Og
der er langt bedre dækning og det har betydeligt højere hastighed, og
man betaler ikke roaming i skandiaviske farvande ...

Jo, der er sket en del de sidste par år. Flat rate er som regel en
sikrere løsning ...

For god ordens skyld; Når man benytter sin Nokia 6110 til navigation
bruges den indbyggede GPS antenne og man går ikke på nettet. Så det er
"gratis".

Flemming Torp

Fra : HKN

Dato : 21-10-09 11:34

wrote:
> [...]
>
> Jeg har aldrig undersøgt om jeg kan få adgang til koordinaterne ... Men
> det er nu nok mest fordi jeg har så meget andet legetøj om bord ...

Jo, der findes da flere softwarepakker til PDA? f.eks
http://www.nautisk.no/products/nv_pocket_navigator_maptech02

Men det er nok kun WiMo platformen det findes til - så er det jo godt
at det er det man hælder til

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-09 22:52

Henrik! Spørgsmålet var om der findes søkort til *mobiltelefoner* ! ...

I min tidligere søgen efter en "cockpitløsning" købte jeg såmænd
Maptechs program:
http://maptech.mytopo.com/products/PocketNavigator/index.cfm
til min lille Medion Pocket PC (= PDA, der dengang sad i bilen), der
kører Windows og TomTom. Men erfaringerne på vandet var ikke gode. Lille
skærm, vanskelig at betjene (navigation!), ikke lysstærk, ikke vandtæt
.... osv. osv.

Mit andet projekt gik på, om man via blue tooth kunne benytte PDA'en som
"slave skærm" til den bærbare, der står velbeskyttet i kahytten ... Det
var heller ikke nogen succes ...

Så jeg opgav at gå den vej ...

Næh, må jeg be' om en vandtæt touch screen monitor!
Men det er så også en løsning i et noget andet prisleje ... ... :
http://www.sejlershoppen.dk/pi/Indbygningskærm_til_Det_Levende_Søkort_1862_63.aspx

Hjælp mig lidt med WiMo ...: Er det bare "nørdslang" for Windows
Mobile?

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-10-09 03:34

Ja brugen af GPRS kan blive dyrt.

Det jeg fremhævede var at man på mobilen måske kunne gå på
internettet, på Google earth og med telefonens GPS kunne få en
positionsbestemmelse.
Den mulighed findes måske ikke på din mobil.

Ja det er langt billigere at gå ICE-net; men som jeg har skrevet i en
tidligere tråd burde overføringsenheden (modem) være ens eget eller på
en låneordning uafhængig af internetopkoblingen.
Internet opkoblingen bør være som en licens i lighed med radio hvor
man har rettigheden til at modtage, eller som med telefon hvor man
enten betaler for tid/Mb eller har en flat-rate aftale omkring.
Nogle firmaer har her en sammenskruet aftale hvor man enten kan vælge
mobiltelefon eller fastnettelefon og afregningen kan være: gratis i
nærområdet, 1 kr i skandinavien, 10 kr i hele verden, og det uanset
taletiden.
Mange erhvervsvirksomheder har aftaler hvor man kan bruge internettet
på arbejde eller hjemme og tilsvarende med programlicenser, for man
kan jo kun være ét sted ad gangen.
Der bør fra udbydernes siden kunne ses at man ikke skal have specielt
dyre afregninger for private i forhold til virksomheder hvor
anvendelsen grundlæggende er den samme, at personen kun anvender
systemet fra én placering ad gangen.
Telefonnumrene, om de var fra fastnet eller fra en mobil kunne
sammensmeltes uden problemer, så hvorfor kan en internetadgang ikke
køre på tilsvarende måde.
Når vi er hjemme bruger vi nettet herfra uanset om det er en fast
eller mobil forbindelse. Når vi er på vandet kontakter vi samme
udbyder på samme licens bare via det udstyr vi har i båden.
På telefonen har vi fastnet og op til 5 mobiler tilsluttet uden at det
koster mere, det er på samme aftale og der betales ikke abonnement som
tidligere.
Så nemt kan det gøres.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 22-10-09 04:05

On 21 Okt., 23:52, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> [...]
>
> Hjælp mig lidt med WiMo ...:  Er det bare "nørdslang" for Windows

Sorry - ja WiMo er "nørdslang" for Windows Mobile - jeg burde have
vidst bedre

Man kan vel godt sige at der findes søkort til til denne platform, når
det er de samme kort man bruger?

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-09 12:39

wrote:
> [...]
SNIP
> Man kan vel godt sige at der findes søkort til til denne platform,
> når det er de samme kort man bruger?

Tænker du på de mobiltelefoner, der kan håndtere Windows Mobile?
Hvordan får man overført søkortene til dem?

En anden spændende mulighed kunne være Googles indtog på området med
styresystemet Android ... Tænk at have adgang til alle mulige kort -
herunder søkort - på sin mobil ... evt. med kommunikation via BT til
bådens "lokalnet", så der er kontakt til autopilot ... Ak, ja,
mulighederne er legio ...

Men som Harding også fremhæver i andet indlæg, så kræver det nogle mere
realistiske priser for mobil internetopkobling ...

Mine øjne "egner sig ikke" til den lille skærm på mobilen og det er
sjældent mobiltelefoner kan klare det miljø, vi ofte færdes i på vandet
.... Som tidligere nævnt: Jeg er helt tilfreds med mit nuværende set up!

Flemming Torp

Fra : HKN

Dato : 22-10-09 14:22

> [...]
> sjældent mobiltelefoner kan klare det miljø, vi ofte færdes i på vandet
> ... Som tidligere nævnt: Jeg er helt tilfreds med mit nuværende set up!

Åh ja, enig - i mine øjne skulle det også kun være en form for back-
up!

Man kan blot kopiere kortene fra CD'en over på et lagerkort på sin
WiMo enhed - det er der ikke noget hokus pokus i.

Man kan jo købe de her poser, som er beregnet til en mobil, og som er
garanteret vandtætte indtil 3m - det skulle være fint nok. Men der er
jo ikke tale om en skærm der kan vise noget i sollys osv....så dit
setup er det der er nærmest perfekt

Men mht at bruge BT til at etablere et lokalnetværk i båden - det
ville jeg holde mig fra! BT stakken er stadig et mix af kompromis'er
og alt for ustabilt i mine øjne. Så hellere trække nogle kabler - det
virker!

Go' aften

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-09 00:25

Henrik, hvorfor indrykkes din tekst ikke med et >-tegn ...?
Med din SW-ekspertise, må DU have et godt svar!

> [...]

ville jeg holde mig fra! BT stakken er stadig et mix af kompromis'er
og alt for ustabilt i mine øjne. Så hellere trække nogle kabler - det

Her kommer så mine (FT) kommentarer:

Tak, nu nærmer jeg mig Go'nat!

Som du ved er jeg den rene amatør på det der med IT, så selvom jeg fik
kopieret kort over på min mobil, ville jeg ikke ane, hvordan jeg kunne
bruge dem ... Der skal vel et program til - eller hur?

Jeg har skam fået en vandtæt plastikpose af min søn til min mobil, når
det "går løs", men jeg er da glad for, at jeg ikke skal læse displayet i
den situation ...

Helt enig om lokal-net ... ikke blåtand til kritiske processer! Jeg
brugte tidligere en trådløs mus i cockpittet, men det var nu ikke en god
løsning ... Raymarine har et velfungerende kabelbaseret SeaTalk-net og
en såkaldt "smart controller" ... og den *er* smart, for så behøver man
ikke trykke på knapperne på instrumenterne (som desværre sidder så langt
fra pinden, at jeg ikke kan nå dem uden at slippe pinden) for f.eks. at
ændre kurs på autopiloten. Man kan styre autopiloten via controlleren
.... og har samtidig adgang til *alle* instrument-data om sejladsen. Men
det har heller ikke noget med BT at gøre ...

Flemming Torp

Fra : HKN

Dato : 23-10-09 01:41

On 23 Okt., 01:24, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Henrik, hvorfor indrykkes din tekst ikke med et >-tegn ...?
> Med din SW-ekspertise, må DU have et godt svar!

Det gør den da også? Er ovenstående ikke rykket ind hos dig nu?

Men tilbage til din kommentar - det var jo det program jeg henviste
til, da jeg "blandede mig i tråden http://www.nautisk.no/products/nv_pocket_navigator_maptech02
Hvis du installerer dette på din PDA, så kan du bruge bl.a. BSB
søkortene, som du bruger på PC'en.

Jeg har faktisk set det hos en bekendt, og det er egentlig ret ok, men
jeg har ikke nogen fornemmelse af batterilevetid osv på selve PDA'en
med et sådant program kørende. Min egen teori er dog at det ikke
tapper lige så meget af batteriet som BT gør. Helt basalt, så er det
kun fordi mange af os er lidt gadget-liderlige at vi skal have alt det
andet isenkram Med en håndholdt løsning, samt opdaterede kort, så
ville vi være rigeligt dækket ind.....

Go' week-end

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-09 09:04

wrote:
> Henrik, hvorfor indrykkes din tekst ikke med et >-tegn ...?
> Med din SW-ekspertise, må DU have et godt svar!

Det gør den da også? Er ovenstående ikke rykket ind hos dig nu?

SNIP

Hej Henrik,

Næh, som du ser, det er den ikke - og i nogle af dine ovenstående indlæg
sker det heller ikke automatisk.
I ét tilfælde "reparerede" jeg det selv manuelt ...
Det samme fænomen er set med kommentarer fra Harding. Kan det have noget
at gøre med den nyhedslæser I eller jeg bruger (Google Groups måske?) -
eller hur?

Jeg bruger og har i mange år brugt OE hjemmefra og i båden Google
Groups. Da jeg bruger tdc som IP kan jeg ikke komme på deres news
server, når jeg ikke "kalder op" via dem, men en anden IP ...

Og til din kommentar om "gadget liderlighed" ... Det har du helt
misforstået! ... Her i huset er vi - og ikke mindst min kone - blevet
overbevist om, at der er tale om *uundværligt sikkerhedsudstyr* ...

God week end

--
Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-09 09:33

> [...]
> misforstået! ... Her i huset er vi - og ikke mindst min kone - blevet
> overbevist om, at der er tale om *uundværligt sikkerhedsudstyr* ...

Hej Flemming,

du kan omgå nyhedsgruppeproblemet m.h.t. udbyder ved at benytte newsserveren
på - news.dotsrc.org - den virker fra alle udbydere - inklusive IceNet

Man skal tilmelde sig - men det er en enkel og hurtig proces.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-09 09:56

"JN" <JNsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> inklusive IceNet
>
> Man skal tilmelde sig - men det er en enkel og hurtig proces.

Hej JN,

Tak for tip. Det vil jeg kigge nærmere på.
Og måske andre medlæsere? God week end!

--
Flemming Torp

Fra : HKN

Dato : 23-10-09 05:38

On 23 Okt., 10:04, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> [...]
> misforstået! ... Her i huset er vi - og ikke mindst min kone - blevet
> overbevist om, at der er tale om *uundværligt sikkerhedsudstyr* ...

Det er fordi du bruger OE - såvidt jeg husker er der en opsætning i
OE, som du kan ændre således at du får indrykningerne med pr.
automatik.

Jeg bruger "kun" webbrowseren, og der får jeg dem altid med.

Jeg skal beklage mit impulsive udbrud - der er naturligvis tale om
uundværligt sikkerhedsudstyr, som snart vil være lovbestemt

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-09 21:51

Hej Henrik,

Jeg er glad for din korrektion og præcisering vedr. investeringer i
sikkerhedudstyr - den kan genoprette en stærkt truet familieidyl!

Det, de undrer mig, er, at det kun er indlæg fra dig og Harding, der
ikke automatisk indrykkes og forsynes med et >-tegn yderst til venstre
ved hver linies start ...

God week end ... Det tyder ikke på attraktivt sejlervejr ...