Anbefalet kilometer pr. år i Diesel
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 19-10-09 19:34

Hejsa

For 20 år siden købte jeg en gammel Golf Diesel som jeg kørte i - i 2 år.
Dengang var man meget opmærksom på hvor mange kilometer man kørte om året,
for få kilometer, så anbefalede man IKKE at køre diesel.

Siden dengang har jeg så kørt i benzin'ere men nu vil jeg måske igen skifte
til diesel.

Jeg kører omkring 15.000 km om året.

Er der nogen "beregning" for - hvornår det kan betale sige at køre diesel ?

Mvh
Claus

Fra : Kent Oldhoj

Dato : 19-10-09 19:02

Claus Rasmussen wrote:

> Er der nogen "beregning" for - hvorn�r det kan betale sige at k�re diesel

Det er individuelt fra bilmodel til bilmodel. I nogle tilfælde sparer man
penge fra første km, i andre tilfælde skal man køre 50.000 km om året eller
mere før regnestykket går i nul.

--
Oldhoj

Fra : Armand

Dato : 19-10-09 19:41

Kent Oldhoj skrev:

> Det er individuelt fra bilmodel til bilmodel. I nogle tilfælde sparer man
> penge fra første km, i andre tilfælde skal man køre 50.000 km om året eller
> mere før regnestykket går i nul.

Næppe!

Den med mange km's for at være rentabel hørte til den gamle vægtafgift,
hvor diesel på en måde blev forbeholdt de langtkørende derved at
diesel-vægtafgiften var meget højere end bensin-ditto, men den lavere
dieselpris derfor skulel kunne indhente "tabet".

Efter afgifts-omlægningen er ejer-afgiften på diesel ikke dyrere end
mange bensinbilers.
Jeg skiftede fra P405 1.9 bensin til P206 diesel og ejerafgiften på den
nye er en anelse lavere end vægtafgiften på den gamle Peugeot.
Det samme gælder min forsikring (OK det ér en mindre bil), men til
forskel Har jeg endnu ikke været over 50øre/km hvor 405'eren kostede
mellem 75 og 80 øre/km. - Regner man på de 65.000 km jeg nu har fået
kørt med 25-35 øre/km's besparelse, fremstår et ganske positivt tal.
For Peugeot HDi'en er service-omkostningerne tillige så beherskede (á
30.000km/årligt) at de ikke vælter 405'erens DIY-budget!

Brug evt. www.spritmonitor.de til at danne dig et billede af det reelle
forbrug for en given diesel-model du måtte kigge på (jeg synes nok at de
officielle tal er noget positive) - Sammenlign evt. med niveauet for din
hidtidige bil!

--
Armand.

Fra : Kent Oldhoj

Dato : 20-10-09 01:27

Armand wrote:

> [...]
> diesel-vægtafgiften var meget højere end bensin-ditto, men den lavere
> dieselpris derfor skulel kunne indhente "tabet".

Der er stadig modeller hvor indkøbspris/vedligeholdelse er markant større på
dieseludgaven.

--
Oldhoj

Fra : Ivan Madsen

Dato : 19-10-09 19:36

On Mon, 19 Oct 2009 19:34:11 +0100, "Claus Rasmussen"
<tvmania@email.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg kører omkring 15.000 km om året.
>
>Er der nogen "beregning" for - hvornår det kan betale sige at køre diesel ?

Der var på et tidspunkt efter den seneste omlægning af afgifter nogle
beregninger. Jeg mener det var Pug 207, hvor det rent økonomisk aldrig
ville kunne svare sig at købe benzin og et andet eksempel var, at man
skulle langt over 50000 km om året før dieselmodellen økonomisk kunne
svare sig.
Forskellen er efterhånden ikke så stor - benzinmodellerne bliver
tilsyneladende også bedre til at passe på de dyre dråber og visse
dieselmodeller sælges med urealistisk høje EU-norm tal. Da
dieselprisen jo ikke pr. automatik ligger en krone til halvanden under
benzinprisen skal økonomien ikke være begrundelsen for at købe diesel
i dag. I hvert fald er besparelsen i forhold til bilbudgettet som
total marginal.
Dermed ikke sagt at det kan være smart at vælge dieselmodellen, hvis
der står to brugte ved siden af hinanden. Det afhænger som altid af,
hvad man kan forvente at få for dem om nogle år og hvad man kan få dem
til at gå på literen.
Med hensyn til holdbarhed er dieselbilerne blevet bedre til at klare
begrænsede kørselsbehov iflg. eksperterne - men alle biler har nu godt
af en langtur ind imellem.

Fra : Brian Lund

Dato : 20-10-09 11:12

> Forskellen er efterhånden ikke så stor - benzinmodellerne bliver
> tilsyneladende også bedre til at passe på de dyre dråber og visse
> dieselmodeller sælges med urealistisk høje EU-norm tal.

Benzinmodellernes opgivede EU-norm er mindst lige så optimistisk som den for
dieselmodellerne, det er ihvertfald min personlige erfaring med Mazda 2
benzin, Mazda 2 diesel og Fiat 500 benziner..!

Og min far har svært ved at komme op på de opgivede tal for hans Seat Leon
(diesel) på trods af at han kører væsentligt mindre motorvej end jeg gør.

> [...]
> benzinprisen skal økonomien ikke være begrundelsen for at købe diesel
> i dag. I hvert fald er besparelsen i forhold til bilbudgettet som

Jeg sparer ca. 500 kr i måneden efter at været gået over til diesel (af
samme mærke/model). Selvfølgelig kan dieselen stige, men den kører stadigvæk
4 km længere på literen. Jeg betaler dog ca. det dobbelte i grøn ejerafgift,
jeg er gået fra 510 til 980 halvårligt.

Brian

Fra : Armand

Dato : 20-10-09 11:36

Brian Lund skrev:

> Benzinmodellernes opgivede EU-norm er mindst lige så optimistisk som den for
> dieselmodellerne, det er ihvertfald min personlige erfaring med Mazda 2
> benzin, Mazda 2 diesel og Fiat 500 benziner..!

www.spritmonitor.de ér der hvor man får det mest brugbare billede af
forbruget!
Og lige for at fange dé der altid kommer på banen med kommentarer om at
deres forbrug er meget lavere end spritmonitors: Så kan man jo netop
bare bruge dét forhold til at vurdere sin kommende bils økonomi!

> Og min far har svært ved at komme op på de opgivede tal for hans Seat Leon
> (diesel) på trods af at han kører væsentligt mindre motorvej end jeg gør.

Hvis jeg kun kører 110 på motorvej er økonomien bedre end den daglige
bykørsel!
Den lange opvarmnings-periode sådan en diesel har, koster "choker" under
de fleste indenbys ture á til/fra arbejde og indkøb.
Af samme grund er jeg sikker på at skulle have trukket strøm til den
carport jeg engang skal have lavet mig - Til en motorvarmer, forståes.

--
Armand.

Fra : Brian Lund

Dato : 20-10-09 11:48

> [...]
> at deres forbrug er meget lavere end spritmonitors: Så kan man jo
> netop bare bruge dét forhold til at vurdere sin kommende bils økonomi!

Jeg kender skam siden og har selv flere biler der på, jeg ligger lidt under
midten med min gamle benziner, ca. i midten med en midlertidig lånebil...
Min nye diesel kan jeg ikke rigtigt sige noget om endnu, der er lige
nøjagtigt 2 mazda 2 med 1.6 diesel på siden!

> Hvis jeg kun kører 110 på motorvej er økonomien bedre end den daglige
> bykørsel!

Også i en Leon? Jeg ved han siger at han helst kører omkring 90 på hovedvej
da den ellers går meget lavt i omdrejninger i 5. gear! Så i dét tilfælde
tror jeg gerne den går længere ved 110 i 5. en den gør ved 50!
Jeg har selv kun kørt mindre end 10 km i den, så jeg kan ikke udtale mig om
det.

I min egen diesel skifter jeg til 5. hvis jeg kan holde en hastighed på
mindst 60. Den gamle benziner kørte uden problemer i 5. ved 50 km/t så det
var tydeligt på forbruget om jeg kørte 50, 80 eller 110! Jo hurtigere jo
højere forbrug.

Brian

Fra : Armand

Dato : 20-10-09 13:21

Brian Lund skrev:

> Også i en Leon?

Jeg glemte at præcisere: P206 1,4HDi!

> [...]
> tror jeg gerne den går længere ved 110 i 5. en den gør ved 50!
> Jeg har selv kun kørt mindre end 10 km i den, så jeg kan ikke udtale mig om

Som jeg argumenterede er det ikke alene et spørgsmål om 110 vs. 50:
Eftersom diesel tager tid om at blive varm, vil der ved koldstart og
kørsel i nærområdet (á f.eks. min tur til/fra arbejde) blive kørt en
uforholdsvis større distance på "choker"!

206'eren kan lige akkurat klare 50 i 5. der er lige over de 1250rpm
hvorunder den ikke rigtigt laver noget.
Mon ikke din far skal vænne sig til at sådan en diesel godt må slæbe og
ved de laveste omdrejninger vil brumme mere end en bensinmotor :-/
Min egen datter har også en modvilje mod de lavere omdrejninger hvor man
kan høre at oliebrænderen knurrer!

--
Armand.
(Meget sjældent over 20km/l og kun én gang over 21, og som stadig

Fra : Brian Lund

Dato : 21-10-09 05:39

> 206'eren kan lige akkurat klare 50 i 5. der er lige over de 1250rpm
> hvorunder den ikke rigtigt laver noget.

Det samme kan min 2'er, tror den går 1200 rpm ved 50 km/t. Men jeg gør det
ikke fordi jeg inde i byen ofte må ned på 35-40 km/t eller holde i lyskryds,
så jeg foretrækker 4. indtil jeg er ude af byen.

> [...]
> og ved de laveste omdrejninger vil brumme mere end en bensinmotor :-/
> Min egen datter har også en modvilje mod de lavere omdrejninger hvor

Han har tidligere haft en Citroen Xsara HDi i 5 års tid så det er ikke fordi
han skal vænne sig til diesel, det er nok mere bilen han skal vænne sig til
:)

> [...]
> mangler at gennemføre den påtænkte "Jylland rundt langs kysten" -
> landevejs hyggetur, hvor 206'eren vil tømme det meste af tanken under

Jeg skal også have prøvet min nye diesel af, den gamle benziner fik jeg til
at gå 19,5 km/l men det var også udelukkende landevej til og fra arbejde en
hel uge. Normalt gik den ca. 14-15 km/l.
Den nye diesel gik 19,9 km/l på den første tankfuld, så jeg skal da også
have prøvet hovedvejen engang, mon ikke jeg kan klemme den op på 23-24 km/l!
:)

Brian

Fra : Armand

Dato : 21-10-09 13:10

Brian Lund skrev:

> Det samme kan min 2'er, tror den går 1200 rpm ved 50 km/t. Men jeg gør det
> ikke fordi jeg inde i byen ofte må ned på 35-40 km/t eller holde i lyskryds,
> så jeg foretrækker 4. indtil jeg er ude af byen.

Jup!
Jeg kan ikke se hvorfor man ikke i større udstrækning bruger 6-trins
gearkasser á et 5.gear der lige er lidt lavere og derfor bedre egnet til
50/byen og et 6. der er en smule højere og derfor burde medføre bedre
økonomi ved den i praksis brugte motorvejs hastighed :-/

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-10-09 15:31

Brian Lund skriver:

> Og min far har svært ved at komme op på de opgivede tal for hans Seat Leon
> (diesel) på trods af at han kører væsentligt mindre motorvej end jeg gør.

Det drejer sig om forudseendehed og tilpas langsom acceleration. Den
gamle dieselbil var opgivet til lidt over 19, den var ikke under 20 i
gennemsnit på 100.000 km.

Den nye benziner er knapt så sparsommelig (16,7 opgivet - 14,5 målt),
meeen det har noget med "temporær tung højrefod" at gøre

Klaus

Fra : Henning Lund

Dato : 20-10-09 15:33

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev:

> Den nye benziner er knapt så sparsommelig (16,7 opgivet - 14,5
> målt), meeen det har noget med "temporær tung højrefod" at
> gøre

Pas nu på med det, her ved os står der en kasketkarl for hver
anden busk med laser pt. Al disponibel mandskab er
formodentligt udrullet denne uge.

Henning Lund
http://www.tjae.dk/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-10-09 15:38

Henning Lund skriver:

> Pas nu på med det, her ved os står der en kasketkarl for hver
> anden busk med laser pt. Al disponibel mandskab er
> formodentligt udrullet denne uge.

Jeg kører jo i Touran'en i hverdagene, så det er konen der får bøden,
hvis den bliver nuppet på en hverdag.

Fra Hammel til Hadsten kan den 18,8 - men her kunne den gamle også gå 26
(altså når jeg kører!)

Klaus

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-10-09 17:25

On Tue, 20 Oct 2009 12:11:40 +0200, "Brian Lund"
<brian@-FJERN-lundfoto.dk> wrote:

> [...]
>4 km længere på literen. Jeg betaler dog ca. det dobbelte i grøn ejerafgift,

Jeg har selv to dieselbiler, som uden tvivl er billigere at køre i end
deres benzinfætre - uagtet de skal af med ca. 1 tusse mere om året i
ejerafgift. Den næste tusse til filterskat er der nok også plads til.
Men i forhold til service, afskrivning, forsikring osv. udgør
nettoforskellen på brændstoffet formodentlig under 5%, og især ved små
kørselsbehov kan benzin være mere "sikker".

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 19-10-09 19:38

Hej

"Claus Rasmussen" <tvmania@email.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen "beregning" for - hvornår det kan betale sige at køre diesel
> ?

http://www.fdm.dk/biler/koeb-bil/vaelg-den-rigtige-bil/benzin-eller-dieselbil/benzin-eller-diesel

Mvh
Hans

Fra : JBH

Dato : 20-10-09 03:29

> [...]
>
> Jeg kører omkring 15.000 km om året.
>
> Er der nogen "beregning" for - hvornår det kan betale sige at køre diesel

Man skal i alt fald lige tænke over de "faste udgifter" hvis man overvejer
diesel, og det er en ældre model Vægtafgift/grøn skat samt den nye
mgl.partikelfilter skat kan hurtigt ødelægge økonomien for en ældre diesel.

Jeg regnede lige lidt på fruens Pegøj Partner (1,9D) årg 2000, som fra
årsskiftet kommer til at koste ca 6000kr/år i "grøn skat" En tilsvarende
med 1,4 bensinmotor koster det halve, men så vil brændstofudgiften med
hendes kørselsbehov også stige med ca.1000kr pr år.

Et godt sted at kigge inden man køber bil :

http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw97161.asp

Man bør også lige tænke over at ældre dieselbiler kan være pålagt
restriktioner mht. hvilke by-zoner man må køre i. Sådan er det svjv.
allerede i tyskerlandet.

mvh
JBH

Fra : BikeManiac

Dato : 20-10-09 00:01

Nu skal du desværre også være opmærksom på, at hvis du køber en
hvidplade diesel så skal du betale 1000 kr ekstra i vægtafgift om året
for at finansiere den nye skattereform. Du slipper dog hvis bilen er
udstyret med et partikelfilter. Så man kan sige at skruestikken
strammes yderligere en tand for skatteborgeren.

Lucas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-10-09 08:18

"Claus Rasmussen" <tvmania@email.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg kører omkring 15.000 km om året.
>
> Er der nogen "beregning" for - hvornår det kan betale sige at køre diesel

Hvis du udelukkende kører små ture (<50 km) kan du godt glemme alt om at
købe en dieselbil med partikelfilter. Det kræver en stor
vedligeholdelseskonto, idet filteret skal renses temmelig tit (15-2500 km).
Filteret stopper simpelthen til lige som en udstødning på en 2-takts
knallert - bare oftere ...

--
Per

Fra : Anders Majland

Dato : 20-10-09 15:41

> [...]
> vedligeholdelseskonto, idet filteret skal renses temmelig tit (15-2500
> km). Filteret stopper simpelthen til lige som en udstødning på en 2-takts

Det må du ikke fortælle vores c5 1,6hdi fap.

Det er ikke hver måned at den kommer ud på en tur over 50km.
typisk hedder det 3km+2km+15km - pause - 15km+2km+3km
Og nogle ugentligt ture på 20km - pause 20km

/A

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-10-09 09:26

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Det må du ikke fortælle vores c5 1,6hdi fap.
>
> Det er ikke hver måned at den kommer ud på en tur over 50km.
> typisk hedder det 3km+2km+15km - pause - 15km+2km+3km
> Og nogle ugentligt ture på 20km - pause 20km

Jeg har historien fra Bosch, Sæby, hvor kommunen har købt en flok dieseler
til hjemmehjælperne - det var ingen succes.

Og lur mig om ikke det var Skoda´er - men er dog ikke sikker.

--
Per

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 20-10-09 14:14

"Claus Rasmussen" <tvmania@email.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kører omkring 15.000 km om året.
>
> Er der nogen "beregning" for - hvornår det kan betale sige at køre diesel

Det er svært at svare generelt på spørgsmålet, som andre også er inde på.
Antallet af ubekendte er næsten uendeligt.

Hvor meget mere koster dieseludgaven?
Hvor meget mere kan den reelt køre på literen?
Kører du dine 20.000 årlige kilometer som bykørsel eller som
landevejskørsel?
Hvad er forskellen i grøn ejerafgift?
Hvad er forskellen ift. gensalgsprisen?
Hvis du skal låne, hvad koster det dig da at låne de penge, som dieselbilen
koster mere end benzinbilen?
Hvis du ikke skal låne, hvor lang en tilbagebetalingstid vil du da
acceptere? 1 år - 3 år - længere?
Hvilken prisforskel mellem diesel og benzin vil der være i den tid, du ejer
bilen?
Hvad er den forventede forskel i udgiften til reparationer?

Det kan sagtens tænkes, at det kan betale sig for dig at købe en dieselbil,
hvis du kører 15.000 km om året.

Som eksempel på, hvordan man kan afgøre, hvad der kan svare sig bedst, har
jeg taget en tilfældig bil - en brugt Passat 2.0 Trendline 4d med 6g, som
både findes i en dieseludgave og en benzinudgave.

På bilpriser er prisen for benzinudgaven 268.600 mens dieseludgaven skal
koste 286.600 i "over middel stand". En prisforskel på ca. 18.000. Bilerne
er fra juni 2007.

Dieseludgaven skulle kunne køre 16,7 km/L. Benzinudgaven sniger sig kun op
på 12,5 km/L. Men begge dele er fabrikstal, så det fortæller ikke noget om
dine faktiske udgifter.

Hvis du kører 15.000 km / år, vil det koste dig 898 liter diesel eller 1200
liter benzin. Ved en prisforskel på 1,5 kr., vil du spare ca. 4.200 kr. / år
ved at køre diesel.

Imidlertid er dieseludgaven lidt overraskende 500 kr. dyrere i grøn
ejerafgift, hvilket trækker i den anden retning.

Der til kommer renteudgifterne i de år, du har betalt af på den. Hvis du
f.eks. betaler 7% i rente, vil det beløbe sig til ca. 1.400 kr per år i
rente.

Brændstof: +4200
Grøn afgift: -500
Renter: -1400

Til slut er der aå afskrivningerne på den investering på 20.000 kr., som du
foretager her. her er det i høj grad et spøgsmål om, hvor godt du tror, at
din dieselbil holder prisen i forhold til benzinudgaven. Kort sagt er der
plads i budgettet til, at den kan tabe yderligere 2.300 om året ift.
benzinbilen.

Hvis du f.eks. regner med at eje bilen i fire år, er spørgsmålet altså, om
du tror på, at bilen fortsat er minimum 10.800 kr. mere værd end
benzinudgave.

Øvrige forudsætninger, som skal holde:
- Differencen i brændstofprisen er minimum 1,5 kr / L
- Du kører rent faktisk 4,2 km/L længere i dieselbilen end i benzinbilen

Fra : Leo Jensen

Dato : 21-10-09 07:07

On 19 Okt., 20:34, "Claus Rasmussen" <tvma...@email.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg kører omkring 15.000 km om året.
>
> Er der nogen "beregning" for - hvornår det kan betale sige at køre diesel ?

Benzinbiler er for tiden betydeligt mere moden og dermed på langt sigt
fejlfri konstruktion end diesel. Jeg ville personligt ikke købe en
brugt, moderne dieselbil med ret mange kilometer på klokken, den
indeholder endnu flere af de der komponenter til 10-20.000 kr, som går
i stykker på et tidspunkt. Det tidspunkt kommer ofte kort tid efter
udløb af garanti... Men det er selvfølgelig bare min personlige
holdning.
At der er gået 3 ud af 4 turboer på VAG-biler blandt kollegaerne inder
for det sidste halve år påvirker mig slet ikke, man er vel objektiv og
kan se at den slags er tilfældigt fordelt. 120.000 km og små 20.000 kr
for at få det lavet, det er jo kun 20 øre pr km...

Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-10-09 15:44

Leo Jensen skriver:

> Benzinbiler er for tiden betydeligt mere moden og dermed på langt sigt
> fejlfri konstruktion end diesel.

Nope - nu begynder man dor alvor at putte turbo og kompressor på de små
benzinere, så de går længere på literen (som man har gjort i årevis med

Hvilke "flere komponenter" er det?

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-10-09 01:11

On 21 Okt., 16:44, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Leo Jensen skriver:

> Nope - nu begynder man dor alvor at putte turbo og kompressor på de små
> benzinere, så de går længere på literen (som man har gjort i årevis med
> diesel).

OK, jeg ville så heller ikke købe en brugt benzinbil med kompressor,
turbo, DSG-gear eller Fiats nye styring af indsugningsventiler. Ganske
enkelt fordi det er for ny teknik, som derfor har en større risiko for
at brække ned efter relativt få km, f.eks 100.000 eller 150.000 km.
Jeg ville med glæde købe eller lease det i en ny bil og videregive
sorteper til næste ejer...

> Hvilke "flere komponenter" er det?

Turbo, dyser, brændstofpumpe, partikelfilter og sikkert mere. Noget af
det findes også på en konventionel benzinbil, men der er delene
markant billigere og efter min vurdering også mindre skrøbelige.

Leo

Fra : N/A

Dato : 23-10-09 00:07

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-10-09 15:02

Leo Jensen skriver:

> Turbo, dyser, brændstofpumpe, partikelfilter og sikkert mere. Noget af
> det findes også på en konventionel benzinbil, men der er delene
> markant billigere og efter min vurdering også mindre skrøbelige.

Det er fuldstændigt det samme om delene sidder på en benzin, eller en
deieselbil.

Fordelen ved turbodieselerne er at det er afprøvede konstruktioner -
modsat de nye turbobenzinere.

Klaus

Fra : Brian

Dato : 22-10-09 16:17

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Det er fuldstændigt det samme om delene sidder på en benzin, eller en
> deieselbil.

Så vidt jeg ved, kører moderne dieselmotorer med ret højt tryk på
brændstoflinien, så helt de samme dele kan det jo ikke være. Det højere tryk
vil sandsynligvis også manifestere sig i andre tolerancer i produktionen,
hvilket ikke er gratis.

/Brian

Fra : Armand

Dato : 22-10-09 18:47

Brian skrev:

> [...]
> brændstoflinien, så helt de samme dele kan det jo ikke være. Det højere
> tryk vil sandsynligvis også manifestere sig i andre tolerancer i

Diesel har altid krævet et meget højt tryk for at kunne blive forstøvet
ind i forbrændingskammeret, men den moderne teknik er mindre mekanisk
end den klassiske dieselpumpe, der både stod for tryk; timing og
regulering til hver enkelt cylinder. Så deromkring er det nok ikke
værre. Til gengæld er serviceringen strukket til op til 30.000km,
hvilket i grunden vidner om mindre slid. De primære reservedele er dog
sikkert ikke blevet meget billigere
Og dog: Der blev nævnt 20.000,- for en turbo-reparation på en VAG, men
jeg synes netop at have noteret mig at udbredelsen af turbo-motorer
tilsyneladende har gjort nye turboer til almindelige reservedele frem
for dyre tuningsdele hvorved at prisen er pillet grundigt ned. Det samme
gør sig vel gældende blandt leverandørerne af ombytter-turbo'er.
På: <http://www.turbodk.dk/web/web87.asp> findes der turboladere der er
billigere end hvad Peugeot ville have for en ny singlepoint
"indsprøjtningsklump" til min gamle 405'er (fordi membranen i
trykregulatoren lækkede), så mere håbløst ser det altså ikke ud med
økonomisk risiko ved givent nedbrud på de moderne teknisk komplicerede
motorer!

Argumentet om "den simple bensin-motor" holder næppe stik særligt længe
fremover eftersom at både turbo og samme højttryks-princip som fra de
moderne dieseler ser ud til at vinde grundigt frem til bensinbrug også.

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 22-10-09 19:09

> Til gengæld er serviceringen strukket til op til 30.000km, hvilket i
> grunden vidner om mindre slid.

Naa, de lange serviceintervaller tror jeg skal findes i
marketingsafdelingen. Under alle omstændigheder er det ikke et
dieselfænomen, da mine to seneste benzinøser også har haft 25/30Kkm
intervaller.

> [...]
> dyre tuningsdele hvorved at prisen er pillet grundigt ned. Det samme gør
> sig vel gældende blandt leverandørerne af ombytter-turbo'er.

Helt sikkert, en turbo kan findes til en fornuftig pris på f.eks eBay. Det
hjælper dog ikke Hr. Jensen meget når hans bil brækker ned, og kører den på
værksted.

> Argumentet om "den simple bensin-motor" holder næppe stik særligt længe
> fremover eftersom at både turbo og samme højttryks-princip som fra de
> moderne dieseler ser ud til at vinde grundigt frem til bensinbrug også.

Størsteparten af benzinbiler de næste mange år, vil stadig blive solgt uden
turbo - lige modsat er det med diesel.

Noget (næsten) helt andet - hvad kører en bette 206 HDi typisk af max
ladetryk ?

/Brian

Fra : Armand

Dato : 22-10-09 20:22

Brian skrev:

> Helt sikkert, en turbo kan findes til en fornuftig pris på f.eks eBay.
> Det hjælper dog ikke Hr. Jensen meget når hans bil brækker ned, og kører
> den på værksted.

<http://www.turbodk.dk/web/web87.asp>
3.196,-kr!

> Størsteparten af benzinbiler de næste mange år, vil stadig blive solgt
> uden turbo - lige modsat er det med diesel.

Mnjaarh :-/ VAG's FSI'ere med både turbo og kompressor viser hvor meget
man slår sig i tøjret for at kombinere økonomi og ydelse og dét vil ikke
blive mindre de nærmeste år :-|

> Noget (næsten) helt andet - hvad kører en bette 206 HDi typisk af max
> ladetryk ?

Don'no

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 22-10-09 21:39

> <http://www.turbodk.dk/web/web87.asp>
> 3.196,-kr!

Er det en ofte benyttet turbo, eller en tilfældig renoveret model, som Ali
og drengene sætter på deres Golf III ?

Med andre ord - det er stadig ikke en pris som Hr. Jensen kan bruge til så
meget.

> Mnjaarh :-/ VAG's FSI'ere med både turbo og kompressor viser hvor meget
> man slår sig i tøjret for at kombinere økonomi og ydelse og dét vil ikke
> blive mindre de nærmeste år :-|

Nææ, der skal da nok komme flere variationer af den kombination - men der
går længe, hvis nogensinde, inden at det bliver standarden for benzinbiler.

/Brian

Fra : N/A

Dato : 23-10-09 10:35

Fra : N/A

Dato : 23-10-09 10:35

Fra : N/A

Dato : 23-10-09 10:35

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-10-09 08:20

On 22 Okt., 16:02, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]
> deieselbil.
>
> Fordelen ved turbodieselerne er at det er afprøvede konstruktioner -

Fint. Læs lidt længere oppe i mit svar. Der står at jeg ville gå uden
om benzinbiler med den slags nymodens gøgl. Dermed ville jeg gå efter
noget, der er endnu mere afprøvet end moderne diesel, som jeg synes
bryder for meget ned. Og det er dyre reparationer.
Du mener ikke, at brændstofpumpen til en diesel generelt er dyrere og
mere pivet end en tilsvarende til en benzinbil, med eller uden
turbo ?

Leo

Fra : N/A

Dato : 23-10-09 00:07

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-10-09 15:38

Leo Jensen skriver:

> [...]
> noget, der er endnu mere afprøvet end moderne diesel, som jeg synes
> bryder for meget ned. Og det er dyre reparationer.

Jeg kan forstå at du sigter som Olesen, efter noget _gammelt_ ?

> Du mener ikke, at brændstofpumpen til en diesel generelt er dyrere og
> mere pivet end en tilsvarende til en benzinbil, med eller uden
> turbo ?

Jeg kender ikke prisen på de nye dele - så pas

Klaus

Fra : N/A

Dato : 22-10-09 16:17

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-10-09 14:13

On 22 Okt., 16:38, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Leo Jensen skriver:

> Jeg kan forstå at du sigter som Olesen, efter noget _gammelt_ ?

Der findes ikke nye dieselbiler uden turbo. Dieselbiler uden turbo er
gamle. Der findes masser af benzinbiler uden turbo. Det er dermed
muligt at købe benzinbiler med relativt simpel teknik. Det er derimod
ikke muligt at købe dieselbiler uden kompliceret teknik, uden de er
(for) gamle og (for) kedelige.

Leo

Fra : Armand

Dato : 23-10-09 00:07

Leo Jensen skrev:
> On 22 Okt., 16:38, "Klaus D. Mikkelsen"
>
> ................ Det er dermed
> muligt at købe benzinbiler med relativt simpel teknik. .....

Jup!
F.eks. gode gammeldags platinere og en strømfordeler!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 23-10-09 10:39

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-10-09 14:15

On 22 Okt., 20:09, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> [...]
> hjælper dog ikke Hr. Jensen meget når hans bil brækker ned, og kører den på

Næ, det koster små 20.000 for VAG's biler. Samme reparation vil ikke
komme for 99% af benzinbilerne, simpelthen fordi de ikke indeholder
denne komponent. Til gengæld findes den i _alle_ dieselbiler.

Leo

Fra : Brian

Dato : 22-10-09 21:45

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Næ, det koster små 20.000 for VAG's biler. Samme reparation vil ikke
> komme for 99% af benzinbilerne, simpelthen fordi de ikke indeholder
> denne komponent. Til gengæld findes den i _alle_ dieselbiler.

Lige netop.

/Brian

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-10-09 02:59

On 23 Okt., 02:49, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> Men... hvad skulle der være i vejen for at skrue selv? Hvis man selv skal
> betale for rep må vi gå ud fra der ingen garanti er og så kan
> perlegrusmekanikeren jo skifte den selv.
>
> En ombytter til +/- 5kilo plus lidt kobberskiver og så er man kørende
> igen.
>
> 20kilo er da fuldstændig hen i hegnet for et sølle mølleskift...

Mon ikke 90% af danskerne kører til mekaniker hvis bilen går i
stykker ?
Hvis den har en vis værdi kører de endda til en autoriseret.
Jeg har 3 kollegaer, der alle har gjort det med deres VAG-biler.
100-120.000 km ser ud til at være standardlevetiden og standardprisen
16-20.000 kr. Audi selvfølgelig dyrest. Den 4. kollega med tilsvarende
motorisering tror på at hans holder længe endnu, men det er også en
Skoda...

Leo

Fra : Armand

Dato : 23-10-09 10:35

Leo Jensen skrev:

> [...]
> 16-20.000 kr. Audi selvfølgelig dyrest. Den 4. kollega med tilsvarende
> motorisering tror på at hans holder længe endnu, men det er også en

Så er spørgsmålet blot hvorvidt at det er VAG's der er specielt dårlige
eller om turboerne (fra måske samme producent) blot er så dårlige tværs
over branchen??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-09 11:12

On Fri, 23 Oct 2009 01:58:52 -0700 (PDT), Leo Jensen wrote:

> Den 4. kollega med tilsvarende
> motorisering tror på at hans holder længe endnu, men det er også en
> Skoda...

Der er vist ingen tvivl om at skoda's indgangskontrol fungerer noget bedre
end VAG over én kam.

De som har haft et ægte skodamobil ved at sådan har det været altid, også
længe før VW kom ind i billeddet.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-10-09 03:01

On 23 Okt., 01:07, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
>
> Jup!
> F.eks. gode gammeldags platinere og en strømfordeler!

OK, der er så ting man godt kan leve uden, men levetiden på de
seperate tændspoler som afløser strømfordeleren imponerer dig vel
ikke ?

Leo

Fra : Armand

Dato : 23-10-09 10:39

Leo Jensen skrev:

> OK, der er så ting man godt kan leve uden, men levetiden på de
> seperate tændspoler som afløser strømfordeleren imponerer dig vel
> ikke ?

Hvis man frygter dém, så køb en turbo-diesel

Forøvrigt er det i grunden ikke strømfordeleren de sparer, men den gamle
enkelt-spole.
Strømfordelingen foretages, som jeg har forstået det, helt elektronisk
og, i modsætning til før, mens spændingen er 12V!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-09 11:12

On Fri, 23 Oct 2009 02:00:59 -0700 (PDT), Leo Jensen wrote:

> OK, der er så ting man godt kan leve uden, men levetiden på de
> seperate tændspoler som afløser strømfordeleren imponerer dig vel
> ikke ?

De har da fungeret fremragende på motorcykler de sidste 40 år, så deet.

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-10-09 01:49

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-10-09 10:45

> Mon ikke 90% af danskerne kører til mekaniker hvis bilen går i stykker ?

Aner det ikke..

Men eneste grund til jeg gør, er pga. garantien. Ellers havde jeg lavet
"alt" selv.

Og tanken om en regning på 20k kunne få mig i arbejdstøjet selvom der var
minus 20 grader og snestorm.....

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-10-09 14:01

> Tjaa, jeg ville også gøre det selv til de penge - men prisen er helt
> sikkert ikke urealistisk ved et aut. værksted. Hvis turboen koster 5K
> for en fabriksny, og de kan tørre en dags arbejde af på bilen á 900,- i
> timen, er der ikke langt til 20K - overhovedet ikke når de nævnte priser
> er + moms

900 i timen.. de må være hjernedøde. Den lokale Volvo/Kia/Forn/gudvedhvad
tager ca. 500 i timen.

Bortset fra det. Fra jeg tog den første skruetrækker til jeg lagde den
sidste på plads og motoren pludrede i tomgang gik der ikke 4 timer i min
klaustrofobiske garage dengang med 9000'eren..

En uddannet mekker med lift, plads omkring sig osv. burde sq ikke tage en
hel dag.. med mindre en VAG er konstrueret som en franskmand er mht
pæreskift...

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-10-09 18:29

> Mon ikke den pris varierer efter hvilken bil du kommer med ?

Nej ikke umiddelbart? Men jeg har ikke spurgt dem direkte, så bare
skiltet på væggen

> Njoo... men du er jo også et forbandet unikum!

Se.. du er ved at lære det.

> Det er (på de fleste aut. værksteder) ikke hvad den reele arbejdstid er,
> men hvad "tabellen" siger at det tager af tid, der afregnes efter.

Du har sørgelivis ret.

--
Martin