Stylesheet specifikt til print
Fra : Jahirah

Dato : 19-10-09 18:19

Hej igen,

Jeg hjælper pt. en veninde med at lave sin hjemmeside om, og i
den forbindelse ville jeg gerne gøre det så godt som muligt.

Min veninde er dyreavler, og har derfor bl.a. emner som
stamtavler og billeder som brugerne af siden ofte printer ud,
f.eks. i forbindelse med køb.
På nuværende tidspunkt tager disse prints sig rigtig skidt ud,
stamtavlerne bliver bl.a. printet ud i en halv tavle over 2
sider.

Derfor ville jeg gerne lave et stylesheet til print, og jeg er
derfor nød til at stille et lidt ...dumt... spørgsmål, idet jeg
ikke helt har forstået hvordan et stylesheet til print ser ud.
Jeg har aldrig lavet eller set et før.

Hvis I kender nogen artikler eller tutorials ville jeg meget
gerne have et link. Yderligere vil jeg gerne vide om sådant et
stylesheet importeres i head, eller om den skal kaldes når
funktionen "print" bruges?

På forhånd tak :)

//Jahirah

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-10-09 18:36

Jahirah skrev:

> [...]
> derfor nød til at stille et lidt ...dumt... spørgsmål, idet jeg
> ikke helt har forstået hvordan et stylesheet til print ser ud.

I udgangspunktet ser det ud som al anden CSS.
Princippet er dog gerne at du f.eks. sætter menuen og andre ting som du
anser for overflødige på print, til ikke at vises, f.eks. ved display: none;

http://www.html-faq.dk/2012.asp

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-10-09 18:44

Jahirah skrev:

> [...]
> derfor nød til at stille et lidt ...dumt... spørgsmål, idet jeg
> ikke helt har forstået hvordan et stylesheet til print ser ud.

Det er ikke noget problem. Her er det jeg bruger til Fiduso:

   .menu, .roundtop, .roundbottom, img.corner, .logo,
   .search, .sidstrettet, .grammatikopslag, .printhide {
      display: none;
   }

   .indhold {
      height: 0;
      padding: 0;
   }

   /* Til grammatiksiden */
   .grammatiktabel th, .grammatiktabel td {
      margin: 0;
      padding: 0;
   }

> Hvis I kender nogen artikler eller tutorials ville jeg meget
> gerne have et link.

Det gør jeg overhovedet ikke. Sluk for alt det der er irrelevant
på en printside, og kik ellers lige efter om et par marginer skal
rettes lidt til for at det står pænt på printet.

> Yderligere vil jeg gerne vide om sådant et
> stylesheet importeres i head, eller om den skal kaldes når
> funktionen "print" bruges?

Begge dele. Du skriver den i head som al anden CSS, og så
kaldes den automatisk når der printes. Sæt den under
normal-CSS'en så den kan overstyre den om nødvendigt.

   <title>Fiduso: <?=$title?></title>
   <link rel='stylesheet' type='text/css' href='fiduso.css'>
   <link rel='stylesheet' type='text/css' media='print' href='fidusoprint.css'>

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-10-09 20:17

Jahirah skrev:

> Hvis I kender nogen artikler eller tutorials ville jeg meget
> gerne have et link. Yderligere vil jeg gerne vide om sådant et
> stylesheet importeres i head, eller om den skal kaldes når
> funktionen "print" bruges?

Her er en artikel om emnet:
http://webdesign101.dk/xhtml/css/csstext/printstyles.php

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..

Fra : Jahirah

Dato : 20-10-09 04:34

Vil bogmærke de 2 links i gav mig, og bruge lidt tid på at
studere dem. Mange tak for hjælpen og rådene!