Fremtidens display
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-10-09 10:39

Hermed link til fremtidens displays ombord, kun fantasien sætter
grænserne.

http://www.flatpanels.dk/oledtema.php

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 18-10-09 18:33

Harding E. Larsen skrev:
> Hermed link til fremtidens displays ombord, kun fantasien sætter
> grænserne.
>
> http://www.flatpanels.dk/oledtema.php
>
> Mvh/Harding

Ja, - og der vil være tid nok til at fantasere
Der går mindst et par år før OLED er en teknologi som vil være egnet,
færdigudviklet, robust nok og prismæssigt konkurrencedygtig til
sejlerfolket!
Men spændende er det da!
SørenH
s/y Marie af Næstved

"Der findes 10 slags mennesker: De som kan binær og de som ikke kan"

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 18-10-09 21:18

Ja, det er vel fint til sejlerfolk. Glimrende farver og ikke mindst
lysstærk. Artiklen siger ikke meget om det fortsat er uegnet til
fjernsyn/film, som de nuværende LED og LCD paneler er. Men det kan vi jo
godt undvære på båden.

Men alm LED skærme er vel egentligt også bedre til båden en LCD ? Har jo TFT
fordelene med aktiv belysning.

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-10-09 11:45

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
Hermed link til fremtidens displays ombord, kun fantasien sætter
grænserne.

http://www.flatpanels.dk/oledtema.php

Mvh/Harding

Ahh... nu er det vist ved at blive en EDB og TV gruppe

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-10-09 09:25

Nej det er det ikke!
Det er foreløblig information om hvad der venter sejlere af displays
på de instrumenter som de i fremtiden vil kunne købe.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-10-09 22:12

Nej det er det ikke!
Det er foreløblig information om hvad der venter sejlere af displays
på de instrumenter som de i fremtiden vil kunne købe.

Mvh/Harding

Det er stadig en snak om elektronisk teknik (displays) og displays
teknologi, det har jo ikke meget med sejlads at gøre.

Mvh
JR

Fra : Torben Bach

Dato : 19-10-09 22:33

Jan Rasmussen wrote:

> Det er stadig en snak om elektronisk teknik (displays) og displays
> teknologi, det har jo ikke meget med sejlads at gøre.
>

> Mvh
> JR

Hej Jan
Det er vel svært at sætte grænser for, hvad der er relevant i forhold til
sejlads? Spørgsmålet er vel også, om man skal sætte grænser?

Olieviskositet nævner jeg som et eksempel, roderi på havnen og det juridiske
i forhold til at fjerne "hittegods" som et andet eksempel. Listen omkring
emner, der måske ikke lige er noget med sejlads, er alen lang.
Som jeg ser det, så opstår der i ny og næ en tråd, der ikke lige ligger til
højrebenet i forhold til sejlads, men at det gør det jo alligevel.
Tænker man båden igennem omkring det, den består af, så favner mange emner
jo netop området "sejlads"

I en ikke så fjern fortid kunne man opleve såkaldte netbetjente, der feks.
mente, at debat omkring Det Levende Søkort hørte ind under en eller anden
gruppe vedr. edb/software, men sådan kan man vel ikke dele det hele op i.
Mange andre lignende eksempler kan graves frem

Med venlig hilsen
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-10-09 06:33

"Torben Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gruppe vedr. edb/software, men sådan kan man vel ikke dele det hele op i.
> Mange andre lignende eksempler kan graves frem

Udfra din filosofi burde en gruppe på usenet være nok

Du har ret i at der er mange ting i en båd og man således kan komme vidt
omkring.

Jeg kunne f.eks. begynde at skrive om HD tv bluray etc. for et eller andet
sted er der en person der synes det er relevant at have i båden.

Men jeg ville mene at HD tv bluray etc. er så specifikt at det hører hjemme
under en anden gruppe.
hvad der kommer af displays i fremtiden synes jeg også er for specifikt til
at være i denne her gruppe.

Jo, nu kan du jo kalde mig net betjent, (ikke hensigten) og jeg sender
hverken den ene eller anden klage.

Synes blot at gruppen er ved at fjerne sig fra emnet "sejlads" til EDB og
elektronik. Thats my opinion...

Mvh
JR

Fra : Torben Bach

Dato : 20-10-09 19:14

Jan Rasmussen wrote:
Klip

> [...]

> hjemme under en anden gruppe.
> hvad der kommer af displays i fremtiden synes jeg også er for
> specifikt til at være i denne her gruppe.

Sådan kan man jo altid argumentere, men jeg tror da godt, at jeg kunne finde
et eksempel på noget, der slet ikke har med sejlads at gøre

> Jo, nu kan du jo kalde mig net betjent, (ikke hensigten) og jeg sender
> hverken den ene eller anden klage.

Mit "bidrag" til tråden går ikke på, at du skal opfattes som en netbetjent.
Jeg tænkte mere på en anden person + et par stykker mere fra før i tiden..

> Synes blot at gruppen er ved at fjerne sig fra emnet "sejlads" til
> EDB og elektronik. Thats my opinion...
>

> Mvh
> JR

Og sådan må og skal det vel være. I øvrigt er jeg slet ikke helt uenig i
dine betragtninger
Alle har ret til at ytre sig, og så er der jo en grad af sandhed i, at man
"bare" kan lade være med at læse tråde, man ikke føler er relevante. Men den
er jo svær. For eksempel *skal* jeg da lige se, hvad der nu er kommet af nye
bidrag - nysgerrighed - også selvom det er en tråd, der i forvejen ikke
sagde mig en dyt.

Med venlig hilsen
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-09 22:34

> [...]
> hvad der nu er kommet af nye bidrag - nysgerrighed - også selvom det
> er en tråd, der i forvejen ikke sagde mig en dyt.

I de engelsksprogede nyhedsgrupper er der sket en opdeling på emner og
interesseområder, f.eks. på cruising, electronics, marketplace, racing,
boats, m.v.... Men det er jo også et kolossalt sprogområde. Jeg mener
ikke trafikken på d.f.s. kunne bære en opdeling.

Personligt har jeg fået meget ud af at emner af vidt forskellig karakter
tages op her i gruppen. Også emner, der lige her og nu, ikke har været
relevante for mig. Men man lærer jo en masse om emner, der på en eller
anden måde alligevel er relevant/interessant for den
sejladsinteresserede. Jeg synes ikke det er så svært at springe de
emner, indlæg og tråde over, der ikke har ens interesse.

I visse fora, har man som udgangspunkt foretaget en inddeling af emner -
f.eks. også i DS's oplæg eller Duelighedsklubben og andre ... Man skal
så gennemgå flere forskellige"faneblade" - f.eks. Motor, Ture, Skrog,
Rig, Instrumenter, osv. osv. ... - for at se, om der er noget nyt af
interesse. Det finder jeg lidt "bureaukratisk" og besværligt. Så hellere
en lidt anarkistisk d.f.s. med en blandet mangfoldighed af emner - på
godt og ondt ...

Og "Jans tråd" om søvejsregler/vigeregler/godt sømadsskab/hæmmet af sin
dybgang ... m.m.m., fik så sandelig mange bidragydere til tangenterne
.... Man kunne sige det på den måde, at har man emner, man ønsker
debateret i dette forum er det vel bare at skrive et indlæg om emnet ...
Hvis andre finder det relevant og interessant, reagerer de - hvis ikke -
så larmende tavshed ... Det er vel spillets regler?

Og så synes jeg ikke man skal undervurdere tanken om en form for
"community" ... Det er rigtigt, at man bare kan placere et spørgsmål om
blue ray i en gruppe, der har "eksperter" på området ... Men når man har
fulgt lidt med i denne gruppe og fået de få "klaphatte" placeret i
kill-filteret, har man efterhånden en ganske god fornemmelse af, hvem
der ved noget og kan bidrage med noget konstruktivt om et givent emne
.... Går man ind i en ny gruppe, har man ikke som udgangspunkt denne
viden. Derfor synes jeg det er OK, at emnerne strækker sig over et
ganske bredt felt ...

Når elektronik fylder en del (og har en selvstændig engelsksproget
gruppe) hænger det nok også sammen med, at det er et område inden for
hvilket, der sker en voldsom udvikling i disse år. Ikke mindst inden for
det maritime område ... nye kommunikationsformer, satelitter, internet,
Google Earth, og Maps, AIS, netbooks, netværk, mobiltelefoni versus VHF,
prisudviklingen (f.eks. på søkortplottere har været dramatisk),
elektroniske søkort, digital TV, nye radarsystemer osv. osv. Og det er
svært at følge med, så det er rart at kunne læne sig op af andre og
vidende sejlere, der har viden om eller erfaring med elektronikkens
anvendelse i eller på båden og er villig til at dele den med os andre

Vi har jo hver især en personlig opfattelse af, hvad begrebet sejlads
dækker over. Og hver af os har også "vores kæpheste", særlige interesser
m.v. Det er for mig OK. Det skal der være plads til. I realiteten er der
jo ikke megen trafik i denne nyhedsgruppe. I den, der hedder rec.boats
alene er der over 100 daglige indlæg ... 98% - eller deromkring(?) - er
det rene spam, OT og hatespeech ... Det er vi da lykkeligt forskånet for
i denne gruppe!

Jeg glæder mig dagligt over en (generelt set) urban og konstruktiv tone
og synes den tid jeg bruger på d.f.s. er godt anvendt.

Selvom jeg nok må erkende at dette indlæg er way OT - sorry.

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-10-09 05:01

Jo det har det i allerhøjeste grad!
Om få år vil man kunne få f.eks. ruder i motorbåde, vinduer til
sprayhooden på sejlbåde med vinduer hvor man både kan se igennem og
ændre gennemsigtigheden samt se søkort som i et head-up display her.
De dedikerede instrumenter vil være trådløse og kan klistres op på
steder hvor det findes bedst, og tykkelsen af dem vil nærme sig tape.

Dette forum beskæftiger sig med det som de der skriver her har input
omkring.
Husk på en båd er en tæt formation af enkeltkomponenter der tilsammen
giver et hele.
Alle delelementerne kan tages under behandling og kommenteres af dem
der har interesse på området. Har man ikke interesse i emnet kan man
jo bare undlade at læse med eller undlade at kommentere emnet.
Interesserer du dig for selve sejladsoplevelsen kan du skrive om det
interesserer du dig for vejret kan du skrive om det o.s.v.
Der er ingen tvang om kun at skrive om enkelte udvalgte emnet alt der
har med sejlads/både og tilhørende information er vedkommende.
Prøv at lave lidt statistik over emner der har været behandlet her i
dette forum. Der er nok ikke så mange aspekter omkring det at have båd
der ikke er blevet behandlet som følge af et oplæg.
Det gør gruppen her spændende og mange ikke skribenter læser
indlæggene og det kommer der ofte noget godt ud af. Det ses tydeligt
om du ser dig omkring i andre sammenhæng i bådverdenen.

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 20-10-09 17:06

Hejsa
Harding sætter igen tingene i rette perspektiv. Tak!
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-10-09 17:22

[...]

Så fik du lige det præciseret din mening om det endnu engang

Jeg har forstået at der er nogle der mener alt kan bruges på en båd og
dermed er der ignen grænser for hvad der kan debateres her i gruppen.

Det er også helt fint for mig, men jeg fastholder stadig min mening om at
visse tråde bevæger sig over i andre områder. og mere specifikt kommer til
at omhandle edb.

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-10-09 10:58

Tjaa... til første afsnit, sådant er det vel om man skriver indlæg!

Til afsnit 2, ja alt der bruges på en båd er vel vedkommende.
Det er vel nok bedre at det er en bådejer der kommenterer anvendelsen
af en dims på en båd, under de forhold som her er gældende, end en
énøjet elektroniknørd uden kendskab til hvordan en "standard dims"
fungerer i bådmiljøet.
Tænk bare på hvad en nørd vi kunne præstere om f.eks en lader uden
kendskab til betingelserne i en båd og de mulige tilslutninger, og
fejl, som er ham ganske ubekendt hjemme i stuen.

Ja, men det er rigtigt at nogle tråde kommer vidt omkring. Nogle
bevæger sig i det elektroniske område hvor også "bits" er en del af
dagligdagen. Vi er dog langt fra EDB som et nørded område men kun hvor
vi sammen kan udveksle meninger om hvordan dagens teknik kan lette
arbejdet ombord og bedre oplevelserne ved at sejle og passe vores både
og det synes jeg at vi matcher meget godt her i fruppen.

Mvh/Harding.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-10-09 11:00

Velbekomme, men det synes jeg nu at vi alle bidrager med.

Mvh/Harding