Frost og følsomme planter
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 18-10-09 11:10

Vi har et lille træ (ukendt sort) i en krukke som efter sigende ikke kan
tåle frost. Vi snakkede så om hvad det er der ikke kan tåle frosten. Er
det grenene eller rødderne eller begge dele? Kan man sige noget generelt
om det?

Vi lurer nemlig på at sætte krukken ned i drivhuset, og pakke krukken
ind i isolering, så planten stadig får lys, men vil det være nok tror I.
Hvad gør I andre med den type planter når man nu ikke har en frostfri
udestue?

Lars

Fra : Tom Andersen

Dato : 18-10-09 18:07

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har et lille træ (ukendt sort) i en krukke som efter sigende ikke kan
> tåle frost.
klip..
> [...]
> gør I andre med den type planter når man nu ikke har en frostfri udestue?

Hvor stort er træet?

Tom

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-10-09 20:31

On Sun, 18 Oct 2009 12:09:54 +0200, Lars Thomsen Nielsen
<lars@flexcom.dk> wrote:

> [...]
>tåle frost. Vi snakkede så om hvad det er der ikke kan tåle frosten. Er
>det grenene eller rødderne eller begge dele? Kan man sige noget generelt

Det kommer voldsomt meget an på hvilket træ det er. Nogle tåler
overhovedet ikke den mindste smule frost, andre kan klare et par graders
frost, bare det ikke er for længe ad gangen. Andre igen tåler egentlig
masser af frost, men i en krukke vil de fleste træer altid være mere
udsatte end hvis de er plantet i jorden ude i haven.

> [...]
>ind i isolering, så planten stadig får lys, men vil det være nok tror I.
>Hvad gør I andre med den type planter når man nu ikke har en frostfri

Jeg har nogle pelargonier i krukker, de tåler ned til 0 grader. Dem
tager jeg ind i stalden hvert efterår, ofte efter de første par nætter
med frost. Så glemmer jeg at vande dem, jeg glemmer at sætte dem ind i
lidt mere varme hvis det bliver meget koldt (så koldt at der også bliver
frost i stalden) og så til foråret smider jeg hele skidtet ud fordi de
igen er døde for mig

(Jeg har dog planlagt at det skla være anderledes i år - men indtil
videre står pelargonierne stadig ude i gården og de første 3-4 nætter
med frost har vi da haft .....)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Grethe Hoff

Dato : 19-10-09 19:02

> [...]
> gør I andre med den type planter når man nu ikke har en frostfri udestue?

Jeg tar sjansen på at det går bra, og det har det gjort de 3 årene jeg har
bodd her på Viborg-egnen.
Har du ikke råd til å ta sjansen, bør du ikke ha have....

--
Grethe
Deilig å være norsk i DK