Jordforbedring
Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-10-09 09:26

Jeg har en meget fed og klæg jord. Visse steder vil jeg gøre den mere porøs
og luftig, bl.a. i køkkenhaven.

Hvad blander jeg i: sand, sphagnum ...? Og hvilken slags sand i givet fald?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ralph

Dato : 18-10-09 10:19

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en meget fed og klæg jord. Visse steder vil jeg gøre den mere
> porøs
> og luftig, bl.a. i køkkenhaven.

Jeg har blandet champost og sand i i mange år, haven er ca. 12 x 6 meter og
jeg bruger en trailerfuld (900 kg's) champost hvert andet år og halvt så
meget sand hvert andet år, ganske alm. rød sand for 40 kr. hos den lokale
grusgrav, læsset.

--
Ralph

Fra : Lars Clement

Dato : 18-10-09 10:22

> [...]
> porøs
> og luftig, bl.a. i køkkenhaven.
>
> Hvad blander jeg i: sand, sphagnum ...? Og hvilken slags sand i givet

Hej Kurt.
Du skal blande noget magert sand i. Og så skal du være obs på kalk, da kalk
er med til at give fed / leret jord en bedre krummestruktur
--
Venligst

Lars Clement
indsætmitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Menabra

Dato : 18-10-09 10:51

Kurt Hansen wrote:
> Jeg har en meget fed og klæg jord. Visse steder vil jeg gøre den mere
> porøs og luftig, bl.a. i køkkenhaven.
>
> Hvad blander jeg i: sand, sphagnum ...? Og hvilken slags sand i givet
> fald?

Hej
Pas på når du bestiller !
Sand er fra en strand og indeholder salt.
Grus kommer fra en grusgrav, og er det du skal bruge.
En anlægsgartner forklarede mig en gang, at er det ren ler, så skal der
lægges et lag på 10cm som så fræses ned.
Spagnum forsvinder helt med tiden.
mvh
Menabra

Fra : Palle

Dato : 18-10-09 12:23

det er altså ikke alt sand der kommer fra stranden meget sand bliver i dag
suget op i grusgraven og grus kan man sagtens få hvor det er suget op i
havet

Fra : Menabra

Dato : 18-10-09 14:25

Palle wrote:
> det er altså ikke alt sand der kommer fra stranden meget sand bliver
> i dag suget op i grusgraven og grus kan man sagtens få hvor det er
> [...]

Hej
Det har altså ikke noget med kornstørrelsen at gøre.
mvh
Menabra

Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-10-09 21:22

> Hej
> Pas på når du bestiller !
> Sand er fra en strand og indeholder salt.
> Grus kommer fra en grusgrav, og er det du skal bruge.

Et gæt - du kommer fra Sjælland??

Der er lidt lokalbestemt hvad man kalder materialet. Det du kalder sand og
grus, definerer man andre steder som hhv. strandsand og bakkesand.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Menabra

Dato : 19-10-09 08:04

Keld Nygaard wrote:

> [...]
>
> Der er lidt lokalbestemt hvad man kalder materialet. Det du kalder
> sand og grus, definerer man andre steder som hhv. strandsand og

Hej

Baggrunden for mit indlæg var at da jeg får år tilbage bestilte "sand" til
min Sjællandske lerjord
spurgte vognmanden : "Hvad skal du bruge det til "?
Jeg sagde, at det var til at blande i lerjorden.
Han forklarede så det, som jeg skrev.
Som han sagde : "Du risikerer at få, hvad du ber om, og så ødelægger du
måske din have".
Så det var bestemt ikke for at vade rundt i om det hedder det ene eller det
andet.

mvh
Menabra

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 18-10-09 15:52

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> porøs
> og luftig, bl.a. i køkkenhaven.
>
> Hvad blander jeg i: sand, sphagnum ...? Og hvilken slags sand i givet

Det bedste er at lægge et godt lag kompost hvert år.
Vi køber kompost på genbrugspladsen, det koster 45 kr for en trailerfuld.
Ud over det laver vi selvfølgeligt også selv noget.

Steen.