Afmontering af ror
Fra : Steen Andreasen

Dato : 17-10-09 09:39

Hej Alle

Der er efterhånden kommet for meget slør i mit ror, og det er på tide at
udskifte lejerne. Båden er en sejlbåd Granada 34.

Fremgangsmåden må vel være noget i retning af:

1. Grave hul i jorden under roret. Ca 1 m dybde.
2. Frigøre roret fra styremekanisme
3. Understøtte roret
4. Løsne rorets befæstigelse øverst på rorstammen
5. Fjerne understøttelse og sænke roret ned i det gravede hul

Er der nogen af jer der har været samme proces igennem, og har praktiske
erfaringer der kan bruges? Hvordan får jeg bedst roret sænket ned i hullet,
er det nok at være to personer til at løfte eller skal jeg rigge et
taljesystem op?

Mvh Steen

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 17-10-09 12:18

Hej steen,

Det er korrekt.
I skal være 3 personer, en til at løsne roret og 2 til at tage imod det.

Mvh
Leon

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 19-10-09 10:46

Det er jo godt nok nemmere at afmontere roret, mens båden hænger i kranen,
men det er måske for sent nu?

--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

Fra : Steen Andreasen

Dato : 19-10-09 19:59

Tja, det er måske rigtigt, men det kræver at alt er klart og i orden på
forhånd. Nu har jeg ro omkring de forskellige ting der skal ordnes, og kan
afmontere roret når det hele er på plads. Og så jeg skal ikke også have
båden op i kranen når roret skal monteres igen.

Mvh Steen