SDS monterer et "forkert" dæk.
Fra : Henning Lund

Dato : 16-10-09 22:54

For ca 1000 km siden fik vi 4 nye dæk på med dette mønster
http://www.bigwheels.dk/images/BILLEDER/daekmaerker/Nankang/Nankang.jpg
I eftermiddags kører min kone et eller andet gennem siden på det
ene dæk, min søn tager og hjælper hende med at rive hjulet af
bilen, og de kører til Super Dæk Service. SDS siger dækket ikke
kan lappes, men de har et nyt det vil sætte på for den famøse sum
af 1100 kr. Nuvel bilen kan ikke køre på 3 hjul, så konen siger
ja til de monterer nyt dæk.
Da hun kommer hjem med bilen, ser jeg det er et dæk med helt
andet mønster end de monterede, nemlig dette
http://www.qualitytyres.co.nz/images/k105_eu_f.jpg

Jeg er nu noget muggen over at mønstret ikke er ens på dækkene,
jeg ved de 3 - 4 år vil jeg ærgre mig over hver gang jeg ser
bilen at de ikke er ens så derfor vil jeg gerne vide, om jeg kan
være berettiget til at klage over fremgangsmåden de har brugt ved
ikke at have sat samme eller lignende mønster på?

Mvh
Henning Lund
http://www.tjae.dk/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Henning

Dato : 16-10-09 23:59

On Fri, 16 Oct 2009 23:53:43 +0200, "Henning Lund"
<dendurikke@denne.mailadresse> wrote:

> [...]
>være berettiget til at klage over fremgangsmåden de har brugt ved
>ikke at have sat samme eller lignende mønster på?

Næ, din kone havde jo mulighed for at se dækket inden det blev
monteret. Hvis bare det har samme specifikationer som de andre dæk er
det ikke noget problem rent lovmæssigt.

Fra : Henning Lund

Dato : 17-10-09 06:04

Henning <no.mail@all.invalid> skrev:

> Næ, din kone havde jo mulighed for at se dækket inden det blev
> monteret. Hvis bare det har samme specifikationer som de andre
> dæk er det ikke noget problem rent lovmæssigt.

Hun betalte på kontoret mens en anden satte dækket på. Hun så
ikke dækket inden det var monteret.

Fra : Mogens

Dato : 17-10-09 07:10

"Henning Lund" <dendurikke@denne.mailadresse> skrev i meddelelsen

> Hun betalte på kontoret mens en anden satte dækket på. Hun så ikke dækket
> inden det var monteret.

Det er da helt klart en om'er fra værkstedets side - alt andet ville være
dybt go'nat, IIMO

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-10-09 07:12

Mogens skriver:

> Det er da helt klart en om'er fra værkstedets side - alt andet ville være
> dybt go'nat, IIMO

Hvad skal de gøre?

Lade bilen stå, fordi de ikke har et dæk der passer i mønstret?

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 17-10-09 07:24

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Hvad skal de gøre?
> Lade bilen stå, fordi de ikke har et dæk der passer i mønstret?

De skal naturligvis fortælle kunden, hvilke muligheder der er, og derefter
lade kunden vælge løsningen. Jeg læser ikke, at dét er sket?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-10-09 07:32

Mogens skriver:

> De skal naturligvis fortælle kunden, hvilke muligheder der er, og derefter
> lade kunden vælge løsningen. Jeg læser ikke, at dét er sket?

Det ved vi jo ikke helt.
De kan godt have sagt til hende at de ikke har præcist dette dæk, men
monterer et andet der er lige så godt (eller bedre).

Klaus

Fra : Henning Lund

Dato : 17-10-09 09:49

Mogens <no@mail.com> skrev:
> De skal naturligvis fortælle kunden, hvilke muligheder der er,
> og derefter lade kunden vælge løsningen. Jeg læser ikke, at
> dét er sket?

Korrekt.

Fra : Mogens

Dato : 17-10-09 09:54

> Korrekt.

Så må du klage over arbejdet og få dækket skiftet til rette model.
Alternativt må du ha det andet dæk på samme aksel udskiftet. Det koster nok
ikke gratis, men til beskeden merpris, IMO...

Fra : Kent Nielsen

Dato : 17-10-09 11:04

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> "Henning Lund" <dendurikke@denne.mailadresse> skrev i meddelelsen

> Så må du klage over arbejdet og få dækket skiftet til rette model.

Der er nok desværre ikke tale om en mangel i købelovens forstand

Kent Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 17-10-09 11:47

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i meddelelsen

> Der er nok desværre ikke tale om en mangel i købelovens forstand

Fordi uens dækmønster er legalt?
Du har sikkert ret, men jeg mener alligevel, at forhandleren bør leve op til
god kundeservice og ændre det skete...

Fra : Kent Nielsen

Dato : 17-10-09 18:34

> Du har sikkert ret, men jeg mener alligevel, at forhandleren bør leve op
> til god kundeservice og ændre det skete...

Enig, dét ville klæ´ dem, men det lyder så heller ikke til at de endnu er
blevet forelagt sagen, så man kan jo blive overrasket

Fra : Henning Lund

Dato : 17-10-09 12:53

Mogens <no@mail.com> skrev:

> Så må du klage over arbejdet og få dækket skiftet til rette
> model. Alternativt må du ha det andet dæk på samme aksel
> udskiftet. Det koster nok ikke gratis, men til beskeden
> merpris, IMO...

Jeg må prøve at forhandle på mandag.

Fra : ABJ

Dato : 17-10-09 00:40

> [...]
> så derfor vil jeg gerne vide, om jeg kan være berettiget til at klage over
> fremgangsmåden de har brugt ved ikke at have sat samme eller lignende

Du kan da i det mindste glæde dig over at du nu har èt kvalitetsdæk på
bilen, men den vil nok opføre sig noget mærkeligt når et af dækkene har
meget bedre egenskaber end de tre andre.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-10-09 07:09

ABJ skriver:

> Du kan da i det mindste glæde dig over at du nu har èt kvalitetsdæk på
> bilen, men den vil nok opføre sig noget mærkeligt når et af dækkene har
> meget bedre egenskaber end de tre andre.

Du mener et hankook frem fopr et nakang?

Klaus

Fra : ABJ

Dato : 17-10-09 10:18

> ABJ skriver:

> Du mener et hankook frem for et nakang?
>
> Klaus

Jeg syntes dækket lignede et Continental, men Hankook har i de seneste tests
ligget højere end de andre fjernøst mærker, i vinterdæk testen var de nær
toppen.

Aksel

Fra : Brian H

Dato : 17-10-09 23:46

"ABJ" <akselj@gSLETmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg syntes dækket lignede et Continental, men Hankook har i de seneste
> tests ligget højere end de andre fjernøst mærker, i vinterdæk testen var

Ja Hankook's topmodel er langt bedre end Continental's topmodel - Hankook
laver så også billige dæk som ikke er særligt gode...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-10-09 07:11

Henning Lund skriver:

> [...]
> være berettiget til at klage over fremgangsmåden de har brugt ved
> ikke at have sat samme eller lignende mønster på?

Hvis i gerne ville have et nakang dæk på igen, skulle i måske have været
kørt ind til en forhandler der forhandler Nakang dæk....

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 17-10-09 07:26

> Hvis i gerne ville have et nakang dæk på igen, skulle i måske have været
> kørt ind til en forhandler der forhandler Nakang dæk....

Fabrikat kommer ikke sagen ved (du har nu nævnt det et antal gange). Det
handler mere om forretningsskik/kundeservice IMO. Og dén har været dårlig
her...

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 19-10-09 18:03

"Henning Lund" <dendurikke@denne.mailadresse> skrev i en meddelelse
> [...]
> så derfor vil jeg gerne vide, om jeg kan være berettiget til at klage over
> fremgangsmåden de har brugt ved ikke at have sat samme eller lignende

Klag. Hvis de ikke vil høre må du prøve f.eks. FDM.

Vi har lige haft en fantastisk oplevelse med vores lokale kvikcenter. De
skulle montere Mich. Energy på Citronen. Kun fordæk. Konen får beskeden med
og tager fordi til aftalt tid. De fylder hende med en masse snak om
BFGoodrich som skulle være det samme og at bagdækkene var 9 år gamle og
ulovlige. Hun rínger lige til mig og da jeg står midt i noget siger jeg bare
"Skift". jeg præciserer at hun skal få Mich. Energy på. De siger igen til
hende at det får hun skam osse. BFGoodrich er nemlig michelin. Konen vælger
at tro dem.
Der ringes nu lidt frem og tilbage, men der sker først noget da jeg møder
personligt op. Heldigvis med masser af kunder i butikken. Jeg forelægger
sagen og manden (der ikke var der da der blev skiftet) lover at skaffe
rigtige dæk hjem. Erkender at der ikke findes en 8 års grænse for alder på
dæk, så bagdæk kan ikke skiftes på den årsag. Han må også erkende at der
ikke behøves H-dæk på en bil der ikke kommer over 180.
Der går nu 2 mdr får der kommer andre dæk hjem. Vi ringer ofte og rykker. Da
de endelig skifter har vi kørt ca 3000 km på dækkene og får nu Mich.Energy
Saver på. Et nyere dæk.
Vi skulle desuden have 500 kr tilbage, men jeg orker ikke mere.

Fra : Tom

Dato : 19-10-09 18:37

Freddy O. Christensen skrev:
> [...]
> Saver på. Et nyere dæk.
> Vi skulle desuden have 500 kr tilbage, men jeg orker ikke mere.

Jammen så fik han da en glad og tilfreds kunde som gerne kommer igen

--
Tom

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 19-10-09 21:14

> Jammen så fik han da en glad og tilfreds kunde som gerne kommer igen
>
> --
> Tom
Min kone er rødglødende over den arrogante holdning overfor hende. Så hun
skifter næppe dæk på bilen igen. Hun føler sig totalt bedraget. Som om de
bare kunne bilde hende hvad som helst ind.
Man skal sku snart være ekspert i alt for ikke at blive snydt. Så det
arbejder jeg på. O:)

Fra : Henning Lund

Dato : 20-10-09 14:57

Freddy O. Christensen <focSLET@x-plan.dk> skrev:

> Klag. Hvis de ikke vil høre må du prøve f.eks. FDM.

Ja og det gjorde jeg mandag morgen. SDS Lemvig afdelingen hart
fået nyt navn i min verden. Super elendig service.
Det korte af det lange er, jeg talte med afdelingslederen og
forelagde ham problemet, han nægtede i første omgang at tage et
dæk der var kørt på tilbage, pta. jeg oplyste at hun kun havde
kørt hjem (2 km) på dækket og jeg så havde sat vinterdækkene på
bilen.
Han fortalte de ikke havde Nankang dæk, men jeg kunne prøve at
ringe nogle timer senere, så ville han se om de evt. havde
lignende mønster stående på lager, ifald de havde, ville han godt
bytte rundt.
Jeg ringede efter nogle timer, han oplyste at de slet ikke havde
noget der lignede det mønster jeg kørte med, og skulle han skaffe
et dæk hjem med lignende mønster, ville han ikke bytte dækkene
rundt, så kunne jeg købe det han skaffede.
Sjovt nok havde jeg i deres katalog set flere dæk med Nankang
lignende mønster, men jeg gad ikke diskutere med ham, så vi har
sat vores ben i den biks for første og sidste gang.
Hjulet bliver nu brugt som reservehjul, jeg skal bare have
skaffet et alu der er magen til de vi har.

Fra : Armand

Dato : 20-10-09 15:14

Henning Lund skrev:

> [...]
> den biks for første og sidste gang.
> Hjulet bliver nu brugt som reservehjul, jeg skal bare have skaffet et

Ja, og altimens klager flere og flere detailhandlende over at
internationalt net-indkøb truer dem på levebrødet - De fatter det
tilsyneladende ikke :-|

Synd at hverken din søn eller frue tænkte over vinterdækkene, hvis
montering havde givet bedre tid til at finde rette mønster.
En rigtig god dækmand havde også nævnt dén detalje

I forhold til tidligere, er der gået design i dækmønstrene, så tidligere
var et dæk noget man blot skiftede under hensyntagen til M+S og
Radial/diagonal hvor der vitterligt er stor forskel mellem det ene og
det andet nutidige "design-dæk".
Indtil dækbranchen erkender deres andel i problematikken er man så at
sige selv ansvarlig for enten at købe sig et 5. reservehjuls-dæk med,
hvis man ikke vælger at købe noget mere anonymt

--
Armand.

Fra : Henning Lund

Dato : 20-10-09 15:27

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:

> Ja, og altimens klager flere og flere detailhandlende over at
> internationalt net-indkøb truer dem på levebrødet - De fatter
> det tilsyneladende ikke :-|

Næe, jeg tror ikke jeg vil sige noget posetivt om dem ifald nogen
spørger.

> Synd at hverken din søn eller frue tænkte over vinterdækkene,
> hvis montering havde givet bedre tid til at finde rette
> mønster.

Det var få minutter i lukketid, så tidspres gjorde at de skyndte
dem at køre til SDS for at få bilen kørende igen, nu da der ingen
reservehjul var i bagenden, så tænker jeg de stressede en smule

> En rigtig god dækmand havde også nævnt dén detalje

Ja absolut.

Fra : Henning Lund

Dato : 20-10-09 15:30

Har forøvrigt bestilt et dæk hos dækonline magen til de 3 andre,
så efter vinteren skulle der være 4 ens sko på.

Fra : Mogens

Dato : 11-11-09 18:19

> [...]

> så derfor vil jeg gerne vide, om jeg kan være berettiget til at klage over
> fremgangsmåden de har brugt ved ikke at have sat samme eller lignende

Hvis du havde handlet hos Euromaster, ville du ha haft 2 uger til at vurdere
dit nye dækindkøb i !!