Betaling for tv efter den 31. oktober 2009
Fra : Kert Rats

Dato : 15-10-09 13:48

Så vidt jeg kan læse mig til på diverse sider på Internet, så vil det komme
til under alle omstændigheder at koste penge at se tv efter den 31. oktober,
ud over hvad man i forvejen betaler i medielicens. Altså, at man fremover
skal betale både medielicensen SAMT et tillæg for at se tv.
Eller tager jeg fejl?

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-10-09 13:52

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> writes:

> [...]
>ud over hvad man i forvejen betaler i medielicens. Altså, at man fremover
>skal betale både medielicensen SAMT et tillæg for at se tv.

Her er de gratis kanaler beskrevet:
http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/MUX2.asp

Den korte udgave: DRs kanaler, TV2, lokal-TV og Folketinget er og
bliver gratis.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-09 19:11

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i meddelelsen

> Her er de gratis kanaler beskrevet:
> http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/MUX2.asp
>
> Den korte udgave: DRs kanaler, TV2, lokal-TV og Folketinget er og
> bliver gratis.

Fejl.
Han skal stadig betale for DR og TV2 o.s.v.

Fra : Ole C

Dato : 15-10-09 21:26

Anders G Larsen skrev blandt andet:

> Fejl.
> Han skal stadig betale for DR og TV2 o.s.v.

Forkert.
Medielicensen er en afgift man skal betale, hvis man har "et apparat der kan
modtage og gengive billedeprogrammer og -tjenester". Det er underordnet
hvilke programmer man ser, men hovedparten af licenspengene går rigtigt nok
til at financiere DR - og en mindre del til TV2's regioner og andre
tv-stationer, men ikke til TV2 Danmark.
Så i princippet er DR's kanaler og TV2 Danmark altså gratis (- selvom det er
måske slut for TV2' vedkommende om nogle år).

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-09 22:05

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Så i princippet er DR's kanaler og TV2 Danmark altså gratis (- selvom
> det er måske slut for TV2' vedkommende om nogle år).

præcis -akkurat som jeg skrev.

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-09 22:04

"Anders G Larsen" <Ingenmail> skrev i meddelelsen

> "Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i meddelelsen

> Fejl.
> Han skal stadig betale for DR og TV2 o.s.v.

Nej, - man skal betale sin licens, men det er ikke det der bliver spurgt
om. Der spørges om hvorvidt man skal have penge op ad lommen når man
skal se TV udover medielicensen -og det skal man ikke.

Kun hvis man ønsker at få mulighed for at se andre kanaler - de såkaldte
betalingskanaler - skal man betale. Jeg mente at det var klart det jeg
skrev, for Kert Rats synes at være tilfreds med det svar han fik.

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-09 15:24

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i meddelelsen
> [...]
> fremover
> skal betale både medielicensen SAMT et tillæg for at se tv.

Spørgsmålet er nok OT i denne gruppe, men her skal du alligevel få et
svar:

Du tager fejl. Det er helt enkelt.

Det første, du behøver for at se digitalt tv med antenne, er naturligvis
et tv. Du behøver ikke at købe et nyt fladskærms-tv - dit billedrørs-tv
kan stadig bruges.

For at modtage kanalerne skal du bruge en antenne. Det kan være en
klassisk antenne til taget, en digital flagstangsknop, eller det kan
være en moderne bord- antenne.

Du kan modtage de nye signaler med din almindelige antenne; signalet
udsendes nemlig via de eksisterende TV 2 master.
De fleste antenner kan altså klare de nye signaler. Så her er der ingen
merudgifter. Måske skal antennen drejes lidt, men det finder du ud af.

Du behøver ikke skifte tv, heller ikke selv om du har et gammelt
billedrørs-tv.

Du skal ikke have gravet kabler ned eller sætte parabol op.

Har du et almindeligt billedrørs-TV skal du bruge et modtageudstyr, som
kan oversætte de nye, digitale signaler til noget, dit tv kan forstå.
Hvis dit tv har en indbygget tuner til formålet, behøver du ikke at købe
noget til forudsat at dine antenneforhold er i orden.

Altså heller ingen udgifter her.

Hvis dit fjernsyn IKKE har en indbygget digital tuner, så skal du
naturligvis anskaffe dig en sådan der kan afkode de digitale signaler.

Det koster så noget - i omegnen af 300 kr. Hvis du abonnerer på Boxer
(inden 31.10.d.å.) får du boksen gratis med.

For at afkode de digitale signaler skal der altså bruges en digital
modtagerboks. Det skal enten være en fritstående boks, eller - hvis
boksen er indbygget i dit tv (MPEG4) - et TV-Modul, som skal anbringes i
tv’et.

Der findes to former for moduler der er interessante i dette tilfælde:
DVB-T og DVB-C

DVB-T står for Digital Video Broadcasting-Terrestrial og
DVB-C står for Digital Video Broadcasting-Cable
Digital tv DVB-T (Digital Video Broadcasting-Terrestrial) bliver udsendt
på UHF-frekvensbåndet.

For at modtage DVB-T skal man have en digital modtager, som kan være
indbygget i fjernsynsapparatet eller i en PVR, en "personlig video
recorder" (digital harddisk optager til privat brug).

Tuner til modtagelse af hhv. kabel med DVB-C og satellit med DVB-S/S2 er
som regel placeret i eksterne bokse. En digital modtagerboks betegnes en
"set top boks" (STB), uanset om den er bygget til at modtage fra en
antenne, et kabel eller fra en parabol.

Når de analoge antenne-signaler i Danmark lukkes november 2009 skal
alle, der modtager tv via antenne, have en digital modtager efter DVB-T
eller den kommende DVB-T2 standard, for fortsat at kunne se dansk tv. De
nuværende analoge sendere lukkes.

Overgangen pr. 1 november 2009 fra analogt til digitalt tv vedrører kun
tv udsendt fra en tv-mast til en almindelig antenne. Kabel-tv og
satellit-tv er ikke teknisk berørt heraf.

Når du altså har en egnet antenne som beskrevet ovenover, og et egnet
TV- ligeledes beskrevet ovenover (evt. via en digital modtagerboks), så
er dine eneste udgifter altså boksen, men den kan du også få gratis hvis
du abonnerer på Boxer-tv - hvis du ikke ønsker dette, kan du blot købe
en separat modtagerboks og så se TV som du plejer.

Du kan med dit almindelige TV og din almindelige antenne (forudsat en
digital modtagerboks indbygget i TV'et eller eksternt) se følgende
kanaler uden at det koster dig en øre:

TV 2, DR1, DR2, DR Update, DR Ramasjang, DR K, DR HD og
Folketingskanalen samt -hvis du abonnerer på Boxer - yderligere tre
gratiskanaler;: TV4 (Sverige) TV2 NRK - og ARD (Tyskland).

Anskaffer du fx Boxer vil du kunne se som minimum 4 kanaler yderligere
til en pris af 49 kr. pr. måned (udover ½årlig kortafgift til 389 kr.)
hvis du abonnerer på det nu (før 31.oktober)

Et abonnement på bokser vil medføre at du får en digital modtagerboks
til evig arv og eje. Du skal altså ikke sende den retur hvis du vælger
noget andet.

Bor du i en bebyggelse med en antenneforening, eller har du parabol skal
du intet foretage dig.

Det er kun hvis du vil se tv-kanaler udover de foroven nævnte at du skal
betale for dem. Og du kan for det meste også tilføje yderligere kanaler
for en merpris ( i omegnen af 50 kr. pr. måned, afhængigt af hvad du vil
have. Nogle sælges dog i små pakker.

Konklusion: alt i alt vil det ikke koste dig en øre at se TV efter
31.oktober såfremt du har
1.et almindeligt TV med digital modtagerboks eller ingen boks hvis
tuneren er indbygget.
2. hvis du har en almindelig tagantenne med UHF (de fleste)
3. hvis antennen er rettet mod en TV-mast fx TV2s.

Hvis du vil se yderligere TV og ikke bor i en almindelige ejendom (til
leje, andel, ejer- etc) kan du blot betale for det. Men p.t. vil du
altså have mindst 11 kanaler før det koster dig en øre.

Fra : Kert Rats

Dato : 15-10-09 16:23

"Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse
> "Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i meddelelsen

> Spørgsmålet er nok OT i denne gruppe, men her skal du alligevel få et
> svar:

<snip>

Mit spørgsmål var nok noget OT her i gruppen - jeg beklager.
Men tak for et godt og grundigt svar, Wilstrup.

Venligst

Kert Rats

Fra : Jubii

Dato : 15-10-09 18:45

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i meddelelsen news:hb7eo1>
> Mit spørgsmål var nok noget OT her i gruppen - jeg beklager.
> Men tak for et godt og grundigt svar, Wilstrup.

Og emnet er også OT i dk.forbruger. Det kaldes dobbeltposting, snart
meget værre end krydsposting.
Kan i ikke snart lære at et emne hører til i een gruppe og kun een
gruppe!!!
Tv-radio +des.lign. emner hører til i en mediegruppe.

Fra : Kert Rats

Dato : 15-10-09 19:39

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gruppe!!!
> Tv-radio +des.lign. emner hører til i en mediegruppe.

Rolig nu! Jeg har jo sagt undskyld, ikke sandt?

Men jeg er i øvrigt uenig med dig i, at emnet ikke hører hjemme i
dk.forbruger. Faktisk har denne gruppe givet en prægtigt resultat på min
forespørgsel.

Dobbeltpostning - hvad er der galt med det? Det giver jo
forespørgselsstilleren flere kvalificerede tilbagemeldinger, ikke sandt?

Nå, jeg er selvfølgelig enig med dig i, at en forespørgsel så vidt mulig
skal postes i den rette gruppe - men nogen gange kan det sgu være lidt svært
at ramme rigtigt. Det må du altså leve med.

Venligst

Kert Rats

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-09 22:07

> [...]
> mulig skal postes i den rette gruppe - men nogen gange kan det sgu
> være lidt svært at ramme rigtigt. Det må du altså leve med.

Jubii har et blødt punkt her. Spørgsmålene blev stillet i denne gruppe.
Jeg gav udtryk for at jeg godt vidste at det var OT - og du gav udtryk
for at du beklagede - mere er der vel ikke at sige til dette.

Fra : Jubii

Dato : 16-10-09 01:39

"Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i meddelelsen
> "Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i meddelelsen

Efter en retvisende vejledning må du så leve med at skulle flytte
debatten.
Brugen af grupperne på usenet.dk er ikke frit. Hvorfor tror du alle
udbydere har denne e.lign. linie med i brevhovedet: X-Complaints-To:
abuse@eternal-september.org ?
Jeg tolker reglerne på usenet.dk sådan, at det er din pligt til at finde
den rigtige gruppe før du poster, evt. ved at læse gruppernes fundatser.

> [...]
> gruppe. Jeg gav udtryk for at jeg godt vidste at det var OT - og du
> gav udtryk for at du beklagede - mere er der vel ikke at sige til
Man kunne så følge reglerne og flytte debatten til en gruppe hvor emnet
ikke er OT, og det er i en mediegruppe i dette tilfælde. Det gøres, for
de uindvidede, ved at sætte fut til den rigtige gruppe i et indlæg der
forventes et svar på.
star trek er for gammel i gårde til ikke at vide den slags.

Dk.forbruger er snart en skraldespand af OT emner.

Fra : KT

Dato : 16-10-09 19:12

Så er JUBIIDIOTEN igen på banen med sine ringe synspunkter!

KT