Roth/Lintech termomotor kaput?
Fra : Henrik

Dato : 16-10-09 09:08

Hej

Jeg synes ikke vores gulvvarme med Roth/Lintech termomotorer kører som
det skal.

Ud af 4 termomotorer er den 2. nu stået af - tror jeg nok.

Det er ligesom den her
http://www.lavprisvvs.dk/shop/roth-nova-og-243285p.html

Hvordan kontrollerer jeg, at den er brændt af?

Kan det måles med et multimeter?

Burde de ikke være meget robuste eller har de begrænset levetid?

Mvh. Henrik
Aalborg SV

Fra : Kragelund

Dato : 16-10-09 20:46

"Henrik" <2hsos@privat.dk> wrote

> Hvordan kontrollerer jeg, at den er brændt af?

Nu kender jeg ikke lige til roth gulvarme systemer, man arbejder generelt
med 2 typer af telestater eller termoaktuator. Den ene type er åbne, når der
ikke er strøm på. Den anden er lukket når der ikke er strøm på.

Jeg tror det mest normale er, at man har dem der er lukkede når der ikke er
strøm på. Det vil sige, at hvis der er behov for varme i en kreds, skal der
strøm til termoaktuatoren for at den påvirker ventilen i dit
gulvvarmesystem.

Hvis dette er tilfældet på roth, kan du jo starte med at sætte den ønskede
rumtemp. på noget højt f.eks 30 grader. Så kan du gå ud på masterenheden og
se om udgangen er åben (måske er der en diode der lyser). Herefter kan du
måle med et multimeter om der er spænding på udgangen.

Hvis der er spænding på udgangen, men termoaktuatoren stadig ikke åbner, må
du gå videre til næste step i fejlsøgningen, som vil være at prøve at bytte
om på 2 af termoaktuatorer.

God fornøjelse!

/Jakob

Fra : Henrik

Dato : 19-10-09 07:20

Kragelund skrev:
> [...]
> strøm på. Det vil sige, at hvis der er behov for varme i en kreds, skal der
> strøm til termoaktuatoren for at den påvirker ventilen i dit

Ja, de er lukkede ved stand by og åbner når styreenheden sætter strøm på.

> [...]
> se om udgangen er åben (måske er der en diode der lyser). Herefter kan du
> måle med et multimeter om der er spænding på udgangen.
Ja, der lyser en diode for hver udgang (Danfoss-gulvvarme) og spændingen
er ca. 24 v.

> Hvis der er spænding på udgangen, men termoaktuatoren stadig ikke åbner, må
> du gå videre til næste step i fejlsøgningen, som vil være at prøve at bytte
> om på 2 af termoaktuatorer.
Det har jeg nu været igang med.

Jeg havde én, som jeg vidste var kaput da den dels ikke virkede, dels
målte 10 ohm. Den skal måle ca. 200-300 ohm, hvis effekten på 2 watt
skal passe.

Den skilte jeg af. Plasten indeni var brændt og skørt og gik i stykker.

En anden termomotor måler ca. 190 ohm (=OK), men har sat sig fast. Det
samme har en tredie. Hvis de er lige brændte indeni kan jeg godt forstå,
at de sætter sig fast.....

Kan det virkelig passe at Lintech/Roth-termomotorer sætter ud/sætter sig
fast/dør efter nogle år?

Eller er det bare dårlig kvalitet. Jeg vil da nødig sætte mig i udgifter
for +1000 kr. og så opleve det én gang til.

Iøvrigt tak for dine kommentarer!