anvendelse af PC ombord 2
Fra : HAWK

Dato : 15-10-09 10:30

af en eller anden grund kan jeg ikke svare i den oprindelige tråd *(får en
meddelelse om bad header i charset) så her kommer mit bidrag til tråden

Jeg bruger den primært med DLSK. Oprindeligt var det for at have "et
reservesystem" hvis min Garmin 420S af en eller anden grund skulle opgive
ævred, eller hvis jeg skulle miste strømmen ombord (Så vil jeg have 2 timers
strøm på den bærbares batteri.)

Især kan jeg godt lide den store skærm på PCen (også selv om jeg zoomer ind
og ikke kan se så langt frem) Den har flere detaljer end min Garmin -
forståen på den måde at jeg langt bedre kan overskue det hele på den store
skærm.

men efter at have fået noget mere erfaring har det vist sig at det er en
nødvendighed, for ingen af delene fungerer optimalt.

næsten uanset hvad jeg beder min Garmin om at guide mig til, så kommer den
med en meldig om at det kan den ikke (desværre uden begrundelse) så den
bruges efterhånden mest til at aflæse vandybder, og som backup for PCen.

DLSK har så tilgengæld at hvergang den har været i brug ca 1 time, så går
den helt amok med nogle dialogbokse der popper op hurtigere end jeg kan nå
at klikke på alle kryderne, så der er kun ctrl-alt-delete og så genstart at
PC og program der virker. (Det er ret så uhensigtsmæssig i hårdt vejr skulle
jeg hilse og sige) og så er det jo rart at have sin GARMIN

I Stille vejr har jeg dog også snuppet en fridag og har så brugt internettet
til at tjekke mails og få svaret på de vigtigste af dem så der ikke ligger
for meget når jeg kommer tilbage til kontoret.

Derudover brugte vi også internettet da vi skulle have båden flyttet til en
anden havn - en tur på 9 timer. her skiftedes vi til at have roret og så
kunne jeg lige i en af mine pauser snuppe et spil online poker (+ 7Euro var
resultatet) Det kan man da kalde lystsejlads

Peter
M/Y Bress
Skilsø 23

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-10-09 04:43

Problemerne med DLS, er det kun når DLS kører eller er fejlen på PC´en
når den kører i lang tid, over en time.

Du kan prøve at læse på dette link om der her er nogen hjælp at hente:

http://www.danskebaadejere.dk/Det%20Levende%20soekort.aspx

Både kortplotter og PC skal helst virke hele tiden og dem må du holde
i orden hele tiden og ikke blot nedgradere dem og så leve med fejlenei
en uendelighed. En båd og dens navigations- og sikkerhedsudstyr skal
være i orden.
Med PC´en ombord tilsluttet internettet var det nok muligt at stoppe
pokerspillet og så bruge nettet til at indhente informationer for
sejladsen, vejret, EFS, advarsler m.m.
Det vil nok være bedre for en god lystsejlads en simpel mamon.
Spil kan gøres i land. Hver ting til sin tid!

Man bør ikke sådan pludselig miste strømmen ombord; men jo om man
benytter klemningen af ledninger efter Bådnyts forslag i det nye blad.
Hvor man anvender en polygribtang til at klemme en terminal med
ledning i.
Klemmetoden duer simpelt hen ikke. for materialet vandrer kun ud til
siderne.
En klemning skal foregå i et veldefineret lukket rum og trykket
skalinden for dette rums grænser foretage en koldsvejsning i stedet
for en materialevandring hvor resultatet er at ledningen let kan
trækkes ud.
Det kan let medføre en brand ombord, det bør ikke kunne foregå og den
slags sjuskeforslag skal man ikke følge. Fy Bådnyt!.

Mvh/Harding

Mvh/Harding