Styring af gulvvarme
Fra : Torben Brøndum

Dato : 15-10-09 19:20

Hej igen derude,

Vi er, som nævnt i anden tråd, ved at lave gulvarme, som lægges under
trægulv. Herudover har vi en række rum (badeværelse, bryggers og
gæstetoilet) gulvvarme lagt i beton.

Kan man anvende den samme gulvvarmestyring til begge "gulvvarmetyper" -
altså fælles styring, hvor vi så har trådløse termostater i hvert rum? Vi
trækker en kreds til hvert rum med trægulve - de andre rum er ddet jo
forsent at trække særskilte kredse til. Jeg forstiller mig at der sættes
telestater) der hvor vi idag har normale termostatventiler.

Er ovennævnte muligt - hvis nej, hvad kan jeg så gøre? Er naturligvis klar
over at der skal være kanaler nok i styringsenheden.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Henning

Dato : 15-10-09 20:19

On Thu, 15 Oct 2009 20:20:28 +0200, Torben Brøndum
<tbr@Xtorben-broendumX.dk> wrote:

> [...]
>forsent at trække særskilte kredse til. Jeg forstiller mig at der sættes
>telestater) der hvor vi idag har normale termostatventiler.

Du skal være opmærksom på, at varmen under trægulvet ikke må komme
over 26 grader (svjh?). Så det vil nok være en god ide med seperate
termostater til trægulvene.

Fra : Torben Brøndum

Dato : 15-10-09 20:30

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev

> Du skal være opmærksom på, at varmen under trægulvet ikke må komme
> over 26 grader (svjh?). Så det vil nok være en god ide med seperate
> termostater til trægulvene.

Det er jeg godt klar over - altså meget lavere varme under trægulv, men er
det ikke derfor man har et "shunt system"?

Mit spørgsmål var om man kan anvedne samme kontrolenhed - et samlet
shuntsystem til trægulvene og sep. telestater ude ved betongulvene?

Hilsen Torben

Fra : Preben Andersen

Dato : 15-10-09 22:19

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> skrev i meddelelsen

> Mit spørgsmål var om man kan anvedne samme kontrolenhed - et samlet
> shuntsystem til trægulvene og sep. telestater ude ved betongulvene?

Jeg bruger shunt og telestater til både trægulvene og klinker. Jeg kan ikke
umiddelbart se, at shunt skulle være tilstrækkeligt alene.

--
mvh/Preben

Fra : Optimus Prime

Dato : 16-10-09 07:40

Henning skrev:
> Du skal være opmærksom på, at varmen under trægulvet ikke må komme
> over 26 grader (svjh?). Så det vil nok være en god ide med seperate
> termostater til trægulvene.

Jeg har set højere angivelser i flere brochurer - mener der står 23-28
grader, som anbefalet temperatur på (laminat)gulvet i mit tilfælde...
Det betyder jo en fremløbstemperatur som er højere end det...

Uponor skriver i øvrigt fra 27-45 grader her:
http://www.uponor.dk/templates/FAQList.aspx?id=4017#4391 (men skriver
også det er afhængig af gulvkontruktion og belægning)

Fra : Henning

Dato : 16-10-09 08:21

On Fri, 16 Oct 2009 08:40:02 +0200, Optimus Prime <optimus@prime.dk>
wrote:

>Jeg har set højere angivelser i flere brochurer - mener der står 23-28
>grader, som anbefalet temperatur på (laminat)gulvet i mit tilfælde...
>Det betyder jo en fremløbstemperatur som er højere end det...

Ok, vores er elvarme, placeret under TripTeak skibsplanke i
badeværelset. Her er grænsen 26 grader

Fra : TT

Dato : 20-10-09 21:15

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er ovennævnte muligt - hvis nej, hvad kan jeg så gøre? Er naturligvis klar
> over at der skal være kanaler nok i styringsenheden.

Ja det er muligt, det virker i hverttilfælde hos mig, hvor jeg har samme
shunt, styring, og en trådløs termostat pr. kreds og fremløbstemperaturen på
trægulvet og beton/flisegulvet er ens. Det er noget ævl at
fremløbstemperaturen ikke må være mere end 26 grader, det er derimod normalt
at overflade temperaturen på trægulve ikke må være mere end 27 grader, og
det er meget afhængigt af tykkelsen på gulvet, isolering og metoden din
gulvarme er lagt i - for mit vedkommende er det ca. 40 grader i
fremløbstemp, men jeg har kælder under og plankegulvet er tykt.

-Torben