Hvilken H7 pære til langt lys?
Fra : Henning

Dato : 15-10-09 14:12

Mercedes E320 CDI, model W210.
Xenon som kørelys, almindelig H7 som det lange lys.
Hvilken pære kan anbefales som "den bedste" til langt lys/nattelys?
Philips X-treme Power, Osram Nightbreakers eller noget helt andet (så
længe det er en lovlig H7 pære på 55w!)

Fra : Peter C

Dato : 15-10-09 14:14

> Hvilken pære kan anbefales som "den bedste" til langt lys/nattelys?
> Philips X-treme Power, Osram Nightbreakers eller noget helt andet (så
> længe det er en lovlig H7 pære på 55w!)

Jeg har Osram Nightbreaker i min Volvo S70´s fjernprojektører. Jeg er meget
imponeret af hvidheden og rækkevidden. Jeg har endnu ikke haft dem så længe
at jeg kan udtale mig om holdbarheden, men den skulle angivelig ikke være
noget at råbe hurra for (derfor de kun er i fjernprojektørerne ... de
brugers jo ikke så meget)

MVH Peter C:

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-10-09 16:21

Peter C wrote:

> [...]
> angivelig ikke være noget at råbe hurra for (derfor de kun er i
> fjernprojektørerne ... de brugers jo ikke så meget)

Holdbarheden er ikke imponerende.

--
/Frank

Fra : oz3bto

Dato : 15-10-09 16:54

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Holdbarheden er ikke imponerende.
>

> --
> /Frank

Mildt sagt så er Osram Nightbreakers lige til at lukke op og s.... i
Bevares de giver et super godt lys de holder bare ikke til det

Lidt bumben så springer de.. Satte selv et sæt i terranoens forlygter (H4)
...Dagen efter var vi et smut på rømø strand for lidt 4x4 hygge .. Skal sige
at det var ikke hård off road kørsel men ren hygge kørsel med kaffe i
koppen og hunden bagi
Samme aften finder jeg så ud af at begge nærlys "tråde" er sprunget så må
liste hjem med tågelys som nærlys

Siden da har jeg kun brugt wurth´s de billigste til en 50er og de holder og
giver OK lys

Fra : Esben

Dato : 15-10-09 19:38

"Peter C" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så længe at jeg kan udtale mig om holdbarheden, men den skulle angivelig
> ikke være noget at råbe hurra for (derfor de kun er i fjernprojektørerne

De holdt omkring 6 måneder her (dog H4), og sprang med en uges mellemrum.
Men lyset er så meget bedre end alm. pærer at jeg købte samme slags igen.

--
Esben

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-10-09 20:28

Esben wrote:
> [...]
>
> De holdt omkring 6 måneder her (dog H4), og sprang med en uges
> mellemrum. Men lyset er så meget bedre end alm. pærer at jeg købte

Cirka samme levetid her. 30KKM

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-10-09 16:21

Henning wrote:
> [...]
> Hvilken pære kan anbefales som "den bedste" til langt lys/nattelys?
> Philips X-treme Power, Osram Nightbreakers eller noget helt andet (så

Phillips EP holder en tand længere end Osram Nightbreaker. Forvent dog ikke
årevis selvom "langt lys" jo bruges måske 10% af kørelys og nærlys.

--
/Frank

Fra : Brian

Dato : 15-10-09 17:03

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Phillips EP holder en tand længere end Osram Nightbreaker. Forvent dog
> ikke årevis selvom "langt lys" jo bruges måske 10% af kørelys og nærlys.

Jeg er nok tættere på 1-2%, hvorfor holdbarheden ikke er et parameter for
mig.

Jeg har prøvet Philips Extreme Power og Osram Nightbreaker i samme bil. Jeg
havde købt Philips, og en kammerat havde købt Osram. I en test på tværs af
bilerne (BMW E46 og Vectra C) var der klart mest udbytte fra Osram pæren.
Begge pærer var forøvrigt H7.

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-10-09 20:30

Brian wrote:

> [...]
> test på tværs af bilerne (BMW E46 og Vectra C) var der klart mest
> udbytte fra Osram pæren. Begge pærer var forøvrigt H7.

Det skulle da have været een af hver slags i hver parabol. Det andet er jo
alt for bilafhængigt

Philips vinder FDMs test. Eller en lillebror til den.

--
/Frank

Fra : Brian

Dato : 15-10-09 20:36

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Det skulle da have været een af hver slags i hver parabol. Det andet er jo
> alt for bilafhængigt

Det var måske dårligt forklaret. Vi byttede pærerne rundt mellem bilerne, så
begge biler prøvede begge mærker.
Uanset hvilken bil Osram sad i, var der klart mest knald på dem... sådan
rent subjektivt. Jeg havde dog hellere set at Phillips havde performet
bedst, da de rent faktisk var dyrere end Osram fra Onkel Harald.

> Philips vinder FDMs test. Eller en lillebror til den.

Har du et link til testen ? Jeg synes det er mange år siden, der sidst har
været en test ?

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-10-09 21:59

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=11601

--
/Frank

Fra : Brian

Dato : 16-10-09 07:53

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=11601

Takker - mit svensk er lige så ringe som mit græske, men det ligner da mere
en almen gennemgang af diverse pærer ?

/Brian

Fra : Henning

Dato : 16-10-09 08:18

On Thu, 15 Oct 2009 21:36:04 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

> [...]
>bedst, da de rent faktisk var dyrere end Osram fra Onkel Harald.

>Har du et link til testen ? Jeg synes det er mange år siden, der sidst har
2/2009 - desværre skal du være medlem for at kunne læse den.

Men "facit" var dette:

Det laveste strømforbrug
Philips Eco Vision 53,8 W
GE Megalight Plus 60% 60,8 W
Philips Vision Plus 61,2 W
Philips Blue Vision 61,4 W
Osram Bilux 64,0 W
Stanley Longlife 65,2 W
Biltema standard 65,6 W
Biltema Mega Blue 66,9 W
GE standard 66,9 W
Osram Nightbreaker 68,1 W
Effektforbruget er målt ved en spænding på 13,2 volt

De bedste nærlys
Osram Bilux 98 m
Philips Eco Vision 96 m
GE Megalight Plus 60% 94 m
Osram Nightbreaker 94 m
Philips Vision Plus 94 m
GE standard 93 m
Philips Blue Vision 91 m
Biltema standard 90 m
Biltema Mega Blue 90 m
Stanley Longlife 81 m
Længden af lyskeglen er målt til 3 lux-grænsen

De bedste fjernlys
GE Megalight Plus 60% 232 m
Philips Vision Plus 229 m
Osram Nightbreaker 222 m
Philips Eco Vision 207 m
GE standard 206 m
Biltema standard 204 m
Osram Bilux 199 m
Philips Blue Vision 198 m
Stanley Longlife 197 m
Biltema Mega Blue 169 m
Længden af lyskeglen er målt til 3 lux-grænsen

Fra : Brian

Dato : 16-10-09 08:31

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> 2/2009 - desværre skal du være medlem for at kunne læse den.

Det er jeg skam også

> Men "facit" var dette:

Takker - og nu kan jeg faktisk godt huske testen. Jeg synes (også dengang)
at det var lidt pudserløjerligt at gå op i strømforbruget, på et stykke
sikkerhedsudstyr!

/Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 16-10-09 09:00

> Takker - og nu kan jeg faktisk godt huske testen. Jeg synes (også dengang)
> at det var lidt pudserløjerligt at gå op i strømforbruget, på et stykke
> sikkerhedsudstyr!

Imho interessant om der er en sammenhæng mellem godt lysudbytte og stort
strømforbrug ...

Fra : Brian

Dato : 16-10-09 10:06

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Imho interessant om der er en sammenhæng mellem godt lysudbytte og stort
> strømforbrug ...

Jow, det er da spøjst at se at der ikke umiddelbart er sammenhæng mellem de
to, men det må stadig være en tæt på ligegyldig parameter for ens valg.

I disse tider, er der dog ikke mange hellige køer tilbage, og dobbeltmoralen
lever i fuldt flor. Det mest groteske på bilfronten er IMHO det nye påfund
med at kørelys ikke længere indbefatter baglygterne. Med dén slags
grænsebrydende initiativer, skal vi nok få reddet planeten...

/Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 18-10-09 19:29

> Det mest groteske på bilfronten er IMHO det nye påfund med at kørelys ikke
> længere indbefatter baglygterne. Med dén slags grænsebrydende initiativer,
> skal vi nok få reddet planeten...

Der kommer da vist også krav til maks effekten på kørelys ...

Men imho giver det god mening ikke at køre med baglygterne tændt om dagen -
mange biler havde stadig kombinerede bag og stoplygter. Der øger det
kontrasten væsenligt.

Fra : Brian

Dato : 18-10-09 20:18

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Der kommer da vist også krav til maks effekten på kørelys ...

Jeg synes jeg så en ny Audi i Tyskland igår, der kørte med kørelys ala USA.
De gør det at de kører med ca. 20% lysstyrke på fjernlygterne, så det bare
er en markeringslygte som i "gamle dage".

> Men imho giver det god mening ikke at køre med baglygterne tændt om
> dagen - mange biler havde stadig kombinerede bag og stoplygter. Der øger
> det kontrasten væsenligt.

Jeps, det er bedre för kontrasten ved brug af bremsen, men man kan godt
frygte at folk ikke får tændt lygterne ved f.eks bykørsel eller regnvejr -
medmindre det kombineres med en lyssensor.

/Brian

Fra : Mikael

Dato : 15-10-09 15:31

On 15 Okt., 15:11, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
> [...]
> Hvilken pære kan anbefales som "den bedste" til langt lys/nattelys?
> Philips X-treme Power, Osram Nightbreakers eller noget helt andet (så

Jeg har disse i min bil og er ganske godt tilfreds, pæren har et
blåligt skær nær den er slukket og det ses i parabolen, men synes det
ser meget godt ud. Det er så bare bonus, det var ikke derfor jeg købte
dem, men for at få noget der var tæt på mit xenon i nærlyset. Jeg
bruger dem i HB3 og ved derfor ikke hvordan de er i H7.
Jeg købte dem der hvor jeg linker til og kan kun anbefale det.

http://www.powerbulbs.com/product_detail.asp?prod=25

Mikael

Fra : Henning

Dato : 18-10-09 10:41

On Thu, 15 Oct 2009 15:11:35 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

> [...]
>Hvilken pære kan anbefales som "den bedste" til langt lys/nattelys?
>Philips X-treme Power, Osram Nightbreakers eller noget helt andet (så

Ud fra FDM's test skulle denne være den kraftigste
GE Megalight Plus 60% 232 m

Men hvor køber jeg den henne??

Fra : Brian

Dato : 18-10-09 20:19

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Ud fra FDM's test skulle denne være den kraftigste
> GE Megalight Plus 60% 232 m
>
> Men hvor køber jeg den henne??

Sjovt nok plejer FDM hurtigt at starte forhandligen af det produkt, der
vinder en given test - har du tjekket deres shop ?

/Brian