Gulvvarme - lægningsmetode?
Fra : Torben Brøndum

Dato : 14-10-09 23:29

Hej,

Vi har for nogen tid siden fået lagt gulvvarme i badeværelse, gæstetoilet og
bryggers - alle har "fået" støbt gulv og (selvfølgelig) med fliser.

Nu er turen kommet til et par børneværelser. Da vi lavende ovennævnte tænkte
jeg ikke på, at man ikke "behøvede" at støbe, når man skulle lave
gulvvarme - derfor blev de som sagt støbt.

Nå, men nu er jeg blevet lidt klogere - man kan bruge varmefordelingsplader.
I værelserne skal der lægges trægulv. Jeg vil lægge 300mm isolering på
afrettet underlag samt fugtspære. Så er spørgsmålet om jeg skal lægge 22mm
gulvspånplader med udfræsninger til falserne i varmepladerne eller jeg skal
bruge nogle selvbærende varmeplader - dvs. ikke bruge gulvspånpladerne.

Jeg går ud fra, at med spånpladerne bliver gulvet mere fast at gå på modsat
med de selvbærende varmeplader mere fjedrende.

Hvilke ord kan I sætte på det - hvad vil I gøre/anvende i forhold til de to
måder ovenfor? Vi har nu gulvspånplader lagt på strøer om så med tæppe.

Der er vel også noget besparelse ikke at skulle købe spånpladerne !?

Nu ved jeg ikke om der er noget lovkrav til gulvvarme forstået sådan om der
skal støbes i vådrum, men jeg vil helt sikkert ikke støbe i alle andre rum,
da konstruktionen med varmeplader jo meget lettere kan reguleres temp.
mæssigt.

Håber på kommentarer fra Jer derude - tak.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Optimus Prime

Dato : 15-10-09 07:57

Torben Brøndum skrev:
> [...]
> falserne i varmepladerne eller jeg skal bruge nogle selvbærende
> varmeplader - dvs. ikke bruge gulvspånpladerne.

Jeg har lagt en anden variant, hvor der forskalles med 25x100mm
forskalling oven på strøerne. Brædderne er lagt med 50mm afstand mellem,
så der er plads til varmefordelingspladerne.
Efterfølgende lægges et lag gulvpap og så en plade som skrues fast ned i
forskallingen.

Forskalling og gulvspånplader er relativt billige, horimod de plader med
fræsede spor er ret dyre.
Man kan også få nogle flamingplader som er beregnede til
varmefordelingsplader, altså plader med spor i - der samtidig sørger for
isolering nedaf... Jeg har dog ikke set nærmere på disse, da mit gulv
ligger i en etage ejendom og af brandhensyn går disse ikke

Der er fine beskrivelser af de forskellige medtoder her:
http://www.uponor.dk/templates/Page.aspx?id=1876

> Jeg går ud fra, at med spånpladerne bliver gulvet mere fast at gå på
> modsat med de selvbærende varmeplader mere fjedrende.

Jeg har kun erfaring med 25mm forskalling + 12,5mm krydsfiner (valgte
fineren da jeg har lav lofthøjde og hver cm tæller), skruet tæt
sammen... lagt på strøer med max 60cm imellem... Giver et fint fast
underlag synes jeg

> Hvilke ord kan I sætte på det - hvad vil I gøre/anvende i forhold til de
> to måder ovenfor? Vi har nu gulvspånplader lagt på strøer om så med tæppe.

Kig på disse beskrivelser fra Uponor:
http://www.uponor.dk/templates/Page.aspx?id=1896 og se hvilken der
passer bedst til jeres behov - og ikke mindst på materialepriserne, hvis
prisen er en parameter (er den ikke altid det?)... De specielle
materialer er ofte langt dyrere per m²...

> Der er vel også noget besparelse ikke at skulle købe spånpladerne !?

Gulvspånplader er ikke ret dyre (under 50kr/m² så vidt jeg lige husker),
så set i forhold til fx varmefordelingspladerne er det ikke meget
besparelse...

> [...]
> der skal støbes i vådrum, men jeg vil helt sikkert ikke støbe i alle
> andre rum, da konstruktionen med varmeplader jo meget lettere kan

Mit badeværelse har gulvvarme i træbjælkelag - mureren tapede alle
samlinger med noget tykt gummi-lignende tape og trak så noget flydende
gummi halløj ud på hele gulvet og op af væggene i vådzonerne ... Så jeg
formoder det er tilladt; men lige når det kommer til vådrum, så vil jeg
overlade det til fagfolk
NB: Mener der er noget med gulvspånplader ikke må anvendes i vådrum; men
igen det skal du spørge en der har forstand på det om

> Håber på kommentarer fra Jer derude - tak.

Jeg opdagede der er stor forskel på varmefordelingsplader... Lagde
første etape med plader fra Lavpristræ (plader fra Golan-Plastic) til
35kr/stk. - jeg er igang med stuen nu og fik købt et restparti af Uponor
plader til det... Disse er normalt en del dyrere; men de er også noget
tykkere og mere robuste - til sammenligning er dem fra Golan bløde og
bukker meget let i hjørnerne osv.

Fra : Torben Brøndum

Dato : 15-10-09 09:53

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev

[snip det hele]

Mange tak for det udførlige svar - rigtig rat med noget input.

Jeg har brug for hver neste cm f.s.a isolering - derfor skal jeg vælge om
jeg vil have gulvspånplader med udfræsninger til varmepladerne eller de der
selvbærende gulvvarmeplader med "indbygget" isolering.

Jeg forestiller mig et fastere gulv med spånpladerne - fjedrende uden dvs.
med de selvbærende varmeplader:

Men, isoleres der (noget) bedre med de selvbærende varmeplader med indbygget
isolering fremfor gulvspånpladerne?

Hvad tænker du/i om ovennævnte?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Optimus Prime

Dato : 16-10-09 07:32

Torben Brøndum skrev:
> [...]
>
> Men, isoleres der (noget) bedre med de selvbærende varmeplader med
> indbygget isolering fremfor gulvspånpladerne?

Altså spånplader er jo ikke isolerende i samme grad som rigtig
isolering, så vil tro løsningen med indbygget isolering er bedst; men
understreger det er en formodning fra min side - jeg ville spørge en
fagmand for at være sikker

Fra : TT

Dato : 20-10-09 21:18

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> wrote in message
> [...]
> temp. mæssigt.
>
> Håber på kommentarer fra Jer derude - tak.

Du skal bruge selværende med isolering, de giver en bedre fordeling af
varmen, ellers vil du opleve varme og kolde pletter.

-Torben