Nye støjreducerede dæk
Fra : Ukendt

Dato : 14-10-09 22:36

Er der nogen af jer der har prøvet at køre med de nye støjsvagere dæk som
bliver obligatorisk på nye biler?
Er der nogen hørbar forskel inde i kabinen? Mit spørgsmål gælder både
sommer- og vinterdæk.

Mvh Jørgen

Fra : Henrik B.

Dato : 14-10-09 22:39

"Jørgen F." <ingen mail> skrev i meddelelsen
> Er der nogen af jer der har prøvet at køre med de nye støjsvagere dæk som
> bliver obligatorisk på nye biler?

Der er som sådan ikke noget nyt i det. Conti's dæk har været S-mærkede de
seneste 4 - 5 år....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-09 22:44

Henrik B. wrote:
> Der er som sådan ikke noget nyt i det. Conti's dæk har været
> S-mærkede de seneste 4 - 5 år....

Har du oplevet lavere støj med dem?

Fra : Henrik B.

Dato : 14-10-09 23:05

> Har du oplevet lavere støj med dem?

Da godkendelsen kom for år tilbage, aner jeg det ikke. Kørte ikke på Conti
dengang. De seneste dæk jeg havde - Conti Sport Contact 3 - var meget
støjsvage. Men det siger ikke en skid, for det er afhængigt af, hvilken bil
de sidder på. Altså bilens støjdæmpning.
Det de nye krav går på, er jo hvor meget støj dækket sender ud i luften
(støjforurening).

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-09 23:09

Henrik B. wrote:
> Det de nye krav går på, er jo hvor meget støj dækket sender ud i
> luften (støjforurening).

Er der ikke også luft mellem dæk og bil?
Hvis et dæk støjer mindre udvendigt, vil det nok også støje mindre
indvendigt. Det er da min logik.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-10-09 23:14

> Er der ikke også luft mellem dæk og bil?
> Hvis et dæk støjer mindre udvendigt, vil det nok også støje mindre
> indvendigt. Det er da min logik.

Én ting er luftbåren støj, noget andet er støj som forplanter sig over i
karossen (rullestøj). Og nej, der er ikke kun lugt mellem dæk og bil. Dækket
rører (forhåbentlig) også fælgen. )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-09 04:15

Henrik B. wrote:
> Én ting er luftbåren støj, noget andet er støj som forplanter sig
> over i karossen (rullestøj). Og nej, der er ikke kun lugt mellem dæk
> og bil. Dækket rører (forhåbentlig) også fælgen. )

Jeg ved ikke nok om emnet. Men dækket sidder jo ikke monteret på selve
kabinen, og den enorme dækstøj der er mellem dæk og asfalt findes vel også
inde i skærmkasserne hvor der er luft omkring hjulet. Og det er der jeg
mener, at en halvering af dækstøjen også må komme støjen inde i bilen
tilgode.

Men det kunne være interessant at høre fra nogen som har kørt med de "gamle"
typer dæk og bagefter de nye, for at få at vide om der er markant forskel.

Hvor ser man det "S" henne på dækket?

Mvh Jørgen

Fra : Brian

Dato : 15-10-09 10:47

"Jørgen F." <ingen mail> skrev i meddelelsen

> Er der ikke også luft mellem dæk og bil?
> Hvis et dæk støjer mindre udvendigt, vil det nok også støje mindre
> indvendigt. Det er da min logik.

Det lyder også meget logisk, men der er en grund til at støj både måles i
kabine og udvendigt, ved dæktest.

/Brian