Pladen som skabte jeres musikinteresse
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-09-09 20:31

Hvilken plade husker i som den første plade i nogensinde hørte og som skabte
jeres musikinteresse og hvor gammel var i?

Den første plade jeg kan huske at jeg har hørt er "Ved landsbyens gadekær"
med Keld og The Donkeys. Den kom i sommeren 1966 og jeg var 10 år. Jeg
husker at jeg syntes at det var en så fantastik plade at jeg nu begyndte at
interessere mig for musik. Jeg kan dog ikke finde den på you tube.

Mange år senere faldt jeg for tysk slager. Før i tiden lyttede jeg aldrig
til tysk slager. Den plade der skabte min interesse for tysk slager var
denne. Jeg synes stadig at det er noget af det bedste der nogensinde er
skabt på plade. Her er den: http://www.youtube.com/watch?v=CCxUsY_UijE

Hvilke plader kan i nævne som skillepunkter for jeres musikinteresse?'

Hilsen Åge

Fra : Max

Dato : 24-09-09 21:21

Hej Åge

> Hvilken plade husker i som den første plade i nogensinde hørte og som
> skabte jeres musikinteresse og hvor gammel var i?

Den første sang jeg husker er Heimwe med Freddy Quinn, den hørte
jeg nok i 1958 og da var jeg tre år gammel.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 24-09-09 21:40

Sikken hukommelse

per

Fra : Max

Dato : 24-09-09 21:45

Hej Per

> Sikken hukommelse

Ja, ikke, men jeg kan ikke huske hvad jeg fik at
spise igår :)

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 24-09-09 21:48

On Thu, 24 Sep 2009 22:44:56 +0200, "Max"

Det er du ikke alene om.

per

Fra : Max

Dato : 24-09-09 21:56

Hej Per

> Det er du ikke alene om.

Hvilket ?

--
Mvh Max

Fra : Martin [TMM]

Dato : 26-09-09 11:04

Hej
Per H wrote:
> Det er du ikke alene om.

Du kan heller ikke huske hvad Max fik at spise i går? :)
Jeg kender godt til problemet.

Mvh
Martin

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-09-09 11:17

Per H <tramanden@gmail.com> wrote in

> Det er du ikke alene om.

Der er vel ingen her der kan huske hvad Max fik at spise igår.

--
I remember when sex was safe and flying dangerous
I miss those days

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-09-09 17:26

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Sikken hukommelse

Det lyder tidligt, men ikke usansynligt. Jeg har en erindring fra da jeg var
4 år. Det ved jeg 100%.En dag så jeg nemlig et familiemedlem gå ind af døren
til trappeopgangen i det hus hvor vi boede. Vedkommende havde fødselsdag og
fyldte det samme antal år, som nummeret på vores terappeopgang. Det husker
jeg, at jeg synes var ret pudsigt. Derfor har det ikke at gøre med
erindringsforskydelse. En sådan erindring er jo 100%. Så derfor er det jo
nemt at regne tilbage hvor gammel jeg selv var den dag. Jeg var 4½ år.

Hilsen Åge

Fra : Max

Dato : 25-09-09 17:43

Hej Åge

> Det lyder tidligt, men ikke usansynligt. Jeg har en erindring fra da

Min storebroder og jeg sad med min fader og hørte plader den dag,
vi sad i børneværelset, for i stuen var min mor igang med at
føde min lillebroder, derfor kan jeg datere det temlig nøjagtig.

--
Mvh Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-09-09 19:06

> [...]
> vi sad i børneværelset, for i stuen var min mor igang med at
> føde min lillebroder, derfor kan jeg datere det temlig nøjagtig.

Hehe - Men skal det forstås sådan, at du begyndte at interessere dig for at
høre musik og følge med i hits, allerede som 3-årig ?
Jeg selv var fløjtende ligeglad med plader og musik lige indtil jeg fylde 10
år. Jeg synes 3 år er meget tidligt.

Hilsen Åge

Fra : Max

Dato : 25-09-09 19:30

Hej Åge

> Hehe - Men skal det forstås sådan, at du begyndte at interessere dig
> for at høre musik og følge med i hits, allerede som 3-årig ?

Jeg har interesseret mig for musik lige siden. Og hits eller ikke hits
har
altid været mig ligegyldig.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 26-09-09 09:12

On Fri, 25 Sep 2009 20:30:10 +0200, "Max"
> [...]

>Hej Åge

>Jeg har interesseret mig for musik lige siden. Og hits eller ikke hits

Jeg troede ellers at børn var mere interseret i "den lille sangbog"
sikkert fordi der var tekst de kunne forstå.

og først langt senere fandt en interesse for musik.

per

Fra : Sv-e

Dato : 26-09-09 09:40

Per H skrev:
> Jeg troede ellers at børn var mere interseret i "den lille sangbog"
> sikkert fordi der var tekst de kunne forstå.
>
> og først langt senere fandt en interesse for musik.

Sådan behøver det da ikke være for alle ! Nogle mennesker tænder jo på
tonerne og deres sammensætning og måske ikke så meget på teksten, og så
er det jo ligegyldigt om de stammer fra Beatles eller den lille sangbog,
sålænge det rykker i opleveren også hos børn, sådan var det ihvertfald
også for mig !

Fra : Per H

Dato : 26-09-09 11:01

On Sat, 26 Sep 2009 10:39:44 +0200, Sv-e <sv-e@sv-e.dk> wrote:

>Sådan behøver det da ikke være for alle !

Jeg skrev at jeg "troede"
jeg har ikke påstået noget.

per

Fra : Sv-e

Dato : 26-09-09 15:17

Per H skrev:

> Jeg skrev at jeg "troede"
> jeg har ikke påstået noget.

He he arbejder du tilfældigvis på Christiansborg ;)

Fra : Per H

Dato : 26-09-09 16:14

On Sat, 26 Sep 2009 16:17:17 +0200, Sv-e <sv-e@sv-e.dk> wrote:

>He he arbejder du tilfældigvis på Christiansborg ;)

Nej men en lille afdeling deraf. men sproget er sikkert det samme .)

per

Fra : Max

Dato : 26-09-09 13:42

Hej Per

> Jeg troede ellers at børn var mere interseret i "den lille sangbog"
> sikkert fordi der var tekst de kunne forstå.

Jeg tror at børnesange er noget forældre gerne vil tro at deres børn
kan lide. Fakta er at det nok er rytmen der fanger og så er det
ligegyldigt hvad det er der indeholder den. Jeg kender børn i
2-3 års alderen der gver den på luftguitar når der er rock
på skærmen.

--
Mvh Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-09-09 16:29

> kender børn i
> 2-3 års alderen der gver den på luftguitar når der er rock
> på skærmen.

> Mvh Max

Så går deres forældre nok med lilla ble og tvinger dem til det.
De fleste synger nok med på noget slager-agtigt noget, med "godaw" i. Sån
noget som "Skorstensfejren gik en tur", "Tre små kinesere på Højbro Plads",
som har 90% lighed med et af de sidste års største danske hits "Tre
bornholmere i en gummibåd". Sange med en nem tekst og en melodi man kan
efter 1 minut. '
Det er i hvert fald mest naturligt.
Derfor også de mange børn som er med de de tyske slagershow. Ikke lige
på 3 år, men omkring 6-12 år - eller der omkring. De står og klapper og
synger med
og danser mange gang rundt på gulvet med hinanden og griner og smiler og gør
ved. Ser ud til at more sig wældig.

Hilsen Åge

Fra : Max

Dato : 26-09-09 16:35

Hej Åge

> og danser mange gang rundt på gulvet med hinanden og griner og smiler
> og gør ved. Ser ud til at more sig wældig.

Og heldigvis vokser de fleste af dem ud af barndommen.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-09 17:07

> Og heldigvis vokser de fleste af dem ud af barndommen.

Ja heldigvis. Synes sgu det er synd at præge små børn på det lort, så mine
unger har selvfølgelig haft DP og Zeppelin på deres Fisher
Price-kassetteafspillere :)

/Alex

Fra : Vidal

Dato : 28-09-09 11:29

http://www.youtube.com/watch?v=JPRxWsX50kI&feature=player_embedded#t=16

http://www.youtube.com/watch?v=duDn7rccN1w

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-09-09 08:36

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.youtube.com/watch?v=JPRxWsX50kI&feature=player_embedded#t=16
>
> http://www.youtube.com/watch?v=duDn7rccN1w

Børn og musik, er vel nogenlunde synonym bed børn og bevægelse. Til gengæld
er jeg rimeligt sikker på, at børnene er bedøvende ligeglade med, om det er
Bad moon rising, eller Ole sad på en knold og sang.... Jeg er intet mindre
end 100% overbevist om, at det, at spille luftguitar, er en absolut
indstuderet handling, og dermed altså ikke en umiddelbart spontan reaktion
på musikken....

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-09-09 17:29

> Den første sang jeg husker er Heimwe med Freddy Quinn, den hørte
> jeg nok i 1958 og da var jeg tre år gammel.

Det var lidt af en oplevelse at høre den sang. Selve sangen er jo blandt de
mest fantastiske hits der nogensinde er lavet. Jeg har dog aldrig kendt den
på andet end dansk. Da hedder den vist "Minderne er skabt af dig" og synges
af Gustaw Winkler.
Vi bliver da lige nødt til at høre den på tysk. Den er lidt langsom, men
alligevel rigtig god, synes jeg http://www.youtube.com/watch?v=7Q9fvNk_Th8

Hilsen Åge

Fra : V

Dato : 24-09-09 21:25

> [...]
> til tysk slager. Den plade der skabte min interesse for tysk slager var
> denne. Jeg synes stadig at det er noget af det bedste der nogensinde er

Ikke så dårligt endda. Der er jo rigtig mange kendte ansigter med der.

Desværre var det før Helene Fischer slog igennem. Det var der jeg for alvor
fik kig på tysk musik.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-09-09 21:36

"V" <videovideo@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Desværre var det før Helene Fischer slog igennem. Det var der jeg for
> alvor fik kig på tysk musik.

Det var så i 2005 da hun var 20 år gammel. Florian gav hende chancen i Feste
der Volksmusik, hvorefter en pladeproducent fik øje på hende og fik lavet en
plade med hende. Men det var Flori som først fik hende sendt med på en Feste
der Volksmusik-turne, hvor 50 byer blev besøgt med hvert sit show. Og så kom
der en plade.
Jeg kan så forstå på dert hele at Flori giver hende privatundervisning.
Hmmm.. host, så hun bliver endnu øhhhh..... bedre. Øhmnnn. hmm..

Hilsen Åge

Fra : Petersen Michael

Dato : 24-09-09 21:35

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote:
> Hvilken plade husker i som den første plade i nogensinde hørte og som
> skabte jeres musikinteresse og hvor gammel var i?

Slade, Slade Alive, Polydor 2383 101 A Udgivet i 1972
Nr. 3 på side 2 http://www.youtube.com/watch?v=LyXIVi34sDI

Popcorn, også fra 1972
http://www.youtube.com/watch?v=hvLp5iUGy_U&feature=related

Jeg er født i 1971

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Sv-e

Dato : 24-09-09 21:45

Åge Halldorsson skrev:
> Hvilken plade husker i som den første plade i nogensinde hørte og som
> skabte jeres musikinteresse og hvor gammel var i?
Smack ! Aage :)

http://www.youtube.com/watch?v=UtkP5gTX6Hc

Fra : Per H

Dato : 24-09-09 21:54

On Thu, 24 Sep 2009 21:31:15 +0200, Åge Halldorsson
<aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote:

>Hvilken plade husker i som den første plade i nogensinde hørte og som skabte
>jeres musikinteresse og hvor gammel var i?

The Beatles. Yes it is.
Den skulle jeg høre når jeg kom hjem fra skole, på min fars
grammerfon, som kunne tage ca 10 plader i stablen, og så
hørte jeg også Gitte Henning med Tag med ud at fiske.
tror jeg var 8-9 år. ( 1965)

Genhørte "Yes it is" igår, sårn helt tilfældigt, fra min samling.
Gu ved hvilket instrument der fremkaldte den spec. lyd.

per

Fra : Martin Bak

Dato : 24-09-09 22:02

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Genhørte "Yes it is" igår, sårn helt tilfældigt, fra min samling.
> Gu ved hvilket instrument der fremkaldte den spec. lyd.

Jeg er ret sikker på, at det er en melodica.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per H

Dato : 25-09-09 06:24

On Thu, 24 Sep 2009 23:02:08 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Jeg er ret sikker på, at det er en melodica.

Kan det være en Mellotron, den havede de jo i forvejen?

per

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-09-09 09:14

> On Thu, 24 Sep 2009 23:02:08 +0200, "Martin Bak"
> <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> Kan det være en Mellotron, den havede de jo i forvejen?

> [...]

Næppe...den brugte de først i 1967.

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-09 09:22

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> wrote in message

> Næppe...den brugte de først i 1967.

Det er hverken en melodica eller en mellotron, men noget så lidt eksotisk
som en elektrisk guitar.
Guitaren er spillet ved brug af volumenknappen med lillefingeren, eller med
en volumenpedal, således at der er skruet ned ved anslaget. Dette giver
denne umiskendelige lyd der fader ind og ud.

/Alex

Fra : Lars Ehlers

Dato : 25-09-09 04:06

> [...]

>Hvilken plade husker i som den første plade i nogensinde hørte og som skabte
>jeres musikinteresse og hvor gammel var i?

Lyttede meget til Mylius i de tidlige 70'ere, og den første plade jeg
købte var "All Because of You" med Geordie.... Det var i 1973 og jeg
var 11 år gammel.

--
Lars Ehlers

Fra : Jensen

Dato : 25-09-09 14:03

> [...]

>Hvilken plade husker i som den første plade i nogensinde hørte og som skabte
>jeres musikinteresse og hvor gammel var i?

Nu havde vi ikke pladespiller, men derimod en Philips
stereo-spolebåndoptager, men mine forældre hørte forskelligt blandet musik.
Abba, Boney M., Nazareth, Baccarat og hvad der spilledes dengang i 70'erne.

Hmmm....vent, da jeg var 3-4 år (født i 1972), fik jeg faktisk en brugt
pladespiller og en Grundig transistorradio, og den første plade jeg kan
huske var Abba - "Arrival" med 'Eagle' og 'Knowing Me, Knowing You' som
favoritter.

>Hvilke plader kan i nævne som skillepunkter for jeres musikinteresse?'

Igen er det ikke så meget plader som radio-/Tv-programmer, der har ændret
min smag, men jeg kan huske at Kim Schumachers Studie 86 for alvor satte
gang i den lidt nye musik.
Og siden var det 'DET D.U.R.' på P3, der introducerede mig for breakbeat,
house, techno, dance, trance...

Nutildags hører jeg alt fra jazz og klassisk over pop/rock/folk til dance og
trance.
Men uanset musikstil, så bryder jeg mig ikke om de ekstreme former indenfor
hver genre.
Så hverken deathmetal, 'Åge-muzak' eller acid techno er noget for mig.

--
Thomas

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 25-09-09 23:15

"Åge Halldorsson" <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote in message

> Hvilke plader kan i nævne som skillepunkter for jeres musikinteresse?'

Har nok været Kim Wilde:

http://www.youtube.com/watch?v=_m_Su_vL_cQ

Iflg. Wiki blev "Kids in America" et hit i 1981, så jeg har været 11 år.

Har hørt lidt musik før det (min fars), men jeg vil egentlig ikke sige jeg
havde en interesse for det.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-09-09 10:27

Åge Halldorsson wrote:
> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=CCxUsY_UijE
> Hvilke plader kan i nævne som skillepunkter for jeres musikinteresse?'

Min far havde Cross Hands Boogie med Winnifred Atwell på en gammel 78'er, og
det husker jeg som noget af det første.

http://www.youtube.com/watch?v=WZ4ZXGCkfEU

Jan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-09-09 17:19

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> Min far havde Cross Hands Boogie med Winnifred Atwell på en gammel 78'er,
> og det husker jeg som noget af det første.
>
> http://www.youtube.com/watch?v=WZ4ZXGCkfEU

DU MILDE Moses, hvor det lyder godt. Der er saft suseme dømt Jerry Lee Lewis
i en velfriseret udgave. Huuu ha hvor det kører. Man kommer helt til at
svede bare ved at lytte.
Har du et forslag til en nuværende gruppe som spiller sådan noget, så man
kan få skaffet en cd med dem. Det er helt vildt det her.

Hilsen Åge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-09-09 22:28

Åge Halldorsson wrote:
> [...]
> Har du et forslag til en nuværende gruppe som spiller sådan noget,
> så man kan få skaffet en cd med dem. Det er helt vildt det her.

Desværre er boogie woogie nok gået af mode i dag. Men der erf mange andre
klip med Winifred, Scot Joplin og mange andre på yuotube.

Jan

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-09-09 12:50

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote in

> Hvilken plade husker i som den første plade i nogensinde hørte og
> som skabte jeres musikinteresse og hvor gammel var i?

Min far sejlede på langfart og havde en gevaldig samling af singleplader
og LP'er da han gik i land. Især havde han mange plader med Elvis Presley
(hans bror var stor fan) og Jim Reeves. Min mor var derimod stor fan af
Otto Brandenburg og The Savage Rose.

Det er stadig plader der kan vække følelser.

Mine egne 5 første plader købte jeg da jeg blev konfirmeret:

Yazoo - Upstairs At Eric's
YMO - BGM
Kraftwerk - Computerwelt
DAF - Gold Und Liebe
David Bowie: Scary Monsters

Smagsprøver:
Elvis Presley: http://www.youtube.com/watch?v=_n3ebuL1cPA&feature=
Jim Reeves: http://www.youtube.com/watch?v=WL2Q4h84yZc
Otto Brandenburg: http://www.youtube.com/watch?v=ZRIMCqfI2NU
The Savage Rose: http://www.youtube.com/watch?v=AbG3vX96Ofo
Yazoo: http://www.youtube.com/watch?v=wPiMbg4yVWk&feature=
YMO: http://www.youtube.com/watch?v=7j9nzr3VD9s
Kraftwerk: http://www.youtube.com/watch?v=F_a-mT1krYg
DAF: http://www.youtube.com/watch?v=0UA-0ZKFh0g
David Bowie: http://www.youtube.com/watch?v=NHywdqH3F6Y

Siden har min musiksmag favnet bredt og inkluderer idag både jazz,
klassisk, trip-hop, pop og heavy metal.

For tiden lytter jeg ganske meget til Carl Orff's Musica Poetica:
http://www.youtube.com/watch?v=TQ9_6W6bVoQ

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-09-09 17:22

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i meddelelsen

> For tiden lytter jeg ganske meget til Carl Orff's Musica Poetica:
> http://www.youtube.com/watch?v=TQ9_6W6bVoQ

Det var da godt nok noget mystisk musik, men det lyder sgu godt. Det er
meget sådan afslapningsmusik. Det er rigtigt klasse. Hvad kalder man den
slags musik ?

Hilsen Åge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-09-09 18:45

> "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i meddelelsen

> Det var da godt nok noget mystisk musik, men det lyder sgu godt. Det
> er meget sådan afslapningsmusik. Det er rigtigt klasse.

Sammen med åbningen til Carmina Burana er det nok det mest kendte af
Carl Orffs værker. Brugt i utallige sammenhænge og derfor umiddelbart
det eneste jeg kunne finde. Hele Musica Poetica er dog meget
lytteværdig.

> Hvad kalder man den slags musik ?

Carl Orff er klasssisk komponist og musikpædagog.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-09-09 09:01

meddelelse news:4abbc904$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvilken plade husker i som den første plade i nogensinde hørte og som
> skabte jeres musikinteresse og hvor gammel var i?

Om den skabte min musik interesse, er nok tvivlsomt, Men en 78'er med
Cleo... " Ska'vi sove eller hva'. Var den første vi lyttede til i smug...
Selvfølgelig fordi, at den måtte vi ikke høre for de gamle

Men skulle jeg vælge en, fra deres samling, som jeg faktisk tror jeg holdt
mere af, end de gamle gjorde, var det en der hed, For fulde sejl, og det var
selvfølgelig, sange som kunne forbindes med sømandslivet, eller
hjemlængsel....

Skillelinier... Tja, skal jeg være ærlig, jeg tror ikke der er nogen... Der
er bare blevet hægtet mere på, hen af vejen....

Birthe Kjær, er en fuldgod erstatning for Deep Purple, eller omvendt. Og
Gustav Winckler, kan erstatte Led Zeppelin, eller omvendt...

Egentligt tror jeg ikke, der var nogen plade der vakte musik interessen. Den
har bare altid været der.... Men der var dog et par singler, som dengang bed
sig rigtigt fast.... Do What you do, do well med Ned Miller, samt I'm gonna
knock on your door med Eddie Hodges, men der er jeg vel også hvis ikke i, så
da i hvert fald tæt på teenage alderen, så det var i hvert fald, ikke dem,
der satte noget igang...

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 29-09-09 20:24

On Thu, 24 Sep 2009 21:31:15 +0200, =?iso-8859-1?Q?=C5ge_Halldorsson?=
> [...]

>jeres musikinteresse og hvor gammel var i?

>Hvilke plader kan i nævne som skillepunkter for jeres musikinteresse?'

Noget af det første "voksenmusik", jeg kan huske, var Nina & Frederik,
Mills Bros, Louis Armstrong, Basie og Harry Bellafonte. Det var været
i starten af 1960'erne, hvor jeg var fire.

Pladerne blev spillet på en HMV-pladespiller - grønt papkabinet med
teaktræsider og vendbar Ronette pickup i cremefarvet tonearm af plast
og en rød trekantet 45-adapter, som mine forældre kaldte "musikken" i
den tro, at de kunne lure mig til at tro, det var den, ikke pickuppen,
som spillede.

Dette fandt jeg dog hurtigt ud af, og efter nogle forgæves forsøg på
at gemme pickuppen, overlod de efter få år pladespilleren og radioen
(Herofon Petit) til mig.

Undervejs kom jeg dog til at brænde det meste af pladesamlingen af i
ovnen, som i mine barneøjne kunne ligne en af de pladeskiftere, som
sad bag en klap i et udtrækssystem. En dag var ovnen tændt, mens
pladerne lå derinde, og så var der i enhver forstand røg i køkkenet.

Belafonte, Nina, Frederik, Dinu Lipatti og Kathleen Ferrier gik op i
røg men blev senere genanskaffet, og i 1963 eller måske året efter
rasede Beatles-feberen. Jeg husker i hvert fald at vi hørte én omtale
With The Beatles albummet, da vi i skolens første klasse hørte om
Kennedys nedskydning.

Sideløbende med Beatles og hvad deraf fulgte har jeg altid været glad
for revy, og fra barneårene har jeg småsamlet lidt på 78'ere med
revyviser og deres slægtninge.

Men der var også perioder med folkemusik, elektronisk musik, syrerock,
lidt klassisk (men aldrig opera for alvor) - så der har været mange
forskellige ting "inde over" i ungdomsårene, hvor Gud og kommunerne
opfandt pladebiblioteket.

Pladebiblioteket og et platonisk men varmt bekendtskab med Alfred E.
Olsen i Accord (Gyldenløvesgade-tiden) åbnede et væld af vinduer til
spændende ting fra den klassiske afdeling, som dog ikke rigtigt bed
på. Også musikprofessor Niels Schiørring og en god vens mor talte
varmt for den klassiske musik - og lyttede faktisk også med glæde til
Beatles Sgt. Pepper.

Det blev i stedet til eksperimenter med Stockhausen og mere moderne
jazzmusik - men også til livslang afhængighed af plader med Cy, Maia &
Robert, Povl Dissing og flere andre fre de sene tressere.

1980'erne og en årrække frem med små børn levnede ikke megen tid til
at spille plader, men de blev aldrig stillet væk, og vi købte da også
i de år lidt pop og rock med de gamle mestre.

De senere år har det især været revyen, komikken og jazzen, der
trækker i mig, gerne på 78 omdrejninger. Mærkelige akustiske plader
med Sophus Erhardt, Arvid Ringheim, små perler med Frederik Jensen og
Osvald Helmuth. Dejlige Liva, djærve Olga Svendsen...

Og jeg hører såmænd stadig ind imellem de overlevende eller
genanskaffede plader med Nina & Frederik, Dinu Lipatti, Harry
Bellafonte, Basie - og alle de som fulgte:

Beatles, Stones, Jefferson Airplane, Hendrix, Van der Graaf Generator,
Pink Floyd, King Crimson er blandt talrige andre de navne, som har
udgjort soundtracket til et 53-årigt liv, som ville være usigeligt
meget fattigere uden "musik på dåse". Musik som kan tages frem og
nydes i små eller større doser.

Bedste hilsener Hans Henrik.

http://pedipsen.dk/

Fra : Esben I.

Dato : 30-09-09 20:26

Åge Halldorsson wrote:
> Den første plade jeg kan huske at jeg har hørt er "Ved landsbyens
> gadekær" med Keld og The Donkeys.

Den samme Med skam at melde....
mvh
Esben I.