Anvendelse af PC ombord.
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-10-09 07:52

For et par uger siden foreslog jeg at vi kunne udveksle info om hvad
vi anvender en PC til ombord på båden.
Ud over de almindelige instrumenter for dybde, fart og vind kan de der
kun anvender en kortplotter se hvad mere man kan få af informationer
hvis man i stedet anvender en PC tilsluttet GPS og internettet.
Det er ikke nødvendigt hele tiden at have internetforbindelse og der
kan desuden indhentes megen info i havnene, hvis der her er en No-pay
adgang, forud for sejladsen.
Herunder listen over indholdet på min PC.

Jeg håber at andre vil fremlægge deres indhold på deres PC, således at
vi kan udveksle ideer om hvad vi synes er medvirkende til at vi får en
mere tryg sejlads ved
"at bruge alle forhåndenværende midler, der er hensigtsmæssige under
de foreliggende omstændigheder og forhold, således at der kan
foretages en fuldstændig vurdering af situationen og faren for
sammenstød"
som der står i de internationale Søvejsregler.

Mvh/Harding

Programmer beregnet til støtte under sejladsen:
VisualGPS (Satelit oversigts- og nøjagtighedsprogram)
Nmeamonitor (GPS overvågning og grafisk dybdemålerprogran)
Ugrib (Vejrinfo i GRIB format , man kan selv afmaske området og lave
simuleringer)
DLS 2007 (med info om de farlige skydebaner)
DLS 2 (med tema over Frihavnene m.m.)
DLS Sverige (alle svenske søkort samlede og med svenske temaer)
GPSLink (for eksportere/importere waypoints, ruter og track logs)
Offshore Navigator (Godt navigationsprogram, anvender BSB kort)
Seaclear (Godt gratisprogram kan anvende BSB- GEO/NOS og indskannede
kort
Visit (grundsoftware til at arbejde med Kort & Matrikelstyrelsens IT-
format, GPS kan tilsluttes)
MapSource (Værktøj for Garmin GPS
Google Earth (med søkort og ruteprogram)
Vragguide (tillægsprogram til Google Earth hvor vrag er indtegnet)
WXtide (tidevandsprogram)
Stellarium (Stjerneprogram)
CyperSky (Stjerneprogram)
Tsunami Warning System (Tsunamimeter)

Kommunikationsprogrammer:
MS Officeprogrammer
Internet Explorer
Outlook Express, Windows Messinger
Windows Stifinder
Arcade
Stream TV
WinTV
CDburnerXP
Total Commander
Registry Mechanic
Avast Antivirus.
Google chrome
Adobe Photoshop
Nokia PC Suite
Open office
Regcleaner
Network Stumbler
Andre støttefunktioner

Internet favoritter:
Ankerpladser: Ankerpladser I Limfjorden fra Struer til Jeginø,
Achipelagoes i hele verden.
Havneguide: Den Danske Havnelods, Ellennet, Maringuide för
båtentuiaster + Gästhamnar, portmaps, slæbesteder.dk.
Sejlsport: Dansk Sejlunion, Danske Bådejere.
Aviser: B.T., Berlingske Tidende, Jyllandsposten, Ing.dk, Latest News
and Financial information Reuters, Politiken, Ekstrabladet.
Vejret: DMI,, DMI-COI (modelanimation), Farvandsvæsenet,PassageWeather
– Forecasts for sailors and adventures, Sejladsinformation –
Farvandsvæsenet, Wetter – Wetterzentrale, Været for Norge og verden
fra Meterologisk institut og NRK, vejret.dk.
Søgemaskiner: Google.
Efterretninger efs: Admirality Notices to mariners – Admiralty Charts
Publications, Efterretninger for Søfarende, Finnish Maritime
Administration, Nachrishten für Seefahrer (Notice to Mariners),
Norwegian Notices to Mariners EFS, Sjöfartsverket.
Søkort: Einro kartor viseradresser& vägen till företag och personer,
Maptech Topo Maps Charts Navigation Software GPS and online MapServer,
NOAA, Søkortrettelser.
Søværnet: VTS, Kontakt til redningscentralen (SOK).
OpenWiFi – Hotspotoversigt, Trustive – Europe´s leading wireless
hotspots.
TDC hastighedstest.
B-31 hjemmesider: B-31 Klubben, Svensk B31 grupp, B-31klubbens
Skydrive (omfattende maritim info), Skydeadvarsler.
Navtex: Sjöfartsverket – Navigationsvarninger
AIS: Live Ship Maps –AIS - Vessel traffic andPositions,
siltech.net.VTSAview,
Færger, broer, strandem.m.: Highways.dk.
TVstationer: dr.dk, TV 2, WaTCH.LIVE Net TV online.
Västkustkretsen SXK.
Oplevelser i land: AOK, Hälsingborg, Kultur Bergen, Kultur Göteborg
Kultur Helsingør, Kultur Malmø, Kultur Oslo, Kultur Stockholm, Kultur
Århus.
Diskussioner – dk.fritid.sejlads

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-10-09 17:04

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Her i sommer har vi kun brugt Pcén til at checke mails og surfe lidt rundt
pånettet for at finde nogle spændende oplysninger om stederne hvor vi har
været.
I havnen har vi også været på DMI og på havnens hjemmeside. og brugt MSN til
at tale med venner og famillie. samt set og læst nyheder.

Vi har haft DLSK installeret og brugt det til inspiration. og lidt
planlægning, men kun i havnen.

Vi mener kortplottere er nede i en pris i dag som gør PC uinteressant for
navigation, ligesom der i kortplotteren (Garmin 295) er informationer om
havne, tid fart, dybde o.s.v. Selvom vi har et helt lukket styrehus synes
vi PC er for sårbar under sejlads. og så bruger den meget strøm.

Ved siden af kortplotteren fører vi bestik med blyant og papir, ikke fordi
det er synderligt nødvendigt, mere for at holde rutinerne lidt friske. og så
er det jo også lidt sjovere frem for bare at sejle efter en streg
(kortplotter).

Når sigtbarheden bliver ringe bruger vi Radar som jo samtidig virker som
radarreflektor. endelig kan den bruges som "guard" så en alarm går i gang
hvis der kommer skibe i nærheden. endelig kan man se de andre skibes
bevægelsesretning af stand og retning.

Vejret får vi på vandet via Wethermann (det Tyske svar på Navtex)

Får man for mange informationer er det heller ikke godt.

Konklution hos os:

PC er et godt redskab til planlægning og indhentning af informationer i
havn. men ikke velegnet til navigation.

Herefter er det kortplotteren, skibets faste instrumenter iøvrigt. samt
blyant og papir.

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-10-09 13:57

Kortplottere såvel som en enkeltstående PC er og bliver kun et
hjælpemiddel ikke en navigator i den rigtige betydning.
Prøv at se på listen over de mange informationsmuligheder der ligger
her og ud fra listen anvender man kun de som der er behov for.
På en kortplotter synes jeg at du mangler Efs Frv DMI m.m. her er PC
´en god.
Kortmæssigt er DLS nok en del bedre end kortplotterne og Seaclear og
Offshore Navigator sikkert bedre end en kortpoltter til de
navigatoriske øvelser.

En PC er uovertruffen til "navigation" blot skal man være opmærksom
på dens placering og de dermed forbundne muligheder, der jo er
forskellige i en robåd og et større skib.

Der er stadig nogle der har PC om læ og sidder og overfører waypoints
til GPS´en i cockpittet i hånden i stedet for at anvende et
hjælpepogram.

Det er jo et valg som den enkelte beslutter sig for.

Mvh/Harding
..

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-10-09 22:06

[...]

Du har helt ret Harding, en PC er et enestående stykke værktøj.
Og jeg kan sagtens få øje på alle de ting den kan...

Der er en stor del som bruger deres Kortplotter til egentligt navigations
middel, og mange af de store yachter har et
lille og ringe compass men en mega stor plotter

For mit eget vedkommende mener jeg i store træk ikke jeg har brug for at DMI
Frv m.v. når vi er på vandet idet vi naturligvis har planlagt og checket
tingene inden vi tog afsted (hmm... det lød sku frelst

Jeg er enig med dig at DLSK som vi også har installeret er bedre til at
orientere sig på, hvorfor vi bruger det til planlægning og inspiration, men
når vi er i søen
har vi ikke brug for at kunne se den halve østersø på plotteren, et par sm
er rigeligt.

Sikkerhedsmæssigt er tilblivelsen af plotteren en milesten som på relativt
få år har revolotioneret navigation, nærmest kvantespring.
Jeg er lidt spændt på om nær fremtid byder på at sataliterne udsender
meteologiske informationer og evt. efs informationer til plotteren
(overtager navtex).

Mvh
JR

Fra : A.Kaup

Dato : 14-10-09 14:42

Denne tråd: http://maritimedanmark.dk/?Id=5943 kunne også være
interessant - altså i og med at der kommer nem online adgang til
informationer der før har været lidt mere besværlige at finde. Ser
frem til at læse mere om det.
Mvh Akaup, der både har papir, blyant, stikpasser samt også PC og GPS
(i mobilen) - Desværre har jeg ingen båd at bruge det alt samme i
Men har da om få måneder papirer som skibsfører, foruden mine papirer
til maskinchef

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-10-09 22:11

"A.Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Du skal da ikke kede dig
Finder da sagtens noget du kan lave på båden!!!

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-10-09 02:54

Ja der kan fremhæves mange "lighedspunkter" lille hjerne og stor
potens o.s.v.

Om vi har behov for internetbaserede informationer medens vi er på
søen skal nok søges i vores respektive sejladsmiljøer.
Jeg vil gerne se nuværende værdier og prognoser for vind/sø/strøm
under en længere sejlads der strækker sig over afskillige timer/døgn.

DLS er et godt værktøj når man f.eks. søger ind til en ankerplads,
bedre end kortene på en plotter.
Det er også godt at kunne se temaernes informationer. Det gælder
placeringen af de farlige skydebaner der ikke er indtegnet på
søkortene, det kan være Frihavnenes placering på søkortet og billeder
af deres klubstandere for lettere at kunne finde frem til den rigtige
bro som klubben har.
Der findes åbne havne/broer hvor forskellige klubber har hver deres
bro. Er man med i ordningen så bør den vel udnyttes.
Man kan selv lave temaer som man kan have glæde af under sejladsen.
Det kunne være placeringer af "ukendte sten" som man har fået
positionen på fra anden side.
M.h.t. kortoversigt kan det til pejlebrug da være nødvendigt at kunne
"se" mere end et par sømil omkring ens båd, for stedbestemmelse.

Det er da ikke utænkeligt at en plotter i fremtiden i lighed med en PC
kan modtage information ude fra. F.eks kunne kortene også ligge uden
for plotteren, således at de hele tiden var opdaterede. Det concept er
Google i PC verdenen ved at introducere, så hvorfor ikke også få vejr
og advarselsinformationer med herfra.
Det er under alle omstændigheder væsentligt at man kan komme i
besiddelse af de mange vigtige informationer, for at kunne gennemføre
en sikker sejlads.

Mvh/Harding

Fra : A.Kaup

Dato : 15-10-09 03:53

> Du skal da ikke kede dig
> Finder da sagtens noget du kan lave på båden!!!

Jeg er klar

I øvrigt regner jeg med at skulle have denne her:
http://www.rstmarine.com/airmarweather.html (eller tilsvarende) når
jeg engang får mig en båd.
Den kan jo en hel masse, og via et USB/NMEA-interface kan den også
tilsluttes pc'en ombord, og kan således give en masse nyttige
informationer. Med det rette software kan man "customize" sit
skærmbillede til det helt rigtige, med netop de funktioner man har
brug for.
Mvh. Akaup

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-09 16:37

Det er da utroligt, hvad man kan putte ind i et enkelt apparat ...
Men til US$758,74 kan man også få en del enkeltstående transducere og
GPS modtagere ...

Når jeg nævner det, er det fordi det ikke altid er en fordel at have
alle "æggene i én kurv" ... Går denne "airmardims" i udu, har man ingen
data ... Men - indrømmet - det er utroligt smart!

Men jeg er nok lidt mere til livrem og seler ... dvs. adskilte
funktioner med back up af de vigtigste ... ...

Med et simpelt netværk kan man også få alle de data man kan indsamle
overført til sin PC via USB eller den serielle port, hvis man kan følge
NMEA 0183 standarden ...

Flemming Torp

"A.Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev i en meddelelse
SNIP

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-09 22:11

Det er et rigtig godt initiativ, Harding
Men din grundighed, er næsten overvældende ... ...

Der er en del overlap med mine erfaringer - men jeg er ikke kommet så
langt omkring som du endnu ...
Spændende at se hvad tråden iøvrigt giver af inspiration! Så jeg håber
ikke nedenstående er FOR banalt:

Udover min kortplotter ved kortbordet, som efterhånden er ved at blive
"udkonkurreret" af min PC, har jeg de almindelige instrumenter (log, lod
& vind, som "snakker sammen" via et SeaTalk Net), en autopilot, VHF og
en AIS-modtager.

Til navigation bruger jeg det norske TIKI, som læser BSB-baserede kort
og det australske SOB (Software On Board fra Digiboat) som benytter mine
C-Map kort, som også bruges i kortplotteren. Alle data fra
instrumenterne og AIS-modtageren kan - efter eget valg - gengives på
skærmen, der nu er blevet en vandtæt, lysstærk touch screen, som kan
betjenes fra cockpittet, mens PC'en er godt gemt af vejen i
kortbordet(!). På lange stræk "med autopiloten ved pinden" er det på den
måde også muligt at tjekke mail - se vejrudsigt - læse nyhedsgrupper
eller nyheder på www.dr.dk, www.tv2.dk eller de aviser, man nu måtte
ønske at orientere sig i, osv. osv.

Ældre versioner af den danske, norske og svenske DLSK, Seaclear II,
Yacht Navigator og Offshore Navigator
og Raymarines navigationsprogram (RNS-5), ligger fortsat på PC'en, men
har faktisk ikke været benyttet de sidste sæsoner.

Manualer til alle instrumenter, motoren, PC, kamera, mobiltelefon og
installationer i båden ligger på PC'en.

Til daglig bruger jeg Google Crome som browser, Outlook Expres som
nyhedslæser og Outlook som mail-program og MS's officeprogrammer til
tekst og regneark m.v. (selvom jeg flere gange har forsøgt udelukkende
at anvende Open Source programmerne ... men det giver mig ind imellem
lidt bøvl, og jeg er ikke god til at finde en hurtig løsning ... så
desværre ... jeg har delvist overgivet mig til "Bill") ... Picasa og
Googles øvrige tilbud har jeg stor glæde af - f.eks.: Googles Kalender,
Dokumenter, Fotos, Kort, Regneark, Grupper, osv. På den måde, har jeg
adgang til mine filer, min kalender og mine billeder m.v. uanset fra
hvilken lokation og på hvilken PC jeg arbejder ...

Den nye udvikling inden for Google Maps er meget interessant for os, der
har sejlsport som hobby. Ikke altsammen noget, vi lige kan bruge i dag,
men med den udvikling der finder sted inden for området, er der dog
mange spændende muligheder allerede i dag. Jeg har f.eks. leget lidt med
Google Earth og manuelt lagt vores sommerture ind, men vil lære lidt
mere om det i vinterens løb. Der er mange spændende muligheder ...
f.eks. at koble rute og billeder til en samlet helhed ...

Googles fotoarkiv - picasaweb - synes jeg også man kan have megen glæde
af - og på en nem måde dele sine sejleroplevelser med familie og venner
.... Se f.eks.
http://picasaweb.google.com/fltorp/Sommertur2009DenKorteVersion?authkey=Gv1sRgCOiSirPx1_j4Yw&feat=directlink

eller denne - advarsel (alt for) mange billeder:
http://picasaweb.google.com/fltorp/SejlturenTilLand2007?authkey=Gv1sRgCISlpOLZzf2QBQ&feat=directlink

Programmet er meget nemt at bruge - og præsentationen kan gøres langt
bedre og mere inspirerende end jeg magter på nuværende tidspunkt ...

Vejrudsigter har jeg så taget ned via DMI's forskellige services, ikke
mindst deres animation - http://ocean.dmi.dk/anim/index.php -, som
viser detaljerede data for de kommende 48 timer for selvvalgte farvande.
Også byvejr, synes jeg giver gode vind- og vejrprognoser.

Farvandsvæsenet - http://ifm.frv.dk/ - har også gode farvandsudsigter,
som ofte er lidt bedre end DMI's ... Ved ikke hvorfor? ... FRV har en
god søgefunktion og mange data.

I det daglige benytter jeg ofte vejrstationen i Nivå for lige at få en
idé om vindforholdene i Sundet, hvor jeg ofte sejler -
http://www.nivaabaadelaug.dk/afdelinger/surfafdelingen/LIVEweather/index.htm

Vores lokale - http://www.helsingoerhavn.dk/htmlDK/vejrstation.htm -
siger på forsiden at den nu er repareret og i drift igen ... og når man
så klikker for at komme videre, får man følgende, overraskende
meddelelse: "Beklager! Helsingør Havn Vejrstation er desværre
midlertidig ude af drift... Kom snart tilbage!" Det har jeg så gjort
utallige gange ... med samme nedslående resultat. Det er pinligt, da
statshavnen nu er blevet kommunal ... ak ja ...

Desværre er jeg ikke kommet igang med at kigge på GRIB-filer ... Men
synes det ser interessant ud.

Også den svenske - http://www.smhi.se/ - eller den norske -
http://met.no/ - og ikke mindst http://www.yr.no/
(prøv den! - du kan få verjrudsigt for stort set enhver plet på jorden!)
har givet værdifuld information om sejlervejret i svenske og norske
farvande. Jeg har kun lidt personlig erfaring med den tyske
"wetterdienst" - http://www.dwd.de/ - men den berømmes af mange ...

Jeg har "leget lidt med " GPS-Gate - http://gpsgate.com/ ... , så
familie og andre - Bjarke f.eks. - fra deres PC kunne se, hvor båden
befandt sig - men det har ligget stille i denne sæson. GPS-Gate kan
iøvrigt læse input fra én GPS-antenne og gør det muligt for flere
programmer - samtidigt - at benytte disse data.

Skal man sejle i Østersøområdet har en svensker - Mikael Branting -
udarbejdet en meget informativ site, bl.a. om de mange havnemuligheder:
http://www.ellennet.com/ , og indeholder tilmed 16 links til rigtig gode
hjemmesider vedr. vind og vejr m.v. Ellennet benytter i vid udstrækning
Google Earth ... og så er der mange flotte billeder ...

Den svensk krysserklub har også megen nyttig information -
http://www.sxk.se/ - og ikke mindst den for os geografisk nære kreds:
Øresundskredsen - http://www.sxk.se/kretsar/ore/ ... Klubben har bl.a.
udgivet en god CD med mange spændende naturhavne i svenske farvande.

Har man ikke en trykt (opdateret?) havnelods, kan hjælp søges her:
http://www.danskehavnelods.dk/ , hvor der er information om 447 danske
havne og 33 broer. De seneste søkortrettelser kan findes her:
http://www.kms.dk/Soekortognavigation/Soekortrettelser/

Derimod er der ikke megen inspiration at hente i
http://www.danmarks-havneportal.dk/ , der markedsfører sig som Danmarks
bedste websted for lystsejlere. SIC! Og heller ikke
http://www.lystsejleren.dk/ har fået en aktivitet og en læserkreds, der
gør den interessant.

Så er der trods alt mere at hente hos Dansk Sejl union -
http://www.sejlsport.dk/ - som har mange nyttige sider og links - ikke
mindst i sektionen http://www.danskebaadejere.dk/ , som nu er et
faneblad i www.sejlsport.dk. Trods mere eller mindre helhjertet indsats,
er der ikke megen "gang i debatten i DS's forum" og for mig som
tursejler, er der "lidt langt imellem snapsene" ... Der er god daglig
inspiration at hente i duelighedsklubben - http://www.duelighed.dk/ (som
godt nok er nede i skrivende øjeblik ...?) med den daglige quiz,
skippertips og et nogenlunde aktivt forum og daglig information om
"hændelser til søs" ...

Som tidligere Ballad-sejler ( http://www.ballad.dk ) har jeg lært meget
af min navnefælles meget informative hjemmeside: http://bitz.dk/ - ikke
mindst siderne om elektroniske søkort, men også skildringerne fra de
talrige langture, han har gennemført, er meget interessante og
inspirerende.

Af nyhedsgrupper, har jeg ofte haft glæde af den engelsksprogede
rec.boats.electronics eller red.boats.crusing. Derimod vil jeg fraråde
noget med alt.sailing ... eller rec.boats - det er stort set ikke andet
end OT: Spam, politik, religionshysteri, "hate speech" ...

Generelt vil jeg sige, at har man en PC om bord med en
internetforbindelse og en browser og bruger Google, kan man stort set
hente al den information man under sin sejlads måtte have behov for ...

Det var lidt om mine erfaringer og anbefalinger og jeg er spændt på at
høre om jeres, som forhåbentlig kan føre mig lidt videre omkring ...

Flemming Torp

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
For et par uger siden foreslog jeg at vi kunne udveksle info om hvad
vi anvender en PC til ombord på båden.
SNIP ...

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-09 14:04

Faldt lidt tilfældig over denne lille informationsudveksling i
rec.boats.electronics. Måske den er relevant for nogle af jer?

""Ulrich G. Kliegis"
<diesemailadressevonUlliistzwaretwaslangabersieisttrotzdemgueltig@kliegis.de>
wrote in message news:3ka1b5puka9idolfm346662h5hk99406g4@4ax.com...
> Hi all,
> is there any utility that merges NMEA streams entering a PC through
> two or more physical COM ports into one virtual stream? Several useful
> programs feature only one entry path. I am thinking of something like
> the opposite of Fransons GPS Gate.Any hints? TIA.
>
> Cheers,
> U.

My free program NacMonPc (see www.NavMonPc.com and
//www.sailvalis.com/NavMon) will do this, plus a lot of other stuff you
probably don't need. It can take NMEA-0183 data from up to four serial
ports route the messages out to up to three virtual serial ports.
Actually
the serial and virtual ports are bidirectional and there is
port/message-based routing available. It also takes data from a TCP/IP
port. Did I mention it's free? No strings attached.

-Paul "

Flemming Torp

Fra : blueocean

Dato : 16-10-09 08:11

On 15 Okt., 23:11, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> [...]
> Jeg håber at andre vil fremlægge deres indhold på deres PC, således at
> vi kan udveksle ideer om hvad vi synes er medvirkende til at vi får en

Hej Flemming med flere

Jeg syntes det er en flot beretning du har givet os, jeg vil gerne
bidrage med mit eget pc info som jeg bruger.
Jeg har en Garmin GPS 182, som er koblet til en Fit PC2 som bruges som
kortplotter GPSGAte til at spredde GPS data til andre programmer., med
bla. Garmin Atlantic kort, Nv-verlac Maptech kort og nu også Win4GPS
Voyager, AIS fa NASA og Navtex fra Mcdoch. Ugrip til at hente
Gribfiler ned, Outlook Xprss til mail og til at uploade til min diary,
med Google positions map til famlie og venner.
Ydermere bruges PC til at hente vejrdata og andre meteroligste
informationer på nettet med. Har ICE Net internet forbindelse, fungere
rigtigt godt også til søs.
Jeg bruger ikke PC til ret meget andet, logbog føring, brevskrivning
m.m bruger jeg en laptop, da jeg gerne vil sidde i coockpitet og lave
den slags ting.

Jeg oploader altid mine waypoints til min Garmin GPS, hvis det andet
skulle gå ned. Jeg har i nu i mere 10 år haft en pc ombord og har
aldrig haft problemer med den, da vi sejlde til caribien og hjem igen
for en del år siden nu, havde vi den med også odet fungedere uden
problemer. Så det med at en pc ikke egner sig til at være i en båd er
ikke helt rigtigt, men den er ikke beregnet til at sidde i ccokpittet
under sprayhooden i hårt og regnfuldt vejr, det er helt rigtig ikke
der man skal bruge den, så den ide som Flemming(Gimle) bruger e jo
ganske fornuftig.

Gert
Sy-Grog
http://www.grog.dk

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 17-10-09 07:48

Jeg har alle funktioner opdelt: separat AIS, Navtex, radar, log/lod, VHF og
GPS, og det er helt med vilje. Desuden har jeg, indtil for nylig, været så
gammeldags anlagt, at jeg foretrak papirkort med pen og papir. Min mistillid
til elektronik er dyb og, mener jeg selv, velbegrundet!

Ikke desto mindre må jeg indrømme, at jeg på min solotur til Shetlandsøerne
her i sommer skiftede holdning: det er godt nok bøvlet at rode med
kæmpestore papirkort (hvoraf flere befandt sig i transitions-fasen til
papmaché) i mørke i en lille båd der vælter rundt. Og når man sejler alene
er der sådan set nok at gøre med at sejle båden, holde udkig mv., så
navigationsarbejdet må gerne minimeres.

Jeg har derfor et par spørgsmål:
Jeg overvejer at købe en GPS-mus til min bærbare og gå i gang. Det er jo en
enkel og billig løsning. Men jeg vil ikke stole for meget på min computer,
og jeg har hørt, at man kan oploade waypoints fra computeren til GPS'en via
NMEA. Er det rigtigt? Der står ikke noget om det i manualen til min, lettere
bedagede, Furuno GP-31.

En anden ting: jeg hører tit folk sige, når jeg foreholder dem det
problematiske i kun at have kort på elektronisk form ombord, at de skam
printer kort ud over den planlagte rute før afsejling. Lyder betryggende,
men i de fleste både er der kun plads til en bette blækprinter, og print fra
sådan en har det med at ligne et Monet-maleri bare der kommer én dråbe vand
på i det ene hjørne. Jeg kan i hvert fald ikke få plads til min farvelaser
ombord!

--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-10-09 12:36

Hej Mads,

Jeg tror ikke at du skal være så skeptisk m.h.t. elektronikenhederne som
sådan.
De plejer at have en god stabilitet i det fugtige miljø ombord i en båd. Det
er de jo bygget til.
Problemet er nok mere at de ikke tages ud om efteråret og bringes hjem i
stue temperatur,det kan gøre dem ustabile; men det største problem er nok
ledningsnettet og de mange dårlige forbindelser i stikkene der ofte opstår.
Det er ikke elektronikkens skyld;men dårligt håndværk generelt og dårlig
vedligeholdelse i særdeleshed.

Som Gert længere oppe i strengen skriver så har han ikke haft problemer med
sin PC i de mere end 10 de har haft PC ombord. Jeg kan kun istemme samme
melodi. Jeg har haft PC ombord siden 1995 og de har aldrig fejlet.
Programmer kan fejle i softwaren og så er der kun at genstarte programmet
igen.

Hvis du har brug for at uploade waypoints til GPS´en enten fordi den er
placeret i cockpittet og dens informationer bruger du som dine
styreinformationer eller til brug for input til en autopilot så er det ikke
godt at købe en GPS-mus. Da er det bedre at du investerer i en GPS med
display, en som du kan kommunikere med.
Det er jo således at kun et instrument (GPS) i en NMEA opkobling hvor der
ikke er endskudt en multiplexer, kun har en kilde der både er sender og
modtage. Alle andre enheder er kun modtagere.
Informationerne fra PC´en kan du,med et egnet program, uploade til GPS´en
der så behandler informationerne i forhold til positionsstatus og sender
informationspakkerne til de respektive instrumenter.
Har du et velfungerende system med GPS o.s.v. kan du vælge at installere et
null-modem eller en ekstra GPS om du vil have to eller med nul-modem flere
programmer kørende samtidig.

Det er helt unødvendigt at have en printer ombord til at printe søkort fra
PC´en ud på.
Sådanne kort må ikke bruges til navigation og helt bevidst er der ikke
indtegnet længe/bredde angivelser ind på kortene som du f.eks. kan udprinte
fra DLS.
Det autoriserede grundlag er papirsøkortene og vil man bruge PC´en til
navigation er her alle de nødvendige angivelser.
Desuden er de kort de pågældende printer ud tro kopier af kortene på deres
PC og at printe et kort ud over den planlagte rute giver ikke så megen
mening da man selvfølgelig under rejsen kan ændre ruten efter f.eks.
ændringer i vejret m.m. Skal man blot have et stykke papir hvor man kan
krydse af på hvor langt man er nået uden nærmere hensyn til
søkortinformationerne så kan man nøjes med et Esso kort. Det blå er vand og
det er så nok det på land der mest interesserer.)
En printer ville være god at have ombord til udprintning af mere statiske
informationer fra nettet som man vil kunne have glæde af under sejladsen
hvis man ikke løbende har internetadgang.

Velkommen i klubben af dem der vil have at navigationen skal være let og
overskuelig og hvor det andet arbejde ombord også skal udføres med den tid
det nu tager, og især når man sejler alene.

Mvh/Harding

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 19-10-09 09:06

> [...]
> informationer fra nettet som man vil kunne have glæde af under sejladsen
> hvis man ikke løbende har internetadgang.

Hvis man ikke kan printe kort ud, som er til at sejle efter, må det jo være
nødvendigt både at have elektroniske og papirkort ombord, hvis man vil være
helgarderet. Hvad nu hvis selve det elektriske system går ned? Lynnedslag,
kortslutning, overbelastning? Så hjælper selv min bærbare GPS ikke, når der
ikke er noget kort at udtage og udsætte positioner fra og i.

Det bliver noget kostbart, hvis man i ethvert område, der besejles, skal
have to sæt kort!

Fra : Per Nordahl

Dato : 19-10-09 12:13

> [...]
> udsætte positioner fra og i.
>
> Det bliver noget kostbart, hvis man i ethvert område, der besejles,

Ja det ikke nemt med alt det elektronik ombord - ligefør det skaber
størrer proplemer!
Rigtigt - "Hvad nu hvis strømmen går"
Så efter min mening sejler man ansvarligt. og gør brug af sine søkort
(papir) samt kompas.. Hvad er meget mere nødvendigt? - udover lærdom
og godt sømandskab?
Udover at de sjove ting, er en stor hjælp ombord, skal man vel
stadigvæk kunne klare sig uden. Eller hur?

Mvh. "Thulfen"
Hvidovre.

Fra : Flemming Torp

Dato : 19-10-09 14:02

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse

> "Mads Bo Falk" <mail@madsbofalk.dk> skrev i en meddelelse

SNIP

> [...]
> godt sømandskab?
> Udover at de sjove ting, er en stor hjælp ombord, skal man vel stadigvæk

Helt enig.

Selvom jeg er dybt fascineret af alt det elektroniske "legetøj" (og vi har
back up og mange batterier!) , er det en fast regel om bord, at vi aldrig
sejler ind i et område, som ikke er dækket af tilgængelige papirsøkort ...
At udprinte kopi af de elektroniske søkort anser jeg for en meget ringe
løsning.

Men jeg må da indrømme, at de gode gamle søkort og de nyere søsportskort
efterhånden har indtaget en sekundær rolle - nu er det nærmest dem, der er
back up for den elektroniske navigation ... Min viden om brug af kompasset
(som også har et back up instrument!), søkort, passer, kurslineal,
transportør, pejlinger, positionsbestemmelse, strømtrekanter osv., er dog
ikke mere rusten end at vi kan klare os og komme sikkert i havn ... også
uden strøm ...

I praksis har vi dog ikke haft problemer med elektronisk navigation siden
1995 ... Så der er - efter min mening - ikke grund til de store bekymringer,
hvad elektronikken angår. Ikke desto mindre har vi som sagt altid
papirsøkortene liggende klar på kortbordet eller i cockpittet ... De er gode
til at give overblik og "just in case" ...

Flemming Torp

Fra : Per Nordahl

Dato : 19-10-09 15:08

"Flemming Torp" <torp@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilgængelige papirsøkort ... At udprinte kopi af de elektroniske
> søkort anser jeg for en meget ringe løsning.

Enig

> Men jeg må da indrømme, at de gode gamle søkort

Bruger jeg.

og de nyere søsportskort er der formegen skiftent rundt (i smalle
farvande - eks. Limfjorden/Bøgestrømmen osv. osv.)

> efterhånden har indtaget en sekundær rolle - nu er det nærmest dem,
> der er back up for den elektroniske navigation ... Min viden om brug
> af kompasset (som også har et back up instrument!),
Mit almindelige kompas - har ikke backup funktion- nøjes med kun at
kigge/koriggerre og sætte kursen derefter

søkort, passer, kurslineal,
> transportør, pejlinger, positionsbestemmelse, strømtrekanter osv.,
> er dog ikke mere rusten end at vi kan klare os og komme sikkert i
> havn ... også uden strøm ...
Velkommen i klubben til dem der KAN klare sig uden el-værket ombord.
Ej at forklejne - mae rart at kunne klare sig uden.

> [...]
> vi som sagt altid papirsøkortene liggende klar på kortbordet eller i
> cockpittet ... De er gode til at give overblik og "just in case" ...

Følger selv med, hvad vi skal have sjove ting ombord. det må bare ikke
tage overhånd
Synes selv det rarest at sejle, og man ikke går i panik - bare fordi
der går en sikring, mister overblikket på sin skærm, eller hvad vi
har!

Et eller andet sted synes jeg man har ansvaret for at bringe
besætningen sikkert i havn (+båden).
Uanset vejr/vind el. afstand.

Som tidligere omtalt - det lige før, der går for meget edb i det.

Jeg ER modtagelig. Men glem nu ikke hvad det drejer sig om.
Vejret, båden, samværet, haft en god dag/weekend/ferie. Og kunne
snakke om nogle rare ture.

Mvh. "Thulfen"

> --
> mvh
> Flemming Torp

PS. Det ikke ment specielt til til dig F.T men mere til Mads Bo Falk.
Derfor svarede jeg under hans indlæg tidligere

Forsat god dag.

Fra : Per Nordahl

Dato : 19-10-09 15:36

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en
meddelelse news:4adc72ba$0$279$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> PS. Det ikke ment specielt til til dig F.T men mere til Mads Bo
> Falk. Derfor svarede jeg under hans indlæg tidligere

PPS. Regner med at at anduve Limfjorden næste år.
Men lige nu må jeg i tænkeboks. har kun været der 3-4 gange før - men
nu går det vist ikke mere uden alt det sjove,
irreterende som de flytter rundt på tingende.
Det lige før vi ikke kan finde vejen ud af Øresund.
Men jeg ved så meget at normalt taler de dansk til bagbord og svensk
til styrbord - så vi spørger bare frem så langt.
Så må vi se hvor vi ender.

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-09 22:51

> [...]
>
> PS. Det ikke ment specielt til til dig F.T men mere til Mads Bo Falk.
> Derfor svarede jeg under hans indlæg tidligere

Tak i lige måde Per!

Dog en enkelt kommentar: Som hyppig solosejler, har elektronikken ombord
gjort det meget nemmere at være skipper også når jeg har venner og
familie om bord. Selvom jeg har søkortene liggende klar, er det altså
nemt at lade "plotteren/PC'en klare navigationen og logbogen".

I stedet kan jeg koncentrere mig om styringen og slappe af og nyde
"Vejret, båden, samværet, haft en god dag/weekend/ferie. Og kunne
snakke om nogle rare ture"... Det ene udelukker ingenlunde det andet ...

"I gamle dage" brugte jeg væsentlig mere tid på bestik, ruteplanlægning,
pejlinger og logbog end jeg gør "i dag" - og nu sejler jeg utvivlsomt
med større sikkerhed, præcision og overblik og ro i båden ...

Flemming Torp

Fra : Per Nordahl

Dato : 20-10-09 13:43

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> "Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en
> meddelelse news:4adc72ba$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
>>
> SNIP

> Tak i lige måde Per!

Selvtak

> [...]
> ruteplanlægning, pejlinger og logbog end jeg gør "i dag" - og nu
> sejler jeg utvivlsomt med større sikkerhed, præcision og overblik og

Der er vi enige.

Mente nok mest, at bare elektronikken ikke tager overhånd, således at
hvis et eller andet lige pludselig ikke virker, jamen så kan man ikke
sejle den dag m.v.

Har skam også gps (furuno 30) og selvstyrer (ST 2000) og gør fligtigt
brug af dem.
Altid rart med en ekstra hånd.
+ papirkortene.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-10-09 04:49

Hej Flemming,

Også tak for dit indlæg med mange gode kommentarer til.
Ja PC ombord verdenen er noget andet en bare en kortplotter. Den giver
mange nyttige informationer for sejladsen og også for oplevelser i
land kan man finde info om her via internettet.

NacMonPc programmet ser godt ud. det vil jeg arbejde med. Det ser ud
til at det er godt og nemt at arbejde med.

Mine mange "overskrifter" til links vil jeg omsætte til direkte
linkadresser således at andre ikke skal have besværet via google men
direkte kan klikke på linkadresserne.

I går brugte jeg tiden på at lave hovedeftersyn på vores påhængsmotor.
Den har stået på lager nogle år da vi ikke syntes at en slæbejolle var
sagen. Vores jolle vejer ca 50 kg og ikke nødvendig hele tiden at have
på slæb i ferierne.
Derfor har vi investeret i en gummibåd som kan pustes op hvis vi
ligger for anker og vil i land og så skulle påhængsmotoren ud af
mølposen igen.

Når man sådan står og renser ned, skruer m.m. på motoren så strejfede
tanken mig at det egentligt er underligt at ingen skriver noget om
vejret/meterologi. Er der slet ingen der tænker på det og kan give
spørgsmål/input.
Den tid vi er på vandet er vi jo meget afhængige af vejrets luner og
jeg syntes at det var godt om vi kunne lave en tråd hvor vejret fik en
behandling i form af observationer/konklusioner/beregninger/prognoser
m.m.
Må ske skulle vi samle lidt baggrundsmateriale og lave et oplæg om
emnet her i dette forum.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 17-10-09 15:09

Det var da en imponerende masse PC-anvendelser der oplistes i denne
tråd, og jeg kan nikke genkendende til en stor del af dem.

Men da det jo ikke skal være sejlads altsammen så syns jeg der mangler
et par oplagte ting, som vi bruger vores 2 stk bærbare til om bord:

* Afspilning af DVD'er på de våde aftener fra en større medbragt samling.

* TV-séning(analog og digital)via et PCMCIA-kort og en UFO i masten.

* Afspilning fra ITunes-biblioteket på PC'en (over 8000 numre) via
lydkabel til bådens stereoanlæg.

* Skype-telefoni hjem til Danmark når der er netforbindelse.

* Computerspil af forskellige sværhedsgrader (selvfølgelig kun
børnebørnene, - jeg kan knapt nok finde ud af 7-kabalen).

Hilsen
SørenH
s/y Marie af Næstved

"Der findes 10 slags mennesker: De som kan binær og de som ikke kan"

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 17-10-09 21:05

Som proff. IT mand, så må jeg indrømme, at jeg nyder at sejle og være i
bådne uden at det bliver til en omstændig gang 'arbejde' med IT løsninger.

Jeg har en del på pc'en men da jeg hellere vil se vandet end pc'en, så ender
det jo med at man har nogle få værktøjer, som man bruger og sætter pris på.
For mit vedkommende er det:

Mit dejlige Garmin kortplotte på ratpiedestalen, som jeg up og down loader
waypoint, router og tracks til vha Bluechart/Mapsource.

Holder virkelig megte af min ICE baserede Internetforbindelse. Også selvom
den ikke række hele vejen til Anholt. Den er jo fin lige nu.

GPSgate som løser en 'port/protokolproblem' på min pc'er og opdaterer
(online) min "hvor er jeg" webside.

Og så bruge jeg Stellarium en gang imellem

Resten (dlsk, Masea osv osv osv) er gået i glemmebogen. DLSK (2007) bruger
jeg dog untagelsesvis, hvis jeg lige skal browse lidt havne oplysninger og
broplaner.

Det eneste jeg savner er en mulighed for at tage vinddata fra mine Seatalk
instrumenter og vise disse på pc'en samt logge sammenhængen mellem sejl,
vind og fart, så jeg kan få noget historisk data der gør mig bedfre til at
vælge det bedste sejl.

- Men jeg har ikke fundet den rette (lette) løsning endnu.

BJarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-10-09 02:43

Jamen kæreste Mads, Reglerne er at du altid skal have de autoriserede
søkort ombord. Det er dem du skal anvende til navigering. Alt andet
elektronisk legetøj i form af PC eller plotter og udprintninger
derfra er kun for din egen behagelighed men ikke noget som du kan
anvende i en retssal om du skulle komme ud for en hændelse der
behandles i retssalen.

Går det elektroniske system med SKAL du kunne navigere videre og
anvende de autoriserede kort, det er kravene i reglerne.

Mvh/Harding

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 19-10-09 10:41

Jeg har kendskab til flere, der har sejlet jorden rundt uden papirkort
ombord, kun prints fra de elektroniske kilder. Det skal da indrømmes, at jeg
altid, for mig selv, har hævet et øjenbryn eller to, når jeg har hørt om
det!

Fra : SørenH

Dato : 19-10-09 11:37

Mads Bo Falk skrev:
> [...]
> altid, for mig selv, har hævet et øjenbryn eller to, når jeg har hørt om

Jeg ville ikke blot hæve øjenbrynene overfor sådanne sejlere, men i den
grad osse hæve stemmen og fortælle dem hvor uansvarlige de er!!
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-10-09 13:25

Ikke kun jordomsejlere desværre også mange "nye" sejlere. Da folk havde
penge og ville investere dem i en båd, installerede de selvfølgelig også alt
det ny elektroniske navigationsudstyr (det er jo ikke anderledes end at køre
bil). Gammeldags (almindelig) navigation kender de intet til. Går
elektronikken er disse folk slemt på den. I foråret da jeg lå mellem
Sardinien og Messina gik antennen til skippers kortplotter, og der var ingen
søkort ombord over området. Jeg blev nok lidt knotten, men på en håndholdt
GPS kunne vi hver time notere position og på kompasset aflæse kursen og
sætte dem ind i et atlas. Dette var efter min mening ikke tilfredsstillende.
Jeg sejler som skipper ikke ud uden papirkort. Skal man belave sig på
elektronik, bør man i det mindste medbringe en håndholdt GPS uafhængigt af
det elektriske system (var ikke en anbefaling).
"Dyrt" - måske - men hvad koster en begravelse og dødsbooprydning ikke?
Hilsen Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-10-09 09:23

At sejle på udprintninger er ikke lovligt.
Er det ikke bevidste lovbrydere så er de tåber.

Internationale regler som den danske stat har tilsluttet sig i
skriftet "Statement by the goverment of Denmark SLS.14/Cir.189
beskriver forholdene hvorunder danske skibe accepteres at sejle med
Electronic Chart Display and Information System (ECDIS) herunder et
backup ECDIS system og hvad der kræves til forbindelse til "main- and
emergency source of power".

Alternativt et andet separat godkendt back-up arrangement for ECDIS
med brug af ENC kort.
Alternativt er opdaterede papirsøkort.
Kravet er også at den planlagte rute hele tiden skal være opdateret på
bach-up systemet.
Når papirsøkort er det eneste back-up arrangement, skal papirsøkortene
inkludere den planlagte rute; og i kystområder skal skibets position
jævnligt opdateres her for sikker overtagelse af ECDIS funktionerne.
Papirsøkort for oceanpassage skal være 1:750.000 og op til
1:1.500.000.
For sejlads i åben sø kræves 1:100.000 op til 1:500.000.
I kystnære passager og for havneanløb skal anvendes kort med en skala
bedre end 1:100.000.

Der er regler der skal følges og det er ikke formålstjenligt at sejle
med hovedet under armen uden kendskab til hvad man begiver sig ud i.

Når vi sejler i lystbåde , som normalt ikke har et ECDIS anlæg ombord
SKAL vi ALTID have papirsøkort ombord og anvende dem (i praksis ligger
de i kortskuffen). Elektronisk legetøj anvender mange efterhånden men
det er og bliver hjælpeværktøj. Det skal vi huske og det har ingen
retsgyldighed hvis et uheld fører til en retssag.

Mvh/Harding