Peugeot 307/308
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 14-10-09 11:18

Hejsa

Har været ude og prøvekøre 307 HDI 90 HK/109 HK - årgang 2007/2008 og syntes
godt om bilen.

Men så fortæller en bekendt mig at de har store problemer med ledningsnettet
i disse biler ?
De skulle springe værer hele tiden.... har det noget på sig eller er den en
tidligere model ?

Mvh
Claus Rasmussen

Fra : Henrik B.

Dato : 14-10-09 10:23

"Claus Rasmussen" <tvmania@email.dk> skrev i meddelelsen

> Men så fortæller en bekendt mig at de har store problemer med
> ledningsnettet i disse biler ?

Nøøøh, det er generelt for det mærke. )

> De skulle springe værer hele tiden.... har det noget på sig eller er den
> en tidligere model ?

Det er korrekt. Men det er der efterhånden en del biler som gør: Golf IV,
Toyota m.fl.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KT

Dato : 14-10-09 15:31

Det er det sædvanlige vrøvl for at nedgøre franske biler - selvom de er de
bedst sælgende over lang tid.

Jeg har en 307 årgang 2004 samt en 107 årgang 2006 - tidligere har jeg haft
en 309 årgang 1989 - og jeg har ikke oplevet særlige probelemer med
ledningsnettet og nogen af disse biler.
309'eren kostede et par pærer om året - og hvad så! Det kostede 60 kroner
hver gang.

Knud

Fra : Henrik B.

Dato : 14-10-09 16:23

"KT" <knut.t@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Det er det sædvanlige vrøvl for at nedgøre franske biler - selvom de er de
> bedst sælgende over lang tid.

Nu siger salgstal ik' en ski' om, hvordan en bils kvalitet er. Pøsjø laver
nogle pæne biler (ét købskriterie), ligesom deres biler er forholdsvis
billige (endnu ét købskriterie). Ofte får man dog hvad man betaler for.

> Jeg har en 307 årgang 2004 samt en 107 årgang 2006 - tidligere har jeg
> haft en 309 årgang 1989 - og jeg har ikke oplevet særlige probelemer med
> ledningsnettet og nogen af disse biler.

Man ser ofte lysende airbag- og ABS-lamper på disse biler. 307 kan have
lysende olielampe, selvom der er masser af olietryk.
Når FDM laver brugttest er netop det elektriske ofte det punkt, hvor FDM
skriver at man skal være særlig opmærksom.

> 309'eren kostede et par pærer om året - og hvad så! Det kostede 60 kroner
> hver gang.

Stadig skide irriterende. Det koster jo ikke kun på pengene, men også ens
tid.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KT

Dato : 14-10-09 17:14

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
> tid.

de 5 minutter et par gange om året var til at leve med!

Knud

Fra : Henrik B.

Dato : 14-10-09 17:30

> de 5 minutter et par gange om året var til at leve med!

Nu er det ikke alle som selv skifter pærer - faktisk langt fra!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KT

Dato : 14-10-09 22:02

> "KT" <knut.t@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Nu er det ikke alle som selv skifter pærer - faktisk langt fra!

Enig - og jeg gør det heller aldrig selv - den slags har man folk til - men
jeg kørte da bare ind til en bilforhandler på min vej og bad dem montere det
nødvendige lys - 60 kroner tak - og jeg var kørt igen højst 5 minutter
senere.

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-10-09 22:04

KT skriver:

> [...]
> nødvendige lys - 60 kroner tak - og jeg var kørt igen højst 5 minutter

Hvor længe kørte du så med en sprungen pære?

Mange kommer altså ikke "lige forbi" en Pug forhandler.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 14-10-09 22:33

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Mange kommer altså ikke "lige forbi" en Pug forhandler.

Netop!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KT

Dato : 15-10-09 05:26

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> KT skriver:

> Hvor længe kørte du så med en sprungen pære?
>
> Mange kommer altså ikke "lige forbi" en Pug forhandler.

Jeg kørte med det indtil jeg opdagede problemet - og så kørte jeg bare ind
til een af de mange bilforhandlere, som jeg alligevel kørte forbi - det
behøver jo ikke være en Peugeot forhandler for at skifte pære!
I øvrigt ligger sådanne da også rimelig tæt - pt. kører jeg relativt tæt
forbi 3 på vej til arbejde - over en strækning på ca. 40 km.!

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-09 05:30

KT skriver:

> Jeg kørte med det indtil jeg opdagede problemet

Er der ikke indikator for sprungne pærer på sådan en moderne bil?

> I øvrigt ligger sådanne da også rimelig tæt - pt. kører jeg relativt tæt
> forbi 3 på vej til arbejde - over en strækning på ca. 40 km.!

Tjah, jeg har 53 km på arbejde og kommer ikke forbi en eneste
forhandler!

Klaus

Fra : Tom Jensen

Dato : 15-10-09 11:24

> KT skriver:

> Er der ikke indikator for sprungne pærer på sådan en moderne bil?
>
> Klaus
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

hej

er det så nu klaus gerne vil fortælle ,at det har vw golf haft som standart
siden 1980 )))

mvh tom

Fra : Brian

Dato : 15-10-09 14:31

"Tom Jensen" <t-j@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> er det så nu klaus gerne vil fortælle ,at det har vw golf haft som
> standart siden 1980 )))

Han vil sikkert gerne, men jeg ved da positivt at det ikke engang var en
option på III eller standard på IV

/Brian

Fra : Armand

Dato : 14-10-09 22:29

KT skrev:

> [...]
> men jeg kørte da bare ind til en bilforhandler på min vej og bad dem
> montere det nødvendige lys - 60 kroner tak - og jeg var kørt igen højst

Hvilket efterhånden er ved at blive en risikabel vane: Mange nye bilers
lygte-tigang er kompleks og kompakt, hvorfor man selv bør tillære sig
det under optimale instruktions og lys -forhold!

F.eks. skal man have bageste kofanger af for at komme til baglygterne på
en Suzuki Wagon og dét er ikke gjort simpelt af dén grund: 4 bolte oppe
under bagagerummet, hvoraf de to er skjult af en prop - Hvis ikke at et
anhængertræk sidder helt og aldeles i vejen =

Aprospos: Er der nogen der kan give et tip om baglygternes
tilgængelighed på Peugeot 206?

--
Armand.
(der hár lært sig den vanskelige tilgang til forlygterne)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-09 05:20

Armand skriver:

> Hvilket efterhånden er ved at blive en risikabel vane: Mange nye bilers
> lygte-tigang er kompleks og kompakt, hvorfor man selv bør tillære sig
> det under optimale instruktions og lys -forhold!

Det er lovmæssigt ved at ændres.....

Ellers køb en VW, hvis sådanne ting bekymrer dig:
//www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4

Klaus

Fra : KT

Dato : 15-10-09 05:28

> Armand skriver:

> Det er lovmæssigt ved at ændres.....

Hvilken lov?

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-09 05:29

KT skriver:

> Hvilken lov?

EU lovgivning.

Klaus

Fra : KT

Dato : 15-10-09 14:58

> KT skriver:

> EU lovgivning.

Som siger at man selv skal skifte pærer? Eller hvad?

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-09 15:20

KT skriver:

> Som siger at man selv skal skifte pærer? Eller hvad?

Selv skal kunne skifte pærer uden væsentligt brug af værktøj.

Søg tilbage i gruppen, det har været nævnt før.

Klaus

Fra : KT

Dato : 15-10-09 16:17

> KT skriver:

> Selv skal kunne skifte pærer uden væsentligt brug af værktøj.
>
> Søg tilbage i gruppen, det har været nævnt før.

Det er sgu da værre end 'krumme agurker' - uanset hvad EU kan finde på af
tåbelove går jeg IKKE igang med selv at pille ved den slags.

Knud

Fra : Brian

Dato : 15-10-09 17:08

"KT" <knut.t@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Det er sgu da værre end 'krumme agurker' - uanset hvad EU kan finde på af
> tåbelove går jeg IKKE igang med selv at pille ved den slags.

Det er der heller ingen der forventer, bare rolig. Men for dem der gerne vil
kunne skifte en pære selv, skal det ikke være bilens konstruktion der
umuliggør det - det er der da lidt fornuft i.

/Brian

Fra : Kent Glerup

Dato : 15-10-09 17:12

KT skrev:

> Det er sgu da værre end 'krumme agurker' - uanset hvad EU kan finde på
> af tåbelove går jeg IKKE igang med selv at pille ved den slags.

Hvorfor er det værre?
At du ikke selv vil/kan/tør pille ved dine pærer er da en helt anden sag.

Jeg kan kun bifalde at der laves regler om den slags.

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-09 17:21

KT skriver:

> Det er sgu da værre end 'krumme agurker'

Hvorfor?

Det er netop med til at lette hverdagen for dem der "uheldigvis" er
kommet til at købe eksempelvis en fransk bil.

> uanset hvad EU kan finde på af
> tåbelove går jeg IKKE igang med selv at pille ved den slags.

Nej, jeg tror også at det er bedst at du overlder noget så simpelt som
et pæreskift til andre.......

Klaus

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-10-09 19:53

"KT" <knut.t@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Det er sgu da værre end 'krumme agurker' - uanset hvad EU kan finde på af
> tåbelove går jeg IKKE igang med selv at pille ved den slags.

- så når du står på en mørk landevej med 2 defekte forlygter lader du bilen
stå til Falck kan hente den og bringe den på værksted ?
Samt venter 2-3 timer på en taxa....

Det er nok meget fornuftigt at kræve at vi selv kan skifte en pære uden at
skulle vende bilen på hovedet og skille den halvt ad !

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : Tom

Dato : 15-10-09 20:24

Jesper Hedegaard skrev:
> [...]
>
> Det er nok meget fornuftigt at kræve at vi selv kan skifte en pære uden at
> skulle vende bilen på hovedet og skille den halvt ad !

Rent faktisk er det heller ikke lovligt at køre en bil med kun EN
fungerende pære, derfor kan det være meget fornuft i at bilisten selv
kan skifte pæren på stedet.

--
Tom

Fra : KT

Dato : 15-10-09 21:10

> [...]
>
> Det er nok meget fornuftigt at kræve at vi selv kan skifte en pære uden at
> skulle vende bilen på hovedet og skille den halvt ad !

Hvor skulle jeg lige få 2 pærer fra på en mørk landevej - og hvordan skulle
jeg uden lys overhovedet kunne finde ud af hvordan jeg skulle montere dem
uanset hvor nemt tilgængeligt det måtte være??

Knud

Fra : Kent Glerup

Dato : 16-10-09 00:00

KT skrev:

> Hvor skulle jeg lige få 2 pærer fra på en mørk landevej

Handskerum, bagagerum, reservehjulsbrønd, rum mellem forsæder....

> og hvordan skulle jeg uden lys overhovedet kunne finde ud af hvordan jeg skulle
> montere dem uanset hvor nemt tilgængeligt det måtte være??

En lommelygte er ret handy at have i sin vogn. Alternativt kan man i
nødstilfælde lave mange ting i lyset fra en mobiltelefon.

/Kent Glerup

Fra : Armand

Dato : 15-10-09 12:24

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Det er lovmæssigt ved at ændres.....
>
> Ellers køb en VW, hvis sådanne ting bekymrer dig:
> //www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4

Det ændrer ikke ved at det KAN være en økonomisk overraskende handling
blindt at sætte en mekaniker til at skifte pærer på sin bil.

Og har man en Golf (m.fl.) er der jo netop ingen grund til at sætte
andre til det :-|

--
Armand.

Fra : KT

Dato : 15-10-09 05:27

> [...]
> anhængertræk sidder helt og aldeles i vejen =
>
> Aprospos: Er der nogen der kan give et tip om baglygternes tilgængelighed

Hvorfor skulle man dog spilde tid og energi på selv at kunne skifte pærer,
når man kan få en professionel til det?

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-09 05:31

KT skriver:

> Hvorfor skulle man dog spilde tid og energi på selv at kunne skifte pærer,
> når man kan få en professionel til det?

Fordi de professionelle ikke har døgnåbent?

Klaus

Fra : KT

Dato : 15-10-09 14:59

> KT skriver:

> Fordi de professionelle ikke har døgnåbent?

Og?
Jeg kunne da aldrig drømme om at skifte pærer midt om natten - og skulle alt
blusset forsvinde ville jeg nok ringe til Autohjælp!

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-09 15:22

KT skriver:

> Og?

Hellere finde en tank der har døgnåbent og så få en pære i, frem for at
køre med ½ lys.

Men okay, jeg har også en bil, hvor skift af forlygtepære er lige så let
som i video'en fra fifth gear - altså ikke "franskeren".

Klaus

Fra : Brian

Dato : 15-10-09 17:09

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den>

> Hellere finde en tank der har døgnåbent og så få en pære i, frem for at
> køre med ½ lys.

Der bliver flere og flere biler med xenon, og så vidt jeg ved sælger
pølseboderne ikke dén slags pærer... hvad gør man så ?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-09 17:22

Brian skriver:

> Der bliver flere og flere biler med xenon, og så vidt jeg ved sælger
> pølseboderne ikke dén slags pærer... hvad gør man så ?

Xenon går jo "aldrig" i stykker - eller????
På samme vis som LED lys ej heller gør det......

Klaus

Fra : Brian

Dato : 15-10-09 18:05

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Xenon går jo "aldrig" i stykker - eller????
> På samme vis som LED lys ej heller gør det......

Skal de mange spørgsmåltegn vise at du egentlig godt kender svaret ?

Selvfølgelig kan de springe - lige så vel som en lysdiode kan holde med at
virke.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-09 22:01

Brian skriver:

> Skal de mange spørgsmåltegn vise at du egentlig godt kender svaret ?

Ja

> Selvfølgelig kan de springe - lige så vel som en lysdiode kan holde med at
> virke.

Jeps...

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 15-10-09 19:54

> Xenon går jo "aldrig" i stykker - eller????

Det gør de i høj grad...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-10-09 20:33

> Brian skriver:

> Xenon går jo "aldrig" i stykker - eller????
> På samme vis som LED lys ej heller gør det......

In your dreams.................

og hvis du fortæller mig at du aldrig har set en defekt lysdiode,
så kan jeg fortælle at det har jeg godt nok set mange gange.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Kent Glerup

Dato : 15-10-09 09:12

KT skrev:

> Hvorfor skulle man dog spilde tid og energi på selv at kunne skifte
> pærer, når man kan få en professionel til det?

Fordi det er rart selv at kunne lave basale ting på sit køretøj.
Og alt i alt er det stadig væsentligt hurtigere for mig at klare det
selv på 5 min, i stedet for at skulle bøvle med et værksted.

/Kent Glerup

Fra : Armand

Dato : 15-10-09 12:27

KT skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Hvorfor skulle man dog spilde tid og energi på selv at kunne skifte
> pærer, når man kan få en professionel til det?

Prøv at regne på hvad fru Jensen komer til at betale for bagpæreskifte
på den Suzuki Wagon med anhængertræk hun har anskaffet ud fra en
økonomisk anskuelse!
Den realistiske mekaniker skifter tillige hele dynen i begge lygter når
nu han er derinde, hvilket også løber op!

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-10-09 19:55

> Den realistiske mekaniker skifter tillige hele dynen i begge lygter når nu
> han er derinde, hvilket også løber op!

Det samme sker på en C-klasse Mercedes (W204), da pærerne ikke kan skiftes.
Man skifter hele indmaden inkl. pærer på én gang. Det er dog mega nemt at
komme til.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 16-10-09 00:19

Henrik B. skrev:
> [...]
>
> Det samme sker på en C-klasse Mercedes (W204), da pærerne ikke kan
> skiftes. Man skifter hele indmaden inkl. pærer på én gang. Det er dog

- - - Og koster sikkert næsten ikke noget!?

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-10-09 06:33

> - - - Og koster sikkert næsten ikke noget!?

Korrekt! )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 15-10-09 05:51

On 15 Okt., 12:23, "Tom Jensen" <t...@adslhome.dk> wrote:

> er det så nu klaus gerne vil fortælle ,at det har vw golf haft som standart
> siden 1980 )))

Nej, for den fra 1980 er ikke moderne.....

Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-10-09 15:39

Claus Rasmussen skriver:

> Men så fortæller en bekendt mig at de har store problemer med ledningsnettet
> i disse biler ?

Ledningsnettet fejler ikke det voldsomme.

> De skulle springe værer hele tiden.... har det noget på sig eller er den en
> tidligere model ?

Nej, den er god nok. Og der er åbenbart ikke indikation for sprungne
pærer på sådan en bil (se antallet af 308 og 309 med sprungne pærer ude
på landevejen).

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 14-10-09 17:34

"Claus Rasmussen" <tvmania@email.dk> skrev i meddelelsen

> Hejsa

Halløj

> Har været ude og prøvekøre 307 HDI 90 HK/109 HK - årgang 2007/2008 og
> syntes godt om bilen.

Yes, den kører rigtig godt !

> Men så fortæller en bekendt mig at de har store problemer med
> ledningsnettet i disse biler ?

Nope

> De skulle springe pærer hele tiden.... har det noget på sig eller er den
> en tidligere model ?

Jep, de springer simpelthen konstant !

/Mogens
tidligere driver af P307 1,6 HDI 109 hk st car

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 15-10-09 05:59

Hej

"Claus Rasmussen" <tvmania@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> syntes godt om bilen.
>
> Men så fortæller en bekendt mig at de har store problemer med

Nej

> De skulle springe værer hele tiden.... har det noget på sig eller er den
> en tidligere model ?

Jo 307 med manglende belysning er en klasiker i gadebilledet ;)

De kører men høj forsyningsspænding, hvilket nedsætter levetiden for
glødepærerne.

Ellers kan du få Peugeot ekspertise inde på hi-speed.dk - tilholdssted for
de frankofile :)

Mvh
Hans