Hjælp til identifikation af gamle bil
Fra : Robert Piil

Dato : 14-10-09 09:22

Jeg har brug for hjælp til at identificere nogle gamle biler, som
optræder på nogle smalfilm jeg har fået digitaliseret.

http://www.youtube.com/watch?v=RJPVpsCaLnc

Jeg mener der er tre biler (De første to klip er vist samme bil?) der
har nummerpladerne A7995, A17008 og A37078.

Jeg kan ikke sted eller tidsfæste de(t) første klip, men de to lyse
biler er fra omkring 1945. Det seneste klip er med sikkerhed fra 1946
(barnet på klippet er født i januar det år).

--
Robert Piil

Fra : Henrik B.

Dato : 14-10-09 10:08

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg mener der er tre biler (De første to klip er vist samme bil?) der har
> nummerpladerne A7995, A17008 og A37078.

Klip 2 er helt sikkert en gammel Volvo...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 14-10-09 10:35

> "Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Klip 2 er helt sikkert en gammel Volvo...

Og den første ligner en variant af denne:
http://www.dfak.dk/photogallery.php?photo_id=176

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Robert Piil

Dato : 14-10-09 12:52

Henrik B. skrev:

> Klip 2 er helt sikkert en gammel Volvo...

For lige at være sikre på vi snakker om det samme.

0:00 ->
Klip 1
<- 00:24 ->
Klip 2
<- 00:53 ->
Klip3
<- 1:07 ->
klip 4
<- 1:30

Jeg tror muligvis bilen i Klip 1 og 2 er den samme.
Jeg har sammenlignet med alle de volvo-billeder jeg kan finde på nettet,
og det er korrekt at formen ligner fint, men det gør den vandrette streg
gennem logoet ikke. Jeg medgiver det dog godt kan ligne volvos cirkel
med en skrå pil op.

Faconen kunne også ligne en Ford A, men jeg synes ikke logoet bekræfter det.

--
Robert Piil

Fra : Peter C

Dato : 14-10-09 14:08

> Faconen kunne også ligne en Ford A, men jeg synes ikke logoet bekræfter
> det.

Bil 1 er ikke en Ford A. Dertil er den på filmen alt for stor.
Umiddelbart da jeg så den tænkte jeg "noget 6-8 cylindret amerikaner fra
slut-tyverne start-tredvierne" Måske Buick
Jeg er dog tilbøjelig til at give Henrik B. ret i at det kunne være en Volvo
PV652. Hvis man kigger godt efter kan man med lidt god vilje ane et lille
Volvo-logo på en pind mellem forlygterne. (Hvorfor den ikke har den store
gennemgående streg på køleren ved jeg ikke)

MVH Peter C:

Fra : Ivar

Dato : 14-10-09 17:35

Peter C skrev:

> (Hvorfor den ikke har den store gennemgående streg på køleren ved jeg ikke)

Fordi det ikke er en Volvo, det er en Buick.
Prøv at sammenlige logoet med denne Buick:
http://www.prewarbuick.com/cars/125/1930-Buick-Buick-4dr-sedan-Model-47

Hvilken model der er ved jeg ikke, men der skal søges hos Buick.

Hvor er Verner? Han var tidligere med i denne gruppe, og kendte
alle biler, der var lavet i mere en 4 eksemplarer.

Ivar Magnusson

Fra : Henrik B.

Dato : 14-10-09 17:39

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://www.prewarbuick.com/cars/125/1930-Buick-Buick-4dr-sedan-Model-47
>
> Hvilken model der er ved jeg ikke, men der skal søges hos Buick.

Ja sgu, det er der vist ingen tvivl om.

Og så siger man at biler af idag alle ligner hinanden! *LOL*

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Robert Piil

Dato : 14-10-09 22:11

Ivar skrev:

> [...]
>
> Hvor er Verner? Han var tidligere med i denne gruppe, og kendte
> alle biler, der var lavet i mere en 4 eksemplarer.

Tak for det. Så må der googles lidt videre.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Peter C

Dato : 15-10-09 07:20

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi det ikke er en Volvo, det er en Buick.
> Prøv at sammenlige logoet med denne Buick:
> http://www.prewarbuick.com/cars/125/1930-Buick-Buick-4dr-sedan-Model-47

Arr ... pis jeg "havde den" uden at vide det.
(Fra nu af glemmer jeg aldrig det lille Buick-logo mellem forlygterne)

MVH Peter C:

Fra : Peter C:

Dato : 15-10-09 19:02

> Arr ... pis jeg "havde den" uden at vide det.
> (Fra nu af glemmer jeg aldrig det lille Buick-logo mellem forlygterne)

Hvis vi skal snævre det lidt ind så vil jeg tro den årgangsmæssigt ligger
fra ca. 1929 til ihvertfald ikke senere end 1932. (I 1933 havde Buick en
helt anden front.) Jeg vil mene den er så stor at der er tale om en
8-cylindret. Måske en Serie 90

Skal man slå ned på noget kunne det være sådan en 1930 Buick her
http://www.buickcarclub.org.au/photos/australia/1930_Buick_syme.jpg
.... men det er rent gætværk

MVH Peter C:

Fra : Henrik B.

Dato : 14-10-09 10:23

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg mener der er tre biler (De første to klip er vist samme bil?) der har
> nummerpladerne A7995, A17008 og A37078.

Mit gæt vil være en Volvo PV652. Produceret i ca. 2.100 eksemplarer i
perioden 1930-1933:
http://www.autogallery.org.ru/k/v/34volvolim_mobilede.jpg

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mikael

Dato : 14-10-09 06:00

On 14 Okt., 10:21, Robert Piil <p...@nospam.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg mener der er tre biler (De første to klip er vist samme bil?) der
> har nummerpladerne A7995, A17008 og A37078.

Prøv at spørge i forum på www.nrpl.dk her er der nogen der ved en
masse om nummerplader og om man kan slå dem op.

Mikael

Fra : Robert Piil

Dato : 14-10-09 14:37

Mikael skrev:

> Prøv at spørge i forum på www.nrpl.dk her er der nogen der ved en
> masse om nummerplader og om man kan slå dem op.

Been there, done that.

Alle bilerne er fra Nordre Birk, Københavns Amt, men udover det er der
ikke kommet oplysninger frem.

--
Robert Piil

Fra : ulrich

Dato : 14-10-09 19:23

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Been there, done that.
>
> Alle bilerne er fra Nordre Birk, Københavns Amt, men udover det er der
> ikke kommet oplysninger frem.
>
> --
> Robert Piil

Den sidste er en Morris årg. 1938/39 eller 1945,

- Palle

Fra : Robert Piil

Dato : 14-10-09 22:11

ulrich skrev:

> Den sidste er en Morris årg. 1938/39 eller 1945,

Tak til dig også.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Armand

Dato : 14-10-09 22:21

ulrich skrev:

> Den sidste er en Morris årg. 1938/39 eller 1945,

'45 er nok et meget lille import og dermed indregistrerings -år!

--
Armand.

Fra : Peter C

Dato : 15-10-09 07:17

> Jeg mener der er tre biler (De første to klip er vist samme bil?) der har
> nummerpladerne A7995, A17008 og A37078.

Jeg er ret sikker på at den midterste (A17008) er noget engelsk fra
tredvierne.
Der findes desværre ret mange engelske mærker fra den periode, så det kommer
nok til at kræve lidt manuelt billedarkiv-kignings-arbejde.
Hvis den ikke er gættet inden iaften (torsdag) vil jeg sætte mig når barnet
er lagt og give den et forsøg

MVH Peter C:

Fra : Peter_C

Dato : 15-10-09 16:53

"Peter C" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er ret sikker på at den midterste (A17008) er noget engelsk fra
> tredvierne.

.... det må være noget 1936-39 MG SA eller VA 4-door Saloon

http://www.allcarcentral.com/pix_mg_va_1937.jpg

http://www.mgownersclub.co.uk/mg-sa-saloon.html

http://www.mgownersclub.co.uk/mg-va-saloon.html

(Jeg søger videre

MVH Peter C:

Fra : Peter C:

Dato : 15-10-09 18:45

> ... det må være noget 1936-39 MG SA eller VA 4-door Saloon

Men det var det så ikke alligevel (den lille bagrude og selvmordsdørene bag
passede bare ikke)

Det er derimod en Jaguar af en slags.

Mit bedste bud er en førkrigs SS 2½ litre

Der er et par gode billeder af sådan en her
http://www.uniquecarsandparts.com.au/history_swallow_sidecars.htm

Nærmere end det kan vi (jeg ihvertfald) nok ikke komme det. Så skal vi have
en Jaguarekspert på banen !

MVH Peter C:

Fra : Robert Piil

Dato : 15-10-09 22:28

Peter C: skrev:

> Men det var det så ikke alligevel (den lille bagrude og selvmordsdørene bag
> passede bare ikke)
>
> Det er derimod en Jaguar af en slags.

Hov, ja. Det er da min farfar der sætter sig ind og kører sin søster
hjem. Han fik en Jaguar lige efter krigen.

> [...]
> http://www.uniquecarsandparts.com.au/history_swallow_sidecars.htm
>
> Nærmere end det kan vi (jeg ihvertfald) nok ikke komme det. Så skal vi have

Jeg må lige høre med min far og onkel hvad det var for en, så skal jeg
nok vende tilbage. Det bliver bare først efter jul, for de ved ikke de
filmklippene som bilerne kommer fra eksisterer, så det skal være deres
julegaver.

Mange tak for hjælpen. Jeg imponeres - på trods af mere end 10 år på
usenet - af den hjælpsomhed og viden man kan møde. Tak for det - også
til alle de andre der har bidraget.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Peter C

Dato : 16-10-09 07:12

> Jeg må lige høre med min far og onkel hvad det var for en, så skal jeg
> nok vende tilbage.

Det må du meget gerne ... det kunne være sjovt at få et facit

> Mange tak for hjælpen. Jeg imponeres - på trods af mere end 10 år på
> usenet - af den hjælpsomhed og viden man kan møde. Tak for det - også til
> alle de andre der har bidraget.

Når det handler om "gæt en bil" er du havnet det helt rigtige sted. Vi er
helt vilde med det pjat her på dk.fritid.bil

MVH Peter C:

Fra : Armand

Dato : 16-10-09 00:08

Peter C: skrev:

> [...]
>
> Det er derimod en Jaguar af en slags.
>
> Mit bedste bud er en førkrigs SS 2½ litre
>
> Der er et par gode billeder af sådan en her

Og en sådan er jég ikke. Alligevel kan det godt ligne en sådan sen SS'er
og i så fald er det jo et stykke motorhistorie der har været forbi
Robert's familie!

SS stod for at være enestående omkring design i mellemkrigs-årene, så i
grunden burde der ikke være så mange samtidige biler der ligner den :-/

Sitet ovenfor er iøvrigt en rigtig god "læs og bliv klogere" -side,
hvorpå man bl.a. kan finde svaret på hvilken verdenshistorisk person der
er skyld i at Jaguar hedder Jaguar

--
Armand.

Fra : ulrich

Dato : 15-10-09 12:22

> [...]
> er fra omkring 1945. Det seneste klip er med sikkerhed fra 1946 (barnet på

Det mellemste klip: Dette køretøj - og situationen - ser nyere ud. En
efterkrigs 'Sunbeam Talbot' - ??
- Og stænklapperne? - udstyr der kom til noget senere - 'Per Hækkerup'.

Palle

Fra : Robert Piil

Dato : 16-10-09 00:20

ulrich skrev:

> Det mellemste klip: Dette køretøj - og situationen - ser nyere ud. En
> efterkrigs 'Sunbeam Talbot' - ??
> - Og stænklapperne? - udstyr der kom til noget senere - 'Per Hækkerup'.

Drengen der lukker døren og siger farvel er født i 1933. Jeg formoder -
også pga af situationer tidligere i klippet, som ikke er vist her - at
det er hans konfirmation. Dvs. 1947, måske 48.

--
Robert Piil
http://piil.org/