Trailer/CV vs. bredde på bilen?
Fra : Klaus G.

Dato : 13-10-09 09:34

Hej.

Loven siger jo, at en trailer/cv højest må være 30cm bredere til hver side,
end bilen.

Mit spørgsmål er så:
Hvor tit har i rent faktisk oplevet at blive kontrollert for det? Nogle
bilmodeller mangler kun 20mm eller endda kun 5mm for at være brede nok til
sådan en 250cm bred CV f.eks., så det er meget lidt der er tale om jo ;)

--
Klaus G.

Fra : jens

Dato : 13-10-09 15:50

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> sådan en 250cm bred CV f.eks., så det er meget lidt der er tale om jo ;)

Du er forkert på den, det er 35cm til hver side, og hvis du kigger på
data/typegodkendelse på man 2,5m campingvogne så er de 245-248cm typisk så
det kan være at der slet ikke er noget problem.

De gange jeg er blevet stoppet(har endnu ikke prøvet det med CV), er det
eneste de har været interreseret i været at se kørekortet.
Jeg tror hvis man endelig bliver stoppet, så tror jeg de er mere
interesserede i at vægtene er overholdt da det jo nok har en væsentlig
større sikkerhedsmæssig betydning end 5-20mm for bred CV.
Mvh
Jens

Fra : Henrik B.

Dato : 13-10-09 16:01

"jens" <jenswj@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Du er forkert på den, det er 35cm til hver side, og hvis du kigger på

Mener du ikke 35 mm på hver siden?

Fra : jens

Dato : 13-10-09 18:23

> "jens" <jenswj@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Mener du ikke 35 mm på hver siden?

Nej 35cm bredere end bilen i hver side, læs mere her.
http://www.campingferie.dk/h9_gode_raad/s/bred_campingvogn_5.asp

Mvh
Jens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-10-09 10:25

> "jens" <jenswj@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Mener du ikke 35 mm på hver siden?

Man skal ikke kaste med sten ....

--
Per

Fra : Klaus G.

Dato : 13-10-09 20:31

> Du er forkert på den, det er 35cm til hver side, og hvis du kigger på
> data/typegodkendelse på man 2,5m campingvogne så er de 245-248cm typisk så
> det kan være at der slet ikke er noget problem.
Ja, det var 35cm til hver side jeg mente, ikke 30cm :) Og der står 250cm på
regattesten til CV'en.

> [...]
> interesserede i at vægtene er overholdt da det jo nok har en væsentlig
> større sikkerhedsmæssig betydning end 5-20mm for bred CV.
Ja, jeg har også indtryk af at det er kørekortet de helst vil se og ikke så
meget bredden på vogntoget.

F.eks. en VW Touran, den måler 179,4cm, altså er den lige 6mm for smal :)
Subaru Forester(lille SUV) måler 178,0cm, altså kun 20mm for smal :)
Osv. osv. osv..

--
Klaus G.

Fra : Jørgen L.

Dato : 18-10-09 10:02

> F.eks. en VW Touran, den måler 179,4cm, altså er den lige 6mm for smal :)
> Subaru Forester(lille SUV) måler 178,0cm, altså kun 20mm for smal :)

Nu rundes der altid for biler op til nærmeste hele cm tal dvs de 179,4
bliver 180 cm og for trailer rundes der ned så eks. 247,6 (vores cv) bliver
247 cm.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Leo_Jensen

Dato : 14-10-09 00:42

On 13 Okt., 21:31, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> F.eks. en VW Touran, den måler 179,4cm, altså er den lige 6mm for smal :)
> Subaru Forester(lille SUV) måler 178,0cm, altså kun 20mm for smal :)

Japan havde vist engang noget lovgivning der gjorde at biler over 180
cm blev straffet på en eller anden måde. Afgift, adgang til byer, et
eller andet. Min Jaguar er 179.8 cm bred...

Leo

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-10-09 14:02

"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

cm blev straffet på en eller anden måde. Afgift, adgang til byer, et
eller andet. Min Jaguar er 179.8 cm bred...

Jeg mener nu "den japanske bredde" var lavere endda - 160 eller nok nærmere
170 cm.
Og det var et stort handicap for HiAce gennem mange år, da der så ikke ku
være en EU-palle i den.

Men måske har de i virkeligheden flere bredder/skatteklasser - de 160
passer vist ret godt på de fleste japanske mini/micro biler.

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-10-09 18:33

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nærmere 170 cm.
> Og det var et stort handicap for HiAce gennem mange år, da der så ikke ku

De havde også en regel om at spejle der var monteret på forskærmene ikke
talte med i bredden.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i