startkabel aldi
Fra : (-Peter-)

Dato : 12-10-09 14:37

Hej

Er flg. noget der kan anvendes i nød hvis man har en bil med et fladt
batteri som ikke vil starte og en anden bil med fuldt batteri til at
trække strøm fra?

http://www.aldi.dk/OFFER_DK_SA/OFFER_41/P_OFF05.SHTML

Hvad er fordelene/ulemperne ved dette fremfor "almindelige"
startkabler, der skal direkte på batterierne?

/Peter

Fra : alexbo

Dato : 12-10-09 21:44

"(-Peter-)" skrev

>Er flg. noget der kan anvendes i nød hvis man har en bil med et fladt
>batteri som ikke vil starte og en anden bil med fuldt batteri til at
>trække strøm fra?

Hvis man har en times tid til at lade fra den gode til den dårlige kan der
overføres nok strøm til start.
Hvis man forsøger at starte direkte går sikringen til cigattænderen.

Den vil være velegnet til at holde strøm på en bil man vil skifte batteri
på, så holder man strøm på de ting hvor man ikke ønsker et
hukommelsestab, radioen og motorstyringen f.eks.

Mangler man koden til radion er det iriterende at radioen mister
hukommelsen, motorstyringen kan også drille lidt lige efter et batteriskift.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-10-09 23:53

alexbo wrote:
> [...]
>
> Mangler man koden til radion er det iriterende at radioen mister
> hukommelsen, motorstyringen kan også drille lidt lige efter et

Har man en CTEK lader har man også sådan en her:

http://www.batteribyen.dk/ctek_ladekabel__cigartaender_stik_-p-3645.html?osCsid=3b3f01f977c3310e427fdcc147fec7e6

--
/Frank

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-10-09 08:01

On Mon, 12 Oct 2009 13:37:25 -0700 (PDT), "(-Peter-)"
<garfieldpbj@gmail.com> wrote:

>Hvad er fordelene/ulemperne ved dette fremfor "almindelige"
>startkabler, der skal direkte på batterierne?
For det første så er det ret misvisende at kalde det et "startkabel",
det kan kun være et ladekabel.

Eneste fordel er vist at det ikke fylder så meget og at man ikke skal
koble det til ude i maskinrummet.

Ulemperne er:
Det tager ret lang tid at overfører strøm nok, regn med halve og hele
timer.

Sikringen til cigartænderen kan sprænge forholdsvis nemt, både i
donorbil og den strømmanglende bil.

Sikringen i selve startbablets holdere sprænger også for et godt ord.

Problemet med sprængte sikringer skyldes at man har ret stor
strømstyrke til rådighed i donorbilen og at den strømmanglende bil
ofte kan forbruge alt det strøm man fysisk kan overfører, det giver i
nogle tilfælde basis for store strømoverførelser, dertil kommer at man
ikke har andet til at begrænse strømoverførelsen med end sikringen.
En rigtigt dårlig gemmentænkt konstruktion.

De skriver "Sikring mod overopladning og overophedning", lur mig om
det ikke kun dækker over at der er en 6*35mm, 8 Ampare glassikring og
det er så hele sikringsdelen, det sikre så ikke lige mod de 2 nævnte
ting.
Og overopladningen kan jo faktisk ikke lade sig gøre ved brug at et
sådan ladekabel, hvis ellers donorbilens ladeanlæg er iorden.
Man kan undres over hvad der kan overophedes som der tilsyneladende er
sikring imod ?

Jeg har selv haft en sådan og det har kostet ret mange sikringer (som
ikke lige var helt nemme at få fat i når behovet var der) både i
startkablet og i de køretøjer der var indblandet.

Ideen med kablet er god hvis man lige har øje for begrænsningerne.

Men rigtige startkabler er at foretrække og de skal være kraftige og
med solide håndtag der egner sig til formålet, ikke lavet af tynd
pladematriale.

/Hans

Fra : Klaus G.

Dato : 13-10-09 09:18

> Ulemperne er:
> Det tager ret lang tid at overfører strøm nok, regn med halve og hele
> timer.
Jeg prøvede engang at skulle starte en gammel Diesel MB sprinter, som var
gået tør for strøm i juleferien. Min egen bil på det tidspunkt, var en A4
fra 97' med 80A generator og tilpas stort Exide batteri, så det skulle være
en udemærket donorbil. Men kablerne skulle fame sidde på i en 8-10min før
den gamle Sprinter kunne sparkes igang. Havde det været med sådan en bette
10-15lader der linkes til, så havde vi stået der endnu :)

> Men rigtige startkabler er at foretrække og de skal være kraftige og
> med solide håndtag der egner sig til formålet, ikke lavet af tynd
> pladematriale.
Enig! Jeg har nu selv nogle store kraftige sataner til at ligge i et lille
rum i bagagerummet. De har endda en 200A sikring, så er de også konesikrede
;) Var nemlig udefor at batteriet var faldet sammen en dag, eller det var
ihvertfald totalt dødt og skulle skiftes da jeg kom hjem. Men jeg fik lånt
nogle startkabler af en venlig billist på P-pladsen. Men efter 5min hvor min
bil stadig ikke kunne starte og nogle startkabler som var blevet helt varme
og bløde, ja så viste jeg at jeg selv skulle til at have et par ordentlige
kabler til at ligge i bilen :)

Og herre gud da. At give 5-600kr. for nogle gode startkabler, så har man dem
resten af livet jo :)

--
Klaus G.

Fra : Armand

Dato : 13-10-09 16:33

Klaus G. skrev:
> [...]
> en 8-10min før den gamle Sprinter kunne sparkes igang. Havde det været
> med sådan en bette 10-15lader der linkes til, så havde vi stået der

Man skal op på over 14V for at kunne fylde på en 12V akkumulator - det
er dét en lader, såvel som bilens generator benytter sig af!
Modsat kan man ikke (forvente) at man ved at forbinde en fuld og en tom
akkumulator vil ende op med to halvfulde :-|

--
Armand.