Stor bil - en gang imellem
Fra : Carsten

Dato : 11-10-09 19:14

Hvad hulan gør man når man skal ud og købe ny bil og står i den situation,
at 80% af tiden kører man aldeles selv i bilen til og fra arbejde (50 km
dagligt, 20 km bymæssig kørsel), men de sidste 20% så skal der være plads
til 4 i bilen, og helst også noget "udstyr" (baggage, sportsting,
gør-det-selv etc).

Med andre ord har man brug for en Toyota Aygo eller måske en Smart i alle
hverdagene og så en Opel Insignia resten af tiden. Det er jo totalt
uøkonomisk at køre i en stor bil alle de km hvor man er alene (eller to) i
bilen. En mindre bil kan vel idag klare
sådan ca. 20-22 km/l ? og en stor bil kører vel typisk kun 12-14 stykker ?

Købe en lille bil og så leje en stor i de situationer kan hurtigt blive en
dyr affære.

Hvad gør i andre i samme situation ?

Carsten

Fra : Mogens

Dato : 11-10-09 19:17

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i meddelelsen

> Købe en lille bil og så leje en stor i de situationer kan hurtigt blive en
> dyr affære. Hvad gør i andre i samme situation ?

Det gør vi...

Fra : Mogens

Dato : 11-10-09 19:18

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Det gør vi...

....lejer en bil med plads til alle, når dét er nødvendigt

Fra : Brian

Dato : 11-10-09 19:58

> ...lejer en bil med plads til alle, når dét er nødvendigt

Nemlig - og lejer du bilen i f.eks Tyskland, er der _rigtig_ mange penge at
spare.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-09 20:16

"Brian" <nej@tak.du> wrote in message

> Nemlig - og lejer du bilen i f.eks Tyskland, er der _rigtig_ mange penge
> at spare.

Men du må vidst ikke køre i DK i den medmindre du kan bevise du er på
gennemkørsel

Kasper

Fra : Brian

Dato : 11-10-09 21:04

"Kasper" <Tjae> skrev i meddelelsen

> Men du må vidst ikke køre i DK i den medmindre du kan bevise du er på
> gennemkørsel

Nope, men vi plejer at gøre det, at vi stiller bilen i Flensburg ved
biludlejeren, og flytter bagagen over. Tør man ikke have den stående ude i
det fri, finder man jo bare et parkeringshus.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-09 19:18

Carsten skriver:

> Hvad gør i andre i samme situation ?

Køber den bil man har brug for.

Dit alternativ er vel en Yaris med træk?

Klaus

Fra : Ivan Madsen

Dato : 11-10-09 19:27

On Sun, 11 Oct 2009 20:14:11 +0200, "Carsten" <carsten@noexists.dk>
wrote:

> [...]
>
>Købe en lille bil og så leje en stor i de situationer kan hurtigt blive en

Nu er der jo nogle af de store, der er ved at få styr på økonomien. En
Volvo V70 der går 20+ km/l diesel. Godt nok skal man ikke forvente at
komme først i nogen form for fartduel, men satse på at drøne forbi
mens de andre tanker.

Fra : Kent Glerup

Dato : 11-10-09 19:35

Carsten skrev:>

> Hvad gør i andre i samme situation ?

Køber en vogn der kan klare det hele :)

Vi går og venter på en Octavia Greenline, den klarer omkring 20 km/l med
vores kørselsmønster og har plads til hele familien inklusive bagage,
klapvogn etc...

/Kent Glerup

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 11-10-09 19:51

Carsten skrev:
> [...]
>
> Købe en lille bil og så leje en stor i de situationer kan hurtigt blive en

Har du overvejet at købe en motorcykel til det "lille" behov?
Hilsen Matthias

Fra : Carsten

Dato : 11-10-09 22:03

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse
> Har du overvejet at købe en motorcykel til det "lille" behov?

Har jeg allerede, men det hjælper jo ikke på det faktum at der stadig står
en "stor" bil i garagen derhjemme til de andre formål.

Carsten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-09 22:10

Carsten skriver:

> Har jeg allerede, men det hjælper jo ikke på det faktum at der stadig står
> en "stor" bil i garagen derhjemme til de andre formål.

Hvad med en trailer?

Klaus

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 11-10-09 20:00

Carsten sendte dette med sin computer:
> [...]
>
> Købe en lille bil og så leje en stor i de situationer kan hurtigt blive en

Køber 2 "store", en ny og en brugt.
Små biler kan bare ikke bruges til vores behov, jeg havde altid den
forkerte bil på, når jeg lige skulle hente noget på vejen hjem, så ud
med en fin Starlet og ind med en Passat, og Liana har vi haft fra ny.
Kai

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-09 20:38

=?ISO-8859-15?Q?Fister_L=F8gsovs?= skriver:

> [...]
> forkerte bil på, når jeg lige skulle hente noget på vejen hjem, så ud
> med en fin Starlet og ind med en Passat, og Liana har vi haft fra ny.

"Liana" og "stor" i samme sætning?

Klaus

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 12-10-09 10:32

Klaus D. Mikkelsen har bragt dette til os:
> =?ISO-8859-15?Q?Fister_L=F8gsovs?= skriver:

> "Liana" og "stor" i samme sætning?
>

> Klaus

God plads til 4 voksne og plads til bagage, ja rigelig stor, men ikke
så kæmpe som Passat.
Kai

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-10-09 14:25

=?ISO-8859-15?Q?Fister_L=F8gsovs?= skriver:

> God plads til 4 voksne og plads til bagage, ja rigelig stor, men ikke
> så kæmpe som Passat.

En Passat er ikke voldsomt stor.

En Liana er ikke større end en Golf.

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 12-10-09 14:53

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> En Passat er ikke voldsomt stor.

Nej det er egentligt helt utroligt så ringe en pladsudnyttelse, Passat er
udtryk for...

LOL Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 12-10-09 17:43

> "Liana" og "stor" i samme sætning?

Tjah, nogle bruger "Polo" og "Stor" i samme sætning. )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-10-09 21:23

"Henrik B." skriver:

> Tjah, nogle bruger "Polo" og "Stor" i samme sætning. )

Åbenbart.

Klaus

Fra : Kåre

Dato : 11-10-09 22:29

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Købe en lille bil og så leje en stor i de situationer kan hurtigt blive en

Jeg kører Octavia Stationcar Diesel. 110 Hk version, og den kører 18 km/l i
snit, målt på stander (ikke kørecomputer, den er for optimistisk). På
længere ture på landevej kommer jeg let op på 22 m/l.
90Hk version kører lidt længere.
Billig i forsikring og rigtig billig i vægtafgift, så den er ikke dyr at
have stående.
Den ville kunne dække mine behov (tre børn) hvis ikke det var fordi min kone
har behov for bil også. Der er der så en Aygo til hende og de helt små ture
når vi nu har den.

Kåre

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-10-09 07:19

On Sun, 11 Oct 2009 20:14:11 +0200, "Carsten" <carsten@noexists.dk>
wrote:

[snip]
>Hvad gør i andre i samme situation ?

Køber to biler:

En lille: Ford Mondeo og
en stor: Ford Galaxy.

Fly

Fra : Brian H

Dato : 12-10-09 11:43

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen
> On Sun, 11 Oct 2009 20:14:11 +0200, "Carsten" <carsten@noexists.dk>
> wrote:
>
> [snip]
>
> Køber to biler:
>
> En lille: Ford Mondeo

Er en lille Ford Mondeo det forhandleren sælger som en Ford Fiesta?

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-10-09 13:14

On Mon, 12 Oct 2009 12:43:00 +0200, "Brian H" <brian@something.com>
wrote:

>Er en lille Ford Mondeo det forhandleren sælger som en Ford Fiesta?

Aner det ikke, jeg har ikke spurgt ham. Min er en almindelig Mondeo.

Fly

Fra : Brian H

Dato : 12-10-09 11:45

> [...]
>
> Købe en lille bil og så leje en stor i de situationer kan hurtigt blive en

Octavia TDi 90hk kan køre meget lang på literen (20km/l). Den er forholdsvis
billig i reservedele da den deler med Audi A3, Golf 4 og Seat Leon - 4 biler
med mange af de samme dele gør underværker for prisen...

Fra : Anders Majland

Dato : 12-10-09 13:54

> Octavia TDi 90hk kan køre meget lang på literen (20km/l). Den er
> forholdsvis billig i reservedele da den deler med Audi A3, Golf 4 og Seat
> Leon - 4 biler med mange af de samme dele gør underværker for prisen...

Når det kun er 4 der skal være plads til kan klassen mindre måske endda gøre
det - afhængigt af benlængderne...

I en fabia kombi er der plads til fire (hvor de 2 ikke må have for lange
ben) og 460liter bagagerum.

Og når det kun er 50km/daglig bliver det jo kun til ~11000km årligt til
arbejde. Så ville jeg kigge på en lille benziner ...

Vi har haft en fabia kombi 1.2 med 64hk - bevares den er ikke nogen sprinter
men gjorde det egenligt godt. Vi kørte i snit 16km/l (næsten udelukkende by
og landevej) og vægtafgiften var kun 1500kr/året. Vi solgte den til en
nybilist der havde opdaget hvor meget billigere han kunne forsikre den en
den polo han ellers havde kig på.

Der er flere biler i samme størrelse og de vil helt sikkert være billigere
at køre i end i klassen over. Så med et anhængertræk og evt en thule backup
box eller tagbox tror jeg at opgaven løses billigst, samtidig med at der er
plads nok når det kræves...

Fra : Henrik K

Dato : 13-10-09 15:12

> Købe en lille bil og så leje en stor i de situationer kan hurtigt blive en
> dyr affære.
>
> Hvad gør i andre i samme situation ?
>
> Carsten

Jeg synes det er en fed fornemmelse at træde på pedalen i min
Pathfinder, selvom den kun går 10 km/l - og endnu federe at jeg kan
have det ½ håndboldhold med ud til kamp i week-enderne, og endelig at
jeg ikke skal køre med åben bagklap eller tagbagagebærer når jeg skal
transportere større ting hjem. Den årlige merudgift til brændstof
spiller mindre ind i det samlede regnestykke.

-Henrik

P.s. hentede forleden et stykke indfatning på 330 cm i det lokale
byggemarked - det kunne være inde i bilen, sådan kørt på skrå

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-10-09 09:45

Carsten wrote:

> Hvad gør i andre i samme situation ?

Alt efter bopæl - overvejer en delebilsordning som supplement.

En Thule bagageboks til anhængertrækket + evt. en tagboks kan nok også
løse nogen opgaver. En trailer er så sidste udvej, hvis man skulle få
lyst til at køre rundt med sit affald.

--
vh
Torben