Opbevaring af dæk?
Fra : Tom

Dato : 10-10-09 15:06

Hej

Så kom der vinterdæk på bilen og sommerdækkene er vasket og klar til at
gå i hi.
Har tænkt mig at sætte dem på loftet for der er mørkt og godt med
ventilation, men også koldt. Hvordan opbevares dækkene bedst?

Jeg har et stativ til dæk, men det er elendigt fordi det vælter så let,
så er det godt nok bare at lade dækkene ligge ned?

PS, de er med fælge på

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-10-09 15:41

Tom skriver:

> Jeg har et stativ til dæk, men det er elendigt fordi det vælter så let,
> så er det godt nok bare at lade dækkene ligge ned?

Ja.

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 10-10-09 16:41

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Ja.

www.michelin.dk/dk/auto/auto_cons_bib_stk_pne_hvr.jsp
1) Rengør hjul og dæk med vand og tør dem godt for at begrænse omfanget af
korrosion.
2) Fjern sten osv. som har sat sig fast i dækmønsteret.
3) Hvis dækkene er monteret på fælge, skal de opbevares hængende eller
liggende: hvis de er taget af fælgen, skal de opbevares stående eller
liggende.
4) Opbevar dækkene i mørke, helst på et køligt, tørt sted og frem for alt
ikke i nærheden af opløsningsmidler (brændstof, olie osv.).

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 16:55

Mogens wrote:
> [...]
> 4) Opbevar dækkene i mørke, helst på et køligt, tørt sted og frem for
> alt ikke i nærheden af opløsningsmidler (brændstof, olie osv.).

Og helst skal de ligge i sådan een her:

http://ahw-shop.de/images/big/000073900.jpg

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 16:59

Frank Leegaard wrote:

> Og helst skal de ligge i sådan een her:
>
> http://ahw-shop.de/images/big/000073900.jpg

For de mere sparsommelige kan dette her anbefales:

De er mærkede VB-HB-HF-VF

http://www.hovwdiaudi.dk/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=133292&Group=

--
/Frank

Fra : KASO

Dato : 12-10-09 15:05

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> For de mere sparsommelige kan dette her anbefales:
>
> De er mærkede VB-HB-HF-VF
>
> http://www.hovwdiaudi.dk/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=133292&Group=

Nope - de sparsommelige finder bare et stykke oliekridt og skriver på
indersiden af dækket....

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-10-09 21:44

KASO wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nope - de sparsommelige finder bare et stykke oliekridt og skriver på
> indersiden af dækket....

og opdager til foråret at det er nærmest ulæseligt.

--
/Frank

Fra : Brian

Dato : 12-10-09 22:12

> og opdager til foråret at det er nærmest ulæseligt.

Det har jeg endnu aldrig oplevet. Frygten sidder dog i mig, så jeg mærker
altid hjulet flere steder

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-10-09 00:39

Brian wrote:

> Det har jeg endnu aldrig oplevet. Frygten sidder dog i mig, så jeg
> mærker altid hjulet flere steder

Eller at mærkningen er så god at den kan ses efterfølgende sæson. Nuvel -
For dem er mangler 15 kr skal jeg da ikke ødelægge deres dag. Det er jo også
billigere at købe en rigtig dækopmærkningskridt til 120 kr.

--
/Frank

Fra : Brian

Dato : 13-10-09 07:43

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Eller at mærkningen er så god at den kan ses efterfølgende sæson.

Fælgrens, min ven

> For dem er mangler 15 kr skal jeg da ikke ødelægge deres dag. Det er jo
> også billigere at købe en rigtig dækopmærkningskridt til 120 kr.

Jeg plejer at få et stykke, når jeg får skiftet dæk- Den ekstra udgift til
nye ventilhætter, vil smadre hele budgettet...

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-10-09 16:07

Brian wrote:

> Fælgrens, min ven

> Jeg plejer at få et stykke, når jeg får skiftet dæk- Den ekstra
> udgift til nye ventilhætter, vil smadre hele budgettet...

Jeg har skam allerede vist forståelse. Du forventer vel ikke at jeg ligger
på mine grædende knæ og skaffer dig et extra stump kridt?

Men faktisk er rigtigt dækkridt temmeligt dyrt

--
/Frank

Fra : Brian

Dato : 13-10-09 20:11

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har skam allerede vist forståelse. Du forventer vel ikke at jeg ligger
> på mine grædende knæ og skaffer dig et extra stump kridt?

Well, jeg har lige sat vinterrullerne på vognen, og i år var jeg ude over
bekymringerne omkring markering af dækkene. Dækkene er rotationsbestemte, og
bagdækkene er en anden dimension end fordækkene

> Men faktisk er rigtigt dækkridt temmeligt dyrt

60,- for 12 stk. er da ikke voldsomt. Den pris kan de findes til hos
Schmiedmann.

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-10-09 21:01

Brian wrote:

> [...]
> rotationsbestemte, og bagdækkene er en anden dimension end fordækkene

> 60,- for 12 stk. er da ikke voldsomt. Den pris kan de findes til hos

Synes det var meget dyrere sidst jeg kiggede. Nuvel. Det var over nettet og
grossist. Muligt det var en ordenlig motherfuckerkasse.

--
/Frank

Fra : Tom

Dato : 10-10-09 18:01

Frank Leegaard skrev:

> Og helst skal de ligge i sådan een her:
>
> http://ahw-shop.de/images/big/000073900.jpg

hehe, det er jo helligbrøde at stoppe BMW fælge i en VW pose

--
Tom

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 20:05

Tom wrote:

> hehe, det er jo helligbrøde at stoppe BMW fælge i en VW pose

Så kom det det lidt til lugte at prøjserkvalitet og ikke bare Bayere.
Perkere og rockere.

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-10-09 18:16

Frank Leegaard skriver:

> Og helst skal de ligge i sådan een her:
> http://ahw-shop.de/images/big/000073900.jpg

Nej, faktisk ikke. De har bedst af at kunne ånde frit.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 20:06

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Frank Leegaard skriver:

> Nej, faktisk ikke. De har bedst af at kunne ånde frit.

Mener at kunne huske det er nylon ligesom et telt. så ånde kan de såmænd
nok.

Kigger lige i morgen.

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-10-09 21:38

Frank Leegaard skriver:

> Mener at kunne huske det er nylon ligesom et telt. så ånde kan de såmænd
> nok.
>
> Kigger lige i morgen.

Nævn mig lige fordelen ved at smide dem i en pose.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 21:49

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Frank Leegaard skriver:

> Nævn mig lige fordelen ved at smide dem i en pose.

1, At det ser kønt ud.
2 At deres placering på bilen bliver opmærket.

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-10-09 22:00

Frank Leegaard skriver:

> 1, At det ser kønt ud.

Okay, mit garageloft er ligeglad....

> 2 At deres placering på bilen bliver opmærket.

Okay.

Klaus

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-10-09 21:49

Hej!

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Frank Leegaard skriver:

> Nævn mig lige fordelen ved at smide dem i en pose.

De smitter ikke af ved håndtering. Ellers kan jeg ikke rigtig se fordelen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-10-09 22:00

Kim Voss Schrader skriver:

> De smitter ikke af ved håndtering. Ellers kan jeg ikke rigtig se fordelen.

Smitter af?

Klaus

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-10-09 22:19

> Kim Voss Schrader skriver:

> Smitter af?

For at ekvipagen skal vise sig fra den bedste side er der nogle der maler
dækkene.
Det kunne jo være at Kim, efter han har skiftet sin ekvipage ud, gjorde i
slige gerninger.

ved nærmere eftertanke, så tror jeg det ikke.
Tror nærmere det er manglende grundig vask før opbevaring

Kommer forresten til at tænke på at selv splinternye dæk smitter af.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-10-09 22:21

Hej!

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Kim Voss Schrader skriver:
>
> Smitter af?

Får da sorte fingre af at røre ved dæk. I særdeleshed hvis det er
forhandlerdæk som har fået makeup, men også mine egne dæk.

Har lige sat nyere 225'ere på bimmeren. De gamle var noget mørnede og
nedslidte. DOT koden sagde '02 på de gamle :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-10-09 22:29

Kim Voss Schrader skriver:

> Får da sorte fingre af at røre ved dæk. I særdeleshed hvis det er
> forhandlerdæk som har fået makeup, men også mine egne dæk.

Okay, mine dæk får ikek makeup. Måske derfor de ikek smitter af?

> Har lige sat nyere 225'ere på bimmeren. De gamle var noget mørnede og
> nedslidte. DOT koden sagde '02 på de gamle :)

Har lige sat nye - nåh, nej, de var på

Klaus

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-10-09 22:39

Hej!

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Kim Voss Schrader skriver:
>
> Okay, mine dæk får ikek makeup. Måske derfor de ikek smitter af?

Dunno, synes altid mine dæk giver småsorte fingre. Især hvis man rører
selve mønsteret.

> Har lige sat nye - nåh, nej, de var på

Yes, yes. Men jeg havde altså ikke lige råd til en ny 528'er

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 23:06

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Kim Voss Schrader skriver:

> Okay, mine dæk får ikek makeup. Måske derfor de ikek smitter af?

> Har lige sat nye - nåh, nej, de var på

Nu er org. mont dæk på en VW ikke altid toppen af poppen.

Der tæller pris vist mere end så meget andet. SMC kan endda ske at have
solgt dem hvis de var gode, for at sætte andre skoddæk på.

--
/Frank

Fra : Armand

Dato : 11-10-09 01:42

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Frank Leegaard skriver:

> Nævn mig lige fordelen ved at smide dem i en pose.

At man forholder sig til Michelins tip #4:
"Opbevar dækkene i mørke"!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-09 07:10

Armand skriver:

> At man forholder sig til Michelins tip #4:
> "Opbevar dækkene i mørke"!

Hmmm, igen, mit garageloft er der kun lys, når jeg tænder for det....

Klaus

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 11-10-09 08:14

Armand skrev:

> At man forholder sig til Michelins tip #4:
> "Opbevar dækkene i mørke"!

hmm
mine får nu lov til at blive i Aalborg, der er for langt til djursland
for at opbevare dæk

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Brian

Dato : 11-10-09 09:39

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

> hmm
> mine får nu lov til at blive i Aalborg, der er for langt til djursland
> for at opbevare dæk

Hehe, jeg vil også bare holde dem i kælderen...

/Brian

Fra : Armand

Dato : 11-10-09 16:27

J.C.Kløve skrev:

> mine får nu lov til at blive i Aalborg, der er for langt til djursland
> for at opbevare dæk

Jeg skrev "mørke" og ikke "Mørke"

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 11-10-09 19:38

Armand wrote:

> Jeg skrev "mørke" og ikke "Mørke"

Monstro den gode Kløve også har taget fejl af Lem og lem?

Eller Tarm og tarm?

--
/Frank

Fra : Tom

Dato : 10-10-09 18:02

Mogens skrev:
> [...]
> 4) Opbevar dækkene i mørke, helst på et køligt, tørt sted og frem for
> alt ikke i nærheden af opløsningsmidler (brændstof, olie osv.).

yai, tak for det Mogens, det var jo lige det jeg sægte

-
Tom

Fra : Mogens

Dato : 10-10-09 18:38

"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i meddelelsen

> yai, tak for det Mogens, det var jo lige det jeg sægte

He he - og glem så posen. De forhold du nævner iøvrigt er vist helt ideelle

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 13-10-09 10:50

Tom <bmw@bmw.dk> wrote in news:4ad094a0$0$36569
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Har tænkt mig at sætte dem på loftet for der er mørkt og godt med
> ventilation, men også koldt. Hvordan opbevares dækkene bedst?

... og hvad med om sommeren? Der er der vel varmt på et loft, eller?

--
vh, Erik BH

der har svigerfar til at køre dækkene på landet i en lade

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-10-09 16:18

"Erik B. Hansen" skriver:

> .. og hvad med om sommeren? Der er der vel varmt på et loft, eller?

Et isoleret loft over en isoleret garage er ikke varmt

Klaus

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 15-10-09 07:23

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> "Erik B. Hansen" skriver:

> Et isoleret loft over en isoleret garage er ikke varmt

nu tænkte jeg også på mit eget - carporten (eller mc/barnevogn/tøjtørre
porten) har fladt tag. Og loftet overhuset er jo ikke isoleret, så der er
det vel en skidt ting at opbevare dem har jeg altid tænkt?

--
vh, Erik BH